Esc vs bec

Mijn E-zwever met 4 stuks HS81 servo's en een telemetriezender verbruikt ongeveer 70 mAh per kwartier.

Mijn E-zwever met 4 stuks HS81 servo's en een telemetriezender verbruikt ongeveer 70 mAh per kwartier.

Dat is wat je na een vlucht bijlaad?
Daar zit nog wat verlies in.
Maar voor het gemak, je verbruikt dan 280 mA per uur.

GJ

Ja, dus dan heb je aan 600 mAh zat.
En die pakjes kan je ook heel klein en licht krijgen.

GJ

Nou GJ ik ben het niet met je eens dat je met een 600 pakketje een dag kunt vliegen. Ik heb een 2S 500Mah aan board en na 3 vluchten á 10 minuten zit mijn accu op 20%. Ik heb zes digitale MKS draaien twee DS 6100 en 4 DS6125H.

Maar als ik de Kontronik en YGE systemen begrijp kun je inderdaad een tweede accu aansluiten maar de ESC regelt het en dan heb je nog geen gescheiden systeem.
Ik gebruik dan liever toch een extra UBEC

Robert, dan heb je een probleem met je servo's of je aansturingen lopen niet goed.
Sluit eens een stroommeter aan in je voedingslijn, want ergens zit iets niet goed.
Zelfs in een brandstofmodel wat trilt en daardoor in verhouding met electro enorm veel stroom verbruikt voor zijn servo's kan je met een 600 mAh pakje een paar uur vliegen zonder bijladen.

GJ

Kan ik morgen wel eens doen maar de aansturing is super soepel en speling vrij
ik zit me net te bedenken dat de accu ook wel eens zijn tijd gehad kan hebben
Maar meten is weten en bovendien komt mijn nieuwe pakketje 1000 mah v/d week binnen dan ook eens kijken.

Ook mijn logger maar eens er tussen zetten.

Nou vanmorgen even het zaakje aan de meter gegooid en ik kom uit op 47Ma verbruik.
Nu even de nieuwe accu afwachten want het pakketje wat ik nu gebruik lijkt mij mishandeld door de vorige eigenaar.

Beter om verbruik over meerdere vluchtjes te meten, nu meet je steeds vrij kleine waardes t.o.v. een grote accucapaciteit. Kans op fikse meetfouten.

Nou vanmorgen even het zaakje aan de meter gegooid en ik kom uit op 47Ma verbruik.
Nu even de nieuwe accu afwachten want het pakketje wat ik nu gebruik lijkt mij mishandeld door de vorige eigenaar.

Wat heb je gemeten een stroomverbruik van 47 mA of een verbruikte capaciteit van 47 mAh???

Dan is een stroomverbruik van 47 mA heel erg laag. Een 2.4 GHz ontvanger verbruikt al snel enige 10tallen mA. Ook servo's verbruiken per stuk belast tot honderden mA en soms nog veel meer.

Weet je zeker dan je meting klopt?

Ja hoor ik heb het namelijk laten doen door iemand die al jaren in de electronica zit bij Thales en omdat ik er geen kaas van heb gegeten. Het is wel onbelast gemeten niet tijdens een vlucht.

Heel iets een zijstap maar ik vraag me iets af. Waarom wil men 6 digitale servo's aan boord hebben? Wat win je daar mee? Analoge servo's trekken voorzover ik weet veel lagere piekstromen en voldoen op een F5J uitstekend. Voor mij in ieder geval wel.
Door goede analoge servo's te gebruiken wordt je stroomvoorziening veel minder zwaar belast en kom je met een 3A BEC over het algemeen prima uit. Het is erg persoonlijk natuurlijk maar ik doe het al jaren zo.

Back