Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Juist wel beginnen met een groot log schaalmodel, vliegt en hoovert veel rustiger dan een 700nitro.. het enige is dat je staart moeilijker te sturen is als je je cyclic niet goed hebt voorbereid voor een bocht want die stelt zich door de lucht die hem recht achter de verplaatsing van de heli plaatst dus kun je meteen zien of je genoeg, te veel of te weinig cyclic gebruikt hebt. Het is wel leuker on meteen een 700 te pakken.

    Das niet waar hoor, die mcpx vliegt heel kut in de sim maar de fbl systeem staat standaard op zelf regulerend dus stabiliseert hij zichzelf verder kun je hem in de sim bijna niet zien en buiten zonder wind laat je een mcpx toch niet 60m ver komen gewoon met elevator je snelheid eruit halen, misschien je expo wat naar beneden dan reageert hij wat soepeler en sneller
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Schaalmodellen vind ik in de sim moeilijk omdat ze bij hoover steeds de neus naar 1 kant weg trekken. Ook bij het bochten heb ik vaak dat na het uitkomen van de bocht de neus weer de andere kant op trekt.
    Met een 700-size nitro hoover en vlieg ik op de sim dan weer zonder probleem.

    Klopt dat de mcpx kut vliegt in de sim maar ik heb in de sim nooit gehad dat hij er met een rotvaart van door ging.

    60m ver met de mcpx: "eens kijken hoe hard dat ding rechtuit kan" en dan is hij plots te ver weg, wil je terugkeren maar verlies je de oriëntatie uit het oog en dan is't zo traag en laag mogelijk de throttle hold op zetten en gecontroleerd laten crashen op de weide.
     
  3. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ja ik vind de nitro ook makkelijker vliegen maar dat komt omdat hij in elke stand vliegt, met een schaalmodel heb je meer luchtweerstand waardoor hij dus recht in de wind wil blijven staan, daarom komt je staart terug, je zal zien dat als je meer cyclic geeft de staart vanzelf achteraan komt, je hoeft dan bijna niks te doen. Ik dacht, dat weten student en Bert wel, dat de schaalmodellen IRL ook zo vliegen en als ik lees dat jij schaalrompen gekocht hebt is het wel handig om er alvast mee te oefenen

    Daarbij over simmen, vind ik veel te makkelijk.. ik flip elke heli op zn kop en Hoover easy voor me op zn kop maar IRL ben ik nog met rondjes bezig, zal ook de heelhoudspanning zijn.. ga gewoon lekker vliegen en simmen en dan denk ik dat het vanzelf goed komt

    Over de mcpx.. als je ziet dat hij er vandoor gaat counter je dat toch met je cyclic.. ik heb het nooit verder dan 30mtr gehad.
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Tuurlijk wel (alleen kon ik dat de eerste paar vluchten niet of ik was te traag of aan't overcorrigeren).

    "crash" van gisteren was niet te wijten aan slechte of trage reacties maar gewoon te ver weg laten vliegen en dan "het wordt tijd dat ik terug vlieg maar nu zie ik zo slecht wat hij doet".

    Had hem op 30m moeten stoppen.

    Goeie tip om eerst op de sim met de schaalmodellen te gaan oefenen! ;)
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Die heb ik inderdaad voor beiden gelijk gezet. Op hoeveel procent deze nu staat durf ik niet te zeggen, in Phoenix komen er geen exacte waarden bij de punten van je curven te staan. Ik heb de 25% curve ongeveer gehalveerd. Als ik moet gokken ergens rond de 12% dus.

    Wat betreft enkele verdere opmerkingen die voorbij kwamen:

    Ik heb zelf nog geen CP heli, dus een vergelijkbare heli zoeken in Phoenix gaat ook niet ;)

    Ik wil wel een micro CP v977 gaan bestellen zodra deze beschikbaar is, de MCPx is het enige enigszins vergelijkbare model in Phoenix, maar voor "training" gebruik ik toch liever een wat grotere heli.

    Ik sim nu met de Trex 700e (3G), niet met de nitro versie. Zou eens kunnen kijken of de nitro wellicht wat beter gaat, maar als aangegeven gaat het met een klein beetje expo op cyclic al een stuk beter! Alleen de kleine correcties bij slow piro's zijn nu weer even wennen omdat die nu wat meer stick beweging vergen ten opzichte van de lineaire curve waar ik mee begonnen ben.

    Ik heb bewust geen schaal heli gepakt omdat ik uiteindelijk toch iets van een 450 FBL aan zou willen gaan schaffen en dan lijkt het me wijs om ook te simmen met iets wat hier enigszins iets van weg heeft.
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik vind de Blade SR in Phoenix sim nogal vliegen als een FP heli.

    Maar als ene CP enigszins lukt in Phoenix dan lukt het zeker voor echt met jou FP heli!
    Niet overmoedig worden maar je mag wel vertrouwen in jezelf hebben. ;)
     
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dat is een fp heli.. maar Floris, lekker met je 700 3g oefenen dat doe ik ook af en toe de 600. Zijn goed te zien en vliegen gewoon goed!
    Niet met een fp gaan simmen, dat kan thuis ook en is niet zo heel moeilijk, lekker een grote 700 en dan moet het prima lukken
     
  8. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    De blade SR (niet de mSR) is toch een CP heli???
    Of ben ik zo mis?
     
  9. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Nee je hebt gelijk
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik kan niet helemaal volgen wat je daar nu eigenlijk zegt;-)

    Is ook een beetje appels en peren.
    Een 3d toestel is qua staartgedrag simpeler dan een schaalheli.
    Een schaalheli hoort geen heading hold te hebben. Meer last van wind. Logger, dus meer pitch management nodig om correct door de bocht te gaan.

    Een 3d toestel kun je lekker op zijn zij mikken, en aan de knuppels trekken.
    Het vermogen zorgt dat het er nog netjes uit ziet ;-)

    Dat wegdraaien in hoover is de normal mode van de gyro. Origineel hoor je met een schaalheli met de neus in de wind op te stijgen.
    Staart hoort dan stil te staan, zo niet: trimmen. Mag namelijk in normal gyro modus.
    De gyro zal ook geen enkele moeite doen de staart op dezelfde plek te houden.
    Hij compenseert alleen wat hij weet, en dat komt van de zender. En een heel klein stukje van wat hij zelf registreert.

    Met zijwind zal hij dus gewoon wegdraaien. Na een vlot gevlogen bocht, kun je in principe zonder staart input de staart achter de heli krijgen. Beetje windvaan effect.
    Een heading hold modus kan dat niet. Zonder input, komt de heli dan domweg gewoon achteruit uit de bocht.


    Maar aangezien de meeste beginners beginnen met hoover (!!!!!!!!) is een schaalheli makkelijker om te leren...
    Rustiger. Minder correcties nodig.
    Je kunt op deze manier de orientaties oefenen. Rustig. Leer de heli kennen.

    Ga je hard vliegen met een schaalheli, kom je er achter dat het geen 3d heli is ;-)
    Alsof je met een stadsbus een f1 race probeert te rijden :D

    Als het lukt met een 700, lekker doen..
    Bij mij persoonlijk vond ik toendertijd de 3d dingen veeeeeeels te schichtig om lekker te vliegen.
    Tegenwoordig ligt dat weer anders ;-)


    Daarnaast, niet teveel wisselen van model. Gewoon eentje pakken die lekker vliegt, daar echt mee oefenen.
    Beetje uitproberen is nooit erg, maar naar mijn mening leer je vrij weinig van continu van model wisselen
     
  11. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Wat m'n volgende stap moet worden begint nu toch langzaamaan een dilemma te worden :rolleyes:

    Simmen gaat steeds beter (hoveren/slow piro's en ben nu wat meer met lijnen vliegen bezig), m'n v911 heb ik ook al aardig onder controle en ik heb er afgelopen weekend even mee in de tuin gevlogen (niet heel lang omdat het schroefje van m'n flybar zo nodig los moest komen :mad:).

    Dat laatste was zo veel fijner/leuker vliegen dan binnen dat ik me afvraag of m'n volgende heli wel alleen een micro cp moet worden zoals ik eigenlijk van plan was.

    In de woonkamer kan ik met een micro cp niet heel veel meer dan nu met m'n v911 en met het mooie weer ga ik liever naar buiten.

    Maar dan? Het liefst een 450 natuurlijk, maar ik weet niet of dat al het juiste moment is. Voor m'n gevoel meteen een "smak" geld voor iets wat ik waarschijnlijk nog wel een keer zal "slopen" omdat ik te weinig ervaring heb.

    Had ook eens gekeken naar tweedehands en heli's waarvan de parts erg goedkoop zijn een kwam daarbij bijvoorbeeld op een KDS 450S of 450QS. Door de vele kunststof onderdelen zijn de spares ook erg goedkoop. Maar ja, wat voor kwaliteit kan je dat weer van verwachten en hoe vliegen deze.....

    Moet er nog maar eens een paar nachtjes over slapen....... en sta natuurlijk open voor tips ;)
     
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ik zou vooral geen clone nemen, dat is mij ook afgeraden als beginner.

    Ik ben nu net van micro naar 450 gegaan, vlieg nu ruim een jaar, en kan wel zeggen dat de micros de deur uit gaan en we gaan sparen voor een 600 erbij, mensen wat vliegt dat anders dan die micros, veel leuker en veel mooier!! Echt vliegen en alles is in te stellen.

    Ik zou lekker gaan spelen met de micro en dan na de zomer een 450 kit kopen die je dan zelf kunt bouwen in de winter. Heb je genoeg oefentijd, je weet hoe je 450 in elkaar zet en als je de kit koopt ben je duurder uit maar koop je geen troep van een ander, hij is wel duurder maar als je na de zomer nog enthousiast bent kun je best een gokje wagen toch? Met de micro (mcpx size cp) kun je best goed naar buiten.

    Maar alles is persoonlijk, succes!
     
  13. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    opvolger...

    Je kúnt natuurlijk meteen voor een 450 gaan :D

    Maar het is wel opeens véél meer "geweld" dan zo'n 911 hoor ;) als je die in werkelijkheid de eerste keer optoert weet je meteen dat dit géén 'speelgoed' meer is.

    Ik zou het iets rustiger opbouwen, bijvoorbeeld met een 100 size cp zoals.een Walkera SuperCP / Blade MCpX, of ietsjes groter de Walkera V120D02S / Blade 130. Die eerste 2 zijn (bijna :D ) bombestendig, zéker boven gras. De laatstgenoemde 2 zijn iets kwetsbaarder (vooral de staartaandrijving).

    Vergis je niet in die kleintjes hoor, vliegen verbazingwekkend goed, veel beter dan de V911, ook met wind!

    2e hands kan wel, maar altijd laten voorvliegen. Niet mogelijk, ongeacht de reden NIET kopen!

    Zo'n KDS die jij bedoeld: die "S" is niet meer leverbaar en dat is niet voor niets. Ik zou hem niet kopen, maar als je bij een KDS wilt blijven ( met KDS is op zich niets mis) zou ik voor een 450C of 450SV gaan.

    Maar nogmaals, ik zou eerst nog voor een kleiner toestel gaan. Ik heb zelf ook de SuperCP en de V120D02S en beide vliegen grandioos :D
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja. Met voldoende geduld, kan alles..
    Of het aan te raden is ;-)

    ALS je meteen voor de 450 gaat, neem iig even de moeite bij iemand langs te gaan voor de laatste check en de maiden. Weet je tenminste zeker dat het goed is.
    2e hands is vaak niet best.. Veel mensen beginnen, crashen, herstellen half en verkopen aan het volgende slachtoffer.

    Inderdaad voorvliegen. Kan het niet, snel wegrennen. Je niet laten verleiden, meestal ben je veel meer geld kwijt om alles goed te krijgen.
    Ook bij de "nog nooit van de grond geweest" aanbiedingen.. Vaak zijn ze dat wel...

    En dan kun je zelf een beetje zoeken welke 450 je wilt
    De 450 maat vliegt zoveel relaxter dan een mini..
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ga er maar vanuit dat elke 2e hands heli een keer gecrasht is, zoals je er ook van uit moet gaan dat een pistool altijd geladen is.
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Voorzichtigheid is geboden bij 2dehands heli's maar je kan soms ook echt juweeltjes van koopjes op de kop tikken.
    Ik heb hier van een ander forumlid een prachtige Blade 300X met upgrades kunnen kopen. Niet zien vliegen want laten opsturen maar heli vliegt perfect en strak. (voor mij trouwens een ideale overstap van mcpx naar groter)

    Ondertussen van een ander lid een Align T-rex 450 pro gekocht. Nog niet gevlogen (ook weer laten opsturen) maar ziet er op't eerste zicht ook weer een goede heli uit.

    2 dagen later een splinternieuwe Blade 300X (standaard, geen upgrades) gekocht (2dehands.be) van iemand die een heli instructeur bleek te zijn.
    Toestel is uitgebreid nagekeken en laten optoeren voor aankoop. Ik ben er zeker van dat ook die heli super strak zal vliegen maar is puur gekocht voor de onderdelen. (AR7200bx komt op de Trex, lipo's gaan naar mijn andere 300 X net als de andere onderdelen indien nodig)

    Ik heb zo ook even mijn Blade 500 3D te koop gezet. Die was echt nooit van de grond geweest en splinternieuw. Had em 1x laten optoeren en was even te overweldigend voor me (direct na een mcpx...). Samen met het idee: "deze heeft te veel ruimte nodig dus ik kan er niet mee vliegen boven m'n eigen veldje" had ik em maar te koop gezet. Wie hem had gekocht kreeg een perfecte en splinternieuwe heli thuis. Maar heb me tijdig bedacht :razz: en hij staat nog op mijn zolder te wachten (samen met een Huges 500 schaalromp om er later rond te bouwen).

    1x ben ik "bedrogen" geweest met een mcpx die ik als backup voor de mijne kocht. (2dehands.be) Ook weer laten opsturen, was volgens de verkoper vliegwaardig en als nieuw.
    Canopy stuk (herstelbaar maar toch), tailboom gebarsten, landigsstel stuk, wil niet binden (dus defect moederbord gok ik)...
    Nu ja, eigenlijk had ik dat moeten weten. Heb er €35 of 40 voor betaald (incl. verzending). En erg is het niet, heb er spare parts van voor mijn mcpx en er zaten 6 lipo's bij die wel nog in perfecte staat zijn.

    De waarschuwingen zijn terecht dat je moet opletten met 2de hands heli's en ze eigenlijk ALTIJD vliegend moet zien vooraleer te kopen.
    Er zijn een hoop crash heli's die te koop staan maar net zo goed liefhebbers die hun lieveling met deels pijn in het hard verkopen.
    En van die laatste is kopen super!

    Het grote voordeel als beginner met 2de hands heli's is dat je vaak voor een fractie van de nieuwprijs een heli + lipo's kan kopen waarbij je minder angst moet hebben op een dure crash (want de investering was niet hoog).
    Het grote nadeel is dat je als beginner nog NIKS kent (ik ook nog relatief weinig hoor). Dus het blijft een sprong in het ijle...

    En mensenkennis kan een beetje helpen met beslissen bij wie je koopt. Onsamenhangende verhalen over de geschiedenis van de heli en reden van verkoop zijn bv. voor mij al een trigger om niet te kopen. En zo zijn er nog zaken.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je KAN geluk hebben.
    Maar ik weet ook voorbeelden van mensen die een 2e hands heli bij een winkel vandaan hebben, waar naderhand gezien geen fluit van klopte.

    Ook je mensenkennis is vanachter een beeldscherm vrij simpel om de tuin te leiden voor hen die dat willen.
    recht in het gezicht, met de handen op de heli, is dat bijna niet te doen..

    Een beginner weet dan niet wat hij zou moeten zien, wat niet klopt etc, een wat gevorderd persoon wel.
    Ikzelf heb ook wel s een heli van het internet gehaald (uit de verkoophoek), puur omdat ik een testding wilde hebben. gewoon goedkoop. meeste dingen had ik zelf nog wel liggen qua electronica.
    Ding bleek een groot stuk beter dan verwacht voor de prijs. zelfs nog een 2e in onderdelen erbij gekregen, wat ik ook niet had voorzien.
    ding vliegt nu nog rond..

    let wel, koop je een heli van een bekende wordt het natuurlijk anders.
    dan weet je hoe hij er mee is omgesprongen, en hoe die persoon in het leven staat.
     
  18. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik heb weer heel wat om over na te denken.

    Had al bijna een Walkera V450D03 gekocht voor een leuk prijsje, maar de verkoper bleek 150km verderop te wonen, dan werd door de brandstof kosten het leuke prijsje ook ineens een stuk minder ;-)

    Vind het overigens jammer dat de meeste 250/300 size heli's al snel naar de prijs van een 450 neigen, geeft toch het gevoeld dat je voor een paar tientjes meer heel wat meer heli hebt.

    Ik zal eens wat rond gaan neuzen, bedankt voor alle reacties/tips!
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    is ook zo.
    250 size vliegt met +/- dezelfde servo's als een 450.

    Electronica is vaak het duurste aan een heli... loopt toch al vlot richting 2/3e van de totaalprijs, en dan doe je nog niet eens duur of bijzonder.

    Dat is ook de afweging.. een 450 kost minder dan een 500, maar minder dan je zou verwachten.
    de 600 en 700 eigenlijk hetzelfde als je naar de prijsverschillen met een kleiner broertje gaat kijken.
    tov een 450 is een 700 natuurlijk wel een stuk duurder..

    maar kijk ook naar de randverschijnselen..
    een 250 heeft kleinere, goedkopere accu's. heb je er al snel 4 van nodig, wil je ff een poosje kunnen vliegen.
    meestal zijn de accu's met 1 jaar redelijk vlot overleden. 2 jaar als je veel geluk hebt.

    450 heeft natuurlijk duurdere accu's.
    voor beide zul je een goede lader moeten halen. scheelt veel in behoud van de accu's, en het gaat gewoon een stuk vlotter.

    ga je naar 500, worden de accu's weer duurder..
    en dan worden 4 accu's opeens wel erg duur...
    Des te groter, wordt crashen ook duurder..

    voor jezelf de afweging.
    wat kun je 1 of 2 keer crashen zonder meteen het eind van de bankrekening te hebben?
    niet dat je moet crashen.. maar als het voorkomt, is het niet handig als je nog 2 jaar een opgefrommelde 600 op de plank hebt staan ;-)

    maar als het kan, pak de grotere.. een 250 is leuk, maar vliegt als een opgevoerde baksteen.
    vind ik. het vliegt. daar houdt het op :D
    een 450 is de eerste die met wat wind erop nog lekker zijn gangetje gaat
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    De prijs van de lipo's vind ik ook een zeer terechte opmerking om een formaat heli te kiezen!

    Een 250/300 size: lipo's zijn erg goedkoop en of je er nu 2, 4 of 6 koopt maakt in de portefeuille niet zo veel uit.
    Nadeel vind ik dan weer dat het wel 3S lipo's zijn maar deze niet kunnen dienen in een 450-size (wat toch een algemeen veel gekochte en verkochte maat heli is).

    De lipo's voor een 450 zijn wat duurder maar ook nog betaalbaar. Hier denk ik toch al even na of ik er nu 4 of 6 bestel. Hangt er wel vanaf of je een HK-lipo koopt of van een "beter" (ahum) en "groot" lipo merk.
    4 lipo's heb je onder de €100

    Maar de 6S lipo's voor een 500 zijn snel dubbel zo duur als die van een 450 (ook dubbel capaciteit en aantal cellen natuurlijk). En dan loopt het prijskaartje voor 4 lipo's al snel op. Hier zit je dan snel aan €200 en meer voor 4 stuks.

    Ik blijf een 500 size het eerste formaat "echte heli" vinden.
    Ook al weet ik verdomd goed dat een 450 en zelfs een 250 geen speelgoed zijn (en zelfs potentieel erg gevaarlijk), het blijft toch wat dat uitzicht van speelgoed hebben wegens het formaat.
    Een 500 is erg imposant!
    Al mag je je niet laten leiden door wat ik hier net boven schreef. Beter een formaat kopen waar je graag mee vliegt en véél mee kan vliegen dan een 700-size schaalheli die je niet van de plank durft halen. Da's dan een duur stuk in je interieur. Heli's blijven toch het mooist als ze vliegen!
     

Deel Deze Pagina