Nou ja,.. een "How too" is misschien niet helemaal op zijn plaats. Ik heb me laten inspireren door het werk van
"Spitfire".
Maar als iemand het wil weten,..
Ik ben begonnen met 3 foto`s. Voorzijde, achterzijde en een zijkant. De zijkant heb ik nog een keer gespiegeld.
Vervolgens in Paint de foto`s naast en onder elkaar gezet om ze op gelijke grootte te krijgen. Een kaarsrechte lijn van daklijn zijaanzicht naar daklijn vooraanzicht en daklijn achteraanzicht. Vervolgens heb ik gekeken welke wielbasis ik wilde gaan maken. Toen ik dat wist heb ik de foto`s geschaald en geprint op A3.
1 plaat 12mm mdf gekocht, constructielijm (bruislijm) stond er nog.
Foto`van het zijaanzicht uitgeknipt en overgetrokken op de mdf plaat.
Zagen maar. Bodemplaat gezaagd en de zijpanelen in twee delen geplakt vanwege de dubbele schuinte van de neus. Dat was tot op heden de moeilijkste lijn. De overgang van body naar neus ligt schuin achterover en loopt ook nog naar binnen. Voor het plakken eerst even een rond kantje aan de bovenkant gezet met een bovenfrees.
Toen de achterzijde opgevuld met korte stukjes mdf om enige vorm te krijgen in de kofferbak. De ronde lijn heb ik met een slappe ijzerzaag gedaan. Als je met een slappe zaag enigszins op zijn kant zaagt/raspt krijg je een perfecte ronde vorm vanwege het doorbuigen van de zaag.
Voor de detaillering zoals bijvoorbeeld de ramen en de lijnen van de deuren heb ik dat deel uit de foto geknipt en overgetrokken op het mdf.
Vervolgens 2mm weg gefreesd om de cabine smaller te krijgen dan de body. Ramen getekend en uitgezaagd en aan de binnenzijde een plaatje 4mm triplex geplakt. Hier vervolgens 2x een plaatje 4mm triplex opgeplakt zodat er nog 2 mm overblijft als verdieping van het raam t.o.v. de deurlijst.
Dak er op geplakt en wederom een tijd staan raspen op het dak en de motorkap.
Inmiddels heb ik de motorkap en het dak klaar.
Omdat het nu nog allemaal erg ruw is qua afwerking en er hier en daar wat kieren en gaatjes zitten heb ik een berg zaagsel verzameld in een zak. Dit wil ik vervolgens in kleine beetjes vermengen met gewone houtlijm zodat ik de grootste oneffenheden kan uitvlakken en toch gewoon hout kan schuren.
Tot zover,.. wordt vervolgt.