Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Wat !!!! geen passagiers ? Ik hoor net van mijn bouwteam dat ze wel een rondje willen meevliegen.

_74.JPG
_91.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een beregoed plan! Ik stel toch maar zandzakken voor, voor de eerste vlucht.
Overigens staat de beer op een heel gevaarlijke trap, zonder uitklapbeveiliging.........
 
Nadat het meeste werk in de binnenkant van de romp gedaan was kon ik de resterende stringers erin lijmen. De deuren en luiken waren van hout of metaalplaat, daarom vulde ik de ruimtes tussen de stringers op, hier het achterste vrachtluik

211a IMG_3532.JPG


Omdat het stabilo van de echte F.XX verstelbaar was wil ik de bekleding van het stabilo vrij van de romp houden.

211b Screenshot_20221019-214934.png

Daarom wil ik het stabilo, kielvlak en romp apart bekleden en na montage pas het vloeistuk van het kielvlak bekleden. Hier dus ook allemaal balsa opvulstukken.

212 IMG_3533.JPG


213 IMG_3537.JPG


214 IMG_3538.JPG

Het achterste puntje van de romp was uit metaal. Er komen daar veel dingen samen…

214a IMG_3550.JPG


De staartpunt moest daaromheen kunnen schuiven. Een opzetje van triplex

215 IMG_3545.JPG


216 IMG_3546.JPG


voorgebogen balsa en massief balsa.

217 IMG_3548.JPG


Een boel gepriegel, slechts twee keer gemaakt en tenslotte op zijn plek

218 IMG_3551.JPG


Daar knapt de romp van op en alles kan nog steeds bewegen!

Groet, Vincent
 
Toen het staartpuntje erop zat, viel het staartwiel erg op,
221  IMG_3379 - kopie.JPG

dat moest echt beter zoals de echte

220 fxx vooraanzicht.jpg

Toch maar geprobeerd dat van 6mm X 0.5 mm buis te maken. Eerst ingezaagd met een fijn metaalzaagje

222 IMG_3554.JPG


daarna gebogen en met zilver gesoldeerd. Toen de poten van de vork in de lengte ingezaagd en met een waterpomptang taps toegeknepen en gesoldeerd. Een beetje grofstoffelijke techniek, maar het resultaat vond ik acceptabel

223 IMG_3556.JPG
Onder het vliegtuig zie je de soldeerfouten wat minder en lijkt het wat beter op de echte.
224 IMG_3562.JPG



De tandheugels van de hoofdpoten moesten er natuurlijk ook op.
225 Screenshot_20230513-151914.png


Ze lijken opgebouwd uit twee strippen met buisjes als pennen ertussen, dat wordt aangedreven door een tandwiel dat in die pennen grijpt. Dat tandwiel wordt via een wormwiel, torsie stangen, kruiskoppeling en nog een haaks tandwiel naar een soort orgelwiel in de cockpit geleid.
226 32258-Fokker F20 schets landingsgestel.jpg


Hoe het geborgd wordt kan ik nog steeds niet helemaal uitvogelen. Adri freesde de tandheugel uit epoxyplaat. Dat zag er mooi uit! Ik hoorde wat gefluister dat ze wat dunnetjes waren, mee eens, het is soms moeilijk de juiste maat te vinden. Ik besloot er een strookje 0.5mm triplex op te lijmen, dat hielp
227 IMG_3557.JPG


Daarna het geheel in de primer en even onder een gondel gehangen
228 IMG_3560.JPG


Het kale stuk triplex op het wiel is van een dikker triplex cirkel die ik er als remtrommel op had gelijmd. Dat ging niet met de veerpoot. Op de tekening blijkt dat de trommel helemaal in het wiel zit, alleen de remankerplaat is zichtbaar. Ik ga er een 0.5mm triplex cirkel op lijmen, als imitatie.
229 30824-Fokker 20 dunlop reminrichting.jpg

Wat leuk van de tekening is, dat de rem (parkeerrem?) via een rechtopstaand hendel in de cockpit is verbonden is. Die was ik op foto’s van de cockpit tegengekomen en wist niet zeker wat het was, leuk dat gevonden te hebben!



Groet, Vincent
 
Voor ik verder met de buitenkant ging, wilde ik eerst de basale inrichting van de cockpit in orde hebben. Op de tekening van de NVM kon ik wat over het interieur vinden, maar ik vond het lastig om het in de goede proporties te krijgen. Eerst de stoelen maar, die lijken veel op de stoelen in de FG-2!

231 640px-Marconist_en_piloot-1356.jpg


Uit 0.4mm en 3mm triplex ging dat snel

232 IMG_3564.JPG

De stuurwielen waren een probleem, tenslotte lamineerde ik ze uit smalle stroken 0.4 triplex met de draad dwars. Een paar spelden, dunne zap erover, klaar

234 IMG_3568.JPG
De spaken uit 1mm triplex, zagen en vijlen en het hart (waar ook de stuurkabels over lopen) een plakje van beuken rond 8mm,

236 IMG_3570.JPG

Het instrumentenpaneel en handels is wel zoeken, gashendels, verstelbare props, carburateurvoorverwarming, ik weet het niet.

230 Fokker Anthony, ir Beeling, Fokker F20.jpg


Uit 0.6mm aluminium (scheerschuim blik) hendels geknipt, van sculpey clay ronde knoppen gemaakt (kon geen goede kralen vinden) en vastgelijmd
237 IMG_3574.JPG


Op deze foto zie ik de matige afwerking beter dan met het blote oog. Het is behoorlijk klein! De console voor de gashandels en kompas in elkaar geknutseld en geprobeerd zijn plek te geven, goed op de echte Fokker zitten te letten. Het instrumenten paneel uit 0.5 mm triplex gezaagd, geboord en de gaten op maat geruimd, daar is gelukkig een tekening van. Het paneel maak ik uit twee lagen, op de achterste komen afbeeldingen van instrumenten en daar komt dan later de geverfde voorkant op

238 IMG_3575.JPG

De plaatsing moet wel een beetje kloppen, er komen 3D geprinte vliegers in. Ze zijn erg zichtbaar zoals hier de echte

238a Schermopname (148).png


het zou mij niet verbazen als Anthony Fokker hier zelf aan het stuurwiel zit. Het zijraam is veel lager dan de voorruit
239 IMG_3576.JPG


Het uitneembare interieur, ook de BWK krijgt zijn instrumenten en radio

240 IMG_3578.JPG


De vliegaccu schuift van voren onder de stoelen. Als de 3D piloten netjes passen, kunnen er nog de nodige details gemaakt worden, dat kan ook later. Van de zomer zal het tempo wel wat lager worden….

Groet, Vincent.
 
In de vakantietijd had Sjoerd de crew geprint, dat zag er mooi uit! De software van de piloten zijn gekocht, twee verschillende types;

https://www.cgtrader.com/3d-print-models/miniatures/figurines/n6-sitting-man-pilot

Helaas moesten de benen het ontgelden, door de vliegaccu en servo’s moet de cockpitvloer omhoog. Ook heb ik de stoeltjes aangepast (in het echt zakt dat in) zodat de figuurtjes echt in de stoel zaten.

241IMG_3588.JPG

Al deze componenten blijven afneembaar, na het plaatsen van de accu voor de retracts (1000mah3s) gaat het hele cockpit interieur erin,

242 IMG_3589.JPG

na het monteren van de vleugels het bovenste luik, dat weer op zijn plaats wordt gehouden door de cockpit bovenkant. Die zit met een M3 boutje vast (zie pijl)

243 IMG_3590.JPG
243, 244 Alle stekkers en aan/uit schakelaar zijn nog toegankelijk en het voorste kapje zit met magneetjes vast

245 IMG_3592.JPG


244 IMG_3591.JPG


Ik krijg dat niet lekker scherp, als de piloten geschilderd zijn wordt dat hopelijk beter. De BWK met koptelefoon vond ik wel een aanwinst!

Wat moest er nog gebeuren? zoveel allemaal losse eindjes. Dan ga ik gewoon een enkel los eindje aanpakken. Eerst allerlei rc dingen gedaan, uitslagen gecheckt en daar ging best nog veel tijd in zitten. De stabilo struts moesten er natuurlijk ook op, zie de echte.

211b Screenshot_20221019-214934.png


Ik besloot de struts op te bouwen uit 5X2 vuren en met twee 0.5mm koolstofstrips aan beide kanten. Daarna 5X3 balsa erachter gelijmd en in model geschaafd en geschuurd.

246 IMG_3584.JPG


248 IMG_3586.JPG

Kops in het vuren latje een diep 1mm gat geboord. Daarna 1mm gaatjes door de hoofdligger van kielvlak en stabilo geboord. Als de staartvlakken zijn gemonteerd wil ik daar 0.8 hardmessing draad doorheen steken. De proefopstelling met ijzerdraadjes.

249 IMG_3587.JPG


Vincent.
 
Dank voor de complimenten over de piloten...
Sjoerd kon de grote bepalen, de houding van deze piloten kon hij niet veranderen. Ik heb met een kleine heatgun wel zijn elleboog hoek wat aan kunnen passen, wel een beetje spannend.

Vincent.
 
Verder met allerlei details, eerst de NACA kappen. Op de diverse foto’s zijn alle naden duidelijk te zien en die probeer ik na te bootsen met open gevijlde zaagsnedes

250 IMG_3597.JPG

251 IMG_3601.JPG


Ik maakte ook gaten waar de (dummy) uitlaten later in moeten komen.

252 IMG_3602.JPG


De bovenkanten van de vleugels dekte ik met 2mm balsa in, aangedrukt met vuilniszakken met zand.

253 IMG_3598.JPG

254 IMG_3603.JPG

Na het nodige passen, schaaf en schuurwerk was het een goed moment om hem helemaal in elkaar te zetten, te wegen en om te zien of het zwaartepunt niet te achterlijk lag. Eerst wat foto’s, het begint echt wat te lijken

255 IMG_3616.JPG


256 IMG_3617.JPG


257 IMG_3618.JPG


259 IMG_3621.JPG

260 IMG_3622.JPG


Het zwaartepunt leek gelukkig behoorlijk voorlijk te liggen, de romp en staartvlakken moeten nog bekleed worden en dan weet ik het pas zeker. Tja toen het gewicht, dat viel mij wat tegen, met alle accu’s woog hij nu ongeveer 5800 gram dan komt de bekleding en wat afwerking erbij, hopelijk blijft het binnen de perken…



Vincent
 
Wat een prachtig bouwwerk is het geworden Vincent!
Heel fraai gemaakt allemaal :thumbsup::thumbsup:
En het gewicht is keurig voor deze afmeting toch?

Groeten Ralf
 
Dankje Ralf!
Over het gewicht, ik had op minder gerekend en ik begon mij wat zorgen over het gewicht te maken, ik zit straks op een vleugelbelasting van 100gr/dm2.

Groet, Vincent
 
Back
Top