Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had een functie in haar uitgezet, zou ook wel handig zijn bij echte vrouwen.
    Na het flashen naar 1.0.9 ben ik nog even aan het klooien geweest in de telemetry.
    En die stond uit.
    Tja, dan heeft ze ook niets meer mede te delen.
    Dom dom.
    Ik heb nog een verbeterpunt of misschien kijk ik er overheen.
    In mijn Graupner kon ik bij een meerpuntscurve aangeven waar de punten moesten komen, dus 1 op -100%, 1 op -30%, 1 op 0% etc.
    Ik denk nu, ik maak een 3 puntscurve want meer heb ik niet nodig.
    Maar ik zie dat de punten vaststaan, je kan niet het punt op de horizontale lijn aangeven, wel op de verticale lijn.
    Dus een 3 punts is -100, 0, +100.
    Kijk ik ergens overheen?

    En nog een puntje, in de Horus kon ik het volume aanpassen met een potmeter via Special Functions.
    Maar ik zie geen Volume in de lijst.
    MIs ik die ook of zit ie er gewoon niet in.
    Het is wel fijn om dat gepiep van een vario wat zachter te kunnen zetten.

    GJ
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, het volume heb ik gevonden.
    Als je naar Sound & Vibration gaat in Settingmenu en dan wat langer op de Main Volume gaat staan dan komt er een menu, daar kan je een source uitkiezen.
    Je kan een pot, slider, switch, gyro..



    Dus dat is opgelost.
    Wat is het toch een geweldige zender!!!!

    GJ
     
    wim eon vindt dit leuk.
  3. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Iemand al uitgevonden hoe je de stabilizer van de receiver kan configureren? In de Freelink app kan ik de x20 verbinden met Bluetooth. Echter bij het inlezen of wegschrijven van de configuratie van de ontvanger krijg ik read en write errors. Frsky heeft een op YouTube een mooi filmpje staan hoe de app werkt en daar connecten ze met device Hello. Ik zie die niet in mijn Bluetooth lijst staan. De x20 wel, dan die maar connecten wat dan lukt. Maar kan dan verder niets doen.
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Er zitten standaard tooltjes in de zender.. je hebt de freelink app niet nodig, om een S6R,S8R,SR6 of SR8 te calibreren of the configureren
     
  5. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Waar zit die dan? Staat niet tussen de options menu van de ontvanger
     
  6. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Gevonden denk ik.

    [​IMG]
     
    Hobby4Life en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey, dat is handig dat het al ingebouwd zit in de zender...
    Ik blijf het rot ontvangers vinden maar voor de liefhebber is het ideaal, dan hoef je die extra Freelink niet te kopen.

    @Hobby4Life
    Had jij al gekeken naar de rotary button van de Horus en Tandem en is die uitwisselbaar?
    Dat is het enige puntje van ergernis van de Tandem.
    Ik was gisteren bij Willy de Woofer op de club en men vind hem lekker in de hand liggen.
    Ergonomisch is het ding dus prima, het is niet zo dat het aan mij ligt.
    Ik wil wel eens weten wat het ding kan als leraar/leerling.
    Kan je als leraar overriden?
    Dus dat gewoon de controle aan de leerling kan geven en de master dan de signalen override zodra die gaat sturen of moet dat echt op een schakelaar?
    Kan je per kanaal overgeven?
    Daar heb ik nog niets over gelezen.
    De volgende bestelling komt pas half juli binnen dus ik kan het nog niet uitproberen.

    GJ
     
  8. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb geen ervaring met FrSky en/of stabilizers. Hen er gewoon eentje gekocht om eens te kijken of het wat is. Vind ik het niks, dan kan je de functie gewoon uitzetten.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Is dit ook het type die je op Futaba en spektrum protocollen kan omzetten in het menu? Ik zag dat laatst bij iemand. Was ook zo een soort zender.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat is een Radiomaster.
    Die kunnen meerdere protocollen aan.
    Maar ik heb een Radiomaster in mijn handen gehad, daar zou ik mijn modellen niet aan toevertrouwen, dat voelt zo vreselijk goedkoop plastic aan.

    GJ
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah bedankt GJ. Zou heel goed kunnen. Leek een beetje op een imitatie futaba qua looks wat ik me nog herinneren kan.

    Dat is jammer dat dat niet kan.

    Verder vind ik het een mooie zender namelijk
     
  12. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Er is wel een module bay en er bestaat een MPM die daar in past, maar gezien wat FrSky daarover schrijft denk ik niet dat ze het volledig ondersteunen. Van de site van FrSky:

    Weet iemand dat te bevestigen of ontkrachten?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Die eerste indruk deel ik. Het is en voelt goedkoop, maar het werkt super goed. De sticks met halsensoren voelen goed aan en zijn nauwkeurig en doen niet onder voor een hoop anderen. Het zendmoduul is prima uitgevoerd met een degelijk antenne kabel, beter dan Frsky. Zend bereik is daardoor meer dan goed. Scherm is niet zo helder, geluid is zwak en matig en ja het voelt als een goedkoop speelgoed ding, maar daar is de prijs dan naar. Het werkt prima en ik heb er al grote kisten mee gevlogen met vol vertrouwen :)
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, je kan ook je ontvangers van Futaba eruit gooien en vervangen voor Frsky of Archer.
    Een 8 kanaals met vario kost 40 Euro.

    Wat ik her en der gelezen heb (dat was wel de eerste serie) is dat er schakelaars en die draaiknop rechtsonder kapot gaan.
    En ik vond het echt heel erg speelgoed aanvoelen.
    Hoe het er van binnen uitziet weet ik niet, ik heb hem alleen maar vastgehouden.
    Ik zie ook niet het voordeel van multi protocol, als ik een nieuw systeem aanschaf koop ik alles nieuw, dus ook de ontvangers.
    Toen ik Jeti had had ik alle Graupner de deur uit gedaan.
    Zelfde met Frsky, toen heb ik alles van Jeti de deur uitgedaan.

    GJ
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het voordeel van MPM is dat je deze ook aan een zender kan binden als draadloos leerlaar / leerling. Werkt sowieso met Frsky en Spektrum ( en dan niet zo beroerd als de bluetooth oplossing van Frsky). Ook zijn er veel modellen spektrum bind een fly, en dan is mpm ook handig. Als spektrum gebruiker stap je zo wel heel eenvoudig over :) Maar als jeti gebruiker heb je er niets aan....
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Vandaag gespeeld met de trainer functie. Met name Bluetooth X10S Express -> X20S dat ging prima!
    Met een kleine "maar", maar dat wordt gefixt.
    Ik geef Heli les, en daarbij wil ik ook het throttle kanaal van de student zender (ch3) doorgeven aan mijn Pitch kanaal (in mijn geval CH6).
    Dat gaat dus "nog" niet.

    Ik kan alleen kanalen toewijzen aan de vaste 4, Aileron, Elevator, Throttle en Rudder.

    Maar dit wordt gefixt in een latere versie.

    Voor de rest werkt dit prima.

    De X20 is echt de best ergonomische Frsky zender ooit gemaakt. Ik heb ze letterlijk allemaal gehad maar dit is echt de Bom onder hun vloot.

    Wat betreft die knop.. ik heb even gekeken. Ik ga hem er niet afhalen als het niet nodig is :). maar wat ik zo had bekeken moet dit wel dezelfde steek zijn als de X10 knop.
    Alleen weet ik niet hoe diep deze zijn tov een X20 knop.

    Vandaag weer heel intensief functies zitten testen, en wat kleine schoonheids foutjes gevonden en weer doorgespeeld.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2021
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok, dat doorgeven van de 4 basiskanalen is een enorme beperking, dat had ik al gemerkt tussen de graupner en taranis.
    Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gefixt word.
    Ik heb al een X10 knop besteld, voor die paar euro wil ik het wel proberen.

    GJ
     
  18. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Benieuwd of die past. Ik zal graag een 2way pull switch hebben op de x20 zelfde als Jeti. Ik zal die switch eens bestellen en kijken of ik een 2way switch kan vervangen voor de pull switch.
     
  19. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Je bedoeld een verende schakelaar maar die dan neutraal in het midden staat en naar beide kanten kan veren? ik kan je zo zeggen dat dat prima zal werken :)
     
  20. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden

Deel Deze Pagina