Goed nieuws! Ik ben weer begonnen met bouwen. Nogmaals dank voor alle steun en bemoedigende woorden, dat heeft me goed gedaan!
De afgelopen weekjes de ribben voor de onderkant van het stabilo op maat gezaagd en verlijmd. Dit is best wat zaag-, schuur- en paswerk aangezien op de triplex kern na alles zelf uit plankjes balsa gesneden moet worden, qua dikte, hoogte en verloop. Maar weer blij met het resultaat, strak gelukt:
De volgende stap is het zagen van de 'vulstukjes' tussen de ribben en haaks op de voorlijst. Niet moeilijk, wel veel werk. 28 stukjes spar en 52 schuine blokjes.. en ik heb alles graag perfect haaks en passend met zo min mogelijk lijm ertussen, dus daar neem ik dan ook de tijd voor:
De uiteindelijke voorlijst ga ik later rond schuren en daarin de Robart scharnieren verzinken, zodat het draaipunt tussen de twee voorlijsten in ligt.
Ik heb overigens ook een klein foutje in de tekening ontdekt waar ik helaas nu pas achter kom: de buitenste rib van het hoogteroer loopt rechtdoor naar voren, maar hier hoort een klein stapje in te zitten, zodat de ribben van stabilo en hoogteroer uitlijnen, dat is nu niet zo als je alles tegen elkaar legt. Hoort bij het prototype bouwen en helemaal geen ramp, maar moet even de voorste ribben van de hoogteroeren eraf zagen en nieuwe maken. Ook een leuk klusje voor de komende periode. Ik wil graag de staartgroep helemaal af hebben voor ik verder ga. Dus alle vulstukjes erin, de voorlijsten rond, de buitenste randen ook afgerond, en voorbereid voor scharnieren en stuurhevels. Het vliegseizoen is weer begonnen, mooi weer en vaker gelegenheid, dus het zal niet snel gaan, maar ik ga zeker niet wachten tot het bouwseizoen en lekker wat tijd inhalen met de Fokker!