"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 15 feb 2012.

  1. Vec Station

    Vec Station

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    21
    Heb mijn wagen even nagemeten, ik denk dat ik deze regels ook aangehouden heb tijdens het bouwen, hij is namelijk 78.5 cm lang :p
    De spoiler steekt wel nog wat uit achter de wagen, maar dit valt niet onder het chassis neem ik aan.

    Mochten er dus nederlandse wedtrijden gehouden gaan worden met de amerikaanse afmetingen mag ik meedoen :D
     
  2. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Uit de Internationale regels vertaalt:

    [FONT=&quot]Funny cars, achter spoilers zijn toegestaan zonder maximum afmeting en mogen op of rond het kofferdeksel gebied gemonteerd zijn. Verhoogde vleugels niet toegestaan.[/FONT]
    [FONT=&quot]Dragster, maximale hoogte van de vleugel 25,4 cm, gemeten vanaf het hoogste punt van de vleugel, inclusief zijpaneel van de vleugel.[/FONT]


    Vandaag heb ik rcdragrace.com geclaimd daar ga ik eens wat info opgooien. (gaat even een paar weekjes duren)


    Uiteraard ook een gallery met foto`s van eigen bouwsels. Kan ik jouw fotootje t.z.t. ook gebruiken?
     
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat moet dit worden?

    Het is al even stil in deze hoek. Reden hiervoor is enerzijds het Sand Scorcher project dat er tussendoor is gekomen en anderzijds het bouwen van de website met dragrace informatie die overigens goed wordt ontvangen in de Amerikaanse rc drag race wereld. Er is contact geweest met de IMDRA, verschillende fabrikanten en allerlei andere bronnen om de site te introduceren en verdomd,... ze zouden graag zien dat rc drag racen in Nederland en Europa van de grond komt.

    Een andere reden voor de stilte is onderstaand project.

    Iemand al een idee waar dit naartoe moet?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze keer moet het een rail chassis worden met alleen aluminium verbindingen en beginnen we andersom. Eerst een custom body die de juiste wielbasis heeft voor een "Pro Stock" dragster.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Leuke site,

    al verwacht ik altijd dat ik een engels talige site krijg als iets een .com extentie heeft.
    je zou ook rcdragrace.nl kunnen nemen
     
  5. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Had ook gekund,.. Dat zijn mijn overige site`s wel. Deze keer wilde ik eens internationaal gaan. Er komt dus ook een Engelstalige versie.

    Ik tik de code van mijn websites met de hand dus het was even werk. :pc::yes:
     
  6. Vec Station

    Vec Station

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    21
    Ziet er goed uit, maar hoe ga je de body verder afwerken, moet ik dit zien als een mal waar je een lexaan versie overeen gaat vormen?

    De site ziet er netjes uit, je mag mijn fotos ook gebruiken voor in je galerij, mocht je meer info willen hoor ik het wel.
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Het moet een mal worden voor het trekken van een body. Ik heb dit model gekozen omdat het eigenlijk niet te krijgen is. Je hebt de Parma Hemmi maar die heeft een open motorkap met een modelmotor. Er zijn kappen van RJ Speed maar die hebben spatborden en zijn niet heel goed gedetailleerd.

    Daarnaast wilde ik een auto bouwen die in de pro stock klasse kan rijden maar ook in de pro mod klasse. Om dat te bereiken moet ik een wielbasis van max 27.9cm realiseren.
    Dat is een maat die je normaal niet tegen komt in de onroad racerij.

    Het chassis dat ik er voor wil bouwen zal een verstelbare wielbasis krijgen zodat ik dat chassis ook voor andere body's kan gebruiken.

    Ps. Vec Station kun je me jouw e-mailadres even via pm sturen?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2012
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Weer een beetje verder met de Hot Rod

    Pffff,.. wat een werk. Maar wel heel bevredigend.

    Na een paar dagen vijlen, zagen en raspen.

    [​IMG]
    Wielkasten / spatborden gefreesd.

    [​IMG]
    Neusje vorm gegeven. Detaillering moet nog.

    [​IMG]
    Voorruit geplaatst

    [​IMG] [​IMG]

    Zijruiten geplaatst en dakje er vast op gelijmd. Wielkasten nog wat verdiept waardoor ik aan de binnenzijde wat extra dikte moest bijplakken. Ruimte tussen de wielen is nu acceptabel en de wielen zullen toch nog flink uitsteken. Ik heb rekening gehouden met 3inch wielen (7,62cm doorsnede)

    [​IMG]
    Het dak moet nog even rond geraspt worden daarna kan er poriënvuller overheen. Dan weer schuren, schuren, schuren en nog eens schuren.

    Hoeveel detail vinden jullie dat zo`n body moet hebben. Moeten deurklinken zichtbaar zijn?, een sleutelgat? Laat eens wat horen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Kon het niet laten. Even de calorieën van het kerstdiner weggeraspt.

    [​IMG]

    Dakje rond geraspt.

    [​IMG]

    Gestart met rondingen van de neus.

    [​IMG]

    Begint eindelijk ergens op te lijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Bram88

    Bram88

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    241
    Je kunt hier wel een mooie "how-to" over maken!!

    Puik werk, ben benieuwd hoe de rest vergaat
     
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Nou ja,.. een "How too" is misschien niet helemaal op zijn plaats. Ik heb me laten inspireren door het werk van "Spitfire".

    Maar als iemand het wil weten,..

    Ik ben begonnen met 3 foto`s. Voorzijde, achterzijde en een zijkant. De zijkant heb ik nog een keer gespiegeld.

    Vervolgens in Paint de foto`s naast en onder elkaar gezet om ze op gelijke grootte te krijgen. Een kaarsrechte lijn van daklijn zijaanzicht naar daklijn vooraanzicht en daklijn achteraanzicht. Vervolgens heb ik gekeken welke wielbasis ik wilde gaan maken. Toen ik dat wist heb ik de foto`s geschaald en geprint op A3.

    1 plaat 12mm mdf gekocht, constructielijm (bruislijm) stond er nog.

    Foto`van het zijaanzicht uitgeknipt en overgetrokken op de mdf plaat.
    Zagen maar. Bodemplaat gezaagd en de zijpanelen in twee delen geplakt vanwege de dubbele schuinte van de neus. Dat was tot op heden de moeilijkste lijn. De overgang van body naar neus ligt schuin achterover en loopt ook nog naar binnen. Voor het plakken eerst even een rond kantje aan de bovenkant gezet met een bovenfrees.

    Toen de achterzijde opgevuld met korte stukjes mdf om enige vorm te krijgen in de kofferbak. De ronde lijn heb ik met een slappe ijzerzaag gedaan. Als je met een slappe zaag enigszins op zijn kant zaagt/raspt krijg je een perfecte ronde vorm vanwege het doorbuigen van de zaag.

    Voor de detaillering zoals bijvoorbeeld de ramen en de lijnen van de deuren heb ik dat deel uit de foto geknipt en overgetrokken op het mdf.

    Vervolgens 2mm weg gefreesd om de cabine smaller te krijgen dan de body. Ramen getekend en uitgezaagd en aan de binnenzijde een plaatje 4mm triplex geplakt. Hier vervolgens 2x een plaatje 4mm triplex opgeplakt zodat er nog 2 mm overblijft als verdieping van het raam t.o.v. de deurlijst.

    Dak er op geplakt en wederom een tijd staan raspen op het dak en de motorkap.

    Inmiddels heb ik de motorkap en het dak klaar.

    Omdat het nu nog allemaal erg ruw is qua afwerking en er hier en daar wat kieren en gaatjes zitten heb ik een berg zaagsel verzameld in een zak. Dit wil ik vervolgens in kleine beetjes vermengen met gewone houtlijm zodat ik de grootste oneffenheden kan uitvlakken en toch gewoon hout kan schuren.

    Tot zover,.. wordt vervolgt.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Heel mooi werk natuurlijk, maar ik hoop dat je er geen spijt van krijgt MDF gebruikt te hebben. Voor thermoforming wel vaker gebruikt, maar de naadlijnen komen er altijd weer door bij wat verwarmen en afkoelen.
    1 opmerking over de wielkassen: die achteraan, daardoor is je mazl niet meer bruiikbaar voor thermoforming. De mal is niet meer lossend. Tenzij je met losse maldelen werkt? Of je de getrokken stukken allemaal van je mal wilt lossnijden? Zoiezo gaat het vacuum naar onder toe, al krij je het wellicht nog wel gezogen.
    Let ook op extra gaatjes rond de ramen en zo om die details mee te hebben.
    Zelf vind ik te veel details niet nodig, ik heb het liever glad en clean.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @ShadesInBlack,..

    De opmerking over de diepte van de wielkasten had ik al verwacht. Er kunnen twee dingen gebeuren. Of ik krijg de mal er inderdaad niet uit zonder snijden, of ik draai hem er zo vanaf door eerst de voorzijde te lossen. Er moet namelijk nog een stuk uit gehaald worden, daar waar je een achterbumper zou verwachten. Reden dat ik daar nog iets wil weghalen is dat ik graag een haakse of eigenlijk een overhaakse rand wil hebben vanwege de stevigheid. Lukt dat allemaal niet en krijg ik hem er niet op een redelijke manier af dan maak ik inderdaad een 4-tal malletjes die precies in de wielkasten passen met een speling van een mm. Op die manier krijg ik dan een randje. De overige twee kan ik dan tegelijk trekken door ze ernaast te leggen. Die kan ik dan gespiegeld gebruiken om de wielkasten in het randje van de body te plakken.

    Voor wat betreft het mdf zal ik de mal in het ergste geval helemaal in een laagje epoxy zetten. Die heb ik toch staan vanwege de "carbon productie".

    De gaatjes rond de ramen zitten er al in.

    Meer tips zijn altijd welkom. Dit is net als met het carbon halverwege de eerste bouw in dit draadje. Al doende leert men en soms moet je het gewoon doen om te zien of het kan.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2012
  14. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Even een leuk linkje dat ik tegen kwam bij mijn zoektocht naar info over het maken van mallen.

    Deze knaap kan er wat van. Insane model builder

    Het gaat nog wel even duren of misschien helemaal nooit voordat ik zover ben.
     
  15. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Het is even stil geweest maar we zijn er weer. Twee weken geleden is er een nieuwe machine in het hobby hok opgedoken dus ik zat even in de metaal hoek.

    Dat neemt niet weg dat er wel weer wat gebeurd is. Inmiddels is de mal voorzien van een laagje spuitplamuur en hier en daar een beetje gewone plamuur. Daarna was het schuren, schuren en nog eens schuren.

    [​IMG]

    Het hele zaakje is mooi glad geworden en er kan nagedacht worden over de details. Over de neus was ik helemaal niet tevreden. Ik kreeg het niet voor elkaar om daar een gril in te vijlen. De neus is dus weer verdwenen en er is besloten om een neus te maken met een aluminium gril.

    Eerst maar eens een gril gemaakt.

    [​IMG]

    Met in de achterzijde een kruis gefreesd om het vacuüm tot aan de randen te laten komen.

    [​IMG]

    Daarna het ding overgetrokken op een stuk MDF en uitgefreesd.

    [​IMG]

    Hier moet nog even een gat in natuurlijk om het vacuüm toe te laten c/q een verbinding te vormen met de holle binnenzijde van de mal.

    [​IMG]

    Past precies zou ik zo zeggen.

    [​IMG]

    En dit is ongeveer de bedoeling. Ik plak hem er weer op en kan de lijnen van de neus nu weer in de gril laten overlopen. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik de gril keuring in het midden van de neus plak zodat er dadelijk aan alle kanten een zelfde hoeveelheid aan houten rand om het aluminium zit. Vervolgens eerst weer wat spuitplamuur en dan pas de aluminium gril er definitief in plakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er weer erg goed uit!
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Waar ga je die kap laten trekken uit Lexan?
    Doet iemand in Nederland dat?
     
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat dacht je van hier in de schuur?:D
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Cool, doe je dat evt ook voor anderen?

    Mal wordt aangeleverd.....
     
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    T.z.t. wil ik dat wel proberen.

    Eerst deze mal klaar maken. De lexan leverancier is er ook nog niet uit.
    Dus er moeten nog een paar stappen gezet worden.
     

Deel Deze Pagina