"Funzweven"

Goed idee Sietse, maar ik denk dat het te ver gezocht is. Die ligger is denk ik niet nodig voor de stevigheid en is alleen maar lastiger om te maken. Ik zou hem gewoon uit EPP en EPS snijden, zonder je XPS, omdat dat sterk genoeg moet zijn hoor.
Onthoud dat gewicht soms zwaarder telt (haha woordgrapje :lol: ) als sterkte.

Nou, gister naar Den Bosch geweest en balsa, 2 standaard servo's, glasmatje, nog wat schroefjes en nog iets kleins gehaald. Dadelijk maar weer verder met m'n grote versie...

En ik ga toch een Boomer bouwen, alleen het profiel moet nog goed uitgewerkd worden. Daarna ga ik met de "scharnierpuntmethode" en een holle mal proberen een superkist te krijgen. Maten gaan hetzelfde worden als de echte boomer, maar het profiel gaat dunner worden.

Nou, ik ga weer bouwen, Greetz PCM

KOPEN? Denk je dat ik daar geld voor heb? :lol:
Als ik er 1 koop, kan ik voor dat geld elektronica voor 2 boomers kopen. Als ik ze zelf maak kost het ook nog bijna niks duss...

In dit draadje staat ook ergens dat de profielen en tekeningen niet beschikbaar zijn, ik heb het zelfs aan de ontwerper gevraagd, maar je hebt geen kans dat je ze zo kunt krijgen, tenzij je een Boomer koopt.
Lees dit draadje nog maar eens een keer goed door, er staat veel info in over snijden (inclusief een paar links), de snijboog van Sietse hang ook nog ergens rond en er zijn ook een paar links naar profiel-sites.

Greetz, PCM

whohooooo, Mijn laatse creatie vliegt nu wel lekker!!!
Het gaat trouwens om dat ding op pagina 9 8O wow, gaat hard hier, zo lang heb ik hem nog niet :lol:
HPIM0046.JPG

Deze heeft profiel MH60, zit een carbon buis in, 2mm glasvezel in de LE, is deelbaar en volledig EPS (vliegklaar 160 gram). Heb nu een ander staartje erop en alles zit erin. Lichte accu'tje van dat 9Voltje erin en knallen maar!
Nou bleek dus het zwaartepunt toch nog iets te ver naar achteren te liggen:), maar vloog al wel lekker. Wel weer zo langzaam en instabiel als de vorige keer. Een klein beetje up sturen resulteerde al in een stall. Stuiterd wel lekker door trouwens!

Daarna ff een muntje erin gegooid, WOW, wat een verschil. Ik smijt hem nu echt vet hoog en hij behoud zijn snelheid echt perfect. Ik gok dat de hoogtes ongeveer hetzelfde zijn als die van fons aan de bungee :!:

DLG-smijt, ietsje down, stabiel, aanduiken, looping, door in een rol, rondje rugvlucht, weer recht en vangen!!! (ok ok, is 1 keer gelukt, maar toch :lol: ) Er was nu niemand mee om te filmen (kon niet door omstandigheden :cry: ) en vanavond is het te donker voor mijn camera. Misschien dat het morgen lukt.

Ik zit nu trouwens wel te denken aan zo'n rondje balsa in de vleugeltip. Precies op de plek van je vinger, die verdeelt de belasting dan een beetje.

@sietse
Leuk apparaat.
Kun je niet een leuk tekeningetje maken met een bouwbeschrijving? profiel 1:1 erbij zou gweldig zijn.
Ik heb nu maar weer een wibros gemaakt, maar wil ook wel iets maken dat te dlg-en is.

LOL Sietse, ik ga ook maar es experimenteren met het zwaartepunt!

Arie, als ik thuis ben (ben nu in Amsterdam) zal ik effe dat profiel voor je opzoeken en online zetten, als Sietse me niet voor is LOL

Maar hij heeft gevlogen, m'n 1m44 versie! Had hem meegenomen vanmiddag, en heb net in het Amsterdamse Bos gevlogen. Had mijn 20m bungee bij me, maar die is toch net iets te klein. Vliegt leuk, maar een paar rondjes kan ie maar vliegen met die hoogte. Vliegt wel harstikke lekker, staart is nog te klein om hem te DLGen (staart ging zelfs krom staan omdat ik hem maar aan een kant geglasvezeld had, was nogal vochtig dus werkte als bi-metaal, maar ach ik moet toch een nieuwe staart hebben...) maar vliegt kei rustig en zweeft echt LANG.
CG ligt precies goed met 24 cm van LE, met twee standaard (45g) servo's en een KAN 650 mah 65 gram accu. Met een grote bungee moet deze heel goed in staat zijn thermiek op te pakken, iets minder geschikt voor hellingzweven denk ik.

Filmpje is gemaakt, komt er binnenkort op.

is die 41 halve span of lengte van het balsa?
heb je hem met een draad die aan 1 punt vast zit of met twee profielen gesneden?
zit er nog een verdraaing in de vleugel? hoeveel graden?

Veel vragen... :)

Alvast erg bedankt.

41 is half span. eigenlijk 41,25 maar dat vond ik te lang. Had gewoon een heeel mooi carbon stokkie (skyshark) van een vriend gehad en die is 82,5 cm :).
2 profielen gebruikt. verdraaing? uuuh, samen met een vriend gesneden. Toen hebben we de tip "een beetje" naar beneden gestelt. Ik gok dat het zo'n 1a2 graden is.

heb je al een programma om profielen te printen?

Ik heb precies zo'n stokkie liggen..een 2p
lekker stijf en licht!

Profielen uitprinten....geen programma nee...een idee?
Autocad files? dwg viewer? of kan het makkelijker

OK dan ga ik maar eens een snijboog maken.

Bedankt voor de info

mooi hè, die stokkies. Heb je ook zo'n carbon verbindingsstukkie? die moet je gewoon aan 1 kant erin lijmen. Eerst dus je skyshark doorzagen in het midden, dan omdraaien en erin lijmen. Aan de uiteinden is het namelijk iets dikker en sterker. Dat is bedoelt voor dat verbindingsstukje.

Ze hebben trouwens ook taps toelopende. Helemaal mooi!

Maar heb je nou een profielenprogrammaatje?

Zie ik dat nou goed? heb je het gat voor je skyshark 2p met de draad erin gesneden?
Gaatje in de profielen en en zaagsnede er in on de draad eri en eruit te krijgen? gaatje 5mm voor een 6mm stokkie ofzo? :D

haha, yeps, goed gezien. maar niet zo precies met het profiel hoor. Dat van dat stokkie bedachten we later pas. gewoon vleugel op tafel gelegd. streepje bovenop om wel op de goede plek te zitten, afgesproken welke kant we gingen draaien. en doorkleppen tijdens het snijden!

"ik ga nu naar benden, ja ik ook, begin aan mijn rondje.. halverwege.. nog een stukkie, en weer omhoog! Hoe issie bij jou? naah, wel aardig.
ff passen: nee, is nog erg krap. nog een keer! nou, zo moet ie wel passen!! hahaha. Lekker professioneel hè!
Hij paste toen vrij strak. Het boog een beetje uit. Gewoon maar gelijk boven en onder een tapeje geplakt. Het lekkere is dat het stokkie nu op de plek zit waar je hem ook vastpakt tijdens het werpen.

LOL Sietse, maar het is nou ook weer niet zo moeilijk om een klein hol rond malletje te maken :lol:
Of je snijdraad op een plek houden en lekker hard zetten :lol:

Net weer effe gevlogen met m'n BRH (BIG RED HERRING), en hij vliegt gewoon 25 meter vanaf een simpele handstart! (lanceren met normale vliegsnelheid, vanaf rond de 2m hoogte)
Ook effe ge-DLG'd (ja het is een feest van streepjes en apostrofjes, maar dit is wel de goeie manier toch?) en dat ging aardig, maar de lasten op de staart zijn niet goed verdeeld waardoor zelfs het plakband waarmee de staart vast zat scheurde door torsie!
Je moet wel een volle DLG worp doen, anders maak je niet genoeg snelheid omdat ie meer massa heeft.
Hij is wel aardig wendbaar, maar de rolsnelheid mag wel wat hoger.
Soms kwam ie tegen de wind in gevlogen vanaf 10m afstand op 1m hoogte, en ik denk ooh jee, hij overtrekt en ik kan hem gaan halen. Niet dus! Hij vloog nog prachtig die 10m en ik kon zelfs iets up trekken om hem te vangen!

Kijk wel even uit met met de wind mee vliegen: je moet dan even snelheid maken en hij reageert dan bijna niet op de roeren.

En de staart vloog er zelfs ook een keer af na het DLG-en, zodat hij van 5m vol naar beneden stortte (zonder staart vliegt ie wel rechtuit, maar glijdt hij gewoon zijdelings naar beneden in een bocht) en 2m omhoog stuiterde! Er was bijna geen schade, LE had niks, en de neus had alleen een paar kleine rimpeltjes. Carbon in de LE is dus nergens voor nodig! Behalve als je constant tegen paaltjes aan vliegt :wink: ...

En hij heeft ook veel minder last van turbulentie omdat hij groter is.
Omdat het profiel heel dun is, denk ik dat hij de wind beter kan penetreren omdat hij minder weerstand heeft.

Dat was 't, greetz PCM

nee, das het probleem.... Ik heb gewoon een grote lichtschakelaar erop zit, sluit mijn 7-cellen accu aan en klik hem aan. Gaat net. Alleen met mijn nieuwere accu's gaat het beter, maar dan moet ik hem af en toe uit zetten om de draad heel te houden. Zou toch beter moeten kunnen. Ik ben dus voorlopig op zoek naar beter snijdraad (heeft iemand een tip?).

Fons heeft wel een mooie, hij heeft een regelbare turbovoeding. Ik denk dat ik weer eens mijn treintrafo ga opzoeken...

enneee.. nog ff een berichtje wat ik neer wilde zetten toen het forum ff in onderhoud ging.

Fons, ff over die wind-mee-bocht. Dat is idd een tricky bocht. Van de zomer instructie gegeven aan parapente cursisten. Tijdens het u-circuit is er eentje om dezelfde redenen tever doorgevlogen. Hop, tip in de boom, recht naar beneden, enkel gebroken, einde cursus...

downwind%20bocht.JPG

houd er dus altijd rekening mee dat de bocht gewoon een stuk later komt dan gepland.. ook bij modelvliegtuigen.
alleen hangt hier je leven er niet vanaf :wink:

Nu op mijn site: http://www.putfile.com/sietse, een filmpje van wat gegooi op een veldje bij errug turbulente wind (af en toe ook best hard). Ging toch nog wel leuk :lol:

oh ja, die nieuwe is "boomer-mh60" (10 mb).

zodra ik weer eens snijdraad heb, zal ik weer wat nieuws gaan bouwen. Iemand nog tips watvoor draad ik zal gebruiken?

Back