Eerst wilde ik de NACA kappen verder afmaken. Een begin had ik al een tijdje geleden gemaakt een soort “buis” van 3 lagen 0.6mm triplex. Dat ging als volgt; uit 3mm pappel zaagde ik twee cirkels, rekening houdend met de 3 lagen triplex die er later tussen moesten. Van twee schijven maakte ik met een afstandshouder een binnenmal.
Hieromheen boog ik stroken met witte lijm ingesmeerde triplex.
en en klemde dat met een touwtje en houtje als een tourniquet vast. Daarna pasten de buitenmallen er precies omheen. Ik had wel eerst een dry-run gedaan, anders sta je daar met lijm ingesmeerde stukken triplex!.
Na uitharding paste ik stukken blik van tonijn salade, dat bleek helaas net niet groot genoeg als malletje voor de afronding aan de voorkant, met wat buigwerk lukte dat tenslotte min of meer.
In dat blikken randje als mal kon ik korte stukjes glasband lamineren en met het nodige plamuurwerk had ik een kap, maar was er niet helemaal tevreden mee.
Ondertussen had Sjoerd de onderdelen van de Wright Cyclone 9 cylinder stermotor geprint, dat zag er mooi uit. Helaas begon ik te snel te bouwen en heb zodoende geen foto van de zak met heel veel onderdelen. Eerst maakte ik een triplex ring waar het carter precies in paste, toen kon ik (halve) 3d geprinte cylinders op het triplex lijmen. Daarna knipte ik het carter net tussen de cylinders door. Nu kon ik het zichtbare gedeelte van het carter later apart (en in een andere kleur) spuiten.
De positionering van de dummy bezorgde mij het nodige denkwerk.. Adri had al een 4mm berken multiplex motor schot gefreesd, ook met 9 uitsteeksels. Met de cirkels en negenhoeken had ik wat meetproblemen, tenslotte gebruikte ik het motor bevestigings “kruisje” als referentie,
tegen het kruisje lijmde ik de bevestigingslatjes voor de dummy en daarna drie 3mm schotjes aan elkaar, waar ik later de dummy op wilde lijmen.
Nu kon ik de dummy mooi centreren met carter en de E motor en aan die schotjes vastlijmen
Na het passen vond ik de rand van mijn NACA kap te smal, zie de echte
en ik lamineerde er een extra strookje in (hier in niet afgewerkte staat), zo dat leek zo meer op de echte.
De dummy’s kunnen t.z.t nog verder gedetailleerd worden, maar in hoofdlijnen lijkt het nu te kloppen.
Vincent