Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kom kom Bas, wat gaat er nou boven modelvliegen? :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sleutelen aan oude Lancia’s
    Maar is direct dan ook een stukje zelfkastijding... mehhhh...

    Maar wordt in de middag. GJVO is er ook, Jan Brilman etc dus een leuk clubje.

    Het is weer een feestje hoor!

    276A3618-5504-47AA-9588-3A34C033C92B.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Brrrrrr…. lijkt mij teveel op "werk"....

    Aaaaaawwwrrrghhhhh!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een beetje sleutelen is wel leuk, maar het kan ook te ver of het stadium van leuk overschrijden.

    Ik zie wel heel veel herkenbare onderdelen, zoals een startmotor, een propeller.
    i.p.v. ducktape, tyraps om het zaakje bij elkaar te houden.
    En jongens, dat gaat zonder accu niet werken.:D

    Dus bij een volgende sloop actie als het voertuig niet wil starten, controleer eerst of de accu goed is en of er nog in zit.
    Voordat het zwikie uit elkaar wordt gehaald.;)

    Dat scheelt heel veel werkt en vuile klauwen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Werk? Haha... Dat is andere schaal. Nee, toch iets anders, zeer leuk hobbywerk. Wel intensief. Lijkt meer op een marathonloop naar de gereedschapstrolley op en neer, en vele push-ups, kniebuigingen. Kopstoten en schrammen. Daarom vandaag toch maar even koest op commando vrouwlief. En idd spieren zijn nu echt effe stram.

    Sloop? , zorgvuldige geplande demontage . Whoeha. Die motor komt helemaal goed. Maar dan weer oliedicht, dat was het doel. Start straks bij omdraaien sleutel. Echwèl

    Tie-rips.... reuze praktisch en snel. IJzerdraad kan ook.
    Je ziet een dwarsgeplaatste Lampredi, zonder carterpan. 35 jaar oud, en gelukkig nog in prima staat.... en vooral amper corrosie.
    Volgende sleutelronde gaat de kop er af. Ook daar lekkende pakkingen. Alles weer tiptop zoals het hoort. Je moet het bijhouden, en bijtijds voordat het stuk gaat, anders versjompt zo een karretje. Dat zou stik zonde zijn. Er zijn er reeds teveel geshredderd.

    Ziet men straks op Odoornerveen een wandelende hark met oef en auw? Dan ben ik dat!?
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooral dát....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik kwam inderdaad iemand tegen die zich voorstelde als "Bas", en "je kent me toch nog wel van vorig jaar?" maar de rolstoel, rollator, meelopende verpleegster en de zuurstoffles waren een best goeie vermomming, ik had je bijna niet herkend..... :D :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zie een los hangend stuk subframe, dat is dus nog terug te monteren, zonder extreem grote carrosserie ringen te gebruiken?

    Veel succes met de renovatie/revisie en je eigen algehele herstel.:D
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha Bert, was weer inspirerend je werkstukjes te aanschouwen. Echt mooi.
    Jan Brilman ook nog effe de handen geschud. Mooie maar linke racer bewonderd.

    Lancia Beta zit slim in elkaar. De bouten gaan gewoon weer terug in de moeren. En op moment gezet om niet te overtrekken.

    Je kan een bak trekken door de veerpoot uit te bouwen, steekassen etc, het subframe deels te kantelen. Je heb dan wel wat bakjes met bouten vol. Maar als je die systematisch groepeert, komt alles weer op de juiste plek terug hoor?

    Je moet natuurlijk wel een beetje kijk op hebben.
    En gereedschap. Alles wat ik aan tools nodig heb, heb ik wel verzameld.

    In de jaren 90 heb ik er twee gehad. Maar vroegen om veel onderhoud. Dit is de derde. Maar staat gelukkig niet in weer en wind. Daar konden ze niet tegen. Maar ze rijden verschrikkelijk leuk, natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar toch nifty ineen geschroefd, en stond ooit model voor zeer veel autofabrikanten.

    Ja... de spierpijn zakt al weer een beetje weg. Maandag weer fit verder.
    Moet klaar.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blij dat je het mooi vond...

    Eigenlijk héél erg gek: ik heb niks nieuws verzonnen, ik heb niks onbestaands uitgevonden, niks "zelf gemaakt", en TÓCH heeft wereldwijd nog niemand gedaan wat ik gedaan heb.... En DAT is best wel een kunstje op zich....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    't Is als muziek... je veegt wat nootjes bijeen, rammelt aan wat instrumentaria... in de juiste volgorde wordt het een hit :)
    Meestal aan een slim brein ontsproten.:thumbsup:
    Nee knul! Echt berengaaf ontwikkeld!
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Daar sluit ik me bij aan...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :oops: dank....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit draadje kwam vanwege een ander draadje plots weer onder mijn aandacht, en ik kan, met het toenemen van de ervaringen, een paar dingen melden:
    -In de loop der tijd heeft het systeem zich als betrouwbaar en onkritisch bewezen: ik heb de afgelopen anderhalve maand niks hoeven "bijstellen". De motor start behoorlijk betrouwbaar, EN makkelijk met de hand, zoals in de eerdere filmpjes getoond.
    -Blijkbaar had de motor tijd nodig er aan te wennen, maar ik heb in die afgelopen anderhalve maand ook geen deadsticks meer gehad.
    -Het geheel is (merkbaar, maar niet schokkend veel) zuiniger geworden, ik haal nu mischien 1:10~1:15 uur uit een tank.
    -Wat wel duidelijk (héél duidelijk) merkbaar is, is dat de bougie schoner blijft, en een schonere bougie is hoe dan ook een teken van een beter lopende motor.
     
    Bruno van Hoek, MicropropSport en Q Brand vinden dit leuk.
  15. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Geniale invallen hebben jongens zoals Einstein, Bohr, Newton enz. Bij het gewone volk zoals wij wordt de uitdrukking "Aha Erlebnis" gebruikt. Of nog eenvoudiger, "Het licht gaat aan".
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De EMR is ondertussen ook ingebouwd in de FW190, kijken of ik het middengebied van de radial wat kan opschonen. Het wordt de komende week toch behoorlijk butt-weer, dus tijd genoeg om het op mijn gemakje af te stellen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En hier de eerste resultaten.
    Eerste filmpje is zonder ES, tweede filmpje mét... Kijk zelf maar of je verschil hoort...



    De curve:
    Curve Radial.jpg
    Deze test is gedaan met de (licht geslepen) carb zoals hij al vloog, en de curve is vrij duidelijk eigenlijk uitsluitend een correctie op de midrange, stationair en volgas worden nog gewoon door de "akoestische" sproeiers bepaald. Dat de curve bij stationair niet op 100% staat, heeft meer te maken met de overgang naar het geregelde gebied (zeg maar, tussen punt 1 en 2 van de curve) dan dat het het stationair mengsel beïnvloed.

    Motor heeft aan het einde van de test 10 minuten stationair staan draaien en nam daarna nagenoeg normaal gas op, al merk je wel dat hij dan olie staat te verzamelen, en aanvankelijk wat rochelt en niet helemaal zijn topvermogen haalt.
    De prut uit de uitlaat is zo op het oog geschat, met een grote factor afgenomen.

    I'm happy....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oeh! Dat klinkt woest! Serieus geluid! Mooi man!
    Dus laatste filmpje met elektronische mengselbrandstofklep? Top!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Helaas is het eerste filmpje niet met deze modificatie in gedachten opgenomen, dus er is weinig midrange te horen.
    Maar bijvoorbeeld de start in het maidenfilmpje van de FW190 (in het desbetreffende draadje) laat vrij duidelijk horen dat de midrange van de radial zonder die electronische sproeier tamelijk ruw en rochelend is, en mét de ES is dat toerengebied duidelijk opgeknapt, en volgt de motor ook kleine veranderingen van gas veel beter..
     
    Huey en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... het heeft op zich natuurlijk weinig met de electronische sproeier te maken, maar....
    hoewel stukken beter dan voorheen, is in het vorige filmpje toch wel een enigszins onregelmatige motorloop te horen...

    Daar heb ik me vanmorgen helemaal kleurenblind naar gezocht, en wat ik ook deed, het werd alleen maar erger, en na een half uurtje deed cylinder 3 helemaal niets meer... En nu? Mijn motor zou toch niet kapot zijn???

    Nee dus.... blijkbaar gaan bougies ook wel eens een heel enkele keer spontaan met pensioen.

    Dus een nieuwe er in, en voilá:



    Loopt als een trein, mist geen slag, alle cylinders redelijk binnen 10 graden van elkaar....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina