Graupner Bell 212 restauratie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door heimhelicopters, 27 okt 2015.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    De accu's passen er precies in en ik klem ze af met een stuk schuim. Daarna volgt een moment van proefdraaien met de staartrotorbladen erop.

    [​IMG]

    Dat was maar van korte duur want de aandrijf as slipte na korte tijd door. De Inbus wormpjes hebben het niet gehouden. Dan moet er weer e.e.a. uit elkaar gehaald worden om bij de schroefjes te kunnen komen. Daarvan waren de kraters nu beschadigd en de wormpjes moesten vervangen worden.

    [​IMG]

    Daarom maar nieuwe en iets langere besteld. Dat blijkt een goede keuze. De 6kant is dieper en de inbussleutel heeft veel meer grip.

    [​IMG]

    De gyro werd de SL720 die ik nog had liggen. Daartoe kon de S3001 servo er weer uit want de SL 720 kan alleen digitale servo's aansturen.

    [​IMG]

    Omdat ik toch al inbus wormpjes moest bestellen heb ik gelijk een paar boutjes mee laten komen die zo'n 12mm borst hebben. Die kort ik wat op de schroefdraad zodat ze als bladbout kunnen dienen. Zo drukt er geen schroefdraad in het hout van de bladen.

    [​IMG]

    gegroet!
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Het had eigenlijk de laatste vlucht van 2018 moeten worden, maar het werd de eerste van 2019......
    Het werkt allemaal, fijnafstelling moet nog gedaan worden. Het was een winderige dag en vliegen was mede daardoor en de koude toch wat lastig.
    Halverwege de vlucht land ik even en zet ik de gyro gain toch wat hoger. Wel beter, maar bij dit schip moet de staart ook wel een beetje pendelen toch?
    Hij is ook erg gevoelig voor windvlagen Maar er zitten ook peddelbladen op die voorzien zijn van gaatjes waardoor de peddels dus lichter zijn dan origineel. Ik weet nog niet of dat beter of slechter is voor dit schip.



    Nu tijd om alles weer uit elkaar te halen en de romp mooi te maken.
    Groet, Steven
     
    Gimpy en helihenk vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of hij moet pendelen weet ik niet.... wat ik wel weet, is dat die hele lange en érg dunne as tot wel twee slagen torsie vertoont in de lucht, en bij stuurbewegingen fors "opwindt" en "afdraait". Wat van belang is, is dat je hekrotor servo niet te snel is, want door dit opwinden en afdraaien komt de feitelijke stuurrespons toch wat later, dus dat heeft heel weinig zin.
    Mijn ervaring daarmee is dat wat je wint aan agiliteit, verlies je weer precies aan stabiliteit, dus eigenlijk sta je alleen maar veel harder aan die sticks te roeren.
    Het zou vermoedelijk beter zijn het paddelgewicht gelijk aan origineel te houden, maar het oppervlak te vergroten, maar daar heb ik nooit mee kunnen experimenteren.

    Je staat daar overigens ook niet echt op de meest ideale plek, daar tussen al die grote gebouwen, uiteraard....
     
  4. Gimpy

    Gimpy

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Purmerend
    Het effect van het "opwinden" van de 1.2 mm aandrijfsnaar wordt stukken minder door de gyro in rate mode te vliegen i.p.v. heading hold. In h.h. zal de staart ten allen tijde zijn positie vasthouden met alle voornoemde vervelende gevolgen voor de aandrijfsnaar. Ik vlieg een aantal van deze modellen, elektriek en brandstof naar volle tevredenheid met de GY 401, maar wel in rate mode en ze zijn hartstikke stabiel op de staart. Zorg er ook voor dat het rotortoerental niet hoger is dan 1200-1250 tpm, met max 5 graden pitch en dan vliegen ze prima.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Er van uitgaande dat deze heli origineel zonder gyro gevlogen werd en dus ook zo ontworpen is heeft me in eerste instantie doen besluiten om de gyro natuurlijk in rate mode te gebruiken, maar omdat de sl720 alleen maar digitale servo's kan aansturen en ik alleen nog maar een DES808 had liggen heb ik deze gemonteerd. Ondertussen is er een langzamere servo onderweg. Mijn ervaring met mijn heim's is eender dat dat prima werkt. Ach, stukje bij beetje met wat bijstellen hier en daar wordt het toch meestal steeds beter.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nog wel een oude tolgyro voor je liggen, hoor... een Futaba kogelgelagerde (die laatste meest luxe versie) en er moet ook nog een Graupner tolgyro zijn, ook iets van Profi-BB....
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik vlieg mijn space Baron gewoon met oude Futaba tolgyro en dito servo, snaarstrak. Heli is 100% Origineel. Mijn Schluter MD500 idem, snaar strak. Niks heading hold.

    In mijn Schluter Cobra zit ook een oude tolgyro. Bedoeling is on hem uiteindelijk zonder te vliegen en de gyro vooral in het begin er even bij te hebben. Groot voordeel is dat de gyro doormiddel van een fysieke schakelaar snel in en uit te schakelen is. Eenzelfde gyro komt ook in mijn MFA sport 500 MKII.

    Voor dit soort helis zweer ik bij oude tolgyros
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb leren helivliegen met de Twin-jet zonder gyro. Later met gyro vloog het toch wel een stuk prettiger.
    Later met de Heim/Vario`s vloog ik wedstrijden zelfs F3C met een tolgyro terwijl iedereen al met piezo vlogen.
    Die hadden in die tijd ook hun nukken en waren erg duur. Ik had geen nadelen ervan want mijn staart was altijd goed.

    Op zo`n oldie zet je gewoon een 401 met een 3001 servo op rate modus en dat zou goed moeten werken.
     
  9. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Hoe heb je dát dan vast kunnen stellen, die twee slagen, en ook nog in de lucht? Knap stukkie werk in ieder geval.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De 2mm staaldraad kon je al opwinden en was merkbaar in het vlieg.stuurgedrag van de staart rotor.
    De kilometertellerkabel die gebruikt werd bij de Twinjet kon je nog iets verder opwinden.
    De staart rotor van een helikopter verbruikt ongeveer 30 % van het totale vermogen .

    Plotselinge veranderingen in pitch geven dus evenredig meer of minder druk op die aandrijving en door die veering kan een moderne gyro met snelle servo daar niet mee omgaan. Riemaandrijving is beter maar geeft meer weerstand, niet wenselijk bij elektrohelies. Starre aandrijving (cardan) is kwetsbaar bij de kleinere helietjes. Bij de grotere is dit wel de meest ideale aandrijving.
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik zag pas een T-rex 700 met 11kW elektro vermogen, alles is relatief ;)

    Groeten

    Arie
     
  12. Gimpy

    Gimpy

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Purmerend
    Kilometerteller kabel? Bij de Twin Jet?
    En 2 mm staaldraad? Absoluut geen standaard uitvoering van de 212. De heckrotor wordt simpelweg aangedreven door een verenstaaldraad met een diameter van 1.2 mm en een lengte van 105 cm. Deze loopt in een messing buis naar de hooggelegen heckrotor. Iedere andere constructie berust op een inventief knutselwerkje van de eigenaar, waarschijnlijk omdat de aandrijfsnaar in deze lengte niet meer te vinden is. De handelsmaat van gestrekt verenstaal is maar 1000 mm en da's te kort voor de 212....

    Harry
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Blijkbaar waren er verschillende uitvoeringen. Mijne had de flex aandrijving.
    Ik had ook de beschrijving en tekening erbij waar ook die aandrijving .
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
  14. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Zo zeg, 15 pk, dat is toch een serieus vermogen.
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Niet nodig , ik heb ook nog 3 tolgyro's liggen....

    2mm staaldraad was standaard bij de heim's. De 1,2mm is verkrijgbaar in 1500mm lengte.Dat had je zelf lang geleden al eens gemeld in ditzelfde draadje. en ik zag dat het nog steeds leverbaar is...

     
  16. Gimpy

    Gimpy

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Purmerend
    Ja, dat klopt.
    Dus 212 vliegers, doe er je voordeel mee want de snaar om de pakweg 10 draaiuren vervangen kan een berg ellende schelen. Schluter gebruikt overigens ook 2 mm verenstaal voor de heckaandrijving van veel van zijn modellen. De eerdere Cobra, Gazelle en de DS22 waren wel uitgevoerd met de eerdergenoemde "kilometerteller kabel".
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Welke snaar ? die waar je de 212 mee start ?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat is zo moeilijk niet hoor.... als je weet wat er ongeveer voor vermogen nodig is voor de hekrotor (voor die TwinJet is dat ongeveer 100W) en je weet het toerental, dan kun je het koppel uitrekenen wat op die as staat... Daarna is het nog maar een heel kleine stap om dat koppel op de as te zetten en te kijken hoeveel slagen hij rond gaat.

    Het 1 mm asje in mijn 450 size BO105 bijvoorbeeld, draait ongeveer een kwart slag op onder de statische vliegbelasting...

    Het is geen exacte wetenschap, maar dicht genoeg in de buurt, of het nu anderhalve slag, of 2,5 slag is, of 2, dat doet niet zo heel veel ter zake. Wat er toe doet, is dat hekrotor-commando's die as als een horlogeveer op en af laat draaien....
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens: bij mijn weten word de benaming "flex-drive" in principe gebruikt voor iedere as die niet in een rechte lijn loopt, of dat nu een "kilometertellerkabel" of een dunne staaldraad in een gebogen buis is.
     
  20. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Ja ja, niet zo moeilijk, het is nogal wat. Hoe bepaal je het benodigde vermogen van de heckrotor, hoe bereken je dat koppel, hoe reproduceer je dat koppel, en dan, het ene uiteinde van een staaldraad twee slagen in de rondte draaien terwijl het andere eind stil staat, het is allemaal niet niks.
     

Deel Deze Pagina