Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, eigenlijk precies zoals het er staat...
    Zelfs de allerbeste carburateur is een compromis tussen "wat eigenlijk zou moeten" en "wat je daadwerkelijk kunt maken". Dat is nu eenmaal de aard van het beestje (een carburateur) en daar doe je niks aan.

    Slijpen in een carburateur verandert de brandstof/lucht lineariteit, en maakt op die manier een carburateur hooguit beter dan hij was, maar nooit perfect. Dat is wat ik tot nog toe deed, zie het draadje over "methanolmotoren op benzine".
    Met slijpen krijg ik er hooguit een enkelvoudige kromming in, en dat is niet altijd wat er nodig is. Met die electronische naald kan ik veel complexere regelkarakteristieken in krijgen, maar ook dat, blijft altijd een compromis, omdat een carburateur nu eenmaal altijd een compromis is.

    Een carburateur doet het heel aardig bij "statische situaties", zoals "één gasklepstand, één toerental, één belasting". Maar ze hebben het best lastig bij variabele situaties, waarin bijvoorbeeld bij één gasklepstand het toerental en de belasting variëren. En dat kan ik ook met die electronische naald niet opvangen, gewoon omdat het principe zich daar niet voor leent. Het is nu eenmaal geen injectie, ook al noem ik het gekscherend wel zo...
     
    Q Brand en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    Je schrijft,

    Maar ze hebben het best lastig bij variabele situaties, waarin bijvoorbeeld bij één gasklepstand het toerental en de belasting variëren.

    Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan het is.

    Als bij een bepaalde gasklep stand het toerental afneemt ten gevolge van een toenemende belasting, bijvoorbeeld van horizontale vlucht overgaan naar stijgvlucht, dan neemt het zuigvolume door de carburateur ook af, de daardoor ontstane mindere onderdruk in de carburateur zal ook het aanzuigen van het volume brandstof doen afnemen, dit gaat (Vrijwel) in gelijke verhouding binnen het normale werkgebied. Het resultaat is een (vrijwel) gelijke ratio in beide situaties.

    Even in acht genomen dat andere omstandigheden niet veranderen zoals bijvoorbeeld barometerdruk, temperatuur en dergelijke.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar vergis je je dus HEEEEEEL erg in... Dat is niet zo. Zelfs het toe of afnemen van de tankdruk bij veranderlijk toerental compenseert dit niet volledig. Het word er wel beter van, maar het is nog steeds verre van perfect.
    Die 3 tot 4 klikjes die je een gloeiplugmotor rijker moet zetten vanaf piektoerental voordat je gaat vliegen, dat doe je NIET vanwege de verticale stijgvlucht, maar cru gezegd vanwege dat jij ongelijk hebt.... Zou je dat niet doen, zelfs al zou je alleen maar vlakke vlucht doen, zou je nog je motor oproken wegens te arm mengsel.
    En dan is Methanol nog tamelijk vergevingsgezind: Methanol heeft extreem wijde ontsteekbaarheidsgrenzen (plm 20% mengselvariatie).
    Benzine heeft een erg nauwe optimale range, van maar ongeveer 6 à 7%.
     
  4. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik heb het in mijn voorgaande post over de zuiver theoretische werking van de carburateur, volumestroom lucht in verhouding tot volumestroom brandstof is bij een niet veranderende gasklepstand over een groot deel van het werkingsgebied constant. De stand van de carburateur, zeg hartlijn van de luchtdoorlaat t.o.v. de horizontaal-lijn is hierbij niet van invloed. De toepassing van uitlaatdruk op het brandstofoppervlak in de tank maakt de verhouding natuurlijk belastingafhankelijk!
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar het is niet zo, en ZEKER niet voor eenvoudige carburateurtjes als in de modelbouw gebruikelijk is.
    Er zit totaal GEEN lineair verband tussen brandstofstroom en luchtstroom. Uitsluitend binnen vrij kleine grenzen (zeg, toerenvariaties binnen de 10% van de mediaan) zal dat binnen werkbare grenzen liggen voor benzine. Voor methanol (dankzij dat brede explosiegebied, en daarnaast het zelfstabiliserende effect van mengselsterkte op ontstekingstijdstip) speelt dat minder een rol.

    In een autocarburateur, of een motorfietscarburateur, zitten allerlei "aanpassingen" zoals extra luchtcircuits op de sproeierbuis, luchtgeleiders in de inlaat, of CV-schuiven, die die lineariteit sterk verbeteren, maar met het simpele venturie-tje met eductorbuisje zoals in de modelbouw toegepast word, no way José. Dat kun je gevoeglijk vergeten... En dat is niet een of ander theorietje van mij, dat is gewoon veldwerk en testen.

    En iedereen die het wel eens opgevallen is, dat een stationair draaiende gloeipluggert binnen een klein gebied stabiel "oneindig blijft lopen" en buiten dat gebied hetzij langzaam wegzakt en na een minuut of wat afslaat, hetzij langzaamaan opkruipt in toeren om daarna vrij plotseling af te slaan, zou dat met een hééél klein beetje logisch nadenken, zelf ook kunnen verzinnen.
     
  6. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    Interessant meningsverschil. Is verder goed zo.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De laatste stand van zaken was, dat ik een beetje in twijfel was over of de warmteontwikkeling van het klepje, of de buitentemperatuur, of wat dan ook, eventueel van invloed was.
    Gisteren heb ik een goeie 40 minuten gevlogen met een buitentemperatuur van 34 tot 31 graden (de Charter is speciaal vanwege dat ook voorzien van een buitenlucht-voeler) gevlogen, en geen centje pijn gehad.

    Ofwel: het is NIET de temperatuur of de warmteontwikkeling.

    Overmorgen is hij als "technology demonstrator" op Odoorn aanwezig, als er liefhebbers zijn, neem ik een paar klepjes en printjes mee.
    inhoud kit.jpg
    Dit is de inhoud van het kitje, en het moet (helaas) 45 euro kosten (EDIT: ik heb me verrekend, het zou eigenlijk 60 euro moeten kosten, maar ik kom niet terug op mijn woord dus 45 euro blijft de prijs), want achteraf bleken de klephuisjes veel duurder uit te vallen dan ik verwachtte.
    Het is BIJNA plug&play, het enige wat je zelf moet doen, is het printje verbinden met het solenoid klepje.
    Voor de rest is de mechanische opzet dusdanig kipsimpel, dat een kind de was kan doen. Voor de zekerheid zit er een bijsluiter bij.

    Dit is GEEN commerciële actie, ik lijd er verlies op, en ik heb er voorlopig maar vier stuks beschikbaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2019
    MicropropSport, Q Brand en hobbyist vinden dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oh leuk waar ligt Odoorn? zeker heel ver weg vanaf het Brabantse land.
    Past dit ook op mijn benzine charter?
    Dan mag je er wel een setje naar het Brabantse land sturen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ergens in Drenthe. Minder ver rijden dan mijn nederige stulpje, maar nog steeds best een eind.
    Wel een héél leuk weekend, dus in dat opzicht best de moeite waard.

    Het past wel op je Charter (je kunt het letterlijk overal tussen plakken), maar ik betwijfel of jij er met jouw specifieke motor heel erg veel winst mee gaat halen, want die liep, voor zo ver ik dat kon beoordelen al heel erg behoorlijk netjes met de carb zoals hij nu is.

    Maar als je dat wilt, leg ik een setje achteruit voor je, en stuur ik dat komende week naar je op (kom er de komende drie dagen niet heel erg goed aan toe).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee het is verder weg, naar jou toe was 185 km en naar ergens in Drenthe is het 206 km.
    Ik hou wel van een beetje experimenteren, zie het volgende week wel binnen komen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meen je dat nou???? Want het is voor mij ook nog best een aardig eindje tuffen....
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja, naar jou toe hoef ik alleen naar het noorden te sturen, om bij de plek in Drenthe te komen moet ik ook nog een stuk naar het oosten.

    Nu heb ik nog wel een meer directere route gevonden op of met de fiets, die ook met de auto is te doen.
    Dan is de plek in Drenthe nog maar 181 km.
    Over de reistijd zal ik het dan maar niet hebben.

    Ik heb ook nog even gekeken of de 31 in Duitsland een optie is om er heen te sjeesen.
    Qua afstand totaal niet interessant, qua reistijd, afhankelijk van het vervoermiddel, dus niet met mijn winkelwagentje, is dat via de weg de kortste reistijd.:)
    Doe maar een postzegel.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Prima, ik maak het maandag in orde!
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik wil er ook graag een Bert, maar dit weekend ben ik helaas verhinderd. Ik kom dan graag een andere keer..!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan leg ik die van jou ook achteruit.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje afhankelijk van de opstoppingen. Maar normaalgesproken doen wij Den Haag Odoorn in 2 uur en een kwartier. Kost me wel een tank brandstof.
    Het leukste van de terugreis naar ons huis, het landschap wordt steeds mooier. En dat in volgemikt NL?

    Maar vanuit het Brabantse is het even wat harder werken, door alle drukte heen te wurmen.

    Ik hoop Brutus, dat het me lukt te komen kijken. Die ontwikkeling is berengaaf van je...

    Heb een zware klus aan mn klassiekertje... en gister had ik een zware baaldag... zat echt alles tegen.
    Sleutelen...lust enm’n lev’n... ahum...
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Haha, ontzettende Hagenees: op de heenreis wordt het landschap steeds mooier!

    Ik heb begrepen dat van die gele chinquechento idd een heel klein tankje hebben en boven de 100 zuipen als een malle. Zo een tank weg, Tsja dat krijg je met zo'n westers parkeer monster :p

    :rofl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Echwel?! Haha... cinque 500? Nee? Ook eens met de Panda gedaan. Die reed wel echt zuinig. Je lacht je rot. Nee, dan pakken we een Delta Di

    Hagenaar... slechts getogen... alleen op heilige grond is Hagenees
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    IK ben er vandaag, en morgen, maar morgen moet ik uiterlijk 5 uur van Odoorn vertrekken terug naar huis, dus navenant ook eerder inpakken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaag lukt niet. Zo naar de werkplaats... veel plezier, beloofd mooie dag. Vanavond ben ik denk ik weer afgebrand.
    Als ik nog puf heb... effe dan een kijkje neem...
     

Deel Deze Pagina