Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Het wordt inderdaad een prachtig bouwwerk! En dat gewicht moet het dikke profiel wel aankunnen.
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan iets zwaardere kisten, dat ligt lekker stabiel in de lucht. Ik vind dat prettiger vliegen dan van die hele lichte kisten waar de wind veel vat op heeft. Maar het gewicht moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Het moet geen vliegende baksteen worden.
Ik ben al benieuwt naar het eindresultaat.

In het prachtige bouwverslag van de Dornier Do24K van Bart 83 zag ik dat het centrale gedeelte van de motorspanten weggelaten waren, dat leek mij een prima idee, lichter en een prima koeling. Dus met een gatenzaag in de weer

261 IMG_3623.JPG

Voor proef een motor gemonteerd

262 IMG_3624.JPG

en ook de dummy waar ik in het “carter” ook een flink gat maakte om, een hopelijk goede, koeling te verkrijgen

263 IMG_3626.JPG

264 IMG_3627.JPG

Een aantal stukken van de echte FXX waren met aluminium plaat bekleed en die wilde ik niet met zilverkleurig oracover bekleden, maar spuiten.
De balsa onderdelen eerst 2x in de porienfuller en dan in de spuitplamuur/primer, schuren, nog een keer primer, nog een keer schuren, …

265 IMG_3628.JPG

Het zijn veel kleine losse onderdelen... en op een mooie dag met weinig wind buiten tenslotte gespoten met “alumium engine paint” van de locale auto onderdelen handel.

266 IMG_3631.JPG

268 IMG_3635.JPG

Ik had wat angst om metallic te spuiten, gelukkig is deze verf niet zo kritisch, daar was ik erg blij mee!.

En de cockpit op de romp

269 IMG_3633.JPG

270 IMG_3632.JPG
met de nog ongeschilderde NACA kap, die moet blauw worden en dat gaat pas gebeuren als de F XX helemaal bekleed is.

Vincent

Nee Bertus, dat heb ik niet gedaan, ook niet aan gedacht overigens...
Na wat nadenken komt dat misschien wel goed uit.
De lak is een aluminium imitatie en de echte F XX was het aluminium (denk ik) onbehandeld en zal vast niet mooi egaal gebleven zijn (denk ik).
Maar ik weet het niet zeker en misschien wordt het lelijk, ofschoon een beetje patina helemaal niet zou misstaan, ik wacht af.

Groet, Vincent

Ik snap het.
Normaal doe je volgens mij altijd blanke lak over metallic lak.
Nu krijg je hem niet glad vanwege de metaal stukjes.
Als het anders is hoor ik het graag.

Het is wel een prachtig project.

Wat ik altijd begrepen heb is dat metallic lak zonder blanke lak prima kan. Alleen bestaat hoogglans metallic lak niet en is dat de reden dat er blanke lak over gespoten wordt om een hoogglans afwerking te krijgen. Maar pin me hier niet op vast.

Ik dacht dat de gondels nu bekleed konden worden, ik vergeet altijd een plekje wat ik eigenlijk beter had moeten schuren! Ik moest de gondels in stroken bekleden, telkens iets ter breedte van 4 stringers.

271 IMG_3646.JPG

Dat was een geduldwerkje en tenslotte ook nog het stuk tussen de struts, dat moest papieren malletjes.

272 IMG_3647.JPG

Het folie boutje was ineens erg groot…

273 IMG_3650.JPG

Triplex schijfjes op het staartwiel verhullen de spetterende chromen naaf.

274 IMG_3651.JPG

Daarna lijmde ik het motor schot met het onderste stuk van de NACA kap vast aan/ in de gondel

275 IMG_3652.JPG

Een proefmontage is natuurlijk leuk, E-motor, dummy, NACA kap, onderstel en afneembaar paneel aan de onderkant. Deze foto is van de rompzijde van de gondel, indien gemonteerd uit zicht.

276 IMG_3658.JPG

Nu ik eenmaal aan het bekleden was, ben ik maar meteen met de vleugels doorgegaan. Eerst de onderkant beitsen. Na een paar proefstukjes kwam ik uit op Teinte Antiquaire van Liberon met een mengsel van “merisier” en “chene moyenne” . Dit is beits (ruikt naar alcohol), die ik ken van het Retroplane forum en heb die een tijdje geleden in een Franse bricolage (DHZ winkel) heb gekocht.

277 IMG_3655.JPG

Daarna 2X in porienfuller en 1X in jachtlak (wat dik geworden)
278 IMG_3656.JPG

De kleur leek zowaar op mahonie triplex, dat was fijn. Daarna de flaps en rolroeren weer gepast en de uithouders met 5 min epoxy in de gaten gelijmd. De scharnieren bestaan uit afstandsbusjes en M2 boutjes.Jammer genoeg tekenen de stringers een beetje, hopelijk valt dat mee als de registratie letters erop geplakt zijn.

279 IMG_3659.JPG

Na wat aanpassingen bewoog het soepel.
280 IMG_3660.JPG

Wat een brede vleugel!

Vincent.

Dankjulliewel :-)

Misschien nog wat info over dat beitsen. Voor triplex gebruikte ik vaak bister, dat geeft na het lakken, de kleur van vrij nieuw triplex. Op balsa is dat wat grijzer, hieronder in verschillende verdunningen;

IMG_3668.JPG

De beits van Liberon "merisier" (kersen) wordt op Retroplane gebruikt om een mooie warme tint op triplex te geven. Op balsa vond ik dat te rood. "Chene"(eiken) was weer erg bruin, daarom heb ik een mengsel geprobeerd en dat pakte prima uit op balsa..

IMG_3669.JPG

Dit zijn de ongelakte proefstukjes. Balsa blijft wel vervelend kwetsbaar helaas.

Vincent.

Nu kon ik de gondels monteren

281 IMG_3690.JPG
De vloeistukken ga later maken, ik kan er prima bij.
De vleugel met gondel is een lastig te vervoeren en op te slaan "object". Een lichte transport kist maak dat wat handiger, denk ik….
Met tiewraps hield ik de 3.5 populieren triplex panelen op hun plek,

282 IMG_3608.JPG

waarna ik in de hoeken een soort fillet van epoxy met microballoons maakte. De stukken tiewrap aan de buitenkant knipte ik na uitharden af en haalde er een schaafje langs. Daarna nog 8 X 8 vuren latjes rondom langs de rand.

283 IMG_3612.JPG

De vleugels pasten er precies in, dat had wat ruimer gemogen. Nog wat steuntjes, zodat de vleugels bij normaal gebruik , op hun plek blijven.

284 IMG_3688.JPG

Na de vleugels waren de staartvlakken aan de beurt. Nog een foto van het onbeklede stabilo met de stuurkoordjes voor de staartwielbesturing.

285 IMG_3670.JPG

In het echt tekende de ribben nadrukkelijk door

286 Screenshot_20221019-214934 - kopie.png
Dat is helaas wat minder op het model,

287 IMG_3678.JPG

En dat trimvlakje moet er wel op!

Vincent

Back