Bouwverslag Fokker FVIII

Wel Ralf... prachtig project en al weer een flinke stap in ontwikkeling van het tekenwerk... bedenken.
Gewoon Museum kwaliteit... dat is toch wat je altijd bouwt?
Zie het voorgaande... wordt je gewoon eng van zo mooi dat is vormgegeven/uitgewerkt...

Dan kan het altijd nog dienen als museumstuk voor de komende 100 jaar...
Jammer dat er geen betaalbare en compacte rotatiemotoren zijn.
En is het er een... zijn het altijd opgeblazen hypes rond die 'zooi'!? Haha.
 
Da's allemaal weer schitterend werk Ralf,
heerlijk om met al dat Fokker 'spul' te werken,
En een grotere maat van de FVIII , daar kan je ook weer veel details in kwijt, hoop dat je 'm ook gaat bouwen!

gr. Frank
 
Dank Frank, mede door het plan hier met jullie te delen overweeg ik of ik hem idd ga bouwen.
De intentie is er zeg maar :)
Jij hebt ruime ervaring met je Fokker FII en de ZG62, wat denk jij van de 2 ZG38’s als aandrijving voor dit formaat?

Groeten Ralf
 
Dank Frank, mede door het plan hier met jullie te delen overweeg ik of ik hem idd ga bouwen.
De intentie is er zeg maar :)
Jij hebt ruime ervaring met je Fokker FII en de ZG62, wat denk jij van de 2 ZG38’s als aandrijving voor dit formaat?

Groeten Ralf

2 ZG38's zijn (zoals eerder al gemeld zag ik) meer dan sterk genoeg maar geven je wel de mogelijkheid om met een relatief laag toerental te vliegen,
alleen de afmetingen zijn 'vervelend'zeg maar. Een optie is natuurlijk om de boel weer elektrisch te maken zodat alles binnen de motor gondel blijft en te werken met een geluidmodule.
Ik ben o.a.bezig met een Super Constellation schaal 1:10 volledig elektrisch die met geluidmodules uitgerust gaat worden, en om het effect hiervan te testen hebben we een proef gedaan en zo'n module ingebouwd in een Multiplex Funcub XL; dat klinkt verbazend goed:


gr. Frank
 
Dank voor je reactie Frank :yes:
Dat ‘vervelend’ ervaar ik precies zo en ik had het liever anders gezien. Na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben is deze combi het helaas niet helemaal :(
Die soundmodule van je klinkt prachtig!!
Elektrisch, dat wordt dan een forse aderlating...
Voordeel is wel dat de constructie lichter kan, er hangen immers 2 veel lichtere motoren aan de gondel die minder trillen ook. Accu en regelaars kunnen dan voorin de neus.
Ik zou eens een kostenplaatje moeten maken.
Heeft de soundmodule een aparte voeding nodig en waar kom je qua prijs ongeveer op uit?
Nog maar eens naar de afmetingen van de verschillende bouwschalen kijken :rolleyes:

Groeten Ralf

Constellation is ook gaaf trouwens :yes:
 
.
Gave plannen Ralf! :thumbsup:
Succes met het puzzel en tekenwerk, ook een leuke fase!

Groeten, Ramses
.
 
Ben bezig de romp uit te werken in 'hap klare brokken' voor de lasersnijder.
Ik ga uit van 3mm liteply, hoofdspant en neus 6mm triplex.
Om een idee te geven van de afmeting heb ik er een mannetje bij geplaatst.

Tekenwerk is nog 'under construction' maar dan zijn jullie vast een beetje op de hoogte :yes:
Buiten dat het leuk is om te doen geeft het een goed zicht op waar je op welke constructie details moet letten.
Er gaat vreselijk veel tijd in verloren, dat wel :rolleyes:

De vele spanten bij de raam sectie zitten precies ter plekke van de raamstijlen zodat dit straks hopelijk nauwelijks opvalt

s1.JPG


Waarom nou die hele zijwand uit plaat 3mm vragen jullie je af?
Hierop komen later veel latjes op gelijmd waar de bespanning tegenaan komt.
Op deze manier heb je 'vlees' en kunnen de latjes slap uitgevoerd worden zonder dat ze knakken bij het vastpakken
Ik kan er later nog wat gaatjes inschieten om gewicht achterin te besparen

s2.JPG


s3.JPG


s4.JPG


Er zullen wel heeel wat platen 3mm ply in gaan zitten o_O:rolleyes:
De romplengte is hier 2,6m en het breedste punt is 35cm

s5.JPG


En de rompdeling, 4 stroken 6mm vliegtuigtriplex lijken me genoeg
Tevens nog 4 deuvels voor de uitlijning

s6.JPG


Voor zover weer even,
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt een grote!
Voor wat betreft de brandstoftanks ga je die alleen in de gondels zetten of gaan die als buffertank dienen en komt de hoofdtank in de vleugel?
Voor degene die er interesse in hebben start 18 okt de serie vliegende hollanders met heel veel Fokker'tjes

Mvgr Hans
 
Hans, de tanks waren alleen bedoeld voor in de gondels, 360cc zou meer dan genoeg moeten zijn voor de ZG38 (ca. 15-20 min. vliegtijd schat ik).

Op het moment richt ik me voorlopig op het ontwerp en tekenwerk, ik zal later de beslissing nemen over de aandrijving.
Elektrisch heeft absoluut zijn voordelen, zeker voor het schaal uiterlijk want de aandrijving kan geheel onzichtbaar weggewerkt worden.
Ook is een soundmodule nog een optie zoals Jan en Frank aangeven.
(de speakers en de Lipo's waren al in de neus getekend :D)
Benzine heeft als voordeel dat je zo vaak als je wilt je tank kunt bijvullen op een vliegdag zonder te moeten wachten op het laden van de accu's.
Ook als je de kist voor langere tijd wegzet behoeft dit geen onderhoud (Aspen), waar een accu nog steeds gecycled dient te worden.
Beslissing voor later...

Ik zag de aankondiging van de TV serie met Fokkers ook :yes:!
Fokker, Plesman en de KLM, dat wordt op zeker met een bak chips voor de TV :beer:

Hoe vordert jouw Fokker FVIIb-3m?

Groeten, Ralf
 
Daar ben ik mee genokt omdat het toch wat te groot werd maar ga een wat kleinere versie bouwen met 3x 6,5 cc 4takt motor'tjes.
Motor'tjes heb ik al bij elkaar verzameld en getest en lopen zeer betrouwbaar op de proefstand.
Heb de tekening(en wat onderdelen) van de Fokker Fviia die ook Jonkje heeft(of had)die hij te koop had(of nog heeft) staan.
Ik ga hem wel op dezelfde manier bouwen zoals ik bij de andere in gedachte had(dus zoveel mogenlijk volgens het 1:1 principe).
Tekeningen hebben niet veel aanpassingen nodig kwa maatvoering.
Spanwijdte wordt wel iets meer dan 2,20mtr .
Helaas dus geen Fokker Fviib met 3 (7 cilinder) radiaal motoren.

Mvgr Hans
 
Back
Top