Update, aluminium versteviging chassisstijfheid
Hehe,.. eindelijk weer wat om te laten zien.
Niet dat ik stil gezeten heb, in tegendeel, het heeft enorm veel tijd gekost.
De "Lappen aluminium" uit de vorige post hebben wat bewerking onder gaan. Althans een stuk van 225 mm x 105 mm heb ik stevig te pakken gehad.
Met een scherp gemaakte schroef, die ik gebruikt heb als kraspen ben ik begonnen om e.e.a. over te nemen op de aluminiumplaat. Vervolgend lekker eigenwijs mijn decoupeerzaag gepakt, ijzerzaag er in gezet, pendelstand en een beetje schuin naar achter gezet zaagblad,.... zagen maar.
Op zich gaat dit wel maar het is tergend langzaam. Heet werd het echter niet.
Na de grove vorm te hebben gezaagd maar gewoon een vijl gepakt en de boel op maat gevijld. Passen meten om het allemaal exact pas te krijgen, is het gelukt om in eerste instantie maar eens de achterkant van het chassis te bedekken met aluminium. Het doel ervan is om de plaats van het chassis dat de meeste kracht te verduren krijgt te verstevigen.
Nadat alles pas was gemaakt en vastgezet met m3 boutjes die keurig verzinken in het carbon, was het tijd om wat gewicht te gaan besparen. De plaat woog aanvankelijk 200 gram. Nu nog 153 gram
Ruimte gemaakt voor de motor (een 540 motor is te groot voor de motormount) en wat weg gehaald op de plek waar het accupak moet komen. Als laatste in de lengterichting wat weg gehaald om gewoon gewicht te besparen.
Daarna schuren en polijsten met het Dremeltje.
Inmiddels was het me opgevallen dat het chassis in het midden met zijn buik op de grond hangt. Daar heb ik het al een keer over gehad en er zijn allerlei oplossingen aangedragen. L profieltjes, extra carbon, mijn eerste idee dubbeldek carbon. Werkt allemaal niet, is te zwaar of te ingewikkeld.
Op dit punt ben ik eens even bij James achterom gelopen om hem eens te laten kijken. Hij heeft wat meer ervaring met bouwen en een tweede paar ogen geeft soms nieuwe inzichten.
Omdat ik zoveel mogelijk met de "stock parts" van de Team Associated wil werken zijn we wat gaan rommelen in het bakje met onderdelen dat van de donorauto afgekomen is en tot de volgende oplossing gekomen.
Hier even in een losse opstelling voor wat betreft de alu buis die als trekstang zal dienen het volgende bedacht.
- De schokdemperbevestiging van de Team Associated aan de voorzijde op een plaats die nog niet doorhangt.
- Aan de schokdemperbevestiging een balletje en een oogje.
- Aan het einde van de aluminium trekstang weer een oogje dat geklikt wordt op het originele balletje waar normaal het andere uiteinde van de schokdemper zit.
- Er tussenin zit een turnbuckle waarmee de trekstang strak gezet kan worden.
- Om het chassis nu stijfheid te geven wordt de bodemplaat opgehangen aan de trekstang met een aantal afstandsbusjes (die op het donorchassis zaten) met daarop weer een oogje dat precies om de trekstang past.
Hiermee is niet alleen het doorhangen opgelost maar zal de achterkant bij het optrekken gaan proberen de voorkant op te tillen. Het doorhangen (tijdens) optrekken naar boven zal ook niet meer lukken.
Dit is precies wat we willen. Immers tijdens het optrekken moet zoveel mogelijk van het totale gewicht op de achteras komen. Om te voorkomen dat de achterkant er door de grotere druk en dus grip toch in slaagt de voorkant op te tillen komt er aan de achterkant nog een geveerde wheelybar waardoor de druk op de achterwielen alleen maar zal toenemen.
Deze week komen de clamb hubs en boutjes voor wielen en spurgear binnen.