Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt helaas niet zo.... de dampvorming zelf is het probleem: dat leid tot onregelmatigheden in de toevoer.
    Daarnaast, er gebeurt iets heel geks met dampvorming in benzine: het is een mengsel van stoffen, met verschillende kookpunten.
    Enkelvoudige stoffen zijn simpel: ze verdampen boven temperatuur X, en condenseren beneden die temperatuur.
    Met gemengde vloeistoffen, met name als het stoffen zijn die chemisch gezien familie van elkaar zijn, gaan die temperaturen minder vast liggen. Met name de temperatuur waarbij de damp gevormd wordt gaat wat omhoog (toevoegen van olie verhoogt de temperatuur waarbij damp gevormd wordt, bijvoorbeeld), maar IS de damp eenmaal gevormd, dan is die damp opeens geen mengsel meer, en ligt de temperatuur waarbij die stof condenseert weer op de oorspronkelijke waarde, dus "fors" lager...

    Best wel irritant....

    Maar, nogmaals, ik wéét nog helemaal niet of het die warmteontwikkeling is... Ik kan het in ieder geval niet meten....
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.388
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Helemaal helder!:thumbsup:
     
  3. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben er zeker van dat je ook dit gaat oplossen!!

    Jan
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook... alleen, soms kost dat bij mij heel veel tijd, soms is het binnen een dag opgelost, want ik weet nooit wanneer die "geniale inval" of hoe je het ook maar noemen mag, die zeldzame flits van inzicht, ik weet nooit wanneer die zich voordoet.

    Ik bedoel maar, ik ben nota bene nog steeds dingen aan het verbeteren aan die gekke .50 benzine heli, nu vier jaar na de maiden…. :p
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog niks definitiefs, maar tot nog toe lijken de tests eerder te wijzen op dat het klepje domweg een plek is waar damp zich op kan hopen, dan dat het klepje de damp zelf veroorzaakt door warmteontwikkeling o.i.d....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.197
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt toch ook, naar mijn idee?
    in principe is het een bewegend ding, het knelt de toevoer af, zodoende ook weer hoge/lage drukgebieden.
    vooral omdat dit een ding is wat letterlijk IN de vloeistofstroom zit.
    het "gewapper" van zo'n klep werkt dan niet echt in je voordeel
    werkt turbulentie in de hand.
    waar het via de naald qua vloeistofstroming wat meer laminair verloopt, dwingt dat wapperende klepje bijna om de stroom turbulent te maken (met de bijkomende risico's op ontmengen en zo)
    voor zover de boel laminair verloopt in een normale situatie.

    iig, hopelijk leg ik de gedachtegang een beetje logisch uit :D

    misschien is plaatsing dan een dingetje?
    verder terug in de leiding, dampvang ertussen, zoiets?
    al ga je dan weer vertraging creeren in respons van de print en werkelijke invloed op de motor
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... mijn vermoeden was meer gebaseerd op dat ik rond het weekend, toen het 12 graden was, een of twee keer een deadstick had, en gisteren, toen het 16 graden was, niet.... het verschil tussen "voor het weekend" en gisteren, was dat ik de kist voor de start even linksom, rechtsom, op zijn kop en in allerlei andere standen gehouden heb om de luchtbellen er uit te krijgen.

    Dus als het met warmer weer wél goed gaat, zal het niet de warmteontwikkeling geweest zijn... schat ik zo....
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.197
    Locatie:
    Rotterdam
    ontmenging door de wat koudere invloeden en wat turbulentere mengselstroom?
    oliedruppel die in de weg hangt, zal ook niet helpen..
     
  9. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.145
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als hij het beter gaat doen bij warm weer lijkt hij een beetje op mij.
    Onder de 20 graden doe ik het ook beroerd.;)
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.025
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Kan het niet zijn door de olie hoeveelheid dat je brandstof bij 16 graden iets dunner is dan bij 12 graden. Dat bij 12 graden je mengsel aan de schrale kant is en bij 16 net goed.
     
  11. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.452
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bestaan er geen elektronische Piëtzo membraan pompjes?
    Overdruk met retourleiding... en dan een elektonische vlotterkamer... dus een regelklep die de behoefte doseerd? IJking op rpm.

    Extra behoefte via een accelleratiepompje... die reageert op spontane gas reactie vanuit een parallel servokanaal... bzzzz.

    Doseringen voorgeprogrammeerd...
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb even géén idee wat ik me daar bij voor moet stellen....
    Kan zijn, maar mijn gevoel zegt me dat ik daar dan ook last van zou moeten hebben met "gewone" sproeiernaalden, want er gebeurt bij mijn weten voor wat betreft de dosering precies hetzelfde.
    Ik heb wel eens gekeken naar de pompjes die in inkjet printers toegepast worden... Op zich niet duur, maar je moet fabrikant zijn om ze te kunnen kopen, en je moet ze per 1000 afnemen of zo... en dan kan één zo'n elementje nog niet voldoende brandstof oppompen voor een Cox .010...

    Iets anders heb ik niet kunnen vinden....
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.025
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ik doelde er juist op dat het klepje gevoeliger is hiervoor. Naalden blijft een grovere afstelling. Als je het klepje een fractie rijker kunt zetten. Vooral gezien het fijt dat je van arme afstellingen houdt waardoor de motor mooier loopt. En dat is absoluut waar. Soms is het toch een compromis sluiten.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach zo.... tsja... klopt dat naalden een grovere afstelling is dan zelfs de eerste versie van het printje, maar ik moet zeggen dat ik, grof of fijn, niet echt merk dat ik voor de buitentemperatuur moet corrigeren. En sowiso, zowel met de naalden voorheen, als met het klepje nu, zorg ik er voor definitief aan de rijke kant te blijven draaien.

    Zoals ik al zei, de deadsticks die ik tot nog toe gehad heb, gebeurden alle drie keer in een situatie dat ik vanwege verkeer de motor niet uit hoorde gaan... Ik weet dus niet of hij op dat betreffende moment schraal liep of niet, of dat de brandstoftoevoer, om het maar zo te zeggen, "plotseling" even onderbroken werd (luchtbel o.i.d.).

    Ik wéét het dus gewoon domweg niet, de tot nog toe zeer summiere enige aanwijzing die ik heb is dat met een vier graden hogere buitentemperatuur, het probleem in ieder geval niet érger werd, en dat zou suggereren dat de warmte van het klepje niet meespeelt. Maar ik hoefde ook niet aan de afstellingen te wijzigen, dus het was ook niet zo dat hij vetter ging lopen door de hogere temperatuur.

    Maar inderdaad, het is en blijft een compromis, en dat ben ik me terdege bewust. Perfect zal het nooit zijn, maar "véél beter dan een geslepen carburateur" is absoluut haalbaar... :D
     
    Q Brand en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina