Floriske.nl's heli avontuur

Dat soort oefeningen moet ik inderdaad gewoon weer wat meer gaan doen. Met alle lol van forward flight vergeet ik wel eens dat ik af en toe ook eens wat rustiger aan de hover oriëntaties moet blijven doen ;-)

Yes, hoort ook bij,
toen ik mijn brevet vloog,
voelde ik eerst maar nog een keer,
hoe moeilijk het is constant de zelfde hoogde hoveren,

en bij brevet-vliegen vlieg je tail-in,
behalve soms ietsje zij-in.

geloof me, die cirkel met de staart naar het midden gaat je nog wel een paar keer een natte rug geven :mrgreen:

geen simpele saaie hooveroefening ;-)

haha ja dat brevet vliegen ... foi man wat was ik aan het kloten.
ging helemaal nergens over ... wil er ook maar niet meer aan terug denken.

en inderdaad de circel met de staart naar je toe is lastiger dan het lijkt.

Dat is tegenwoordig het nieuwe figuur ;-)
Die is eigenlijk (mijn mening) zelfs makkelijker dan het geschoven rondje..

En de net aangehaalde versie is nog leuker.. Staart naar het midden van de cirkel, en jij staat daarbuiten..

Die cirkel om jezelf heen met de staart naar je toe heb ik ook al eens half geprobeerd (ik ga als er andere mensen op het veld aanwezig zijn niet richting de "toeschouwers" draaien) en vond ik vrij makkelijk vergeleken met bijvoorbeeld een tail in geschoven cirkel voor je neus waarbij je zelf stil staat. Die is veel lastiger mooi rond te krijgen.

op de club tijdens het brevet deden wij ook een halve circel hoor, die hele is leuk, maar dat doe je niet met vliegen op de club. Nooit je heli tussen jou en omstanders in laten komen.

Toch snap je niet dat een merk als Futaba daar geen beveiliging voor heeft... Is daar niks op te verzinnen?
Yep, dat heet een pre flight check. Even je functies bewust testen en kijken of ze werkelijk de juiste kant opgaan. Ondanks de beveiligingen moet je dit toch altijd even doen. Net als je heli nalopen voordat je gaat vliegen.

Zo heb ik ooit tijdens een pre flight check de onderste scheur ontdekt. En dat heeft mij weer een hoop ellende bespaard ;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, velen vinden het onzin om hun heli even na te laten kijken.
Keuring, is dat nou nodig.. 1 crash later is het weer anders..

Maar toch vind je regelmatig iets, waar de bouwer een klein beetje overheen heeft gekeken..
Schoefje in een elevator arm, waardoor deze met een beetje beweging opeens wegglijd over de as. En dus geen elevator meer aan stuurt

Staartrotor met speling, beetje verder gekeken, blijkt de hele hub op de as te bewegen..
Dus los.

Missende bouten en moeren

Bedrading die zeer gemakkelijk in bewegende delen kan komen

Servo die bij inverted flight het hoofdtandwiel raakt

En dat is de club keuring, dus 1 momentopname.
Reden te meer om scherp op je heli te letten voor je de lucht in gaat, en wanneer je hem opbergt

+1 @Student:

dat losse schroefje aan de servoarm (bij mij heck-servo)
heb ik ook gehad, helaas met crash (viel gelukkig mee dank auto),

maar ook checks gehad, die een crash voorkwamen ,
van een losse heckrotor tot een gebroken frame,
maar ook kleine dingen en losse kabels
of een losse uitlaat, die niet meteen voor een crash zorgen ...

liefer 3 keer kijken,
vaak vind je de oorzaak naar de crash amper meer terug,
en naast de checks heb ik ook een Checklijst voor alle vluchten,
geen enkele gemist de afgelopen 4 jaren, alles op papier / PC

Allen crashvrije vluchten toegewenst !

Groet
Uwe

Tjah, fysiek kijk ik de heli's regelmatig een keer goed aan (moet wel eerlijk bekennen dat dit niet iedere keer dat ik ga vliegen gebeurd), maar kijken of servo's juist bewegen voor de (eerste) vlucht (van de dag) heb ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan. Wel een heel goed punt om aan het lijstje toe te voegen.

En zo zie je maar weer dat een foutje niet alleen geld kost, maar dat je er ook weer heel wat van op steekt.

Servo's zijn gisteren binnen gekomen, direct gesleeved en geplaatst. Alleen de kabels nog even vast zetten.

Verder is het wachten op de bladen. Deze zouden voorradig zijn, maar ik heb helaas nog geen verzendbevestiging ontvangen dus ik gok niet dat die voor het weekend binnen zijn.

Afgelopen weekend was geen denderend weekend voor nog een aantal heli vliegende clubleden (naast mijn dure foutje). Ik hoorde dat zaterdag iemand zijn Goblin 630 tot de grond afgebrand is en zondag een hagelnieuwe 550 Dominator waarvan de regelaar het tijdens een vlucht af liet weten.

Zo zie je maar, je bent niet de enige met pech ;)

maar het blijft altijd minder fijn.
Ik dacht dus ook de vloot mooi compleet en vliegend te hebben, en dan gebeurt je die ellende met materiaal failure... best jammer. Maargoed, dat hoort eenmaal bij de hobby.
Dan moet de nieuwe lader nog maar even wachten.

Nee, het was voor sommigen nog een veel duurder weekend helaas.

Om nog maar even terug te komen op mijn verloren gewaande lipo's: Ik kreeg vandaag ineens een mailtje dat mijn pakket op het kiala punt aangekomen was en het was warempel nog waar ook ondanks dat kiala zelf het pakketje al verloren had verklaard :confused:

Wat een prutsers ;-) maar goed, mijn lipo's zijn in ieder geval terecht. Hopelijk kan ik er nog wat vluchtjes mee maken de komende tijd. (moeten wel eerst mijn bladen binnen komen ;-))

Bij de goblin was het een lipo brand, niet de regelaar. Bij de 550 kit zit standaard een Castle Talon 90 regelaar dus die zal het wel geweest zijn.

De lipo's (die dus uiteindelijk 6 weken onderweg zijn geweest) net even gecheckt en cellen waren mooi gelijk op (storage) spanning en laden en balanceren keurig. Ze lijken ook inderdaad echt nieuw/ongebruikt te zijn (tweedehands "nieuw" kopen blijft toch altijd een gok) dus ik heb nu mooi vier 6S pakketten voor de 500.

Back