Bouwverslag Fokker FVIII

Thanks Ramses!
Inmiddels zijn de dummy 9 cilinder 'Wasps' van Williams Brothers binnen

DSC_4599.JPG

Helaas past het middenstuk niet over de motor heen dus ik wil 2 basisstukken laten 3D printen welke een iets grotere diameter hebben (totaal +6mm)
zodat de motor vrijloopt.
Hier vast een opzetje, deze moet ik nog definitief uitwerken

1.JPG

Gelijk maar de bevestiging in de litho gondel meegenomen

2.JPG

Verder nog het treeplankje gemaakt van koolstof en triplex, deze moet nog geschilderd worden

DSC_4580.JPG

Groeten, Ralf

Schitterend! Kom je ook naar de meeting in Odoorn!?? Dan zijn er meer Fokkers [emoji16]

Dat treeplankje moet ik ook nog eens terugplaatsen op de VIIa... Heb vorig weekend de VIIa na maanden weer van de plank getrokken en het stof er af geblazen.

Had em eerst te koop gezet omdat ik er weinig mee doe maar na 2 vlieguren in heerlijk windstil weer toch besloten de kist voorlopig te houden.

Het trimbare stabilo blijkt toch effectiever dan ik dacht. Met licht weer kan je zo de kist prima uittrimmen aan de hand van het toegepaste motorvermogen. De 20cc viertakt kan de Fokker dan op 1/4 gas prima boven houden. Met de Merker demper maakt het geruis van de weerstand in glijvlucht meer lawaai dan de motor stationair... Fantastisch.

Afijn.. Sfeerplaatje van de zaterdagavond rond zonsondergang.
2e4771d629b5289f118b0f2eb521a301.jpg
341699bb4414a6de1c769a209cf70f47.jpg

Mooie foto's Merlijn en TOP dat je de kist zelf houd :thumbsup:, je had er anders echt spijt van gekregen!
Odoorn wil ik graag bij zijn, ik hoop dat de (hele) grote FVII er dan ook is, dan zijn er al 3 Fokker airliners :beer:

Groeten, Ralf

Ik had nog wat 'unfinished business' op de Fokker FVIII
Zat met de dummy motoren in mijn maag, had 'Wasps' in de USA besteld welke er oorspronkelijk niet op zaten en waarvan het carter niet om de elektromotor paste.
De Bristol Jupiter had bovendien nog een ring uitlaat welke het uiterlijk redelijk bepaalde :rolleyes:

De Williams Brothers cilinders zijn te mooi om niet te gebruiken dus maar voor een tussenoplossing gekozen
Cilinders achterstevoren gemonteerd dan zitten de uitlaatpoorten goed :D

De ring is gemaakt van triplex (strookje 0.4x8mm rond gelijmd met aan de voorzijde 3mm triplex) en voorzien van gaten voor de pijpjes
Cilinders zijn met smeltlijm op stukjes rondhout gelijmd (deze eerst weer op maat moeten draaien :mad:)
Smeltlijm werkt goed en de boel zit eigenlijk best goed vast

DSC_4320.JPG

Pijpjes gemaakt van stroomdraad, dit is eenvoudig te buigen. Ook gaten in de cilinderkoppen geboord

DSC_4322.JPG

Close up van de gesoldeerde messing kern met 3 uithouders voor de bevestiging aan de gondel

DSC_4337.JPG

Pijpjes dichtsmeren met smeltlijm aan de binnenzijde

DSC_4338.JPG

Bijna 170 gram samen, er zit nu 400 gram lood in de neus, dus daar kan weer een stukje van weg :banana:

DSC_4340.JPG

Met voorbeeld

DSC_4341.JPG

En nu maar schilderen :)

DSC_4330.JPG

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ik heb ervoor gekozen de uitlaten een soort messing/brons kleur te geven omdat dit beter afsteekt t.o.v. de cilinders
Het origineel lijkt zwart te zijn op foto's (maar dan valt alle noeste arbeid eraan nauwelijks op :D)
Dus dit is het eindresultaat voor de dummy motoren, geen 100 punten maar goed genoeg, het belangrijkste is dat de echte motoren vrij lopen

DSC_4358.JPG

DSC_4362.JPG

DSC_4367.JPG

DSC_4368.JPG

Groeten, Ralf

Nice!

Het origineel lijkt zwart te zijn op foto's (maar dan valt alle noeste arbeid eraan nauwelijks op :D)

Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden ;). Ze zijn het leven wellicht begonnen zoals ze bij jou er uit zien, echter met de gebruikelijk olie lekkages uit die tijd gecombineerd met hoge temperaturen bakt het al snel naar donker bruin/rood tot uiteindelijk zwart. Die van jou kwam gewoon net uit de fabriek rollen en dus helemaal schaal! :)

Je hoort bijna het geluid en je ziet de motoren bijna roken.:thumbsup:
Man wat ziet dit er erg mooi uit:bier:
Nu nog een paar wuivende passagiers dan is het plaatje helemaal af.;)

Grt John

De Fokker FVIII had spatschermen boven de wielen, leuk detail om na te bootsen leek me

f8-17-jpg.313396

Aangezien ik een verende oleo strut heb moest het scherm mee bewegen met het wiel, weer een uitdaging :hammer:

Schermpjes heb ik gelamineerd uit 2 lagen 0,6mm triplex en heb gekozen de steun uit 1,5mm alu te maken
Weer wat ouderwets zaag, boor en zetwerk

DSC_4371.JPG

De struts worden voorzien van een verbreding, hierin zaten de bunjees voor de vering bij de echte
(wielkappen kom ik later op terug, daar moet ik nog iets op zien te vinden)

DSC_4375.JPG

De boel in de menie, straks wordt het zwart

DSC_4376.JPG

Struts opgelijmd , karton strip eromheen

DSC_4377.JPG

En drogen maar

DSC_4380.JPG

Voor zover weer even

Groeten Ralf

Helemaal juist Bas, weer wat tijd erin gestoken
Loopt wel aardig op zo :rolleyes:
Maar met veel plezier want het is heerlijk om dingen uit te denken en lekker te kunnen fröbelen :thumbsup:
Dank jullie wel voor de leuke reacties mannen daar doe ik het graag voor :beer:

Groeten, Ralf

Back