Bouwverslag Fokker FVIII

Zou dit een goede kanshebber zijn voor mijn toepassing?

Motor AL 3542-7

Lipo: 3 – 5
Leerlaufstrom: 1,2A
empfohlener Strom: 25A
Strom kurzzeitig: 30A
Leerlaufdrehzahl: 810 U/min/V
Gewicht: 135g
Schubkraft: ca. 2000g

Luftschrauben Empfehlung:
Zellenanzahl Luftschraube – Strom

4S Lipo: 11 x 5.5 / 10 x 7
 
Een te grote motor is elektrisch gezien geen probleem. Hij zal zelfs met iets hoger rendement draaien.

Waarschijnlijk heb ik of iemand anders je al eerder met onderstaande lastiggevallen, want je hebt al een twee motorig toestel, desondanks, voor alle zekerheid ...

Waar ga je de accu('s) plaatsen? Romp, vleugels, gondels?
Verleng de motor-draden, niet de accu-draden. En als je er niet aan ontkomt om de accu-draden te verlengen, zul je condensatoren op/bij regelaar moeten installeren.
Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents
  • Example
    frown.gif
    four costly controllers consecutively cremated
  • Solutions I & II, rules of thumb
  • Problem: voltage spikes higher than batter voltage
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb
  • Cause/explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Dank Ron :yes:, je hebt me inderdaad eerder deze link gegeven en die had ik doorgenomen.
De regelaars plaats ik in de neus meteen naast de accu en ik zoek de lengte in de motordraden.

Wat ik niet helemaal begrijp is of je een elektromotor met een te klein propje mag laten draaien.
Bij een brandstofmotor zou het toerental bij volgas dan te hoog oplopen, hoe gaat een elektromotor hiermee om?
(oke ik bedenk me nu ineens dat je een electromotor ook zonder prop volgas kunt laten draaien)
Omdenken dus.. maar bepaalde props (vario) hebben ook een max. toerental welke niet overschreden mag worden.

Ik begrijp uit je reactie dat ik de Turnigy's 4240 / 740 dus straffeloos mag uitrusten met een 10x6" prop?

Groeten, Ralf
 
.. De regelaars plaats ik in de neus meteen naast de accu en ik zoek de lengte in de motordraden. ...
Wat wordt zo de lengte tussen accu en regelaar?

edit: bedoelde lengte tussen accu en motor.

...Ik begrijp uit je reactie dat ik de Turnigy's 4240 / 740 dus straffeloos mag uitrusten met een 10x6" prop? ...
Je mag gerust kleinere props gebruiken. Voor overtoeren hoef je niet bang te zijn, zelfs niet bij aanduiken.
Een elektromotor zal inderdaad nooit meer toeren kunnen draaien dan
rpmonbelast = Kv × spanning.


Mocht je ooit met een ander toestel naar veel hogere toerentallen willen gaan dan moet je het gespecificeerde maximale elektrische toerental van regelaar (aantal commutaties per minuut, oftewel max. as toerental voor 2-magneetpoolmotoren, rekencapaciteit van processor) in de gaten houden, evenals het aantal magneetpolen.
Voor het maximale as-toerental waarmee regelaar motor kan aansturen geldt:
rpm_asmax = e-rpmmax × 2 / #magneetpolen
Handige tabel met maximale elektrische toerental (2-magneetpool motoren) van merken/typen regelaars en max. astoerental bij gegeven aantal magneetpolen.
www.bavaria-direct.co.za
→ more info
→ ESC max. rpm limits (onder de tabel met vrolijke kleurtjes)
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de uitleg Ron, dat neemt weer wat onduidelijkheid bij me weg :yes:
10952 toeren (14,8Vx740) zou de 4240/740 dan max. onbelast draaien.

De afstand tussen accu en regelaar is ca.16cm, korter is lastig want je moet de stekkers ook nog normaal kunnen losnemen lijkt me.
Edit: regelaar naar motor is ca. 35 cm.
Ik dub nog even of ik de 2 regelaars samen op 1 stekker soldeer of dat ik een verloopje maak (dat kost dan wel weer wat lengte)

DSC_0033.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het invullen Arnold!
Het eerste wat me opvalt is 5,8 minuten (mix), ik had eerlijk gezegd op iets meer vliegtijd gehoopt..
Verder 701 watt, ben gewend uit de brandstof te rekenen met 1 pk gaat 3kg toestel goed omhoog.
Volgens Jan Hermkens zijn berekeningen 1 pk op 3,5 kg voor een 2 motorige kist.
3,5 kg zou dan op ca. 750 Watt uitkomen. Zou hiermee wel moeten kunnen lijkt me.
Ik ga het denk ik toch eerst met de 4240/740 proberen. Nieuwe motoren aanschaffen kan dan altijd nog.

Hartelijk dank voor de input Arnold :yes:

Verder nog wat aan het plakken en schuren geweest met de romp, dit is de stand op het moment

DSC_0034.JPG


DSC_0038.JPG


Groeten, Ralf
 
.
Heerlijk strak en doordachte houtbouw weer Ralf.
Je maakt er zoals we hier van je gewent zijn weer iets prachtigs van! :thumbsup:
De "achteruitkijk" schuine vlakken achter de cockpit zitten er al mooi in.
Je gaat zo ontzettend hard, dat ik alweer op een update zit te wachten... :D;)

Groeten, Ramses
.
 
Dank je wel Ramses :yes:
In de nachtelijke uurtjes spoken er ook vaak constructiedetails door mijn hoofd :hammer:
In de werkpauzes teken ik steeds weer een klein stukje uit wat ik 's avonds dan weer kan gebruiken, werkt optimaal :)
Maar hier is dan de volgende update, de neussectie moest nog het dek krijgen

DSC_0039.JPG


Opleggen en gaatjes doorboren voor de paspennen straks

DSC_0045.JPG


Dek lijmen, eerst in het midden, dan langs de tafel 1 zijde vlak duwen en zorgen dat hij niet scheef trekt

DSC_0048.JPG


Ben blij met de ruwbouw

DSC_0052.JPG


Er zijn 3 pennen voorzien van 3mm beuken, die worden er nog ingelijmd
(en wat magneetjes uiteraard ;))

DSC_0055.JPG

En weer even een samenraapsel, begint echt al een beetje te lijken :banana:

DSC_0058.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
... De afstand tussen accu en regelaar is ca.16cm, korter is lastig want je moet de stekkers ook nog normaal kunnen losnemen lijkt me. Edit: regelaar naar motor is ca. 35 cm. ...
Total 51cm. Je zou kunnen overwegen (deel) van bedrading dikker uit te voeren voor minder spanningsverlies. Om spanningsverlies gelijk te houden moet bij verlenging met factor N het draadoppervlak van alle bedrading ook toenemen met factor N. De Oftewel de draaddoorsnede moet toenemen met factor √N. Meer mag altijd, nog lagere verliezen.

... ben gewend uit de brandstof te rekenen met 1 pk gaat 3kg toestel goed omhoog. ...
 
Laatst bewerkt:
Wederom dank Ron :thumbsup:
Ik kwam ook nog deze Nederlandse versie tegen, erg duidelijk :thumbsup:

http://www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf

Kabeldikte 2,5mm2 /13AWG tot 60A

Ik heb besloten toch nieuwe motoren aan te schaffen.
Sport/warbird motorisering heeft 200-250W per kg toestel nodig, voor 3,5kg kom ik dan uit op:
200W/kg benodigd 700W
250W/kg benodigd 875W
Gezien de aard van deze Fokker zal ik met 700W voor de 2 motoren samen goed zitten.
Dan zou de D-power AL 3542-7 een goede keus zijn lijkt me

Groeten, Ralf
 
De stuurkabels lopen buiten de romp en dit wilde ik ook graag op het model.
Was lastig een plek te vinden omdat ik niet teveel hinder wil ondervinden bij het verwisselen/aansluiten van de accu.
Toch een plek gevonden, ietsje verder naar het spant dan schaal maar het moet ook praktisch blijven niet?
Vijlen maar dus

DSC_0072.JPG


DSC_0074.JPG


Wel grover dan op schaal maar ik had nog een prachtig stukje dunwandig RVS pijpje liggen welke ik ga gebruiken als as
Te mooi om te laten liggen dus de boel daarop maar aanpassen ;)

DSC_0076.JPG


Komend weekend maar het zilversoldeer tevoorschijn halen

Groeten, Ralf
 
Kabeldikte 2,5mm2 /13AWG tot 60A
Kleine aanvulling: de stroombelastbaarheid van een kabel is onafhankelijk van lengte.
Spannings- en vermogens-verliezen zijn juist weer wel afhankelijk van lengte. En van doorsnede-oppervlak. En van stroom die loopt. En van de isolatie/koeling. 'Onze' bedrading ligt niet in PVC-buizen in muren, kan dus meer stroom verwerken.

... Ik kwam ook nog deze Nederlandse versie tegen, erg duidelijk :thumbsup:
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
Is de site van medeforummer @Thieu.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top