In de luchtvaart wordt GPS gebruikt voor de navigatie maar niet voor het automatisch landen van een vliegtuig! GPS kan een vliegtuig binnen zeer redelijke grenzen naar een vliegveld brengen maar daar aangekomen zijn de piloten aangewezen op de apparatuur op het vliegveld om automatisch te kunnen landen. GPS is daar simpelweg niet nauwkeurige genoeg voor. Ook al ontvang je 15 satellieten dan nog is de nauwkeurigheid nog niet groot genoeg.
Het is onmogelijk om 26 GPS satellieten tegelijk te ontvangen, zoveel zijn er nooit tegelijk boven de horizon te zien. Er zijn nu 32 satellieten in 6 verschillende banen om da aarde en die banen zijn zo gekozen dat er altijd minimaal 4 tegelijk te zien zijn. Meer dan 12, heel soms 16, zal je nooit tegelijk kunnen zien.
Dit alles heeft niets met "ouderwetse gedachten" te maken maar zo zit GPS nu eenmaal in elkaar. Het is ouderwetse techniek, de eerste satelliet is in 1978 al gelanceerd, dit was toen bedoeld voor militaire doelen. Pas in 1987 is GPS beschikbaar gesteld voor civiel gebruik. "Men" was echter bang dat andere landen ook militair gebruik zouden gaan maken van het systeem en dat zou ten nadele zijn van de VS. Daarom werd de nauwkeurigheid opzettelijk laag gehouden, iets van 50m tot 100m als ik me het goed herinner. Het Amerikaanse leger kon wel de volle nauwkeurigheid gebruiken en die was toen net als nu nog steeds ergens tussen de 5m en 17m (er wordt ook over 10m tot 20m genoemd) als je enkel gebruik maakt van de satelliet signalen.
Na het neerschieten van een Boeing 747 boven Sachalin (USSR) heeft president Regan GPS ook vrij gegeven voor civiel gebruik en konden "wij" van de zelfde standaard nauwkeurigheid gebruik maken als de militairen. Wat later is er een extra signaal op het satelliet signaal gekomen waarmee de militairen nog een stapje nauwkeuriger kunnen werken. Hoe nauwkeurig weet ik niet, dat is een soort van geheim.
Dat extra signaal kunnen wij ook ontvangen maar we hebben er weinig of niets aan. Er zijn codes nodig en speciale kaarten om dat extra signaal te kunnen gebruiken. Die codes zijn militair geheim en die zullen wij nooit krijgen. Daarbij veranderen die codes constant.
Wij kunnen in Europa wel gebruik maken van EGNOS (WAAS in de VS). Dat is een hulpmiddel om de nauwkeurigheid te vergroten. Dat lukt redelijk maar niet zo simpel, een vrij groot bijkomend nadeel van dit systeem is dat het geheel behoorlijk trager wordt. Met gebruikmaking van EGNOS is een nauwkeurigheid kleiner dan 3 meter haalbaar. Hoeveel kleiner is niet te zeggen omdat het van vele factoren afhankelijk is. Ik heb wel eens gehoord dat onder heel gunstige omstandigheden minder dan 1 meter haalbaar is.
Er is nog een mogelijkheid en dat is gebruik maken van extra signalen van zenders in de omgeving van de GPS ontvanger om een nog grotere nauwkeurigheid te behalen. Dan is een nauwkeurigheid van minder dan 3cm mogelijk!
Dit systeem maakt gebruik van een aantal GPS ontvangers die verspreid over het land zijn geplaatst. De locatie van die ontvangers is heel nauwkeurig bepaald en zit in een computer. Die computer krijgt ook constant de positie die wordt bepaald met de GPS satellieten. Door die twee te vergelijken kan de onnauwkeurigheid die ontstaat door een verscheidenheid aan factoren in de ruimte, de atmosfeer en nog meer, worden bepaald. Een computer berekent aan de hand hiervan correctiefactoren die via een eigen frequentie wordt uitgezonden. Met een speciale ontvanger en en abonnement op "de service" kan je dat signaal ook ontvangen en gebruiken om de fouten die op dat moment aanwezig zijn te corrigeren.
Let op dit systeem corrigeert niet de fouten die ontstaan in jouw apparatuur en/of door fouten van jouw! Een nauwkeurigheid van minder dan 3cm zal door ons alleen met grote moeite behaald kunnen worden. Voor een bewegend voorwerp, b.v. een boot, vliegtuig of auto, zal dat nooit haalbaar zijn. De grote nauwkeurigheid kan alleen gehaald worden met een stilstaande ontvanger!
Blijft dus als een paal boven water dat "wij" nu op dit moment eigenlijk nooit beter dan 3 meter nauwkeurigheid zullen halen en zelfs dat zal met moeite lukken.
Het "nieuwe" Europese satelliet navigatie systeem (Gallileo) wat nu in opbouw is belooft nauwkeuriger te zijn. Omdat dit nu wordt ontwikkeld zal de apparatuur moderner en beter zijn. Dit alles zal die nauwkeurigheid zeker verbeteren. Helaas kunnen we atmosferische omstandigheden, kleine foutjes in de satellietbanen en andere storingen uit "het heelal" nooit voorkomen dus de onnauwkeurigheden die daardoor ontstaan zullen altijd blijven. Wat de (on)nauwkeurigheid van het nieuwe systeem uiteindelijk zal zijn moeten we afwachten. Het duurt nog wel even voor het systeem helemaal klaar en volledig bruikbaar is.