Rood koper geleid als geen betere warmte. Antieke autotechniek, stoom en kookgerei.. pannen met koperen bodems. Koper/messing kon gesoldeerd worden, kwam met al dat handwerk en industriestandaard destijds beter uit.
Aluminium is natuurlijk goed alternatief, zeker heden ten dage. Ander verhaal...
Heb helaas geen natuurkunde achtergrond... om het theoretisch te staven. Nadeel is gewicht en thans ook prijs van het koper.
Voor koeling kan je ook echte radiateurs nemen... Uit tuned PC's (slopertjes)
In m'n Macje (geen slopertje) zitten prachtige koelelementen. Moest laatst worden gestofzuigd. Stof vergaren doen ze bijzonder graag. Hoei dacht ik... nifty contraptie!
Verder airco of oliekoelers kunnen zeer compact zijn. Wordt wel even een speurtocht om de juiste te vinden. Of mini-ijstkastjes. Dan is een voor de hand liggende oplossing waar je nu voor gekozen hebt, vast met fans, minder tijdrovend. Alles ter brainstorm.
De Enigma...
Okeej... draden motor liggen dwars. Logger ernaast! Mooi!
Toch weer een nieuwe vraag... waarom draden met bocht, en niet flink ingekort in het verlengde... of zelfs motordraden direct aan de regelaar. Denk dan aan weerstand draden of is dat met deze lengtes al verwaarloosbaar?
Of helpen zelfs de draden met koelen (ik verzin maar wat), afvereren van het zaakje... draden kunnen ook in de motor door mechanische belasting wellicht breken? Dat stutten is wel een optie. Kijken met dat plaatje of een mooie spacer verzinnen.
Is er dan een minimale lengte voor de regelaar draden te stellen? Of gewoon... als het goed past zit het goed...
Ik heb de regelaar dus uitgepakt. Koelblok zit aardig dicht tegen de stroomdraden en condensatoren. Daardoor sluit de plaat al niet mooi aan op de fet's zag ik. Ik ga aan een kant een beetje materiaal wegnemen, zodat de drie soldeerpunten naar de motor vrij komen te liggen. Je moet er niet aan deken dat dat kortsluit.
Mascotte-teckel
Ja, dat hesje! Laat ik het daar nou gister nog even met moeders de vrouw over hebben gesproken. Dacht aan een bodywarmer met handvat. Natuurlijk een opdruk... Zakjes aan de zijkant voor het dragen en opwarmen van lipo's, diverse harware en bierglashouder (cola kan ook)... redden we niet voor Leiden a.s....
@ Mario. Top! Kan ik daar gelukkig nog even op inspireren!
Nog een hoop te doen!