Bouwverslag Fokker FVIII

Arno en Bart, dankzij jullie video's heb ik meer inzicht gekregen in de scharnierlijn van het aileron.
Op de genomen screenshots lijkt het dat de scharnieren aan de bovenzijde van de vleugel zitten, ik heb dit detail nog niet eerder ergens gezien

s78.JPG


Hier trouwens ook mooi de staartslof te zien, daar zou ik net als bij de grote TC Tiger Moth mooi de schep van een theelepeltje voor kunnen gebruiken

s79.JPG


s80.JPG


s81.JPG


Verder nog een detail van de aanhechtingspunten van het landingsgestel aan de romp, de achterste is een scharnier met pen

s76.JPG


En nog een mooi detail van de staartsectie

s77.JPG


Bruikbaar materiaal mannen, super bedankt voor jullie input!

Groeten, Ralf
 
Op de genomen screenshots lijkt het dat de scharnieren aan de bovenzijde van de vleugel zitten, ik heb dit detail nog niet eerder ergens gezien.

Nog niet op de FVIII gezien, bedoel je? Of in het algemeen bij vliegtuigen uit die tijd?
De Koolhoven FK41 en de Desoutter Mk.I hadden ook 'gewone' scharnieren bovenop vleugel en aileron vastgeschroefd zitten. Er zullen er wel meer zijn geweest die het zo hadden.
Je kan het faken met een plat 'modelvliegtuigscharnier' als je de spleten vanaf de bovenhoek schuin naar beneden steekt en twee dummy scharnierplaatjes op vleugel en aileron lijmt.
Misschien kan je het ook echt doen met messing scharnieren uit de scheepsmodelbouw of stukjes uit pianoscharnier?
 
Messing scharnieren bovenop zou het eenvoudigste zijn.
Ik vraag me alleen af of dit bij de echte ook zo zat, deze beelden zijn tot nu toe de enige info die ik erover heb kunnen vinden. Uit al mijn verdere docu vond ik daar helaas niets over.
Ik neem aan dat ze op dezelfde manier zaten als bij de Fokker FVII, Misschien heeft iemand anders daar meer info of tekeningen van?

Groeten Ralf
 
Die scharnieren moeten dan wel pennen hebben die vast zitten of geborgd zijn.
Als de Fokker FVIII het zo had, dan de FVII wellicht ook? Is er daar wat over te vinden?
 
Bij mijn Bergfalke 3 m span zijn de CA scharnieren 0.3 mm ingelaten in de 3 mm balsa indekking bovenkant ligt zo gelijk en is alleen voelbaar onder de cover.
Waarom ik het zo heb gedaan , om de CA verlijming beter te kunnen controleren .
Ik zie regelmatig op het forum scharnieren los komen , daarom word ook aangeraden om scharnieren te borgen met een tandenstoker omdat de verlijming onbetrouwbaar is, oorzaak lijm die moeilijk in te brengen is en gebrek aan vocht in het hout om CA snel te laten drogen..
Met de scharnieren boven op de vleugel lijn je de aileron volledig uit en breng je de scharnieren 1 voor 1 op hun plaats .
 
Je kunt geen betere documentatie krijgen dan het origineel. Zo heb ik contact gezocht met de vroege vogels op Lelystad, daar staat een replica nieuport waar ik wat details van wil weten en ik wil deze namaken.
 
De vleugel van de Desoutter toont veel gelijkenis met de van de Fokkers uit die tijd, aannemelijk dat het ook op die manier is uitgevoerd :thumbsup:
Aviodrome zou uitkomst bieden maar is gesloten meen ik.
De reden dat ik verbaasd was de scharnieren aan de bovenzijde te zien is dat de tip naar beneden toe afloopt.
De onderzijde blijft vlak en de top loopt af naar beneden.
Op dat stuk vervormd de scharnierlijn als deze aan de bovenzijde ligt en komt er een kier bij uitslag naar boven.
Ik zal de tekeningen van Yke ook nog eens bekijken

Dank zover weer :yes:
Groeten Ralf
 
De vleugel van de Desoutter toont veel gelijkenis met de van de Fokkers uit die tijd

Niet zo vreemd, want de Desoutter was de Engelse licentiebouw van de Nederlandse Koolhoven F.K.41.

... de scharnieren aan de bovenzijde te zien is dat de tip naar beneden toe afloopt.
De onderzijde blijft vlak en de top loopt af naar beneden.

Dat zit bij de Desoutter ook zo.
 
Ik meen uit DEZE foto te kunnen concluderen dat de scharnierlijn haarstrak tot aan de tip doorloopt, met zelfs een scharnier helemaal aan de tip. (niet helemaal hetzelfde type, maar wel een FVIII dacht ik). Dan kan het toch niet anders dan dat de laatste tip(pen) iets opgelicht zijn ten opzichte van het vlak van de onderkant.
 
Het is inderdaad een FVIII Max, een later type met de motoren in de vleugels i.p.v. eronder.
Mooie plaat!
Het lijkt mij juist dat de tippen inderdaad iets gelift zijn als de scharnierlijn recht doorloopt
(dan heb je gelijk wat meer overtrekstabiliteit met deze negatieve tipverdraaiing :D)
Dank voor jullie input/ meedenken mannen, heerlijk zo'n forum :yes:
Nu maar aan de slag met de uitwerking ervan

Hier nog wat plaatjes van FVII's uit het draadje welke Han aanreikte

FVII 2.JPG


FVII.JPG


FVII 3.JPG



Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Er is weer begonnen met het tekenwerk van het voorste rompdeel van de Fokker FVIII :yes:
Heb een tijdje andere bezigheden gehad zoals ons project tuin :cool:
Ik laat gewoon weer wat vorderingen zien, eerdaags hiervan de freesfiles opzetten voor de werkplaats van Dutch RC kits :thumbsup:

F2.JPG


Zoals je ziet een hoop gewichtsbesparingen doorgevoerd, een Zwitserse kaas is er niets bij :rolleyes:

F3.JPG


Vleugelkoorde aan de wortel is zo'n 75cm

F1.JPG


Ook wat nokjes toegevoegd om het lijmen van de beplating makkelijker te maken, spie erin om te klemmen en nadien de nokjes weer afzagen

F4.JPG


Speciaal voor Jan in de 'hout-look' ;)

F5.JPG


En wat overzichtsplaatjes

F6.JPG


Groeten, Ralf
 
Back
Top