Esc vs bec

ik ben ook aan het overwegen die super brain aan te schaffen,, maar las er veel problemen over,,,, en volgens sommige kwam dat door het gebruik van de bec,,, maar die gebruik jij dus niet

al waren het wel oude berichten,, dus kan zijn dat het met de software update is opgelost

Sterker nog in mijn Cirrus heb ik een esc van Turnigy met bec alleen met bec geactiveerd krijg ik hem niet aan de praat nu ik de bec geelimineerd heb werk hij super:confused::rolleyes:
Ik trek altijd de rode draad uit de ontvanger aansluiting en dan doet de bec het niet meer.

is dat ook een super brain ? en zo ja,, watvoor merk ontvanger?
ik las namelijk ook dat sommige ontvangers door het aansluiten van bepaalde esc of becs in een bindings mode schieten,,
en de esc werd ook erg snel warm zelfs zonder motorloop,,, dus puur op bec gebruik,,, en viel daardoor zelfs in protect

Sterker nog in mijn Cirrus heb ik een esc van Turnigy met bec alleen met bec geactiveerd krijg ik hem niet aan de praat nu ik de bec geelimineerd heb werk hij super:confused::rolleyes:
Ik trek altijd de rode draad uit de ontvanger aansluiting en dan doet de bec het niet meer.

Nee het was geen super brain en een futaba fasst ontvanger maar ik heb ook andere ontvangers geprobeerd bij die regelaar.Maar de ontvanger schiet niet in bindings modus alleen de esc werkt niet het lijkt er dan op dat hij het 0 punt niet kan vinden. Als je dan met de subtrim de trim op -116 zet dan heb je kans dat hij het na wat aan en af koppelen het doet.HK weet ook niet waar het aan ligt ik mocht hem retour sturen en kon een andere uit zoeken maar goed zo doet hij het ook. en de bec gebruik ik toch niet

heb je bij de HK bec de jumper eraf en de polen gesoldeerd ? of behoud je spanning zonder jumper?
jumpers zijn niet zo vast bij trillingen namelijk....

Komen hier nog wat vragen van mijn kant uit. Ik vlieg tot nu toe met al mijn modellen met de BEC van de regelaars. Tot nu toe zonder problemen, wel tot nu toe rekening gehouden met het aantal servo's en het verbruik.

Bij 5+ servo's gebruik ik een apparte BEC, en wel deze. Nadeel is wel dat deze enkel op 3S max mag werken, je hebt dan een andere accu nodig bij meer dan 3S. (in mijn geval mijn sleper)

TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly

Een probleemloze BEC, Waarvan er 2 aansluitingen (uitgangen) op zitten om de boel te kunnen splitsen. Nu is mijn vraag of ik hier zonder problemen een 2e accu in combinatie met de BEC tegelijkertijd kan gebruiken? Heet dit invloed op de werking van de BEC?

ja er zijn best wel wat Bec's te vinden echter over allemaal ook slechte berichten,,,,
zou er geen soort van switsch zijn waar je zowel je esc els een bec kan aansluiten, die dan zelf kan omschakelen bij verlies van 1 ,... ?

@Trebor,

Ik zie net dat de vraagstelling wat verwarrend is. Ik bedoel of ik een regelaar die voorzien is van BEC samen kan gebruiken met een losse accu. (Nimh, Enneloop ed)
Ik ben bang dat juist daardoor de BEC (die in de regelaar zit) over de flos kan raken.

Nee je kunt niet en de bec gebruiken en een losse ontvanger accu.
Wil je een losse ontvanger accu gebruiken dan moet je de rode draad die naar de rx gaat door knippen of zoals ik altijd doe uit de stekker pruts en voorzien van een krimpkousje.

... Op een amerikaans forum heb ik gelezen dat een diode gebruikt kan worden om de maximale spanning te verlagen. Weet zo type diode niet meer uit het hoofd. Maar 1 diode was gelijk aan 0,7 volt verlaging. Met 2 diodes kom je dan uit op 7.2V - 2x0.7V = 5.8 Volt.
Hoewel lekker simpel is dat is geen goede oplossing. Zou ik niet gebruiken, zeker niet in een vliegtuig. Zo gauw je servo's geen/weinig/rust stroom trekken, treedt er nauwelijks spanningsval over een diode op en krijgen de servo's alsnog gezellig de volle spanning voor hun kiezen. Verder zijn de diodes niet beveiligd, een korstondige te hoge stroompiek zal ze vernielen: geen besturing meer :schrik: :cry:

Wil je een losse ontvanger accu gebruiken dan moet je de rode draad die naar de rx gaat door knippen of zoals ik altijd doe uit de stekker pruts en voorzien van een krimpkousje.
full

full

krimpkousje er om doen
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Eén oplossing is nog niet besproken. Geen BEC uit de ESC, geen losse BEC, maar kiezen voor servo's en een ontvanger rechtstreeks kunnen worden aangesloten op 2 Li-Po cellen. Dit zijn z.g HV (High Voltage) servo's en ontvangers.

Ik heb niet de moeite genomen om alles te lezen maar ik schrijf even wat ik (en de meeste F5B vliegers) gebruiken in NL (en ik denk dat op europees niveau minimaal zo'n 30 vliegers dit gebruiken)
Ik heb 5 digi servo's in mijn model (3x DES448 en 2x DES 428 )
Een wedstrijdvlucht is bij ons ongeveer 15 minuten.

Ik heb een 350 mAh 2S lipootje.
Daar hangt een Castle 10A BEC aan.
Nog nooit heeft een Castle BEC het bij ons opgegeven, we gebruiken dit nu al een jaar of 3.

Met dat lipootje kan ik veilig 3 ronden vliegen, voor de zekerheid laad ik het tussendoor op.

De Duitsers hebben een andere oplossing.
Een 2S lipo van 200 mAh en daar 3 5A diodes in serie achter, type BY550-50, je hebt dan een spanningsval van 2,1 Volt.
Die laden na elke vlucht.

GJ

kreeg vanmiddag een ingeving waarom een extra accu je kunt ook een extra stekker aan de aandrijf accu zetten

Als ik dat vorig seizoen gedaan had dan had het me een model gekost.
Als een verbinder tussen de lipocellen het begeeft (want je aandrijfstroom is altijd enkele tientallen amperes) dan ben je alles kwijt.
Bij mij brande een verbinder weg en sommige series Zippy cellen hebben ook problemen met de verbinders.
Niet doen dus...

GJ

Nee, ik bedoel de lippen tussen de cellen.
En die hoeven niet eens weg te branden, met wat pech breken ze gewoon af.
Een aandrijfaccu heeft mechanisch veel meer te lijden dan een accuutje dat gewoon altijd ergens vast in het model zit.

GJ

Bij kontronik kun je zowel de BEC gebruiken en een ontvangeraccu aansluiten.
Bij YGE kan dit ook. De voltage van de BEC van de kontronik kun je instellen van 5 tot 8 volt. In mijn model heb ik de voltage ingesteld op 5,4 volt. Tevens heb ik op een vrije plaats op mijn ontvanger een 4 cellen 800Mah eneloop ontvangeraccu aangesloten. De regelaar fungeert als lader/ontlader en houdt de spanning van de accu op 5,4 volt.

Grote voordeel is dat als de bec van de regelaar kappot gaat je je ontvangeraccu nog hebt en als de ontvangeraccu kappot gaat heb je je bec nog. Dus dubbele veiligheid. De YGE doet hetzelfde alleen kun je de bec spanning niet instellen. Die staat vast op 5.5 volt. Echter hangt er als gewoonlijk wel een prijskaartje aan deze regelaars.

Laatst bewerkt:
Back