Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Hij is in iedergeval stevig gebouwd
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat was ik dus.... De rigger staat hier nog steeds vaarklaar!

    Klopt, eerst had ik een 3000KV outrunner ingebouwd, later is dat een 3600KV heli motor geworden, die ook iets langer is. Daarmee loopt de Fast4Ward dan over de 70 km/h. Als je er dan een metalen prop ipv een graupner Carbon onder schroeft zal de 75 of misschien zelfs 80 binnen bereik liggen. Als regelaar zit er nu een 60 amp vliegtuigregelaar in, ongekoeld. Dat gaat goed. De motor heb ik wel gekoeld vanaf het begin, daarvoor heb ik destijds een koelplaatje gemaakt met een gebogen messing buis erop gesoldeerd. Werkt in principe goed, alleen zou ik nu er een alu koelblokje voor maken. Koeling heeft de motor zeker wel nodig, wordt anders veel te heet in die kleine ruimte!



    De aandrijving was een 1,5mm verenstaal as van Dr Psycho (https://www.modellbau-dortmund.de/ , de Micro Strut mit 1,5mm Federstahl). Die had een kogelgelagerde strut. Nadeel daarvan was dat de lagertjes niet lang meegingen met die toerentallen en continu in het water .. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik er nu een 3.2mm flexas in bouwen. Het roer had ik nog liggen en zit met een zelfbouw steun gemonteerd.


    Als je verder nog iets wilt weten hoor ik het wel ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
  3. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat is nog eens leuk. Degene die de review heeft geschreven op dit topic.

    Ik heb toevallig 2 motors besteld een 3000kv buitenloper en een 3800kv
    Ik denk dat ik dan maar meteen de 3800kv plaats.

    Als de esc niet heet wordt ga ik ook alleen de motor koelen. Ik heb nog een koelplaatje liggen van een oude esc deze ga ik dan monteren.

    De foto's die je linkt kan ik helaas niet bekijken. Weet ook even niet hoe ik dit oplos.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de rigger al deels in elkaar.
    Helaas toch een foutje gemaakt met een van de drijvers. Ik heb degene met het gat voor de turnfin als een linker drijver opgebouwd.

    Het gat heb ik over genomen op de andere drijver.
    Het gat in de linker zal ik dichtmaken met een door er een deuvel in te lijmen. 20180925_075105.jpeg 20180925_075059.jpeg 20180925_075044.jpeg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Iets om rekening mee te houden: afhankelijk van de gebruikte gaten om de motor te monteren kan het zijn dat één van de nippels op een ongunstige plaats komt te zitten en de slang zal afknikken.
    Een haakse nippel i.p.v. de meegeleverde rechte is in zo'n geval een oplossing.

    Wat betreft die nippels; je moet óf een vulring gebruiken om te voorkomen dat de nippel afbreekt bij het aandraaien, of de gaten in de behuizing dusdanig verzinken dat de nippel aan kan liggen op de behuizing.
    De schroefdraad loopt namelijk niet door tot aan de nippel; iets teveel kracht bij het aandraaien en de boel breekt af.

    Een mild draadborgmiddel ter afdichting is aan te bevelen.

    Groeten, Jan.
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Rompje geplakt

    Vraag: hoe plak je de bodem erop? Met CA of gewoon houtlijm?


    Nu de drijvers gelijkschuren. Ik heb ze gespiegeld op elkaar geklemd met 2 alu buisjes erdoor om uit te lijnen. Daarna op een haaks hoekprofiel met dubbelzijdig plakband een strook schuurpapier geplakt. Nu zou ik ze exact gelijk, glad en haaks moeten kunnen krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijke voorkeur: CA. En boek daar ook goede resultaten mee. Echte houtwormen geven wellicht voorkeur aan houtlijm (?).
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Randen frame insmeren en dan bodem erop of: bodem erop en lijm in de naden laten lopen?

    Geheel gaat binnen/buiten in de epoxy, maar dat is nog helemaal nieuw voor mij.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Bodem er op leggen, eventueel met tape fixeren, en dan van binnenuit CA in de naden rond laten lopen. Na drogen de randen glad schuren.

    Epoxy zou ik niet doen, onnodig gewicht. Bij de mijne heb ik alleen het hout gegrond en in de verf gezet. Alleen bij de drijvers heb ik onder het voorste stuk, het enige dat watercontact heeft straks, een 0,5mm plaatje ABS onder gelijmd. Om deze vlakken strak, glad en iets 'impact bestendig' te maken. Gewicht is je grootste vijand bij deze kleine rigger!
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    IMHO helemaal juist wat Lex opmerkt. Ligt er ook een beetje aan wat je wilt bereiken: hard op het rechte stuk (zogenaamde SAW) of ovaal (Naviga mini-hydro, 6 minuten). Middle-of-the-road kan natuurlijk ook prima als je gewoon voor de lol wilt scheuren over het water.

    Kies je voor ovaal (reglementair) en dan bijvoorbeeld kijkt naar goed presterende mini-hydro's in deze klasse dan kom je uit op:
    - totaalgewicht rond 500gr (Naviga-reglement kent 450gr minimum gewicht)
    - LiPo maximaal 110gr, veelal kiest men voor 3s (2s kan ook)
    - Outrunner: rond 60gr (+/- 10gr) 3000kV - 3600kV van Scorpion/ Hyperion
    - roer en turnfin zo kort als nog net mogelijk om een bocht mee te ronden en 0.8mm - 1.0mm titanium (1mm CFK gebruik ik zelf)
    - geen waterkoeling
    - iets meer Angle-of-Attack van de drijvers ten opzichte van huidige stand van de Fast4forward. Zoals Lex ook opmerkt, ABS-plaatje eronder is ideaal. Eventueel wat balsa om te spelen met Angle-of-Attack. Grotere A-o-A zorgt voor iets 'losser' over het water lopende rigger, wat wel het risico op omslaan kan vergroten. Zorgt tevens voor lager stroomverbruik en soms iets meer snelheid.
    - ridepad onder de strut en soms ook een ridepad aan de zijkant. Verlaagt het stroomverbruik. Wederom, ABS-plaatje of GFK-plaatje is zeer geschikt.

    Dat mini-hydro's opgebouwd voor 6min ovaal ook best nog hard kunnen gaan, bewijst het onderstaande filmpje:

     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2018
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @eric_laermans @Lex Verkuijl : Dank voor de info!
    Doel is voor de fun (lees: zo hard als mogelijk :))

    Lakken binnen/buiten met lamineerepoxy (ipv binnen epoxy- buiten lak) wordt te zwaar?

    Het MBA-verslag van Lex zit netjes bij de kit. Top!
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Voordeel van lamineer-epoxy (de 24-uurs variant), is dat het erg dun aangebracht kan worden (maar ook heel overdadig :)). Eventueel in de kiertjes wat dunne lapjes/ stukjes GFK-weefsel verwerken.

    PS voor de die-hards onder ons... In het vorige filmpje, 3:45 zie je dat een omgeslagen mini-hydro weer opschiet uit het water, nadat het vloedkanaal (en/ of holle drijver) is volgelopen met water.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2018
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit is mijn eerste houtbouw, dus zit ik maar weer eens met een vraagje: hoe maak je het plaatje (zelfde materiaal als de bodem) voorop de bovenkant vast? Eerst buigen (hoe) en dan over de rand plakken?

    Of voorin en bovenin de punt een latje zetten, in vorm schuren en daar de bodem en bovenkant aan vast maken?
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Kan me herinneren dat ik die bovenkant in twee stukken heb gedaan. Het plaatje moest naar mijn gevoel anders te scherp over die ronding gebogen worden. Heb het doorgezaagd, beide delen er op gelijmd, en toen de overgang iets rond geschuurd.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kan ook, maar ik wil die ronding niet in het plaatje hebben.
    Ik heb nu de ronding gemaakt in het extra latje. Het plaatje kan daar nu plat op. Als ik dan de overgang nog vlak schuur is het zo goed als naadloos.
    Levert geen km/h extra op, maar is gewoon leuk om te maken. :)
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Moest even zoeken, maar je ziet er inderdaad één vanuit de rechter buitenbocht weer bij komen. Wist niet dat er bij riggers ook vloedkanalen toegepast worden. Weer wat geleerd :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina