enorm gat in de zuiger

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
Hmmm, ja daar heb je wel gelijk in natuurlijk.
Mischien moet ik maar tevreden zijn zoals hij nu vliegt.

Gr Matthijs

Micro-Servo's van 8 gram houden het niet uit op zo'n stampende en gierende Slime-machine. Zijn gemaakt voor binnen rondvliegende hamburgerbakjes (zoals een van de moderators het altijd uitdrukt).

Uniflow helpt wel om het mengsel over de hele vlucht constanter te houden. Is alleen wat lastiger met het tanken en geeft een rijk-mengsel op het moment dat je het gas dicht doet of kan leiden tot het afslaan van je motor tijdens autorotatie (uitlaat loopt vol met brandstof). Het een en ander is wel afhankelijk van wat dingen.

Rick

Hoi,

Uniflow lost dit probleem inderdaad helemaal op. Ik gebruik dat al jaren op mijn R50.

@Richard, Ik gebruik al jaren 2 OS91 C-Spec PS motoren met pomp, en heb daar geen problemen mee. Ik ben overigens ook prima tevreden over de nieuwe OS91, daar niet van.

@Mathijs Een pomp monteren lost in jouw geval helemaal niets op. Sterker nog, het maakt het probleem alleen maar erger. Door de hogere druk moet je je naald verder dicht draaien. Dit heeft als gevolg dat je steeds moeilijker je carburateur kunt afstellen omdat nu 1 klikje relatief een steeds groter aandeel wordt. Je kunt hem dus steeds minder precies afstellen met een hogere druk.

Motoren die voor een pomp zijn ontworpen hebben dan ook andere naalden om dit probleem weer op te vangen.

Zoals gezegd, uniflow lost je probleem in zijn geheel op.

Groeten,

John.

Doe een zoektocht op RR Walter. Van wat ik me ervan herinner loopt je brandstof zo rond dat er een constante druk door je tanksysteem loopt, als je het tenminste goed uitvoert.

Volgens mij stond er ook een uitleg op de site van Wouter Pasman.

@Richard, Ik gebruik al jaren 2 OS91 C-Spec PS motoren met pomp, en heb daar geen problemen mee. Ik ben overigens ook prima tevreden over de nieuwe OS91, daar niet van.

@Mathijs Een pomp monteren lost in jouw geval helemaal niets op. Sterker nog, het maakt het probleem alleen maar erger. Door de hogere druk moet je je naald verder dicht draaien. Dit heeft als gevolg dat je steeds moeilijker je carburateur kunt afstellen omdat nu 1 klikje relatief een steeds groter aandeel wordt. Je kunt hem dus steeds minder precies afstellen met een hogere druk.

Ik wilde niet zeggen dat ik er perse problemen mee had, die heb ik wel gehad, maar dat kwam niet door de pomp. Ik wilde alleen even het punt maken dat ik ervaring heb met pompen en regulators e.d. en sommige andere "experts" hier op het forum niet :wink:

Wat Matthijs zijn geval betreft zijn we het iniedergeval helemaal eens :)

Uniflow schijnt ook problemen van arm lopen aan het einde vd tank op te lossen, maar ik ben er niet weg van. 2 min korter vliegen is makkelijker.

Ik ken het dus alleen van de theorie en heb het uit gemakzucht zelf nooit geprobeerd, leuk om te horen dat het dus echt goed werkt...

Cheers,

Richard

Hallo

Walter vroeg het al, wat is uniflow :?:
Hoe werkt het?
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Gr Matthijs

Thanx Laurens, die had ik ook gevonden.

Maar ik snap hem niet helemaal.
Je brengt de tank onder druk maar dan via een clunk-line die in de brandstof hangt.
Je bent zoals een kind bellen aan het blazen in je chocomel.

Maar of je het nu zo doet, of van boven af.
Het effect is toch hetzelfde?
De tank staat onder druk.

Waar zit het (verborgen) voordeel?

Denk nog es na Walter.

Als je als kind lekker loopt te blazen in je chocomel komen er bellen maar die gaan weer weg via de bovenkant. Omdat je je tank nu van boven afsluit kunnen die bellen niet meer weg via je uitlaat, dus krijg je druk.

EDIT
even het verhaal wat minder vaag gemaakt.

?????????? huhh????
Het zal wel aan mij liggen maar daar snap ik nix van

De druk komt normaal van de uitlaat boven in de tank binnen.
Maar als de druk van de uitlaat even minder is kan de overdruk van de tank dus ook weer via dezelfde weg terug.
BV bij inkakken van de motor.

Door de druk lijn dus onder "water" te leggen werkt dit als een ventiel en de reeds opgebouwde druk in de tank kan niet meer terug.
Clever :yes:

Maar dan moet er ook een terugslagventiel op zitten toch?

Ja dat snap ik maar de brandstof kan toch gewoon terug stromen in de uitlaat?

Ja, maar brandstof is zwaarder en dikker dan lucht en dit zal dus moeilijker gaan.
En de druk valt nooit (hopelijk) geheel weg van de uitlaat.

En het heeft (volgens mij) te maken met de wet van de communicerende vaten.
Het kost minder energie om van een klein vat iets te pompen naar een groot gat dan andersom.
.... ik wou het proberen maar het is lastig onder woorden te brengen..
Toch even proberen:
Stel je hebt een gesloten shampoo fles.
Je prikt er een spuit in en spuit er water in.
Het is dan HEEEEEEEEELLLLL moeilijk om dezelfde hoeveelheid water weer terug te duwen in de spuit door op de shampoo-fles te drukken.

Waarom?
Omdat alle kracht die je gebruikt tegen een grote wand aandrukt waarvan maar 1% de spuitnaald in gaat.
Anderom (van spuit naar fles) is dit BV 40% wat er van het tegendruk oppervlak naar de spuitnaald gaat.
De krachten werken dan effectiever.

De uitlaat is in principe een kleiner "vat" dan de tank en dus gaat dit (mischien niet zo sterk als mijn voorbeeld) hier ook op.

Back