Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Altijd voor een firmware upgrade je SD kaart inhoud backuppen..

    Althans in in ieder geval de map MODELS, en radio.bin

    Eigenlijk backup ik na iedere vliegdag even die files.
    Er is toch weer wat ingesteld, veranderd in een model.. heb ik die verandering gelijk mooi mee.
    soms kom ik er achter dat die verandering niet zo practisch was.. kan ik weer een vliegdag terug.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey, ik krijg geen meldingen dat er hier iets gepost is...
    Nu misschien weer wel.


    Wil jij eens opmeten wat de buitendiameter van de rotary encoder van de Horus is.
    Denk je dat die in de Tandem gebouwd kan worden want ik gebruikt dat touchscreen zeer beperkt, doe ook alles met de rotary, alleen is die op de Tandem te glad om lekker snel te scrollen.
    Dat zou wat bij betreft een hardwarematige update kunnen worden.

    Ik heb eergisteren bij warm weer gevlogen en ik dacht zweethandjes te krijgen op dat plastic maar dat viel echt 100% mee.
    Alleen is het scherm slecht af te lezen in de zon, ik heb er nog een extra folie overheen, ik heb een matte folie genomen dus geen last van schittering.
    Maar de backlight is niet sterk genoeg.
    Misschien een zonneschermpje printen dat er overheen kan.

    En ik kreeg een paar keer "telemetry lost" op redelijk korte afstand, was met een G-RX8 ontvanger.
    Ik zal volgende keer de logging aanzetten want die was ik vergeten aan te zetten.

    GJ
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bij welke waarde geeft te telemetry lost een signaal af GJ want dat was volgens mij in het begin bij de Taranis ook een probleem terwijl de oorzaak lag bij een wel erg veilig afgestelde waarde.

    Verder kan ik me zo voorstellen dat extra laag op het scherm wat zorgt voor de Touch functie ook wel iets invloed heeft op de zichtbaarheid. Het is toch weer een extra laag over je scherm.
     
  4. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Dat ga ik nu voortaan maar doen. Wat ik ook vreemd vind nadat ik gedowngrade heb naar 1.07 dat de zender in mode2 opeens stond.
     
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik zal vanavond even meten, mogelijk een printen :)

    Ik heb hem op black/white staan, gaat redelijk.

    Zelf heb ik de schutfolie laten zitten, en alleen dat lipje weggeknipt.
    Beeld in de zon is "ok" maar niet zo sterk als de X10 inderdaad.
    er is redelijk wat te doen omtrend het temelemetry gedeelte in de software, dat is voor een groot deel herschreven en draait even wat anders dan in opentx.
    Ik ben nu met Bertrand op de zijlijn het telemetrie gebeuren aan het testen. Er lijken zelfs wat schoonheids foutjes qua software van diverse ontvangers naar voren te komen. niets ergs. heeft meer met de update frequentie van de sensor data naar de zender toe. mogelijk dat daar die telemetry losts vandaan komen, als er een pakketje wordt gemist.
     
  6. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Nieuwe opties in v1.08 hebben waarschijnlijk er voor gezorgd dat plekken in de "database" verschoven zijn.. bij het downgraden naar een vorige versie staat die waarden op de verkeerde plekken nu.
    Ik weet niet wat er gebeurd als je radio.bin verwijderd en opnieuw opstart. mogelijk maakt hij weer een nieuwe aan.. een soort van fabrieks instelling.
     
  7. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    De rotary blijft bij mij hangen als ik deze indrukt. kan je daar makkelijk bij als je de zender open maakt of moet je alle prints eruit halen?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb niets veranderd aan de waarde, dus de standaard waarde, ik gok 45?
    De Taranis heb ik destijds ook iets verlaagd in waarde.

    Ik heb die folie die standaard op de zender zit vervangen voor zo'n antikras folie voor een tablet.
    Ik moest hem wel op maat snijden en dat is redelijk goed gelukt.
    Het is gewoon het te zwakke backlight dat niet tegen de zon opkan.
    Maar dat heb ik ook met mijn laptop en tablet, dus eigenlijk moet ik niet zeuren.
    Mijn zender is ook naar Mode2 gegaan na flashen, ik kreeg bij opstarten, throttle not idle, terwijl ie dicht stond.
    Dat triggerde me.


    GJ
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Bij het terug flashen, dien je natuurlijk ook je backup terug te zetten van die firmware voordat je ging flashen.
    Nieuwe software behelst nieuwe functies, die nu door oude firmware anders geïnterpreteerd worden, vandaar dat je zender vreemd gaat doen.
    Ik had mijn v1.07 SD content terug gezet op hetzelfde moment dat ik de firmware.bin file gekopieerd heb. niets aan het handje.
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  11. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
  12. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Jawel hoor, als je er boven op blijft zitten en een beetje aanstuurd en de goede info/hulp biedt, komt het uiteindelijk allemaal wel goed.
    Uit ervaring weet ik gewoon dat als je een nieuwe functies toevoegd er ergens anders weer een bug in optreedt.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Ben je al aan het testen?
     
  14. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Jazekers, ik draai er al weer de hele middag mee. so far so good :)
     
    williamm vindt dit leuk.
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Heeft er iemand ook een X12? Ben benieuwd naar de sterkte van de verlichting want die van de X12 is prima te zien met de zon. TX16S stoort me juist dat deze erg zwak ik. X10 ken ik niet dus kan ik niet vergelijken :)
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Display van de X12 en X10 is identiek, ik zie tenminste geen verschil.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem vandaag op zwart/wit gezet en dat is echt een wereld van verschil.
    Dan is alles wel leesbaar (met bril).

    Wat me opviel is dat ik geen melding kreeg dat Telemetry lost was, ook niet toen ik de ontvanger uitzette.
    Dat is na de update naar 1.0.9.
    Hebben anderen dat ook, dat als je de ontvanger uitzet hij geen melding geeft?
    Ook niet iets van, Receiver still connected.

    GJ
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Receiver still connected zlu je toch eerder verwachten als waarschuwing als je de zender uitzet? Niet als je de ontvanger uitzet.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhh, sorry, bedoel ik ook...

    Maar als ik de ontvanger uitzet dan zegt ie ook niks.
    Verder praat ze nog wel met me, dat de failsave niet aan staat en dat een switch verkeerd staat.
    Dus we praten nog wel met elkaar.....

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ze praat kennelijk enkel tegen je tijdens de opstart routine.
    Dat is gewoon een check naar instellingen (posities sticks, switches, failsaves etc) zoals je zelf aan kunt geven bij het "aanzetten".
    Die krijg je ook zonder actieve ontvanger.

    Ik praat ook nog wel tegen haar (Amber), maar dat haalt niets uit. :rolleyes:
    Nog niet tenminste. De toekomst zal dat vast wel brengen.
    Amber kan je de oren van hoofd kletsen, maar gelukkig heb je wel zelf de regie. :D

    De waarschuwingen over telemetrie, rssi of low batt kun je wel beïnvloeden, maar als je geen waarschuwing krijgt als de ontvanger is afgekoppeld, dan is er wel iets mis.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2021

Deel Deze Pagina