Bouwverslag Fokker FVIII

Daar was ik al bang voor, ze zijn wel erg mooi qua afmeting en verhouding.
De Williams Brothers Golden Age wielen zijn in mijn ogen net iets te smal

Voordat de Solartex Linen op de vleugel gaat eerst alles goed en fijn schuren.
Ailerons van V voorzien en uitsparingen gemaakt voor de scharnieren

DSC_0113.JPG

Dan is het eindelijk zover, het behang mag erop :yes:
Het Solartex is 70cm breed, daar passen mooi dwars de vleugeldelen op.
Eerst de middenbaan en van daaruit naar buiten strijken

DSC_0114.JPG

De vleugelhelften worden met een M3 boutje aan de onderzijde verbonden.

DSC_0116.JPG

En de 1,91m vleugel in volle (Solartex) glorie

DSC_0119.JPG

De volledige vleugel is nu incl. servo's 1050 gram, ik had op een kilo ingezet
De bespanning weegt 130 gram

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Dank je wel Bart :yes:
Ik loop tegen een dingetje aan...
Zou heel graag mijn FVIII de H-N KLM uitvoering willen geven maar als je het mij vraagt is deze puur voor KLM-reclame doeleinden gebruikt en heeft deze uitvoering nooit in het echt bestaan o_O

h.jpg

affiche - kopie.jpg

Vooral de bovenste affiche vind ik iconisch en daarom ga ik denk ik maar gewoon voor deze versie.
De H-N ADU is ook gaaf maar deze hebben er reeds een aantal al gemaakt als model

FVIII 6.jpg

Tja wat doe je dan als schaalbouwer :rolleyes:

Groeten, Ralf

Dank voor de leuke reacties en Henri voor de gave PH-AEI :), deze foto had ik nog niet eerder gezien, gaaf :yes:.

Als de H-N KLM nooit in het echt heeft bestaan word het hoog tijd dat dit wel gebeurt

Ton, ik vind dit een wereld opmerking, die neem ik mee :yes::beer:
Ik ben nog niet bezig met de beschildering van het model (in mijn hoofd natuurlijk al wel) dus ik slaap er dan nog maar een nachtje (of 2) over

Groeten, Ralf

De scharnieren van de ailerons zijn ingelijmd en ik heb gekozen om de witte vlakken voor de registratie met witte Solartex te doen.
Afplakken, randen met blanke lak insmeren om onderdoorkruipen van verf tegen te gaan, 2x wit verven (dekt slecht) en wachttijd hebben me dit laten besluiten.
Belangrijk is de temperatuur van de bout niet te heet te zetten omdat de krimp anders te groot is. Heet genoeg om te lijmen. Zit er mooi op.
Servo's zitten op hun plek en zijn inmiddels ingeregeld

DSC_0143.JPG

Registratie letters ga ik snijden uit zwarte kleef folie

DSC_0145.JPG

De romp ben ik aan het voorzien van 2x2mm vuren stringers om het origineel na te bootsen

DSC_0146.JPG

Kleurenstaaltje met de kleuren blauw welke ik nog in huis had, rechts lijkt me mooi maar mag voor mij nog wat lichter van kleur

DSC_0148.JPG

DSC_0155.JPG

DSC_0156.JPG

Groeten, Ralf

Kleurenstaaltje met de kleuren blauw welke ik nog in huis had, rechts lijkt me mooi maar mag voor mij nog wat lichter van kleur
Ik dacht dat de kleur juist donkerder moest, in ieder geval als het het voorste deel van de romp betreft.

Max de kleuren waren blauw bedoeld voor het achterstuk.
Er loopt wat discussie of het voorste stuk niet heeeel donkerblauw moet zijn maar ik maak het zwart.
Het lichte blauw op mijn proefstukje komt voor mijn gevoel steeds meer richting de juiste kleur, zeker omdat ik het wil afwerken met zijdeglans lak.
De kleur blauw wordt dan wat dieper/warmer, eigenlijk zoals bij mijn BE2e
fviii-6-jpg.317069

Het is het nog steeds niet helemaal, het mag nog iets feller nog in mijn optiek
Het is op de foto (H-NADU) ook veel lichter blauw dan de latere Fokkers

dsc_4179-jpg.275950

Blijft lastig hoor er zijn vele kleuren blauw o_O
Groeten, Ralf

Back