Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

Welke diameter heet die buis? en wat is de straal van de bocht? als deze te klein is lukt dat alleen met rood koper.
Anders een vormtje uitzagen in balsa en in de juite vorm schuren, plamuren met 2 comp plamuur en op schuren en schilderen Dat is licht en toch stevig genoeg voor een uitlaat:)

Welke diameter heet die buis? en wat is de straal van de bocht? als deze te klein is lukt dat alleen met rood koper.
Anders een vormtje uitzagen in balsa en in de juite vorm schuren, plamuren met 2 comp plamuur en op schuren en schilderen Dat is licht en toch stevig genoeg voor een uitlaat:)

Het is ongeveer 4 tot 4,5 mm. De bocht is denk ik iets van 45 graden, dus geen 90 graden "knik".

Als de bocht erg scherp is, gewoon kleine, driehoekige stukjes uitsnijden en daarmee aan de slag gaan. 1 buis is 60 cm of zoiets, dus dan heb je even reserve...

Dit is ongeveer het idee:

07_CIMG0513-225x300.jpg

Ik heb dat Evergreen bekeken, maar de wanddikte vond ik wat te voor een uitlaat. En ze hadden alleen maar voorverpakt, per 4 stukken, voor 4 euro. Werd me wel een beetje duur voor een stukje uitlaat van 6 cm of zo. Ik heb nu 2 verschillende diameters (ik wist niet zeker welke maat het best zou staan, en wat ik niet gebruik mag ik terug brengen) alu buis mee naar huis genomen, die hebben een wat dunnere wand. Voor het buigen moet ik die met zand vullen, toch? Kan dat ook met dat fijne speelzand? Dat hebben we hier wel voorhanden, zandbak in de tuin, waar ik vast wel even wat uit mag lenen. ;)

Zand goed (en dan bedoel ik GOED!!!) aanstampen.
Of het aluminium lukt weet ik niet... Messing heb ik wel ervaring mee en die is positief.
En als de wanddikte van ABS-staf je te dik is: waarom niet met een smal breekmesje aan binnenzijde er wat afschrapen?

Zand goed (en dan bedoel ik GOED!!!) aanstampen.
Of het aluminium lukt weet ik niet... Messing heb ik wel ervaring mee en die is positief.
En als de wanddikte van ABS-staf je te dik is: waarom niet met een smal breekmesje aan binnenzijde er wat afschrapen?

Dat afschrapen had gekund, bleef alleen het probleem dat ik 4 stukken van 50 cm of zo moest kopen in 1 keer (voor 4 euro), voor een stukje schoorsteen van 7 cm of zo. Geen idee wat ik op korte of lange termijn met de rest moet, zoveel kan ik toch niet bouwen, alleen hier en daar een ouder bootje restaureren, en als dat klaar is wordt het vooral varen en onderhoud.

En ik was een beetje bang dat het plastic na verloop van tijd terug zou gaan buigen door warmte (zon) of zo. Of is het wel net zo vormvast als metaal?

ALU plooien lukt ook, maar wel met een vlam opwarmen en ook zand erin goed aanstampen en uiteinden met een houten pluggetje uiteinden dichtstoppen.
Op de juiste plaats buigen vergt wel wat oefening, daarom de uiteinden wat langer laten dan kan je het juiste stuk er uitzagen :)

Ik heb geprobeerd om de buis te buigen, en kwam zonder hitte en zand tot een redelijk resultaat. Klein deukje in de binnenbocht maar niet storend zichtbaar, je moet er echt naar gaan zoeken. En de echte uitlaat zal waarschijnlijk ook niet super strak zijn geweest als je bedenkt dat het origineel vaak op ruwe zee te vinden was.

Misschien dat ik nog een poging ga doen om het nog netter te doen, en dan 100% volgens de regels, maar dan moet ik eerst een brander aanschaffen, en stukjes hout om de uiteinden dicht te stoppen als het zand erin zit. Dat is het nadeel als je probeert te modelbouwen zonder echte hobbyruimte, en tussen de bedrijven van een gezin door. Al die handige hulpmiddelen die je zo nu en dan nodig hebt zijn er gewoon niet meer, jaren geleden opgeruimd...

Ik ben nu bezig met het vooraf lakken van wat delen van de mast. Ik zag trouwens dat ik nog geen plaatjes van het binnenste van mijn Vegesack had geplaatst, hierbij alsnog.

Situatie met de oude motor, die erin zat toen ik hem kocht:

oudemotor.jpg

En de nieuwe motor, waarmee hij een stuk beter vaart:

nieuwemotor.jpg

hallo

en hier de ingewanden van mijn vegesackje
sam0175mu.jpg

een filmpje op snelheid is er nog niet van gekomen
maar dat hou je nog te goed
lion accu van 2.200
micro servo en R600 ontvanger
roxxy regelaar en norbert bruggen motor
heel het dek kan er bij mij vanaf gehaalt worden zo heb ik betere toegang tot de ingewanden

gr raf

Hallo raf

Ik had het binnenwerk van de jouwe al eerder gezien, maar dat was al weer even terug. Heb je het probleem met het soms niet willen starten van de motor al opgelost? En pakt de ontvanger geen storing op nu hij de antenne zo dicht langs van alles heeft liggen?

Bij mij loopt de antenne vanaf de ontvanger naar bakboord, dan onder het dek geplakt naar achteren, volgt daar de ronding van de achtersteven, en gaat via stuurboordzijde weer naar voren, tot ongeveer de plek van de accu, om dan in het midden, op de roerservo, te eindigen. Ontvangst is daarmee prima, zelfs met ingeschoven antenne op de zender kan ik een stukje wegvaren zonder "hikjes" op de ontvangst, terwijl ik toch een klassieke FM zender gebruik (Robbe Starion) en geen 2.4 GHz.

Ik ben nu met de mast bezig, vandaag nog een laagje lakken, en dan misschien een keertje licht met waterproof erover om af te werken met blanke zijdeglanslak van Humbrol. Dat geeft een prachtige finish, zelfs met mijn "kwastengestuntel".

Heb zojuist dit topic helemaal doorgelezen en het valt mij op dat jullie vegesackjes allemaal zó goed als leeg zijn. Die van mij zitten 2 Servo's in die groter zijn dan de stuurservo's van mijn auto's, een lompe logitec ontvanger, 4aa's en een servomotor als aandrijving, en hij zinkt niet eens, lol

Laatst bewerkt:
De waterverplaatsing neemt door de rompvorm boven de waterlijn snel toe, dus je moet steeds meer gewicht toevoegen om de boot een mm lager in het water te krijgen. Daardoor kan er best nog wel wat bij, maar hoe lichter, hoe meer vrijboord, dus minder kans dat een golfje over de boeg slaat. Gezien het ontbreken van een echte opstaande rand bij de voorkant van de dekopening lijkt me dat wel wenselijk.

Fotootje van het "overbevolkte" binnenwerk van jouw boot en hoe hij op het water ligt zijn natuurlijk welkom.

Valt toch best wel mee met de drukte binnenin? Je hebt alleen veel voorin liggen, waarschijnlijk omdat je een lichte motor hebt en een zware stuurservo. Ik heb ook een "full size" servo op het roer zitten, maar het gewicht van de speed 280, en de accu daar iets achter, zorgen samen met de snelheidsregelaar (helemaal in de neus) ervoor dat de ontvanger bij mij tussen roerservo en accupack kon komen te liggen, dus relatief ver van storingsbronnen als de regelaar en motor, en de antenne ligt daardoor achterin. Het helpt natuurlijk wel dat de door mij gebruikte ontvanger (Futaba R-114F) erg licht is.

Ik zie trouwens dat er met de opbouw van de Vegesack hier en daar iets net wat anders zit dan bij het origineel. Ga je de mast er nog opzetten, of niet? Hij is zo wel handzamer, dat zeker, en ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik de mast weer zou terug plaatsen, maar toch maar gedaan. Het bootje oogt dan wel beter, vind ik.

Back