Graupner Bell 212 restauratie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door heimhelicopters, 27 okt 2015.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De staartrotor gebruikt ongeveer 30 % van het vermogen om in de lucht te zijn. Het is echt niet zo moeilijk.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je denkt te moeilijk: Heli pakt ruwweg 100~125W per kilo, waarvan ruwweg 25% naar de staart gaat.
    Dus: heli=4 kilo (en dat zal die Bell ongeveer wegen)=400W, 25% is 100 W

    Het zal gerust een beetje afwijken, maar dat is niet zo heel belangrijk. Het gaat niet om de exacte hoek, het gaat om "een idee van de orde van grootte".
    Toerental is motortoerental, dat zal bij die Stamo zo om en nabij de 12 K bedragen. 12000 toeren is 200 omw/sec (in het SI werk je met omw/sec, niet toeren per minuut)
    100W / (200X2Pi) = 100/628,5= 0,159 Nm, is 15,9 Ncm

    Neem een wijnkurk van 2 cm doorsnee, wikkel er een touwtje omheen, en hang er een anderhalve literfles water aan, en je hebt een koppel van 15,9 Nm, ongeveer.

    Nu hoef je alleen nog maar met een reststukje van die as uit te zoeken hoeveel hoekverdraaiing je nodig hebt om die fles van de grond te takelen, en die hoekverdraaiing om te zetten naar de werkelijke lengte van je as...

    Ik heb dat bij mijn kleine 450 size BO 105je op exact dezelfde manier gedaan, al had ik daar aan de hand van het stroomverbruik een wat nauwkeuriger waarde voor het vermogen, en aangezien daar de overbrenging van de hekrotor 1:1 is, kon ik die kurk rechtsstreeks op de hekrotor as steken.
    Zou bij die Twin Jet ook kunnen, maar dan moet je nog even de overbrenging van de hekrotor (ergens in de buurt van de 2,1:1 als ik me niet vergis) ook meenemen. Dus dan moet er 2,1 keer zoveel gewicht aan die kurk hangen. En dan draai je de koppeling rond tot je dat gewicht optakelt, en dan tel je de slagen.

    Mensen denken vaan VÉÉL te moeilijk.

    (ik had last van assen die om de 20 minuten braken, en ik wilde weten of dat aan overbelasting lag of wat anders, en overbelasting leek me stug, exact vanwege de reden dat die Twin Jet óók zo'n dunne as had.... Ik bleek gelijk te hebben... :D)

    Edit: Rhelie was me nét te vlug af...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En hop , ook hier de foto's verplaatst naar mijn onedrive. Weg met Photobucket.

    Koud en nat weer , lock-down maatregelen , nieuwe wetgeving voor drones en modelvliegtuigen en vooral nu de onmisvatbare RMZ zone hier in twente maken dat ik maar een winterproject maak van mijn Bell 212. Het deel waar ik het slechts in ben: Verven. Toch hoop ik dat , omdat er weinig druk op het project zit, er betere resultaten in te bereiken.

    Maar eerst nog een plaatje van 30 december 2018 omdat ik die toen niet gepubliceerd heb.

    [​IMG]

    De rotorbladen, na balanceren en aflakken voorzien van glanzend witte folie. Wit in tegenstelling tot het mat zwarte zoals in de catalogus foto's. Hiermee heeft de heli aldus een tweetal keren succesvol gevlogen.

    Als winterproject zogezegd de laatste stap: het verven van de romp. Hij is nu vergeeld en zo vuil dat dasty het er ook allemaal niet meer afkrijgt. De verf mag er dus af.
    Ik wil de romp graag in de catalogus kleuren maken met het limoengroen en rood. Op rc-heli wordt meerdere keren aangegeven dat met de rompen van verf ontdoet met in aceton gedrenkte lappen eromheen hem een paar dagen in een afgesloten plastic zak te stoppen. Echter verlies ik dan ook alle ABS toeters en bellen die op de romp zitten en dat wil ik niet. Ik denk dat dit een langdurig project wordt van schuren en veel schuurpapier, plamuren en weer schuren. Gezien er geen haast is moet dat lukken.

    Vervolgens om het winterproject te starten heb ik het mechaniek weer uitgebouwd. Dat vind ik altijd zo'n zucht moment om alles weer uit elker te moeten halen en daarom heeft het ook lang geduurd voordat ik de "stoute schoenen" maar eens heb aangetrokken.
    Vervolgens heb ik het motorcompartiment eens goed onderhanden genomen met een boenkwast en allerlei verschillende vet en vuil oplosmiddelen om het houtwerk schoon te maken. Als ik het zo vergelijk met een foto van toen is het aardig gelukt:

    Before:

    [​IMG]

    After:

    [​IMG]

    De lege romp. Hier en daar al geprobeerd wat schuren doet:

    [​IMG]

    Tot later! ik vermaak me nog wel even met schuurwerk, Steven.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2021
    Demaic vindt dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die romp was bij mij een drama, allemaal minuscule gaatjes openbaren zich als je gaat spuiten.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Zo nu en dan even een avondje schuren aan de romp. De kleuren gaan eraf , wit mag blijven maar het wordt wel dunner....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende keer verder.

    Groet!
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Nouja , hij is weer wit......
    Zie mijn vraag in de spuitcabine .

    [​IMG]

    groet, steven
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Landingsgestel geschuurd......

    Voor:

    [​IMG]

    Na:

    [​IMG]

    Groet, Steven.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je geen last van gaatjes in het rompvlak ?
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Natuurlijk wel René, er zit al een flinke klodder plamuur op de romp her en der. En na zo'n spuitlaag zie je weer tientallen plekjes die aandacht nodig hebben..... Ik word daar helaas altijd een beetje moedeloos van en dan gaat het project nogal eens in de pauze stand. Zeker als het , zoals deze, niet direct af hoeft omdat ik er niet wekelijks mee vlieg. Ik had hem begin dit jaar al weer vliegend willen hebben , maar dat wordt alweer een jaar later.....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je dat dan niet beter met een filler of spuitplamuur doen? Dan pak je in ieder geval alles in één keer mee...

    Ik doe zoiets niet vaak (gelukkig) maar ALS ik zoiets doe, dan met spuitplamuur, en dan weer min of meer blank schuren met nat watervast, Met een stevig sponsje als "schuurblok". Dan scheurt het papier niet de miniscule plugjes plamuur uit de gaatjes. Want dat is altijd mijn grootste probleem, dat je met droog schuurpapier en een hard schuurblok de plamuur weer uit de gaatjes trekt als ze klein en/of ondiep zijn. Maar ik vind het altijd een horrible klotewerk. Vandaar dat mijn rompen eigenlijk nooit echt mooi zijn :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    heimhelicopters en AHoogendijk vinden dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En dan heb je soms een verloren uurtje met mooi weer erbij en alle seinen op groen zeg maar. Echter wordt dat uurtje natuurlijk een halve dag......

    Spuitmalletjes had ik al eens gesneden uit oude folie.Helaas is deze folie totaal niet geschikt als spuitmal, maar daar kwam ik pas achter toen ik de mal weer van de romp wilde verwijderen....... Jammer.

    [​IMG]

    Het afplakken....

    [​IMG]

    en spuiten . Dat kon mooi buiten vandaag. Iets met sein op groen vandaag en matige afzuiging in de spuitcabine....

    [​IMG]

    En groen ook natuurlijk. [​IMG]

    Eeeuh,.... rest me te zeggen: tot over een jaar???
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
    Demaic, Helikapoter, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het is maar een half jaar geleden hoor :)

    Dus een jaar kan je het echt niet uitstellen:jan:
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    MOOI!!!!!
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Erg fraai, en een frisse kleur ook !!
     
    harkalt vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hoi! Ik krijg een paar dagen geleden een mail ivm de oldie meeting in Eibergen. Tja, dan moet hier ook weer wat aan gedaan worden.....

    Dus, nog net geen jaar geleden..... Ik heb weer wat gedaan. Een paar plekjes in de verf op de romp hersteld en de decals geprint en afgelakt.

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Ik heb het nog nooit eerder gedaan dus het zal wel lukken.....
    Maar of het voor de oldie meeting klaar is...?

    S.
     
    renetl50, Helikapoter en AHoogendijk vinden dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hup daar gaat het....

    [​IMG]

    De vlag is een beetje jammer. A: omdat ie duits is natuurlijk, en B: omdat de kleuren half doorschijnend zijn. Ik had het op fotokwaliteit geprint maar da's dus niet voldoende. Maar meer dan dit wordt het dus niet.

    [​IMG]

    Hier en daar wat craclé.. Jammer. Ik stip het wel aan met een watervaste stift.

    [​IMG]

    Helaas is rood ook te doorzichtig.....

    [​IMG]

    Groet voor nu.
     
    Demaic en Helikapoter vinden dit leuk.
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind het er prima uitzien! Hoe ga je de ramen doen ?
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    René,
    ik ga de ramen uit folie uitsnijden. De deurlijnen ga ik met een fineliner doen alvorens de blanke lak erop gaat. Joop van Lent zei altijd de ramen na het aflakken te plakken anders wordt het één grote glimzooi....Maar dan wordt het fineliner lijntje weer lastiger te zetten....
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Bruno van Hoek en brutus vinden dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Tsjonge , waar is die foto gemaakt? Lijkt me een zeer koude omgeving.....
     

Deel Deze Pagina