FCO 2 testvlucht 1 (+ een mislukte 2 en 3) is een feit
Tja, heel kort, ik ben blij

en ik ben minder blij :-(
Lees en huiver (ach zo erg is het ook weer niet ;-) )
Nou eindelijk, gister was het perfect test weer voor de FCO 2 op de kist.
Dus tegen de baas gezegd dat ik er niet meer ben en naar MVC MN gereden.
Daar aangekomen was ik de enigeen het veld was drassig en nat.
Dus de kist maar op de parkeerplaats opgebouwd en de FCO 2 op de romp vast geschroefd.
De FCO 2 kijkt naar voren en dus door de prop heen maar dat is ook de bedoeling omdat het om een test gaat en ik graag wil weten hoe het uiteindelijk beeld er uit zit.
Nou, kist starten, cam aan en vliegen maar.
Na 12 minuten de geland en de FCO 2 een 60 graden verdraait zodat ie schuin naar voren kijkt en weer 5 min vliegen.
En hier vlak voor schijnt de FCO 2 al gestopt te zijn met filmen, ik kreeg tijdens het editten een blauw knipperend beeld te zien :-(
Na contact met V-Nix te hebben gehad lijkt het op een lege akku.
Maar dat wirdt ik toen nog niet dus ik ben weer lekker gaan vliegen.
Na 5 minuten geland, getankt, de cam omgedraaid zodat ie naar achteren kijkt, aangezet (hij starte wel weer op) en vliegen.
Hiervan heb ik alleen maar 125 seconden film en toen was de FCO 2 weer uit :-(
Mij nog steeds van geen kwaad bewust na 6 minuten geland de FCO 2 90 graden verdraait zodat ie over de vleugel heen kijkt en weer vliegen.
6 minuten later weer geland, mhhh FCO 2 weer uit :-(
Naja tanken, FCO 2 onder de vleugel gehangen net langs de prop kijkend en weer aangezte (dat deed ie dus wel) na 6 minuten vliegen FCO 2 recht naar voren gezet en weer 6 minuten vliegen.
Toen geland op de FCO 2 gekeken :cry: :cry: :cry: weert uit :cry:
Naja, toen nog maar even wezen vliegen en na 10 minuutjes geland, alles opgepakt en naar huis het resultaat bekijken.
Na de FCO 2 op de pc te hebben aangesloten zag ik het meteen, 1 film van 12 minuten en 2x een stukje film van maar 15 sec. dat waren dus vlucht 2 en 3 :-(
Verder `s avonds wat zitten klooien met instellingen voor het wegschrijven en zie hier het resultaat:
Dit had filmpje 2 moeten worden met de FCO 2 naar achter gericht en later over 1 vleugel heen 15sec / 7.5mb
Dit had filmpje 3 moeten worden met de FCO 2 schuin en naar voren gericht onder de vleugel 15sec / 7.5mb
Dit is het vliegfilmpje 1 8min / 46mb
Filmpjes 2 en 3 zijn direct vanaf de cam geupload en dus onbewerkt.
Filmpje 1 is bewerkt in de zin van geluid eraf, muziek eronder en aan- en aftiteling.
Ik heb de film weggeschreven met 768 kbps op het orginele formaat zou de film anders bijna 200mb groot zijn.
De film is ook het mooiste op 75 of 50% van de groote in mediaplayer.
Het orgineel is op 100% en 640x480 gewoonweg goed.
Een aantal zaken die mij opviel:
Ik heb de FCO 2 gemonteerd in een bakje, het bakje zit vastgeschroefd aan de romp cq vleugel.
tussen het bakje en de romp of vleugel zit schuim, tussen de FCO 2 en het bakje zitr ook schuim.
De FCO 2 wordt vastgehouden met trekkoordjes.
- deze opstelling voldoet goed en alleen met volgas heb ik last van een trillend beeld,
- op zich heb ik weinig last van de prop, je ziet hem wel maar ik heb filmpjes gezien waar het erger bij was, in deze opstelling kan ik best door de prop heen filmen zonder dat het echt irritant wordt.
- goed licht is heel belangrijk, je ziet duidelijk kwaliteits verschil wanneer je in het licht vliegt of in het "donker",
- de akku, tja, voor 45 minuten vliegen en maar 12 minuten film is dat niet goed en zou ook niet zo moeten zijn, weet niet of het nu door mij komt of dat de akku gewoon al leeg was voordat ik ging vliegen.
De volgende keer zal ik hem goed laden en dan nog eens testen anders gaat er zeker een externe akku op.
Zo jammer dat filmpje 2 en 3 niet gelukt zijn anders had ik jullie van og mooiere beelden kunnen voorzien.
Volgende keer gaat het hopenlijk beter (zaterdag) en kan ik jullie meer beelden tonen vanuit verschillende hoeken (misschien zelfs met een sleep erachter???).
Ook zal ik dan een kortere film maken met diverse FCO 2 camerastandpunten maar wel op volledige kwaliteit.
Conclusie na deze niet helemaal geslaagdse dag:
Het beeld ziet er goed uit, ook ben ik blij met de kwaliteit op een brandstofkist.
Op goede lichte dagen is er volgens mij prima mee te filmen met een zeer goede kwaliteit voor zo`n kleine camera.
Momenteel ben ik dik tevreden en als ik even kijk naar het weinige materiaal wat ik tot nu toe heb denk ik dat dat niet minder zal worden
(misschien allen op de akku na dan ;-) ).
Op naar de volgende testvluchten