Floriske.nl's heli avontuur

Gezellig! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Plannen om te verhuizen dan?

Het aantal heli vliegers ligt tussen de 5 en 10 gok ik. Sommige wat fanatieker, sommige wat minder. Niet veel ten opzichte van de vleugel vliegers maar het gaat wel prima samen bij ons!

Vliegtuig en heli gaat prima samen..
iig, bij ons wel. de verhouding heli/vliegtuig begint wel snel bij te trekken in ons geval..
maar zolang iedereen gewoon met elkaar praat voor ze hun toestel de lucht in gooien, komt het best goed.
als een vliegtuig hoog blijft, heb je er als heli piloot weinig last van. en meestal blijven die vleugel dingen toch langer boven dan wij vliegen...

je hebt wel eens clubs waar de heli piloten niet welkom zijn..
altijd wel een puntje om ff na te kijken..

Gezellig! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Plannen om te verhuizen dan?

Het aantal heli vliegers ligt tussen de 5 en 10 gok ik. Sommige wat fanatieker, sommige wat minder. Niet veel ten opzichte van de vleugel vliegers maar het gaat wel prima samen bij ons!
Zodra wij onze woning hier verkocht hebben verhuizen we naar Eindhoven!
En aangezien MVSB daar om de hoek ligt, is dat voor mij de beste optie[emoji106]
Het lijkt mij in elk geval een leuke club[emoji3]

Het is ook echt een leuke club. Dat kan ik beamen. We hebben zelfs leden uit regio's waar andere clubs zitten die toch naar Son en Breugel komen.

Tel daar een fijn liggend veld (rug naar het zuiden) van binnenkort 100x100m bij op ...

Als je zin hebt om alvast een keer te komen kijken voel je vrij. Je mag bij ons sowieso 3x komen gastvliegen als ik het me goed herinner. Ik ben er zelf iedere zondag ochtend dat m'n vrouw niet hoeft te werken en de meest fanatieke heli vliegers ook.

Dat klinkt als muziek in de oren Floris! Een mooi royaal veld, met een clubhuis bij het veld en er zijn zelfs meerdere heli vliegers!

De omgeving waar ik nu woon hebben ze op de club geen faciliteiten bij het veld en heli vliegers zijn er behoorlijk zeldzaam.

Dat aanbod om eens te komen gastvliegen sla ik zeker niet af!
Ik ben regelmatig een weekend in eindhoven, zodra er een mooie zonnige zondag in het vooruitzicht is kom ik zeker eens kijken/vliegen bij jullie op de club.
Dat laat ik je tegen die tijd dan wel even weten goed?[emoji106]

Laatst bewerkt:
Bedankt Gerard![emoji1] [emoji106]
Helaas moet ik het voor deze ene keer uitstellen, ik had beloofd bij iemand een schutting te plaatsen zondag[emoji17]

Maar de volgende keer ben ik zeker van de partij op jullie club!

gr Jeroen

De officiële opening van het vliegseizoen bij MVSB was echt meer dan geslaagd!
Het was een heerlijke lente dag met veel gezellige mensen!
Deze club heeft een prachtig veld met vele faciliteiten in en om het clubhuis.
Denk aan voldoende laad mogelijkheden zowel binnen als buiten, koffie, toilet en zelfs de BBQ ging nog aan! (van al dat vliegen krijg je natuurlijk trek)
Ook de verhouding tussen vleugels en heli's is hier goed in balans, kortom het is een leuke en gezellige club![emoji106]
Zodra wij ons in eindhoven gaan settelen word ik zeker lid van deze club.

Was gezellig Floris!![emoji1]

Toch ook hier maar weer eens een postje plaatsen ;)

De laatste maanden had ik het gevoel dat er weinig vooruitgang in het vliegen zat. Ik vloog telkens zo'n beetje de zelfde routine/figuren.

Voor m'n oefen (lees: gooi en smijt) heli (m'n 450) waaide het telkens te hard en dus ben ik weer wat gaan simmen om wat nieuwe dingen te proberen. Waaronder stationaire flips, rolls in ff linksom (vloog ze altijd alleen maar rechtsom, halve loop -> inverted ff -> halve loop en stall turns met meerdere piro's.

Afgelopen zondag was het eindelijk weer lekker weer om met de 450 te vliegen. Van de 5 lipo's die ik hier voor had bleek er eentje gelukkig nog goed te zijn en eentje redelijk dus gas er op en al deze figuren irl gevlogen. Dat ging prima en dus later ook met de 550.

Zo heeft voor mij de sim toch maar weer z'n nut bewezen, net als de 450 dat blijft een leuk schichtig ding om mee te vliegen (Jammer dat de Oxy 3 in mijn ogen zo prijzig is, maar wie weet komt die er nog wel eens als oefen heli) dus ik ga de komende tijd weer lekker nieuwe zaken uitproberen achter de pc!

En drietal moves die ik sowieso de komende tijd wil gaan oefenen zijn:

● knife edge piro: kwart roll in ff, piro, kwart roll terug of 3/4 roll door (ziet er super vet uit)
● stall turn maar dan net wat anders: stall recht voor je, halve roll, dan de turn/halve piro en dan de stall turn weer uit vliegen in dezelfde vliegrichting waar je er ook mee in ging. Als dit stap voor stap goed gaat de roll en turn steeds meer gaan combineren zodat dit uiteindelijk 1 vloeiend figuur wordt.
● cuban eights: halve loop, deze schuin naar beneden uitvliegen en indertussen omrollen om vervolgens de volgende loop in te zetten, enz.

De 500 is nog steeds toe aan wat nieuwe lagers (hoofdas en tt). Die zal ik toch ook maar eens gaan bestellen. Toch pak ik om te oefenen nog steeds het liefst de 450 omdat ik daarmee vrijwel geen last van zenuwen heb bij het proberen van nieuwe dingen (zit tussen m'n oren ik weet t :D ) en "voor het echie" de 550 omdat die simpelweg het fijnst vliegt van het stel.

Verder afgelopen weekend voor het eerst met m'n Multiplex Extra 300S gevlogen (tweedehands gekocht om te kijken of een 3D kistje iets voor me is) en daarmee heb ik ook eindelijk een vliegtuig waar ik met plezier mee vlieg (de funcub was ik zo op uitgekeken).

Laatst bewerkt:
kijk eens naar het figuur "the candle"
komt uit de f3c dacht ik.
die lijkt vrij ernstig op wat jij beschrijft

wat mij altijd gigantisch heeft geholpen, is gewoon gaan vliegen met wind.
een 450 kan windkracht 5 a 6 best hebben.. is alleen een stuk spannender om te vliegen.
maar je bouwt tegelijk ook pitch management op, dat wordt nl erg belangrijk.
figuren, en hoe de wind deze beinvloeden.
je reactie gaat vooruit.. met wind een rondje vliegen moet je toch vlot reageren om hem in de baan te houden.

gewoon op het gemakkie. kleine uitslagen. gebeuren er geen extreme dingen.
en reageren... trainen op reactie.. dat moet vlot zijn, en voor de leukere figuren wordt het ook steeds belangrijker.

Thx. Zal eens kijken of ik dat figuur kan vinden.

Wat betreft vliegen met wind: daar heb ik geen problemen mee, ook niet met de 450, maar met nieuwe figuren icm een 450 heb ik liever wat minder wind ;) en nieuwe figuren met de 500 of 550 geeft wat meer zenuwen dus ik doe ze nog steeds het liefst eerst met de 450.

Zijwaarts loopen heb ik bijvoorbeeld wel meteen met de 550 gedaan en dat ging ook prima. Als gezegd: zit tussen de oren :D

Korte status upstate: ik ben knife edge piro's inmiddels irl aan het oefenen en deze gaan al best goed, een erg leuk figuur om te vliegen. Cuban 8's heb ook in gang gezet.

Telkens eerst met de 450 en daarna met de 550. Gaat prima zo en maak voor m'n gevoel eindelijk weer eens aardig wat vorderingen.

Ik heb even gespeeld met de gedachte om een Oxy3 te kopen als opvolger voor de 450 maar die vind ik toch te prijzig en te klein. Ook een Goblin 380 is de revue gepasseerd maar het vanwege teveel twijfels toch ook niet geworden.

Daarop heb ik besloten de 450 om te bouwen naar 4s. Ik moest toch aan nieuwe lipo's en zowel de regelaar als motor kunnen het aan. De stock 11T pinion wordt vervangen door een Lynx 10T Gaui X3 versie (past als het goed is, de lynx 11t is hetzelfde artikel voor de 450 en x3 dus dan moet de x3 10t ook op de 450 passen). Bij 75% throttle heb ik dan hetzelfde toerental als nu bij 90% en dan heb ik mooi ook voldoende overhead om de governor van de regelaar te gebruiken.

Een turnigy 4s 1800mAh 30/40c is bijna 10gram lichter als de huidige 3s pakketten waar ik mee vlieg dus lipo gewicht mag ook geen probleem zijn.

Om deze ombouw wat extra's mee te geven heb ik er ook maar een nieuwe canopy voor besteld:

2a701122-764a-4bda-a3e5-17a706f6488b.jpg

Totale schade (pinion, lipo en canopy): nog geen € 45,-

Ik ben benieuwd hoe dit gaat vliegen!

Laatst bewerkt:
Back