En nog een Charter

@ Berto: bedankt voor het aanbod. Ik heb ook nog even het draadje van Biwi gelezen ...
Mijn god, brandstof- en forum-beginner die in het forum zoekt, die zonder 10 pagina's dringende adviezen meteen naar een club gaat. Dat ik dat nog mag meemaken, de emoties worden me even te veel :)

Glasvezelmat is een oefening in anarchie. Voor autoreperateurs, niet voor vliegtuigen. Glasweefsel is beter/sterker en mooier/strakker. Beter twee dunne lagen dan één dikke gebruiken.

Ik bedoel natuurlijk glasweefsel, dat begrijp je

Mijn god, brandstof- en forum-beginner die in het forum zoekt, die zonder 10 pagina's dringende adviezen meteen naar een club gaat. Dat ik dat nog mag meemaken, de emoties worden me even te veel :)

Fijn dat ik je emotionele wellbeing naar grote hoogtes stuw ;)

Groeten,
Freek

G4 werkt perfect, PS100 is beetje hetzelfde.

Daarvoor zou ik een dunne lakroller gebruiken, glasweefsel op je vleugel leggen en dan met een lakroller de G4 dun aanbrengen. Daarna zoveel mogelijk eventueel overtollige G4 wegdeppen met keukenpapier.

Een benzinemotor zal het wel niet worden, de Charter heeft geen enorme motor nodig en in die maat zijn er niet of nauwelijks benzinemotoren te krijgen.

Nou............een mooie 13.5cc benzine Saito erop, dan gaat ie als de brandweer hoor:p

fa%2014%20fg.jpg

Ah ja, nadeel is dan alleen dat ie ook nog ALLEEN maar als de brandweer gaat, omdat als je te langzaam vliegt, hij uit de lucht komt denderen vanwege die enorme klomp lood op de neus..

je gaat toch geen motor van 540 gram op een charter zetten, komop, wel ff serieus blijven he :)

Een benzinemotor zal het wel niet worden, de Charter heeft geen enorme motor nodig en in die maat zijn er niet of nauwelijks benzinemotoren te krijgen.

All right, methanol dus. Hierbij dan mijn motor overpeinzingen:

Ik heb wat discussies gelezen over de hoeveelheid CC's voor een charter. De meeste zijn het er volgens mij wel over eens dat 4 cc prima is om te leren, maar wat weinig als je eenmaal redelijk kan vliegen. 6,5 cc aan de andere kant is aan de hoge kant, er wordt wel mee gevlogen. Dus als ik een motor kan vinden die er tussenin zit, een .32 bijvoorbeeld, dan lijkt me dat ideaal voor de charter.

Verder is er nog de afweging of ik de motor wil gebruiken in een 2e vliegtuig of niet. Ik zit te denken aan een 4 star 40 of 60 als 2e vliegtuig. Als ik een 6,5 cc koop voor zowel de charter als de 4 star 40 dan is dat voor de charter aan de hoge kant en voor de 4 star prima, maar tikkie aan de lage kant, mag wel wat meer. Kortom, als ik een 6,5 cc koop denk ik een motor te kopen die voor beide vliegtuigen niet helemaal optimaal is.

Als ik een 4 star 60 koop met een mooie 4 tact kan ik die waarschijnlijk makkelijker in een vervolg vliegtuig gebruiken.

Voorlopige conclusie: Het is niet de bedoeling dat de motor voor de charter in een 2e vliegtuig wordt gebruikt. Als ik voor niet te veel geld een motor kan vinden tussen de .25 en de .40 dan doe ik dat. Lukt dat niet dan wordt het een .25

Groeten,
Freek

Ga niet voor een 4cc ofzo. Ja daar zal ie wel mee vliegen, maar naar moderne verhoudingen marginaal. Daarnaast is er voor een 4cc motor praktisch geen echt doorgroeipad meer.

Ik zou er electro opzetten, maar goed, dat is geen optie. Pak dan gewoon een OS .46 FXI. Je hebt dan een dijk van een motor, die niet zwaar is en die ook op een fourstar 40 prima zal functioneren. Is voor de Charter wat overgemotoriseerd, dat is waar, maar hij zal er echt om vliegen en bruikbaar zijn als trainer.

Andere leuke optie is bv. een Saito 56, als je viertakt wil.

Andere leuke optie is bv. een Saito 56, als je viertakt wil.

Een 9cc Henri, da's toch wel iets te veel voor een charter.
Mijn Charter ging bijna recht omhoog met een 6,4cc 2-takt (Irvine 39) maar deze is ook prima te vliegen met een moderne 4cc. (bijvb. OS 25 FX, Irvine 25) Als je daarna een Fourstar wil gaan vliegen, zou ik gewoon een nieuwe setup kopen (motor, servo's, ontvanger) en dan 8,5cc erop. Dan heb je het voordeel dat je tegelijk 2 vliegklare toestellen hebt.
Je kan wel een 6,5 op de charter gaan zetten, maar dan heb je vooral in het begin meer vermogen dan handig is, en als je diezelfde motor dan op de fourstar 40 zet wil je toch wel wat vermogen waarschijnlijk. En dan kom je tekort.
Als je voor een 4-takt motor wilt gaan kan een 6,5cc wel goed op de charter, maar dat zal weinig zijn voor een fourstar.

grt Ron

De saito 56 is een viertakt, dus niet te vergelijken met 2takt cc's. Een Saito 56 is te vergelijken met een 6.5cc tweetakt.

De 46Fxi is 7.5 cc en genoeg voor een fourstar. Op een charter is het overkill, maar hij zal er echt niet minder om vliegen.

Een 4cc motor kopen, is gewoon geld weggooien. Na je charter, zul je er niets meer mee doen en komt het ding in de rommelbak.

Ron; dat heeft niks met meningen te maken, een saito 56 is gewoonweg zwakker dan een 7.5cc tweetakt. Zelf heb ik (eerste kistje) ook een charter gevlogen met een 4cc, dat was echt niet om vrolijk van te worden, mijns inziens is het voor een beginner ook lastiger, er valt met zulk marginaal vermogen niet veel te redden meer. Later (na een crash:() heb ik er een 6.5cc tweetakt op gezet, dat was een wereld van verschil in positieve zin...... (en dan kun je net zo goed een 7.5cc nemen, dat zijn vaak uitgeboorde 6.5cc's)

Ik bedoel er eigelijk mee te zeggen dat mijn charter al een ruime looping maakte als ik de 6,5 vol gas houd, en je kan problemen krijgen met landen door een stationair lopende motor die nog steeds trekt omdat je natuurlijk geen 9x5 op een 7,5cc zet.

Ik zou als raad voor een beginner ook de OS 25(4,07cc) aanraden.

De Saito 56 is met zijn 414 gram meer dan 200 gram zwaarder als de OS 25 waar hij voor gemaakt is . :(

En 200 gram voor zo'n kleine vlieger is een boel aan snelheid meer bij het landen .

Mvg Johan

200 gram op, wat, 1m50 spanwijdte met een relatief enorme lap vleugel, een grote instelhoek en verder een niet zo hoog gewicht.. dat ga je amper merken.

Stationair toerental is wel waar, dus motor uit op de threshold.

Goed, hoe dan ook, topicstarter heeft dus keuzes genoeg.

Overigens is de huidige charter bouwdoos niet gemaakt voor een OS 25, maar voor een 6cc motor. De oude charter was voor een 4cc motor.

En dit zegt ook wat.. ervaring van iemand die daadwerkelijk met beide setups gevlogen heeft:
Alexzzz zei:
Zelf heb ik (eerste kistje) ook een charter gevlogen met een 4cc, dat was echt niet om vrolijk van te worden, mijns inziens is het voor een beginner ook lastiger, er valt met zulk marginaal vermogen niet veel te redden meer. Later (na een crash) heb ik er een 6.5cc tweetakt op gezet, dat was een wereld van verschil in positieve zin...... (en dan kun je net zo goed een 7.5cc nemen, dat zijn vaak uitgeboorde 6.5cc's)

Back