Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even snel getest.
    640x480 pakt ie niet meer.
    Hij pakt wel 300x218 en .jpg.
    Dus het hoeft niet per se .png te zijn
    IMG_20210728_184115.jpg


    GJ
     
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Klopt JPG wordt ook nog ondersteund die was ik even vergeten.. maar geldt het zelfde als voor PNG wordt tot op heden "nog" gebruikt. zal ook verdwijnen op den duur.

    Ik moest in PHP ook iets verzinnen om mijn GPS map plaatjes die ik als PNG of JPEG binnen haal met een query van bing maps.. om te zetten naar BMP565.. dat werkt inmiddels.
    Ik was ook al bezig een pagina te maken waar je je plaatjes upload en ze weer uitspuugd als BMP565.. maar moet even tijd vinden om dat verder af te maken.
     
    Eric R en wim eon vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind het vrij dom om een internationaal ondersteunde extensie te veranderen naar R5 G6 B5
    Je kan het met Photoshop wel maar een normaal programma als Paint kan het niet.
    Een .jpg is kleiner dan een .bmp en ook veel kleiner dan een .png
    Lijkt mij dat een .jpg dus de beste optie is.

    GJ
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Het gaat niet om de extentie het gaat om het aantal beschikbare ram geheugen met grafische ondersteuning.
    het bestands formaat zegt helemaal NIETS over hoe groot iets in het geheugen wordt geladen. PNG en JPG zijn compressie bestanden. met een Alpha kanaal voor transparantie (png).
    Dat neemt onwijs veel (onnodige) ram geheugen in beslag.
    BMP888 gebruikt 8 bits voor elke kleur RGB, en RGB565 gebruikt dus 5, 6 en5 bits voor elke kleur.. dat neemt aanzienlijk minder geheugen in beslag, en goed geconverteerd zal je niets zien qua kwaliteit.

    Uiteindelijk zal het allemaal niet zo bijster bijzonder zijn.
    Er is al overgesproken dat de conversie in de zender zal plaatsvinden. als gebruiker plaats je een correct formaat plaatje op je zender.. en je zender converteerd het dan 1 malig naar BMP565 als dit nog niet gedaan is.
    Hetzelfde als OpenTX doet met Lua, naar LuaC eenmalig tenzij er iets veranderd is..
    Als gebruiker merk je dan helemaal niets.

    Valt allemaal best mee.

    Verder ga ik hier niet op in, ik heb ook een halve masterclass moeten volgen om dit te kunnen begrijpen en ook hoe ik hier mee moet coden. voor een leek niet te begrijpen.

    Maar wilde wel even mee delen dat er wel wat gaat veranderen :)
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik begrepen heb van bmp, png en jpg is bij een gelijkblijvende afbeelding de jpg het kleinste bestand, dus neemt het het minste geheugen in.
    Ik ga het nog even navragen bij een graficus, die weet het 100% zeker.
    En ik heb het zelf ook uitgeprobeerd.
    Bestand als .jpg is 214k
    als png is het 1.4 MB
    als bitmap 565 is het 2.4 MB
    Dus het argument wat ze aandragen klopt niet.

    GJ
     
  6. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik verwachtte dit al :D, Nogmaals het gaat niet om de bestands grootte van de file, het gaat er om wat er uiteindelijk in RAM ingelezen wordt.
    Na decompressie of gewoon RAW.

    Maar laten we het maar gewoon weer over ETHOS dingen hebben. dat gaat beter af ;-)
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat je schrijft klopt voor de file op de harde schijf, de ruimte die de file inneemt op de harde schijf. Het geheugengebruik in de computer, beter gezegd door de videocard, is een heel ander verhaal.
    Op het internet vond ik een tijdje geleden een interessant stukje over dit fenomeen. Ik houd me nogal bezig met insecten fotografie. De grootte van de files en het uiteindelijke geheugen gebruik verbaasde me eerst ook.
    Als je HIER eens kijkt dan krijg je een goed idee wat er aan de hand is.
    Succes.
     
    Hobby4Life vindt dit leuk.
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Precies,, goed uitgelegd daar
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  11. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Iets heel anders.

    Ik had nog een TREX 250heli met een SFHSS ontvanger, en heb een aantal parkzone modellen met Spektrum DSM protocol.
    Die wilde ik toch wel graag bedienen met mijn X20.
    Alleen het 4in1 moduul wat ik voor de Xlite heb werkt niet direct met de X20.
    Dit omdat de 4in1 module serieel aangestuurd en geprogrammeerd wordt op protocol door OpenTX.
    Dit zit nog niet in Ethos.

    Nu had ik nog een IRX4 Plus module voor mijn X10S liggen die je in PPM mode kan zetten.
    Dus ik dacht, het 4in1 design is hardware technisch hetzelfde, en ook de firmware er in is hetzelfde.
    Dus alleen de rotary switch en het druk knopje mist.
    Het was een priegel werkje omdat ik de ontbrekende spoortjes naar de switch en drukknop direct op de uC moest solderen.

    De Rotary even vervangen voor een dipswitch (nu even binair tellen), en een druk knopje geplaatst.. en wat denk je!? het werk! :thumbsup:

    Ik kan nu weer met mijn kleine toestelletjes spelen :banana:

    photo_2021-07-30_00-23-21.jpg
    P1120284.JPG
    P1120287.JPG
     
    Helikapoter en wim eon vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geweldige zender toch?

    Vandaag krijg ik mijn nieuwe ontvangers binnen en ook de ASS-70.
    Dit weekend wil ik testen hoe precies dat alles nu is en hoe het werkt op de Tandem.
    Dus ik plak de ASS-70 even op de auto en dan kijken met GPS of alles een beetje klopt.

    Björn, hoe staat het met de mogelijkheid om het GPS scherm full screen te krijgen?

    GJ
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Komt ergens in v1.0.11, ook wordt het invoeren en opslaan van coordinaten verbeterd.

    Die airspeed sensoren werken erg leuk :), ik heb ze dan zelf gemaakt maar de uitkomst is hetzelfde.
    Ik gebruik het veel om even de windkracht op het veld af te kunnen lezen in m/s :)
     
  14. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Hallo. Is het meegeleverde sd kaartje goed genoeg met 4 gb of liever een nieuwe met meer gb ? En welke qua gb en merk ?
    Dank voor antwoord.
    Wim
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mij is het genoeg maar de kwaliteit laat te wensen over.
    Ik zou gewoon een Sandisk nemen met 8G, dat is genoeg.

    GJ
     
  16. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Ben heel benieuwd of jouw ass70
    Klopt. De mijne geeft in een duikvlucht 31km/u aan.
     
  17. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Heeft iemand ervaring met de FrSky S6R of S8R receiver te configureren in de Tandem X20?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het zal maandag worden want een ex vriendin belde me en heeft zichzelf uitgenodigd bij mij thuis.
    Heb je de slangen wel goed zitten want 31 k/u in duikvlucht lijkt me erg weinig.

    Wat betreft de S6R en S8R ontvanger.
    Dat is toch gewoon een kwestie van kanalen toewijzen op schakelaars voor stabilisatie en zo?

    GJ
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zo geweldig vind ik het niet dat je een MPM module niet meer serieel kunt aansturen omdat FrSky er geen ondersteuning voor wil hebben in Ethos. Dus dan rest alleen nog de PPM optie, maar dat betekent dat je zelf de config files (source-code) moet aanpassen en dan je eigen versie van de MPM firmware moet compileren... Da's echt een stap terug in de tijd qua mogelijkheden en gebruiksgemak (op dit vlak in ieder geval). Denk dat het veel MPM vliegers tegen zal houden deze zender te kopen en wat nog een rol meespeelt is je tegenwoordig ook touch kunt gebruiken d.m.v. EdgeTX (afgeleid van OpenTX, met de focus op versneld invoeren van nieuwe functionaliteit; meer bleeding edge t.o.v. OpenTX dus). Nouja, het is goed dat de ontwikkelingen niet stil staan.
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik zei in mijn vorige post iets van "Nog niet"
    Dit komt zeker in Ethos alleen nu niet, er zijn belangrijkere dingen die gedaan moeten worden om het Ethos platform zelf op niveau te krijgen.
    Daarna krijgen externe dingen prioriteiten zoals crossfire en MPM.
    Men speelt nog te veel met de "open" gedachte dat Ethos ook maar alles zou moeten doen wat OpenTX zou moeten doen.
    Het is leuk dat veel dingen op OpenTX lijken en werken, maar is niet de intentie van een eigen OS opbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021

Deel Deze Pagina