Enigma bouw/foto verslag

Die van Gerben ging inderdaad loeihard met de Kira F5B, en die van mij loopt eerlijk gezegd ook erg lekker nu, moet wel wat meer gaan rakken oefenen want daar valt nog een hoop winst te halen :rolleyes:

Gerben kunnen die foto's van de log's niet wat groter? via het Unilog menu opslaan als gif en dan uploaden scheelt een stuk ;)

Gr,

Mario

Mario,

Als het goed is kun je op de foto klikken voor een grotere versie?
Ik gebruik MijnAlbum, en om een of andere debiele reden accepteren die geen GIF file's.

Groeten,
Gerben

Gerben,

Klikken geeft het zelfde resultaat, oftewel hij wordt niet groter.

Je kan via paint gif openen en weer opslaan als jpg, of een picturepush accountje (gratis) aanmaken, deze kan wel gif aan.

Gr,

Mario

Vandaag motor schakelaar op de hoogteroer stick gemaakt :D
Wel een kolere werkje!!

Voor
P6053895.jpg

Na
P6053913.jpg

Als ik me niet vergis vliegt bijv. Guntmar met gas op de aileron stick, is wel wat voor te zeggen. Werkt natuurlijk alleen voor de pultvliegers onder ons, spreekt voor zich.

Groet,
Gerben

Vergelijkbare knuppelschakelaar kan ook op mijn Multiplex EVO 9 HF Integrale (non-pult) worden gemonteerd... zelfs kleine toetsje aan de knuppel zelf... maar werkt dat lekker? Heb het er even opgeschroefd... Motorknop moet ergonomisch wel lekker gepositioneerd worden. Als je dan met de duimen knuppelt... hmmmm.

Op passen voor "oh pardon"... bij onachtzame handelingen... hangen aan mouw van jas of shirt...

Geen enkele schakelaar is echt Murphy-veilig. Dacht zelf dus aan een druktoets(schakelaar)... Red Button met een beetje druk weerstand...?
Zzjah...

Ik gebruik altijd een pult dus duimen doen we niet, en voor de veiligheid moet eerst de RD potmeter (vol rechtsom) in het rode gebied gedraaid worden wil de motor schakelaar überhaupt werken wat uiteraard pas net voor de start gebeurd ;)

Ik gebruik altijd een pult dus duimen doen we niet, en voor de veiligheid moet eerst de RD potmeter (vol rechtsom) in het rode gebied gedraaid worden wil de motor schakelaar überhaupt werken wat uiteraard pas net voor de start gebeurd ;)

Wat je dan een keer vergeet te doen en vervolgens land het model hard tijdens een wedstrijd en heb je schade en is de competitie voorbij.

Been there, done that.

Maar wel een mooie zender die 12FG, ik ben er ook zeer blij mee. Wat een opluchting vergeleken met de Royal Pro.

Geen knop is perfect.
Stiekem hoop ik op de nieuwe Jeti zender. Programmering is nog niets van bekend. Manuals van Jeti kunnen nog wel eens ondoorzichtig zijn ben ik bang.
We zullen zien.
De trims van de EVO zitten op de verkeerde plaats, altijd ruzie mee. Naja voorlopig maar even mee doorleven.

Vandaag is het aluminium motorspant verlijmd. Groeven in het aluminium door de schroefdraad van de cup.
Omwikkeld met koolstofroving in een dressing van epoxy. Met krimpkous samengeperst en geforceerd gedroogd met de föhn (gister). Al m'n tubes met Araldite 2022, 2021 en 2026 waren verlopen. Rijp voor sjemisj afval.
Wel nog even getest... 2022/2021 ingedikt... de 2026 wilde mengen en harden... maar niet meer lijmen.
De 2026 is bijzonder sterk in goede staat. Sterker dan Enfest 300.

Spant is dus met Endfest 300 gelijmd met behuld van malletje uit scratch materialen uit de verzameldoos.
Een malletje om er zeker van te zijn dat het goed recht op de bok komt te zitten.
Endfest op meer dan handwarm gedurende meer dan een uur föhnen. Denk rond de 80 graden.

Bij alle verlijmingen is het aluminium goed geschuurd en ontvet met aceton. Passing volledig naar wens.
De RFM propmenemer zit zowat tegen de gearbox en niet op het puntje van de as! Hoera!

Verder heb ik gelijk Gerben heeft gedaan, het multiplex plaatje weggeslepen. Wil daar toch nog een beetje versterken met een lapje aramide. 3 x 7 cm?
Heeft iemand iets liggen, of een goed adresje waar ik wat kan bestellen. (Polyservice?)
De West-epoxy hard nu goed uit omdat ik het op een bejaarde apothekersbalans weeg, op 0,01 nauwkeurig.

Ik denk dat ik nu maar eerst eens even hoogte-servo ga aanpakken. Antiflutterligger had ik al verlijmd in het hoogteroer.
Niet kops, maar nerf in de lengte. Dat is me dunkt beter voor het scharnier? Helemaal vlak is het niet....
en de koelsleuf voor de regelaar...

Laatst bewerkt:
Zo weer wat plaatjes... Spant verlijmd.

Campagnolo spant op stand, helaas een beetje lakschade...

full

Malletje met vulringen om het spant goed recht te verlijmen.

full

En de spinner op z'n plaats geschoven

full

Verder heb ik een vraag over de Hi-Model regelaar. Deze nieuw inpakken met captontape of wat opengewerkter krimphoes?
Als ik zo naar de regelaar kijk heb ik het gevoel dat deze niet goed kan koelen, nogal gesloten geheel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas,

Zit er netjes in zo!

Op zich kun je de krimpkous laten zitten, die is alleen nogal zwaar. Ik had het verwijderd, en de koelplaat, die ook nogal fors is, door een aluplaat vervangen. Bij de korte inschakeltijden van F5B is de koeling niet zo kritisch, als er maar iets de warmte pieken op kan vangen. Alu plaat erop geplaatst en ingewikkeld in kapton tape, een 2e rtegelaar had ik in een dunner krimpkousje, gaat ook.

Groet,
Gerben

Gerben... ik had je net gemaild... met dezelfde vraagjes...

Ik heb zelfs nog een paar alu koelblokken liggen van oude PC-prcessors. Mooi plaatje heb ik ook nog wel!
Die kan ik op maat zagen. Het rode koper heeft natuurlijk de beste warmte afgifte. Edit...niks geen rood koper... geanodiseerd alu!!!!

Ik peuter hem wel open. Alleen al uit nieuwsgierigheid :yes:
Mooi wafelijzer! Alleen de eerste 'schicht' fets naar de motor gekoeld? Krijgen die het meest op hun sodeduvel?

Hoe de draden aan te sluiten? A la Mark, met een bochtje. Koeling naar boven?
Motordraden naar onder?
Moet de regelaar nog gestut worden, of bungelt ie maar wat ' ins blauen hin ein'?
Ah... het voorbeeldje weer gevonden :rolleyes:
[post101]
Komen er wel!

@mario, kan jij je prachtige informatieve plaatjes weer herstellen?
Regelaar ook niet al te warm? Mooi zo!

Even de F5B-mascotte-teckel uitlaten... zo weer terug!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas door een stomme fout heb ik al de foto's verwijderd, bij picturepusch wou ik 1 foto verwijderen alleen stond hij toen op de hele map :mad: heb de meeste nog terug kunnen halen uit de case van het forum.

Hier een link van alles wat ik nog heb,

Enigma Foto album van Holco

Gr,

Mario

Regelaar laat ik gewoon los, in de romp is toch al weinig bewegingsruimte meer.
Als je wilt kun je een GFK stripje van 1.5cm breed maken, wat je op de motor taped en dan ook de regelaar aan vast taped voor meer ondersteuning. Maar de draden zijn flexibel zat om het beetje wat de regelaar daar in de neus kan bewegen op te vangen.

Ik heb de regelaar meestal staand, langs de rechterzijkant. Zo kan links mooi de unilog-stroomsensor er naast aan de linkerkant.

Vwbt die warmtegeleiding, waar had je dat gevonden? Geleidt geanodiseerd alu beter de warmte dan koper of betreft het alleen de warmte afgifte dit beter is bij geanodiseerd alu?
Ik ben bezig met een nieuwe lipo-heaterbox, waar aluplaat in gebruikt is voor de warmteafvoer (budget natuurlijk, met Turnigy onderdelen). Zat gisteren te bedenken of koper op bepaalde plaatsen wellicht beter was geweest. Loop deze week zal ik er een draadje over opstarten..

Krijgt de F5B mascotte tekkel een mooi oranje hesje aan bij de volgende wedstrijd? Zou je wel verwachten als echte mascotte natuurlijk :):)

Groet,
Gerben

Rood koper geleid als geen betere warmte. Antieke autotechniek, stoom en kookgerei.. pannen met koperen bodems. Koper/messing kon gesoldeerd worden, kwam met al dat handwerk en industriestandaard destijds beter uit.
Aluminium is natuurlijk goed alternatief, zeker heden ten dage. Ander verhaal...

Heb helaas geen natuurkunde achtergrond... om het theoretisch te staven. Nadeel is gewicht en thans ook prijs van het koper.

Voor koeling kan je ook echte radiateurs nemen... Uit tuned PC's (slopertjes)
In m'n Macje (geen slopertje) zitten prachtige koelelementen. Moest laatst worden gestofzuigd. Stof vergaren doen ze bijzonder graag. Hoei dacht ik... nifty contraptie!

Verder airco of oliekoelers kunnen zeer compact zijn. Wordt wel even een speurtocht om de juiste te vinden. Of mini-ijstkastjes. Dan is een voor de hand liggende oplossing waar je nu voor gekozen hebt, vast met fans, minder tijdrovend. Alles ter brainstorm.

De Enigma...
Okeej... draden motor liggen dwars. Logger ernaast! Mooi!
Toch weer een nieuwe vraag... waarom draden met bocht, en niet flink ingekort in het verlengde... of zelfs motordraden direct aan de regelaar. Denk dan aan weerstand draden of is dat met deze lengtes al verwaarloosbaar?
Of helpen zelfs de draden met koelen (ik verzin maar wat), afvereren van het zaakje... draden kunnen ook in de motor door mechanische belasting wellicht breken? Dat stutten is wel een optie. Kijken met dat plaatje of een mooie spacer verzinnen.
Is er dan een minimale lengte voor de regelaar draden te stellen? Of gewoon... als het goed past zit het goed...

Ik heb de regelaar dus uitgepakt. Koelblok zit aardig dicht tegen de stroomdraden en condensatoren. Daardoor sluit de plaat al niet mooi aan op de fet's zag ik. Ik ga aan een kant een beetje materiaal wegnemen, zodat de drie soldeerpunten naar de motor vrij komen te liggen. Je moet er niet aan deken dat dat kortsluit.

Mascotte-teckel
Ja, dat hesje! Laat ik het daar nou gister nog even met moeders de vrouw over hebben gesproken. Dacht aan een bodywarmer met handvat. Natuurlijk een opdruk... Zakjes aan de zijkant voor het dragen en opwarmen van lipo's, diverse harware en bierglashouder (cola kan ook)... redden we niet voor Leiden a.s....

@ Mario. Top! Kan ik daar gelukkig nog even op inspireren!

Nog een hoop te doen!

Laatst bewerkt:
Mascotte-teckel
Ja, dat hesje! Laat ik het daar nou gister nog even met moeders de vrouw over hebben gesproken. Dacht aan een bodywarmer met handvat. Natuurlijk een opdruk... Zakjes aan de zijkant voor het dragen en opwarmen van lipo's, diverse harware en bierglashouder (cola kan ook)... redden we niet voor Leiden a.s....

Dat hoeft geen probleem te zijn..................

Hondentrui met zakken.......
192122_trixie_north_bay_1.jpg

Hondentuig met handvat en zakken....................
146247_trixie_xdog_1.jpg

maat s/m kost nu in de aanbieding 17,90 euro, normaal 22,50 euro.......

Alleen de kleur kan een probleem zijn. En let op het opschrift van de onderste.....................:cool: :cool: :cool: :rolling: :rolling: :rolling:

Back