Flex RV8-70cc

mijn mamba zit op dezelfde voet als jouw kist, ik vlieg met 2x 2200 2s op de ontvanger, 1x 2200 2s op de ontsteking
in 1 van je topics had ik alle verbruiken etc gedeeld, kan deze opsomming ff niet vinden

ligt aan je eigen andere kisten.
ik heb een hekel aan een batterij die ik maar voor 1 kist gebruik.
dus al mijn toestellen zitten vast aan die 2s 2200. heli, methanol vliegtuigen, starter, startkist, etc.
en je gooit nog eens even makkelijk een reserve in je startkoffer.

tot nu toe heb ik er nog niet 1 leeg gehad.
wel kapot, maar dat is een ander verhaal :D

waarom niet gewoon de accu's van je andere kist gebruiken?
stil liggen is voor een lipo erger dan veel gebruiken..
 
ik geef eerder de voorkeur voor 2x 3300mah dan de 2200mah, de extra massa is op zon kist niet noemenswaardig en je hebt wat meer zekerheid dat je niets tekort komt
zelf ben ik een CARF 2,3m aan het opbouwen en daar leg ik 2x (jeti) Li-ion 3100mah in en die zijn met109 gram /st zelfs nog lichter dan 2s 2200mah

een standaard zoals Student aangeeft is echt handig, neem een extra setje mee en je staat nooit meer voor verrassingen
 
waarom niet gewoon de accu's van je andere kist gebruiken?
stil liggen is voor een lipo erger dan veel gebruiken..

Kan ik op dit moment ja maar het vliegtuig waar ik deze in gebruik staat in de verkoop. Dus indien iemand hem koopt gaan deze batterijen mee.
Dus heb ik zoiezo extra nieuwe batterijen nodig. Op zich zullen die 2200mah misschien wel voldoende zijn, want als ik nu ga vliegen met mijn slick met 2x2500mah zijn de batterijen na 5vluchten nog zeker 65% vol. Wel 2 servo's minder dan mijn RV8.
 
Kan ik op dit moment ja maar het vliegtuig waar ik deze in gebruik staat in de verkoop. Dus indien iemand hem koopt gaan deze batterijen mee.
Dus heb ik zoiezo extra nieuwe batterijen nodig. Op zich zullen die 2200mah misschien wel voldoende zijn, want als ik nu ga vliegen met mijn slick met 2x2500mah zijn de batterijen na 5vluchten nog zeker 65% vol. Wel 2 servo's minder dan mijn RV8.

Ik zou zo die zelfde batterijen extra willen aankopen maar ik kan ze niet meer vinden bij Gens Ace. 2s lipo's gaan van 2200mah direct naar 3300mah. Er zit niks meer tussen. Dit is raar.
 
een modelbouwer die jouw kist koopt, heeft ook de kennis en ervaring om 3 lipo's te kopen.
hoop ik voor diegene :D

Persoonlijk zou ik toch nieuwe kopen, omdat ik niets van de accu's weet. alleen dat ze jaren oud zijn.
Hou ik persoonlijk niet van.
mijn eigen accu's daarentegen vind ik dit niet erg, ik ken hun levensverhaal.

Je kan trouwens ook voor sls accu's gaan. zijn ook erg goed.
 
een modelbouwer die jouw kist koopt, heeft ook de kennis en ervaring om 3 lipo's te kopen.
hoop ik voor diegene :D

Persoonlijk zou ik toch nieuwe kopen, omdat ik niets van de accu's weet. alleen dat ze jaren oud zijn.
Hou ik persoonlijk niet van.
mijn eigen accu's daarentegen vind ik dit niet erg, ik ken hun levensverhaal.

Je kan trouwens ook voor sls accu's gaan. zijn ook erg goed.

Ook al een gedacht om SLS te nemen, maar hoor toch hier en daar slechte dingen over. Vooral de laatste jaren toch.
Aan de andere kant als ik nu gens ace neem van 3300mah zal het geheel een 85gram zwaarder worden. Zal dit hier nu op komen? Denk nu niet dat dit type kist dit zal merken. En ik heb beter gevoel bij Gens Ace. Mijn andere zijn al toch al een 6 jaar oud en doen het nog steeds perfect hoor? Althans voor deze toepassing (servo's en ontvanger).
 
Laatst bewerkt:
ieder merk heeft zijn momenten.
ben meteen eens, de gens ace's gaan erg goed.
heb een paar jaargangen. in de regel top.

stomtoevallig had ik afgelopen jaar een gens met blijkbaar een zacht hoekje, opeens een dode cel.
na de winterslaap in dezelfde set ook 1 met een aflopende cel. beide 2s 2200, ontvangeraccu's.
en stomtoevallig heb ik ook een paar sls'en, eentje is 2 keer zo dik geworden, maar als ontvangeraccu doet hij het nog steeds perfect.
alle cellen prachtig in balans. een andere set 4s lipo's zijn na 3 a 4 jaar ook nog top.

denk gewoon pech met de productie batch van de 2s gens. en ze waren 3 jaar, dus ook niet helemaal fris.
er was een hoekje een tik ingedrukt. ik ga letterlijk met alle accu's hetzelfde om, en dit nog nooit gehad.
ook nog geen andere accu met zo'n hoekje gehad. en nu toevallig meteen 2 in dezelfde set.
blijkbaar zwak momentje van ze. of ik moet liever tegen de accu's doen :D

qua gewicht: op jouw motor en toestel gewicht ga je 85 gram niet merken.
maar zoals eerder vermeld, het is verrot handig als je accu's over meerdere toestellen kunt gebruiken.
waarschijnlijk heeft je andere kist ook niet zoveel moeite met dat beetje extra gewicht
 
Op zich ga ik hier nu niet echt naar kijken op dit moment om lipo's te kunnen uitwisselen tussen verschillende toestellen.
Ik heb nog mijn slick die eigenlijk weg mag en daarnaast heb ik dan nog maar 1 toestel (mijn rv8 70cc) over in dit formaat waar ik dergelijke 2s lipo's gebruik.
Dus ja ik denk te gaan voor de 3300mah van Gens Ace. Ben razend benieuwd om m'n rv8 te kunnen testen.
 
De laatste stappen en mijn RV8 is vliegklaar.
Ik denk mijn batterijen hier te moeten plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen.
DSCN3519.JPG

Niet helemaal zeker want het is niet zo gemakkelijk om dit vliegtuig te balanceren. Ik zou het vliegtuig ondersteboven balanceren, maar volgens Flex en andere RV8 bezitters, balanceren ze deze NIET ondersteboven. Dus dan maar zo gedaan,maar bij de minste tik gaat de staart naar beneden, ofwel de neus naar voren.
 
Geen clublid die een digitale cg meter heeft? Afgelopen zelf voor het eerst gebruikt, ook te leen van een clublid om de viperjet uit te wegen. Poah.. Dat werkt echt fenomenaal.
 
De laatste stappen en mijn RV8 is vliegklaar.
Ik denk mijn batterijen hier te moeten plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen.
Bekijk bijlage 572832

Niet helemaal zeker want het is niet zo gemakkelijk om dit vliegtuig te balanceren. Ik zou het vliegtuig ondersteboven balanceren, maar volgens Flex en andere RV8 bezitters, balanceren ze deze NIET ondersteboven. Dus dan maar zo gedaan,maar bij de minste tik gaat de staart naar beneden, ofwel de neus naar voren.

Zoek eens op "Vanessa Rig"... Daarmee balanceer je ook tot op de mm nauwkeurig, en is vrij simpel te maken. Je moet wel een schuurtje of garage hebben met een haak aan het plafond, verder heb je eigenlijk alleen maar een paar meter dun soepel touw nodig.
 
Zoek eens op "Vanessa Rig"... Daarmee balanceer je ook tot op de mm nauwkeurig, en is vrij simpel te maken. Je moet wel een schuurtje of garage hebben met een haak aan het plafond, verder heb je eigenlijk alleen maar een paar meter dun soepel touw nodig.

Interessant de "Vanessa Rig" methode. Doet me er een beetje aan denken hoe ik mijn slick 89 moest balanceren. Maar daar zat zwaartepunt pal op de vleugelbuis. Volgens handleiding moest je ook met touwtjes rond de vleugelbuis het geheel omhoog tillen.

Nu heb ik (in zoverre het correct is) mijn RV8 op deze manier uitgebalanceerd zoals hier te zien is: https://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=3170395&postcount=65
Echter op foto lijkt hij mooi te balanceren. Van mij lukt het wel voor een 10 seconden. Daarna gaat hij traag ofwel met neus naar beneden ofwel met staart naar beneden.
Het is wel niet zo dat de neus, of staart onmiddellijk naar beneden valt. Dus volgens mij zal dit wel ok zijn. Er is een grote range volgens handleiding waar je het zwaartepunt legt. Het vliegtuig zo best wel vergevingsgezind moeten zijn.
 
Met een vanessa rig is er geen "mischien" of "ongeveer".
Je hangt het ding op en het zwaartepunt ligt ALTIJD verticaal onder de haak in het plafond. schuif met de touwtjes tot het vliegtuig horizontaal hangt, en je weet tot op de mm waar het zwaartepunt ligt.
 
Met een vanessa rig is er geen "mischien" of "ongeveer".
Je hangt het ding op en het zwaartepunt ligt ALTIJD verticaal onder de haak in het plafond. schuif met de touwtjes tot het vliegtuig horizontaal hangt, en je weet tot op de mm waar het zwaartepunt ligt.

Lijkt me idd een mooie methode. Ga eens kijken of ik dit systeem ook kan maken. En als ik het goed begrijp aan de hand van video, hoeft het touw niet noodzakelijk onder de vleugel zitten. Klopt dit? Ik zie soms dat het touw onder de romp zelf zit. Wel is het me duidelijk dat het touw tegen de voorkant en achterkant van de vleugel moet aansluiten. Bedankt voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
In principe maakt het geen fluit uit wáár dat touw precies vast zit, zolang het maar "ergens voor het zwaartepunt" en "ergens achter het zwaartepunt" vast zit.
Ik maak meestal twee lussen, zo goed mogelijk even lang. De ene lus om de linker vleugel, de andere om de rechter. Ik sla het meestal met één slag om de vleugel zodat het niet slipt (kartonnetjes tussen touw en achterrand zodat het niet insnijdt).
Dan sla je die twee lussen een of twee keer om de plafondhaak, zodat het dáár ook niet slipt, en schuif je net zo lang totdat het vliegtuig precies horizontaal hangt.

Met een tweede touwtje met een gewichtje er aan (gewoon een schietloodje, kun je zo bij iedere doe het zelf winkel kopen, hang je ook aan de plafondhaak, en laat je zakken tot het nét het vliegtuig aanraakt. Dáár waar hij het vliegtuig raakt zit dan het zwaartepunt. Even markeren met een potloodje o.i.d.

Balanceren: een gewichtje aanbrengen op het vliegtuig, en éérst weer schuiven met de touwtjes tot het vliegtuig horizontaal hangt, dan het schietloodje er weer op, en je ziet precies hoeveel het verschoven is.

Je moet er even mee om leren gaan, maar het werkt fantastisch.

Mijn eigen "portable Vanessa rig" is een uitklapbaar ding, waarbij het ophangpunt een draaibare as is. Daarmee kun je heel makkelijk het vliegtuig horizontaal stellen.

Helaas heb ik daar geen foto's van.
 
Interessant de "Vanessa Rig" methode. Doet me er een beetje aan denken hoe ik mijn slick 89 moest balanceren. Maar daar zat zwaartepunt pal op de vleugelbuis. Volgens handleiding moest je ook met touwtjes rond de vleugelbuis het geheel omhoog tillen.

Nu heb ik (in zoverre het correct is) mijn RV8 op deze manier uitgebalanceerd zoals hier te zien is: https://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=3170395&postcount=65
Echter op foto lijkt hij mooi te balanceren. Van mij lukt het wel voor een 10 seconden. Daarna gaat hij traag ofwel met neus naar beneden ofwel met staart naar beneden.
Het is wel niet zo dat de neus, of staart onmiddellijk naar beneden valt. Dus volgens mij zal dit wel ok zijn. Er is een grote range volgens handleiding waar je het zwaartepunt legt. Het vliegtuig zo best wel vergevingsgezind moeten zijn.

Zo heb ik het ook gedaan. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mijn-big-lift-v1-en-v3.219226/page-9
post #163
 
Amai vandaag beziggehouden met het uitbalanceren van m'n prop (Falcon 25x8W). Zou uit fabriek gebalanceerd moeten zijn. Op zich ziet het er goed uit.
Alleen rond de hub zit er best wel veel onbalans op. Echt veel.
Ik herinner me dat dit ook zo was bij m'n slick 89. Deze heeft ook een Falcon. Daar heb ik ook best wel veel lagen epoxy rond de hub moeten leggen.
Nu heb ik dit terug moeten doen bij mijn nieuwe Falcon prop. Terug een dikke laag epoxy op een bepaalde plaats vooraleer deze perfect in balans is.
Hier las ik toevallig ook gelijkaardige problemen.
https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=217761
 
De prop is intussen netjes gebalanceerd. Er zit nog een zeer minieme onbalans in maar dit is echter zeer weinig.
Het Dubro balanceertoestelletje doet het nog steeds zeer goed.
Eerst de prop zelf gedaan, daarna de spinner en dan nog eens alles compleet.
DSCN3522.JPG
 
Back
Top