Bouwverslag Fokker FVIII

John (Fuel Monkey) kwam met een tip om het lithoplaat voor de wielkappen te verhitten :beer:
Na een avondje pielen zitten ze erop! :)
Rondjes uitknippen uit 0.4mm lithoplaat.
Vanaf de achterzijde met een pin punten indrukken om nagels te simuleren.
Dan de plaatjes verhitten op een stoeptegel, ze worden nu redelijk zacht en zijn eenvoudig te vervormen.
Ik gebruikte de velg als geleiderand om ze in de juiste vorm te krijgen
(ook nog met de pollepel geprobeerd te vervormen maar dat ging niet)

DSC_4385.JPG


Uitlijnen en vastlijmen aan de velg, links nog wat proefstukjes (want het gaat uiteraard niet in een keer goed ;) )

DSC_4386.JPG


En op hun plek
Oogt een stuk leuker en er is nauwelijks gewichtstoename

DSC_4387.JPG


Morgen hopelijk tijd voor de spatborden en de struts in de zwarte verf

Groeten, Ralf
 
Thanks Bart :yes: ben ook blij met het resultaat
De witte menie van de spatborden is inmiddels droog :)
Nog even passen

DSC_4390.JPG


DSC_4391.JPG


Schuine uiteinden nog met papier bekleed voor een gladder uiterlijk (tijdschrift kaft)

DSC_4395.JPG


Spatborden te drogen in het matzwart

DSC_4396.JPG


En de struts nu ook

DSC_4402.JPG


Morgen laagje Glitsa eiglans eroverheen en monteren maar :banana:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Wat zou het toch mooi zijn een GROTE Fokker FVIII rond te zien pruttelen met 2 Zenoah ZG38-ers...

Deze motoren zijn relatief goedkoop, klinken heerlijk in het lage toeren gebied en zijn super betrouwbaar.
Ze hebben een magneetontsteking zodat er ook geen accu's nodig zijn, super simpel dus.
De extra massa t.o.v. de nieuwere motoren is in dit geval voor het zwaartepunt juist gewenst want ze zitten behoorlijk voorin.

Ph-in blue schaal 1:5 is mij te groot (4,58m span) maar schaal 1:6 zou uitkomen op een spanwijdte van 3,82m
Evengoed een flinke muiter, gewicht geschat op 17-18kg
De ZG38-ers zouden dit moeiteloos trekken en dan kan je mooi halfgas rondtuffen voor een ultieme beleving :yes:

Romp deelbaar achter de vleugels en de gondels losneembaar, zo zou het goed te transporteren zijn met relatief korte opbouwtijd.
Vleugelbekleding 0,4mm triplex zoals Frank Hartog het bij zijn magistrale Fokker FII heeft gedaan :worship:

Nadeel is dat de ZG38-ers buiten de gondels komen, heb ze even grofweg ingetekend voor het idee (met standaard uitlaatje)

FVIII 1.JPG


FVIII 2.JPG


FVIII 3.JPG


En zo de gondel, een 360cc tankje (en een gasservo) zouden er precies inpassen

FVIII 8.JPG


Elektrisch zou natuurlijk perfect onzichtbaar weg te werken zijn maar als droom heb ik als basis de ZG38, juist vanwege hun simpliciteit

Minpunt: Een dergelijk project kost gauw 2000 euro en je vliegt er hooguit enkele keren per jaar mee

Het lijkt me echter een mooie uitdaging de kist in CAD uit te werken zodat de bouw simpel wordt.
De bevestiging van de gondels aan de vleugel met struts is DE uitdaging hier.
Massa en trillingen moeten solide doorgegeven kunnen worden aan de structuur.
Die uitdaging durf ik wel aan.

Het wordt geen superschaal kist maar meer een praktische vlieger (zoals jullie van me gewend zijn)

Wat denken jullie van dit plan?

Groeten, Ralf
 
Doen, maar dat is makkelijk praten over andersmans projecten ;)

Maar waarom de motoren niet een kwartslag draaien zodat de cylinders tussen de gondel en romp uitkomen?
Dan behouw je het schaal zijaanzicht.
 
Dank voor je reactie Berto :yes:
Motoren een kwartslag draaien ziet er zo uit:

motzij1.JPG


motzij2.JPG


I.p.v. motoren hangend aan de onderzijde:

motzij3.JPG


(niet helemaal eerlijk, carb bij de rechtermotor is gespiegeld en is nu niet zichtbaar)

motzij4.JPG


Mmmm, Laatste heeft toch mijn voorkeur

@jan, sorry, ik heb liever een pruttel van een echte motor
@john, Quadra 38 komt redelijk overeen qua inbouw, had jij er daar niet nog wat van liggen :rolleyes:?

Groeten, Ralf
 
Ralf, met 2 ZG 26 is het vermogen al ruim voldoende, dus waarom deze torretjes niet?
Inbouw is ook kleiner.
Ik zag laatst op BLZ een B25 ruim 3.5 mrt span met 2 ZG 38'ers, overpowered.
Kist vloog gewoon te snel.
Ja hoor ik dan zeggen maar moet ook op 1 motor vliegen,nog nooit een Zenoha af zien slaan in de vlucht of moet zonder peut komen te zitten.
Maar WW1 modellen niet meer je ding?
 
Hi Ronald, ZG26 heeft idd ruim voldoende power.
Inbouw lijkt kleiner maar de uitlaat zit aan de zijkant ipv aan de achterzijde, dit oogt weer groter.
De ZG38 kun je in de lage toeren draaien wat een prettiger geluid heeft, waar de ZG26 in de hogere toeren moet wat ik persoonlijk minder mooi vind klinken.
Verder heb ik de massa nodig en de prijs is bijna gelijk

WW1 is nog steeds gaaf hoor maar ik weet op het moment ff geen kist die ik graag zou willen bouwen

Groeten, Ralf
 
Hi Ronald, ZG26 heeft idd ruim voldoende power.
Inbouw lijkt kleiner maar de uitlaat zit aan de zijkant ipv aan de achterzijde, dit oogt weer groter.
De ZG38 kun je in de lage toeren draaien wat een prettiger geluid heeft, waar de ZG26 in de hogere toeren moet wat ik persoonlijk minder mooi vind klinken.
Verder heb ik de massa nodig en de prijs is bijna gelijk

WW1 is nog steeds gaaf hoor maar ik weet op het moment ff geen kist die ik graag zou willen bouwen

Groeten, Ralf
Sopwith Dove
 
Back
Top