Bouwverslag Fokker FVIII

Geweldig te zien dat de delen zo netjes zijn gelaserd en dat alles mooi past. Het is als ontwerper inderdaad mooi om te zien dat de constructie een stevig geheel wordt als je het in elkaar zet.

Mvg,

Bart

Zat me toch niet lekker zoveel gewicht in de staart
Heb totaal bijna 100 gram kunnen besparen door flink wat stukjes weg te snijden :)

DSC_4959.JPG

Het is wat snijwerk dat wel :D
Dit is van 1 zijpaneel

DSC_4957.JPG

Das weer ca.450 gram minder lood in de neus :yes:
Als de boel in elkaar gelijmd is kan er misschien nog meer gewicht bespaard worden

Groeten, Ralf

Dit word een mooie kist .
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Hier een foto van mijn starlet in aanbouw.

540.jpg

Je zou de zijkanten van de Fokker ook zo eens kunnen tekenen.
Je kan dan in het programma de oppervlakte kunnen zien en vergelijken met je huidige tekening , dan weet je ook het gewichts verschil.

Ton

Hoi Ton, ik heb de boven en onderzijde op dezelfde manier gedaan en dat is inderdaad lichter.
De FVIII heeft dunne latjes op de romp welke ik graag ondersteund wil hebben omdat je ze anders kapot knijpt bij transport

upload_2020-12-9_18-48-23.jpeg

Het scheelt nu al per helft in gewicht qua hardheid van het triplex. Een goede selectie van licht materiaal zou een hoop schelen. Balsa zou misschien zelfs beter zijn

Hoi Ton, het is 3 mm dik populieren triplex
2mm zou zeker een aardige besparing opleveren :thumbsup:
Het soortelijk gewicht van populieren triplex is 0,45 kg/dm3, dat van balsa 0,20 kg/dm3
Opgebouwd uit balsa zou je zelfs de helft kunnen besparen (je moet per kant wel 4 platen samenlijmen)
In dit geval een besparing van ca.200 gram, dus 900 gram lood in de neus.

Wat meespeelt is natuurlijk de kit die er straks gaat komen.
Grof ingeschat bestaat de kit straks uit 25(!) platen van 3mm populieren triplex.
Ray zit niet te wachten op allemaal afwijkende soorten en maten hout, de productie van die 25 platen is als een klus op zich.

Ik heb besloten de huidige zijplaten te gaan gebruiken en nadien uit te nemen met de Dremel waar mogelijk.
Dit zal ik later in de freesfiles verwerken.
Ik heb gemerkt dat er een aanzienlijk gewichtsverschil zit in de verschillende platen triplex (zelfs 15% !)
Voor de kit is het van belang de staartsectie uit de lichtste platen te laten bestaan

Groeten, Ralf

Als je 2 X 1.5 mm balsa 90 ° op elkaar lijmt dan is dat samen met de hoek liggers ( 8 X 8 mm balsa ) sterk genoeg

Dat is uiteraard ook een mogelijkheid Isola2 :thumbsup:
Ik mis dan alleen alle gemak en voordeel van het kant en klare paswerk wat je kunt samenlijmen zonder verder te hoeven nadenken ;)

Dat balsatriplex is ook nog een goede Ton
Voorlopig blijf ik nog even bij mijn plan de gelaserde onderdelen te gebruiken en ben begonnen de spanten te lijmen
Op de te lijmen delen eerst het roet van de laser wegschuren, dit gaat vrij makkelijk maar het moet wel even gedaan worden ;)

DSC_4972.JPG

Met wat gewichten aandrukken en haaks uitlijnen

DSC_4973.JPG

Op de achterste spanten zijn de uitsparingen wat vergroot

DSC_4974.JPG

DSC_4969.JPG

Op de plek waar het stabilo komt heb ik wat 10mm balsa 'vlees' aangebracht
DSC_4968.JPG

Hier het gewichtsverschil tussen de 2 zijplaten 185 vs 215 gram, dat is 30 gram verschil, de onderste is net eiken zo hard o_O

DSC_4978.JPG

Groeten, Ralf

Op de achterste spanten zijn de uitsparingen wat vergroot

Ik zou bijna zeggen: daar had nog wel wat meer af gemogen!

Iedere vijf gram is er één.

Vwb. die platen waar al die ovalen (niet meer) zitten: de verhouding van de hoeveelheid materiaal aan de bolle kant in relatie tot dat aan vlakke kant van de ovalen vind ik raar.

Zou het niet beter zijn geweest die ongeveer gelijk te maken?

Of maakt dat geen moer uit.

jan.

Tegen de vlakke kant van de ovalen worden later latjes gelijmd.
De verhouding is zo gegroeid door het besparen van gewicht tussen de cirkels.
De hoeveelheid gewicht door platen triplex te kiezen is Wellicht een inschattingsfout van mij geweest.
Ik moet het er nu mee doen zoals ik het heb en straks kijken of het acceptabel is

Voor het hoogteroer heb ik bedacht dat er een plaat 10mm balsa op de voorlijst wordt gelijmd
Belangrijk eerst de gaten voor de scharnieren door te boren voordat je de voorlijst straks aan het frame lijmt

DSC_4982.JPG

Dan de V-vorm in het balsa schaven en schuren

DSC_4985.JPG

Dan pas kan deze tegen het frame van het hoogteroer gelijmd worden, op deze manier krijg je een mooie strakke voorkant

DSC_4986.JPG

DSC_4987.JPG

Eerdaags de balsa ribben erop lijmen

DSC_4988.JPG

Tailskid is ook gelijmd, er komt nog een andere bunjee op maar het principe werkt :yes:

DSC_4992.JPG

De pasvorm van alle delen is werkelijk subliem te noemen, wel even een schuurpapiertje langs de te lijmen delen vegen om het kool weg te halen.
Verder vind ik het bijzonder prettig dat bijna alle lijmverbindingen met witte houtlijm gedaan kunnen worden, secondenlijm is toch geen echt lekker spul voor je gezondheid

Groeten, Ralf

Back