Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Ik heb eerder begrepen dat alleen modules waarvan het IP (Intellectual Property) bij de fabrikant (van die module) ligt ondersteund gaan worden als die fabrikant daarvoor een aanvraag indient. Dat wordt met de MPM een beetje lastig vanwege de gebruikte protocollen. Of is dit beleid in de loop der tijd veranderd?

Hoe dat in welke vorm gegoten zal worden, heb ik ook geen idee van.
Wat ik wel heb horen doorschemeren is dat er mogelijkheden bekeken worden. dus deze materie wordt zeker niet uitgesloten.

Een zender die alle modules ondersteund heeft in mijn ogen ook meer potentie dan een zender die dat niet doet, dat was voor mij ook juist één van de redenen om voor FrSky te kiezen in 2015. Daarnaast sprak de open-source gedachte mij erg aan (en ik heb ook al een aantal maal zelf de firmware gecompileerd omdat het me te lang duurde voor een fix beschikbaar kwam in de release, die zat dan wel in een Nightly, maar had geen zin in alle waarschuwingen daarvan).

• Like
Reactions: Cnn
Een zender die alle modules ondersteund heeft in mijn ogen ook meer potentie dan een zender die dat niet doet, dat was voor mij ook juist één van de redenen om voor FrSky te kiezen in 2015

Dat is geheel persoonlijk, denk dat de meeste toch wel een solid systeem willen wat gefocussed is op 1 protocol. Tenminste het gevoel hebben van.
Bij ons op de club vind namelijk niemand dit interessant dat je met meerdere protocollen kan werken laat staan via een module.

Als je een model vlieger bent dan wil je geen mengelmoes systeem. daar gebruik je maar 1 systeem.
Als drone/whoop en rc speelgoed etc. vlieger kan ik mijn wel voorstellen dat het heel erg interessant is.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dan kwaliteit kan garanderen om alles optimaal werkend te houden.

Dat is de reden waarom ik een module er achter op kan klikken waar ik zo nu en dan even een Whoop kan besturen. of een indoor BNF toestelletje.
Het is dat het kan, maar belangrijk vind ik het zelf ook niet.

Het zal maandag worden want een ex vriendin belde me en heeft zichzelf uitgenodigd bij mij thuis.
Heb je de slangen wel goed zitten want 31 k/u in duikvlucht lijkt me erg weinig.

Wat betreft de S6R en S8R ontvanger.
Dat is toch gewoon een kwestie van kanalen toewijzen op schakelaars voor stabilisatie en zo?

GJ

Je moet kanaal 10 toewijzen aan een drie standen schakelaar. En de volgorde van de kanalen aanpassen. Bij het aanmaken van een nieuw model zijn de ailerons op kanalen 1 en 2 gezet. Elevator
Op 3. Je moet de toewijzingen aanpassen naar 1,5 ailerons. 2 elevator,
3 throttle en 4 rudder. Dan werkt de gyro goed.

Als je gain kanaal 9 met een potmeder of slider wilt bedienen, deze over een curve laten lopen van 0 tot +100... zo werkt het hele bereik van de slider/potmeter.

Je moet kanaal 10 toewijzen aan een drie standen schakelaar. En de volgorde van de kanalen aanpassen. Bij het aanmaken van een nieuw model zijn de ailerons op kanalen 1 en 2 gezet. Elevator
Op 3. Je moet de toewijzingen aanpassen naar 1,5 ailerons. 2 elevator,
3 throttle en 4 rudder. Dan werkt de gyro goed.

Thanks!!:thumbsup::thumbsup:

Met de S8R zeker niet kan 12 vergeten , eerst alles op 100% zetten daarna met een 3 standen schakelaar op kan 12 , die een paar keer heen en weer halen , even wachten totdat hij alle uitslagen kent, daarna met de sticks die gebruik maken van de gyro de uitsterste uitslagen bedienen, daarna alles uit en aan en dan werkt de gyro optimaal .wel kan 12 voor de zekerheid weer verwijderen .
Kan 9 inderdaad op de slider , de rest gebruik ik niet .

mvg Andre

Ik heb mijn kanaal 12 beveiligd d.m.v. een extra schakelaar, als die niet in een bepaalde stand staat dan doet kanaal 12 niks en kun je dus niet per ongeluk de self-check starten.

Dat is geheel persoonlijk, denk dat de meeste toch wel een solid systeem willen wat gefocussed is op 1 protocol. Tenminste het gevoel hebben van.
Bij ons op de club vind namelijk niemand dit interessant dat je met meerdere protocollen kan werken laat staan via een module.

Als je een model vlieger bent dan wil je geen mengelmoes systeem. daar gebruik je maar 1 systeem.
Als drone/whoop en rc speelgoed etc. vlieger kan ik mijn wel voorstellen dat het heel erg interessant is.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dan kwaliteit kan garanderen om alles optimaal werkend te houden.

Dat is de reden waarom ik een module er achter op kan klikken waar ik zo nu en dan even een Whoop kan besturen. of een indoor BNF toestelletje.
Het is dat het kan, maar belangrijk vind ik het zelf ook niet.

Alles wat kan is niet voor een ieder interessant, maar als er genoeg zijn die het wel willen gebruiken dan kan dat weer extra omzet betekenen. Ik gebruik mijn MPM zelf om Timber X aan te sturen met Spektrum ontvanger, dat werkt prima. Het feit dat ik van alles met een enkele zender kan aansturen vind ik wel een voordeel. Daarnaast biedt het mij de mogelijkheid om XMR ontvangers te gebruiken waarvoor geen ACCST v2.1 beschikbaar is gekomen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ben heel benieuwd of jouw ass70
Klopt. De mijne geeft in een duikvlucht 31km/u aan.

Het ontvanger, accu en de ass-70 met pitotpijpje op een bezemsteel geplakt en die weer op de motorkap geplakt.
Hij stak ongeveer 50cm voor de motorkap uit dus vrije aanstroming.
Bij 50km/u op de GPS geeft de ASS-70 43 km/u aan.
Bij 100km/u geeft ie 107 km/u aan.
Redelijk precies dus.

GJ

Het ontvanger, accu en de ass-70 met pitotpijpje op een bezemsteel geplakt en die weer op de motorkap geplakt.
Redelijk precies dus.

GJ

Dat is mooi precies. Ik heb wel de slangen verlengd. Misschien ligt het daaraan. Na de vakantie zal ik het nog eens bekijken allemaal. En de slangen een keer omdraaien.

Redelijk precies dus.

Was het bij 100 km/h ook de GPS snelheid?

Redelijk precies dus.

GJ
100+ kilometer per uur met een bezemsteel die aan de voorkant uit de auto steekt? Je medeweggebruikers zullen wel gedacht hebben dat je een hek uit de lucht had gereden!!!

Als je 2 keer dezelfde rechte weg had gereden in tegengestelde richting had je misschien nog iets kunnen zeggen van de invloed van de wind?

100+ kilometer per uur met een bezemsteel die aan de voorkant uit de auto steekt? Je medeweggebruikers zullen wel gedacht hebben dat je een hek uit de lucht had gereden!!!

Als je 2 keer dezelfde rechte weg had gereden in tegengestelde richting had je misschien nog iets kunnen zeggen van de invloed van de wind?

Het is de Eifel he, ik kom amper tegenliggers tegen.
Ik zou zonder problemen 200 kunnen rijden, politie zie je hier niet
De terugweg heb ik dom genoeg niet bekeken maar de weg slingert en ligt tussen de bomen, denk dat de windinvloed minimaal is op deze weg.
Hij meet redelijk precies, betrouwbaarder dan een gps meting in een model.
En ja, gps op de telefoon.

GJ

Het is de Eifel he, ik kom amper tegenliggers tegen.
Ik zou zonder problemen 200 kunnen rijden, politie zie je hier niet
De terugweg heb ik dom genoeg niet bekeken maar de weg slingert en ligt tussen de bomen, denk dat de windinvloed minimaal is op deze weg.
Hij meet redelijk precies, betrouwbaarder dan een gps meting in een model.
En ja, gps op de telefoon.

GJ

Of ie nauwkeuriger is dan gps dat betwijffel ik, maar komt zeker goed in de buurt. GPS is gewoon een logische berekening tussen 2 punten, daar komt nagenoeg geen analoge input van te pas.
Ja gps modules hebben nog wat last van acute versnellingen, maar thats it.
Om nauwkeurigheid van een digitale druk sensor over een linear bereik goed houden, zijn veel compensaties nodig, vooral temperatuur is van belang. Die dingen driften als een malle. vooral de ms4525 dat is ook terug te lezen in de datasheet.
In de sensor van Frsky wordt dit dus niet gedaan, en in OpenXsensor wordt dat berekend/gecorrigeerd door er een externe temperatuur sensor te plaatsen om het "nauwkeuriger" te maken.
Zelfde geldt ook voor de vario sensor van Frsky. Dat is de reden waarom ik ze met OpenXsensor zelf maak en kalibreer.

Voor een indicatie zijn die sensoren voor de rest prima :-)

Ik heb jouw gps sensor vergeleken met een pitonbuisje maar er zat nagenoeg geen verschil in top dingetje en mooi compact .

mvg Andre

Back