Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Die van mij komt ook bij Engel vandaag en was voorzien van de laatste updates. Als je Ethos v. 1.0.10 RC2 wil draaien, zelf even updaten. (let wel: OP EIGEN RISICO want nog geen release versie!!!)
    Super info en inspiratie idd in dit draadje, veel kennis hier hoor!
    Veel info ook hier https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3703807-New-–-FrSky-X20-X20S-X20HD-Tandem-and-ETHOS

    Ik super tevreden met mijn aankoop; Ethos is top en de zender een zeer grote stap voorwaarts tov mijn oude Taranis met OpenTX.
     
  2. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Op rc network (Duitse forum ) staat onder : rc-elektronik, zubehor und antriebe , Fernsteuerungstechniek ,bij het Frsky x20s draad op pagina 9 post 176 een handleiding van 119 blz. (blauwe link klikken )
    Grt. Wim
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2021
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier in het draadje staat meer info dan op RCN.
    En ook voor iedereen leesbaar.
    Handleiding is ook een paar postings geleden neergezet maar ik heb de laatste hieronder nog even neergezet.

    Deze moet je er meteen op flashen
    https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/Downloads/Firmware/X20X20S/FW-X20X20S-TD_v2.1.8.zip


    Het blijven voorlopig alleen maar releases, er is nog geen definitieve versie.
    En de releases staan hier.
    Ik heb ook de inhoud van de SD kaart even geupdate want de Banggood versie heeft nog niet de multilanguage SD card.
    Dat is deze link:
    https://github.com/FrSkyRC/ETHOS-Feedback-Community/releases/download/release/1.0.9/X20_SD.zip

    Verder staat alles hier.
    https://github.com/FrSkyRC/ETHOS-Feedback-Community/releases/tag/release/1.0.10-candidate2

    GJ
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Eric R en wim eon vinden dit leuk.
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Als tip, ik gebruikte een telefoon oplader die ook 9vdc kan afgeven. Dit zijn de opladers die bij sommige laatste generatie smartphones worden meegeleverd.

    Maar gebruik zoals in de handleiding staat een 5vdc 2.0A oplader. Met de 9vdc oplader, gaat de groene led nooit uit. Met de 5vdc oplader, geen probleem. Dan gaat de led wel netjes uit na loop van tijd
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik gewoon de USB lader van de telefoon of tablet, ik heb er meerdere en het maakt niet uit of ik een oude langzame lader of nieuwe snelle lader gebruik, de accu komt wel vol en de led gaat gewoon uit na een tijd.

    GJ
     
  6. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    De lader blijkt toch wel een dingetje, meerdere hebben inmiddels een x20 op de club, maar er zijn er ook die geen goede USB adapters hebben blijkt.
    Ik heb hier zelfs 3.4A Ipad adapters waarbij de groene led niet uitgaat.

    Ik maak nu gebruik van een reis usb adapter die ook daadwerkelijk 5A kan leveren zonder dat de spanning inzakt.. en daar zit de crux.

    Tip: als het groene ledje uit is, even usb stekker eruit en opnieuw insteken.. dan topt de zender lekker af ;-) blijkt dat ie dan beter het laatste restje balanceerd.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Is dat zo belangrijk voor een accu die als een slak leegloopt? Laatste restje zal mij worst wezen.
    Vol wegleggen is met de zenderaccu ook niet heel gezond lijkt me?

    De batterijduur heb ik nog niet helemaal uit kunnen testen. (Druk met alles behalve vliegen)Lijkt mij wel ok? Iemand andere ervaring?
     
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Een hele grote opmerking over de batterij niveau indicatie, die klopt (technisch voor de x20) helemaal niet!!

    Low voltage alarm staat daar op 7.0v, dit is het punt dat de radio ook uitvalt! (te weinig spanning om het display zelf werkend te houden)
    Dit heb ik zelf ervaren tijdens bench testing.
    Ik moet er niet aan denken dat ik sta te vliegen, en die melding krijg, en dat de radio vrijwel direct daarna gewoon uitvalt! GEVAARLIJK
    Op Rcgroups en in Git is dit al voorbij gekomen, maar omdat Ethos ook beschikbaar is voor X10 en X12 zijn deze standaard waardes wel mogelijk omdat die een Li-Io en/of Nimh gebruiken.

    Verder staat display voltage range bereik op (6.4v-8.4v) dit is natuurlijk ook niet goed.. er zit een Li-Po in geen Li-Io in (die is wat vergevingsgezinder), die Li-Po mag nooit te vaak leeg getrokken worden onder de 7.4v om zijn goede conditie te behouden.

    Standaard staat deze ingesteld op:

    upload_2021-7-11_10-35-27.png


    Een reeler bereik zou zijn:

    Met deze instelling zal je zien dat na een gemiddeld dagje je accu wel degelijk "leeg" is.

    PAS DIT AAN!

    upload_2021-7-11_10-39-36.png
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even een opmerking hierover.
    De spanning die de meter aangeeft in het display klopt wel, ik heb mijne nagemeten met een geijkte meter en dat scheelt een honderdste met wat ik meet direct op de lipo.
    Dus dat is OK.

    GJ
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Klopt die is over het algemeen wel goed gecalibreerd vanuit fabriek.
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als het scherm uitvalt omdat het niet voldoende spanning meer krijgt, dan hoeft in theorie de zender zelf niet te stoppen. Ik heb zelf geen X20 om het te testen helaas.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijne staat nu aan, ik heb de low warning op 7,4 gezet.
    Eens kijken wat ie doet, als ie alarm geeft dan schroef ik de spanning terug naar 6,9 Volt om te kijken of de zender dan echt uitvalt of alleen het display uitvalt.

    GJ
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Display gaat knipperen, emergency mode komt op.. en valt dan uit. ik heb hem bewust op 7.3v gezet.. want de capaciteit van een accu is berekend hoe lang de spanning op 7.4v blijft. schiet ie net daaronder.. dan moet hij bij mij alarm geven.
    Op 7.4v komt je namelijk altijd al, en blijft daar dus heel lang "hangen"
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de cellen het liefst op minimaal 3,7 V per cel vandaar dat ik hem op 7,4 zet.
    Dat is dan voor mij het teken dat ik moet gaan laden.
    Onder 3,7V per cel kunnen lipo's heel snel terugvallen bij deze lage belastingen.

    GJ
     
  15. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Sorry, maar welke moet ik nu downloaden ?
     
  17. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Toetsenbord werkt super zeg.
    Even een andere vraag. Ik heb mijn x20 omgezet naar mode1. Maar nu komt mijn linker stick niet meer terug naar het midden. Ik moet hem zeg maar corrigeren. Heb al de sticks meerdere malen gecalibreerd maar probleem niet opgelost.

    Moet ik dat plaatje soms losse doen? Als ik dat doe, dan voel je in hall sensor voor hoogte dan moet echt het middelpunt zoals wel bij het rudder is.

    Iemand een idee?

     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
  18. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Voor de x20 de x20-eu.zip.
     
  19. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    special characters zitten er nog niet in.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Emanuel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina