Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is een wat misleidende foto, het zijn geen carbon vulblokken, maar het is een carbon vleugelpen (zie de post van 30-12-22). Met het passen van de beugels is aan 1 kant het webplaatje weggelaten, zodat ik zeker niet per ongeluk door de vleugelpen zou boren (zoiets zou mij best kunnen overkomen...)
     
    Henri Kaper vindt dit leuk.
  2. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Jan, het is ook geen vliegweer!

    Vincent
     
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Ziet er goed uit Vincent! Het wordt een plaatje!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heerlijk, dat is karakter, zo hoort dat! :thumbsup: Ik kan mezelf ook mateloos irriteren aan iets wat ik gemaakt heb en dan nét niet helemaal klopt. Dat duurt dan net zo lang totdat ik het weer sloop ha ha ha!

    Mooi werk Vincent!
    Grt,
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Herkenbaar Gerard, als ik het gezien heb, blijft het knagen....
    Groet, Vincent
     
  6. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Deze Fokker was met flaps uitgerust, ook handig voor het vliegen met het model! Hij koos ervoor om de draaipunten van zowel de rolroeren en flaps onder deze vlakken te leggen. .
    100a Fokker F.20 KLM PH-AIZ Zilvermeeuw.jpg
    Er waren forse uithouders nodig, ook nog allemaal anders!
    100b30507-Fokker F20 lagerarmen vleugel ribben 17-22-27.jpg
    Adri freesde ze uit 2mm epoxyplaat, niet alle zes een beetje anders zoals de echte!

    100IMG_3326.JPG
    Om de krachten op de ribben over te brengen maakte ik van triplex en wat latjes dit soort knutsels

    101 IMG_3323.JPG

    en lijmde ze, wel met het nodige passen, vast.

    102 IMG_3321.JPG Bij de pijl kan straks het rudderhorntje in gelijmd worden.


    Doordat het draaipunt onder de flaps en rolroeren ligt ontstaat er een grote arm, dat betekend dat de servoarmpjes ook lang moeten worden, dat had ik mij niet gerealiseerd. De bestaande servo platformpjes bleken niet bruikbaar en op de tekening kwam ik bij (op de tekening de onderste rib) in de knoop met de vleugelpen…Ik heb de servo nu onderin gemonteerd met de sero arm naar boven, toen ging het wel, zie de laatste foto
    105IMG_3327 (1).JPG
    Op de foto’s de proefopstellingen van de servo’s, er komen echt andere stuurstangen in! De rolroer servo,
    106IMG_3327 .JPG
    106IMG_3329.JPG en de flap servo,
    107 IMG_3331.JPG

    Het kan allemaal net, de rolroer servo heeft nu een hevel van 20 mm en de flap servo 22mm, zo te zien genoeg voor voldoende uitslagen.

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, jmk1, E.hof en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Na al deze voorbereiding kon er ingedekt worden. Een flinke plaat balsa ( ik had 300mm brede platen gekregen) aangedrukt met vuilniszakken met een paar KG zand. Dit trucje had ik op MBF gezien bij de bouw van een andere Fokker en dat ging prima.
    110 IMG 3336.JPG

    Het beslag voor de gondel werkte als soort paspen.

    111 IMG_3337.JPG

    Het rolroer en de flap losgemaakt
    112 IMG_3347.JPG
    en die hebben een ronde voorkant. Om die ronding van zowel de vleugel als die van de bewegende delen in te dekken rolde ik 1.5mm balsa onder een straaltje kokend water op, en liet dat drogen
    113 IMG_3342.JPG

    De neus van een rolroer ingedekt
    115 IMG_3346.JPG

    en de achterkant van een vleugel (de bovenkant had ik al gedeeltelijk ingedekt).
    116 IMG_3351.JPG

    Checken of de rudderhorntjes en servo armpjes klopten, ik moest die wat aanpassen, maar tenslotte had ik voldoende uitslagen

    116 IMG_3355.JPG


    117 IMG_3356.JPG 116, 117. Er moet nog een buisje om Om de stootstangen van M2 draadeind moet een buisje worden gelijmd en er moeten echte scharnierpennen in!
    Ik wacht met indekken van de bovenkant van de vleugel tot verder in de bouw.

    118 IMG_3358.JPG

    119 IMG_3359.JPG


    Vincent
     
    Helikapoter, tjarko, Henri Kaper en 14 anderen vinden dit leuk.
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig gemaakt weer :thumbsup::thumbsup:
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  9. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Helaas kwam ik nu in het stadium dat eerst het een af moest voor ik aan het andere kon beginnen, maar dat andere kon ik alleen maken voor ik het ene af had,….
    Ik besloot eerst een intrekbaar staartwiel te maken. De F XX heeft een staartwiel dat naar voren inklapt,
    120 Fokker F.20 KLM PH-AIZ Zilvermeeuw.jpg
    121 30671-Fokker F20 intrekbaar staartwiel.jpg

    Van karton en balsa maakte ik een probeersel en dat leek redelijk te werken. Het voordeel van het naar voren inklapbare staartwiel lijkt mij dat het draaipunt vrijwel recht boven het midden van het wiel ligt, dus weinig krachten.
    122 IMG_3380.JPG

    123 IMG_3383.JPG
    Van ingezaagde 6mm rvs buis probeerde ik de wiel gaffel te maken, maar dat te solderen lukte mij niet
    124 IMG_3363.JPG

    Dan maar van een gaffel van 6 en 4mm buis, misschien later wat cosmetische aanpassing

    125 IMG_3381.JPG

    De driehoeken van buis in romp zoals de echte vond ik ook wat te veel van het goede en ik maakte dat van een stukje 1mm plaat (nog steeds van die oude pc), hier in wording.

    127 IMG_3366.JPG
    met zilver gesoldeerd aan twee buizen. Het gehele mechanisme komt in een soort houten doos, net zoiets als in de motor gondels, ook twee M3 draadeindjes.
    Om dat te maken moeten eerst de staartvlakken af…..
    Het staartwiel in proefopstelling uit en in
    128 IMG_3371.JPG
    129 IMG_3378.JPG

    130 IMG_3379.JPG Een foto schuin van boven om de hevel voor de besturing te zien. Dat gaat met twee veertjes , dat komt later. Ik heb een kort filmpje hoe het werkt, nog zonder servo, lastig om dat met de hand te doen!
    Er moet nog wel een echt asje in!


    Het geheel weegt 36 gram, de servo komt verder naar voren in de romp en wordt ook veranderd in een 180 graden servo, zodat die over center in de uiterste standen komt te staan.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
    jmk1, Henri Kaper, ramses en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Weer mooi gemaakt Vincent!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  11. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Verder met de staart. De staartvlakken van de echte F XX waren uit staalbuis gemaakt en met doek overtrokken.
    132 30031-Fokker F20 kielvlak.jpg

    133 30048-Fokker F20 richtingsroer.jpg
    Het vaste gedeelte had een forse profieldikte, naar mijn idee om de torsiekrachten op te vangen en het stabilo uit te stijven (dat is mijn eigen idee daarover, ik kan er geen info over vinden). Het stuurvlak is weer relatief dun met een flinke buis als hoofdligger. Het resultaat is dat alleen de ribben zichtbaar zijn en zo wil ik dat graag in het model.

    131 Screenshot_20221019-214934.png

    Om dat te bereiken moeten de ligger(s) een paar mm onder het oppervlak liggen. Ten slotte kwam ik uit op een koker van triplex en met Devwing tekende ik het kielvlak

    134 Schermopname (216).png

    Omdat het kielvlak eigenlijk uit twee profielen bestaat (de vin en het rudder) en ik dat niet in Devwing kon tekenen tekende ik een profiel met de juiste dikte en ga dat na het doorzagen in profiel schuren. Als hoofdligger van het rudder wilde ik een koolstof buis met metalen scharnieren gebruiken. Omdat de scharnieras op een kwart van de koorde van het rudder ligt gebruik ik 4mm buis als “uithouders”.

    135 IMG_3386.JPG

    Adri freesde de ribben
    136 IMG_3390.JPG

    en ik kon na wat schuurwerk (alles is scheef) het kielvlak in elkaar lijmen .

    137 IMG_3393.JPG

    De tip maakte ik van 1mm triplex en 2X2 mm latjes (onder kokend water gebogen). De achterlijst uit 1 X 10mm vuren.
    138 .JPG
    Daarna de zaag erin en vin en rudder in profiel geschuurd.

    139 IMG_3403.JPG Op dit onderaanzicht is het profiel en de draaias van het kielvlak te zien.
    140 IMG_3405.JPG

    Door de ligger is het kielvlak erg stijf en het gewicht blijft binnen de perken (46 gr).

    Vincent
     
    Henri Kaper, ramses, HansH en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Het stabilo maakte ik op dezelfde manier als het kielvlak, ik tekende het met Devwing
    142 3d stabilo(219).png

    Eerst een doosligger van 0.6mm triplex boven en onder, de voor en achterkant van 8X3, verlopend naar 4X3 bij de tippen.

    141 IMG_3368.JPG

    Om de pijlstelling te krijgen zaagde ik hem door en lijmde ze met triplex schetsplaatjes aan elkaar.
    144 IMG_3406.JPG
    Even terug naar de besturing van het intrekbare staartwiel. Om dat te besturen wilde ik dat met veertjes aan het rudder verbinden. Omdat het rudderhorntje van het kielvlak boven het stabilo zit (dat in verband met het doorlopende hoogteroer) maakte ik een overbrenging door het stabilo heen

    143 IMG_3417.JPG
    Het bovenste heveltje wil ik met stangetje verbinden met het kielvlak rudderhorntje en aan het onderste hevel komen de veertjes naar het staartwiel, ik hoop dat het allemaal gaat kloppen! Om dat ding ergens aan vast te maken lijmde ik twee triplex stroken naar de achterlijst.
    Verder met het stabilo zelf, best lastig met een hoofdligger met pijlstelling

    145 IMG_3409.JPG

    De tippen maakte ik van triplex met voorgebogen 2X2mm latjes

    146 IMG_3411.JPG
    Met een figuurzaagje maakte ik het roer los van het stabilo

    147 IMG_ 3412.JPG en kon ik de ribben in profiel schuren.

    148 IMG_3418.JPG
    149 IMG_3416.JPG

    Een foto om deze puzzel uit te leggen (en er moet nog afgewerkt worden!)

    150 IMG_3419.JPG

    de gele pijlen zijn van het rudder en van de hevel voor de staartwielbesturing , de rode van de elevator, alles moet zo binnen de romp vallen. De romp is het volgende.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2023
    Helikapoter, tjarko, Berto en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Ziet er goed uit Vincent! En mooie scharnieren heb je gemaakt.
     
    Vincent de Bode en speedyraptor vinden dit leuk.
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Eerst wilde ik de NACA kappen verder afmaken. Een begin had ik al een tijdje geleden gemaakt een soort “buis” van 3 lagen 0.6mm triplex. Dat ging als volgt; uit 3mm pappel zaagde ik twee cirkels, rekening houdend met de 3 lagen triplex die er later tussen moesten. Van twee schijven maakte ik met een afstandshouder een binnenmal.
    151 IMG_3281.JPG
    Hieromheen boog ik stroken met witte lijm ingesmeerde triplex.
    152 IMG_3282.JPG en en klemde dat met een touwtje en houtje als een tourniquet vast. Daarna pasten de buitenmallen er precies omheen. Ik had wel eerst een dry-run gedaan, anders sta je daar met lijm ingesmeerde stukken triplex!.
    Na uitharding paste ik stukken blik van tonijn salade, dat bleek helaas net niet groot genoeg als malletje voor de afronding aan de voorkant, met wat buigwerk lukte dat tenslotte min of meer.
    153 IMG_3283.JPG
    In dat blikken randje als mal kon ik korte stukjes glasband lamineren en met het nodige plamuurwerk had ik een kap, maar was er niet helemaal tevreden mee.
    154 IMG_3422.JPG
    Ondertussen had Sjoerd de onderdelen van de Wright Cyclone 9 cylinder stermotor geprint, dat zag er mooi uit. Helaas begon ik te snel te bouwen en heb zodoende geen foto van de zak met heel veel onderdelen. Eerst maakte ik een triplex ring waar het carter precies in paste, toen kon ik (halve) 3d geprinte cylinders op het triplex lijmen. Daarna knipte ik het carter net tussen de cylinders door. Nu kon ik het zichtbare gedeelte van het carter later apart (en in een andere kleur) spuiten.

    155 IMG_3433.JPG

    De positionering van de dummy bezorgde mij het nodige denkwerk.. Adri had al een 4mm berken multiplex motor schot gefreesd, ook met 9 uitsteeksels. Met de cirkels en negenhoeken had ik wat meetproblemen, tenslotte gebruikte ik het motor bevestigings “kruisje” als referentie,

    156 IMG_3426.JPG tegen het kruisje lijmde ik de bevestigingslatjes voor de dummy en daarna drie 3mm schotjes aan elkaar, waar ik later de dummy op wilde lijmen.

    158 IMG_3437.JPG
    Nu kon ik de dummy mooi centreren met carter en de E motor en aan die schotjes vastlijmen

    157 IMG_3424.JPG

    Na het passen vond ik de rand van mijn NACA kap te smal, zie de echte

    159 fxx vooraanzicht.jpg

    en ik lamineerde er een extra strookje in (hier in niet afgewerkte staat), zo dat leek zo meer op de echte.

    160 IMG_3438.JPG
    De dummy’s kunnen t.z.t nog verder gedetailleerd worden, maar in hoofdlijnen lijkt het nu te kloppen.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2023
    ramses, tjarko, strutter en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Met Devfus tekende ik de romp. Een paar dingen kreeg ik niet voor elkaar, de cockpit en de twee hoofdspanten De twee tijdelijke "bouw" liggers komen zo mooi tot hun recht
    161a Schermopname (228).png
    Ik merk toch dat ik het tekenprogramma voor de hoofdzaken gebruik en de details op de timmermans manier oplos. De hoofdspanten kon Adri in de frees bestanden veranderen, net als de box van het staartwiel. Hij maakte er een mooi freeswerk van, bijna allemaal uit 3mm light triplex

    161 IMG_3440.JPG

    Eerst versterkte ik de aangrijpings punten van het intrekbare staartwiel, net zoals bij de hoofdwielen
    162 IMG_3442.JPG

    163 IMG_3443.JPG
    Daarna maakte ik van de dubbel gefreesde hoofdspantenden, sandwich hoofdspanten, met al gaten voor de bedrading
    165 IMG_3447.JPG

    Voor de spantopstelling gebruikte ik 20mm spaanplaat met 10X10mm vuren dragers op de juiste afstanden natuurlijk. Nu kon ik gelijk controleren of de vleugelpennen op de goede afstand zaten, wat gelukkig het geval was.

    164 IMG_3444.JPG
    Toen de 5X2mm vuren stringers in de spanten lijmen (leuk werk!). Ik liet zoveel mogelijk stringers weg, zodat ik overal bij kon en de romp stabiel genoeg was.
    De zijkanten met raamopeningen maakte ik ook uit light triplex

    166 IMG_3449.JPG
    167 IMG_3450.JPG

    en het begon op de romp te lijken.
    169 IMG_3454.JPG


    Vincent
     
    ramses, RobtH, Helikapoter en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig werk Vincent!
    Gaaf om te zien hoe je alles uitwerkt
     
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel Henri, het blijft een uitdaging deze kist, ben nu verder aan het puzzelen hoe alle rc componenten erin moeten.....gelukkig is het morgen geen vliegweer!
     
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Ede
    Ik sluit me bij Ralf aan. Ziet er prachtig uit! Een mooie houtconstructie vind ik altijd een genot om naar de kijken. Iets wat ik met glasvezelrompen toch altijd mis.
     
    RobtH, Adri Brand en Vincent de Bode vinden dit leuk.
  19. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hillegom
    De cockpit is bij de F.XX behoorlijk gezichtsbepalend. Langzamerhand snapte ik iets van de cockpit opbouw van deze F.XX. Staalbuis met een soort aluminium (Electron?) profielen en plaat op de met canvas beklede romp.

    170 F XX onder.jpg

    Geïnspireerd hoe Kjel Postema zijn hele cockpit van de F.XVIII Snip afneembaar maakt, wilde ik dat ook zo doen. De overgangslijn van de cockpit had ik niet goed getekend en moest er dus een stukje op de romp lijmen

    171 IMG_3457.JPG

    Ik zat ook te puzzelen waar ik de regelaars kwijt moest. Onder de accubak was genoeg ruimte, maar dat is een afgesloten ruimte. Door een stuk van de bodem van de bak demontabel te maken, kon ik er bij.

    172 IMG_3459.JPG
    Toen kon ik de basis voor de afneembare cockpit en neus maken

    173 IMG_3461.JPG

    Bij dit cockpit gedeelte hoort ook een klein stukje voorkant van de vleugel bij. Ik zaagde de neussectie van de rib die aan de romp vast gelijmd wordt, af.

    174 IMG_3463.JPG

    Met wat gepriegel lijmde ik de stukjes aan de cockpit sectie vast.
    175 IMG_3464.JPG
    Nu kon ik de cockpit “kap” zelf gaan maken. Met name de maatvoering vond ik lastig, gerommel met karton was nodig om te checken of de vorm er goed inzat.
    176 IMG_3465.JPG .

    Nu kon ik het karton vervangen door 0.8 en 1.0 mm triplex, uitzagen en vastlijmen

    177 IMG_3469.JPG Het dak met de aansluiting op/in de vleugel was ook nog lastig, misschien had ik het vleugel iets te dun gemaakt en ik vond er wat verwarrende info over.

    178 IMG_3471.JPG

    Toen ik de balsa indekking over het cockpit gedeelte had gelijmd bleek het met de NVM tekening te kloppen, gelukkig.

    179 IMG_3472.JPG

    Bij het controleren van de maten besef ik dat de rompbreedte maar 150cm was, de breedte van een hedendaagse kleine auto. Zaten ze met zijn drieën daar voorin strak op elkaar!

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
    ramses, E.hof, strutter en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Het wordt uitermate fraai! :)


    jan.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina