Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hans V, 10 jun 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Deze week is het bepaald geen vliegweer dus kan ik nu mooi de dingen verbeteren die noodzakelijk zijn zoals de goede werking van de remkleppen Van @PH_AJH kreeg ik recent deze remkleppen garnituur omdat wat er nu inzat te veel speling had en de remkleppen maar voor 45 graden open gingen.

    Remklep as_1.jpg

    De maat was perfect maar er deed zich een probleempje voor omdat de vorige bouwer van de Mini Nimbus de staaldraad voor de aandrijving van de remkleppen bij de vleugelwortel te kort heeft afgeknipt en daardoor grijpt het niet goed in elkaar. Als de vleugel ook maar iets verschuift werken de remkleppen niet meer en daarom moest ik deze as iets verlengen.

    Remklep_as_2.jpg

    Klinkt gek maar echt eenvoudig is het niet omdat als de as te lang is schuiven de vleugels niet meer goed aan op de romp, is hij tekort dan heeft het verlengen ook geen enkel nut gehad. Ik kan het pas verlijmen als het echt helemaal goed zit maar vast is vast zeker met seconden lijm. Op de 3de foto is goed te zien dat het lager verder uitsteekt.

    Remklep_lager_1.JPG

    Omdat ik deze vleugels uit wil wisselen met een andere romp en het bij deze door mij volgens de tekening is gebouwd kom ik daar helaas ook enigszins tekort maar het gaat net goed mits ook hier de vleugels niet te veel verschuiven.

    Remklep_lager_2.JPG

    Misschien zal ik het staaldraad voor de aansturing van de remkleppen toch een stukje moeten gaan verlengen door er een messing buisje op te solderen met daar weer een kort stukje staaldraad aan voor het vierkante messingdeel dat ingrijpt op die vierkante kunststof as op de romp. Dat zou moeten werken en zijn de vleugels volledig uitwisselbaar en werkt het ook 100%.

    Op de elektroromp werkt het inmiddels wel zoals het hoort en draaien de remkleppen wel 90 graden open.

    WD_9697.JPG
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Over verlengen gesproken. Bij mijn flamingo zat een stuurkabel los en bij het repareren ging het mis want de binnenkabel brak af want kunststof wordt toch wat bros met de jaren. In de modelbouwwinkel hadden ze alleen maar binnenkabel met de lengte van 1 meter en dat was tekort. Verlengen was niet mogelijk zei de verkoper en langer konden ze niet bestellen.

    Daarom heb ik het zomaar opgelost.

    Binnenkabel.JPG

    Staaldraad van 3mm met seconden lijm ingesmeerd en in de binnenkabel gestoken, overtollige lijm meteen weggehaald en zo heb ik alsnog de gewenst lengte of nog langer als dit noodzakelijk is. :)
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2018
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zoals ik al eerder schreef, omdat als de vleugel ook maar wat verschuift de remklep niet meer werkt, heb ik daarom geprobeerd om de staaldraad die uit vleugel komt iets te verlengen.

    Dit is ongeveer de afstand tussen de romp en de vleugel waarna de remklep al zijn werking verliest. De bevestiging van de vleugel gebeurd met twee bouten en die zit best wel stevig maar soms verschuift de vleugel toch bijvoorbeeld aan de helling als de vleugels veel bewegen. Sommige zullen zich afvragen waarom ik dan de vleugel niet vast tape aan de romp en dat is omdat je na een tijdje de solarfilm lostrekt.

    WD_A3E3.JPG

    Na wat zagen en solderen had ik dit:

    Remklep_verlenging_1.jpg

    En als ik het dan soldeer aan de bestaande staaldraad dan komt er zo'n 1cm bij en dat zou voldoende moeten zijn.

    Nog niet op de vleugel gesoldeerd maar eerst getest met een gelijkwaardig vierkant kunststofprofiel wat ook in het lager zit en na wat uitlijnen werkte het prima:
    Dit is het resultaat:

    Remklep_verlenging.jpg

    Maar toen ik het eenmaal vast soldeerde aan de vleugel en daarna de vleugel op de romp schoof wilde de remkleppen helemaal niet meer draaien en zat het allemaal muurvast. Waarschijnlijk wringt het nu flink omdat de hoek van de draad met het verlengingsstukje nu anders ingrijpt op het lager (4de foto). Veel korter kan ik het messing buisje ook niet maken want dan is er onvoldoende body om het goed vast te solderen en bestaat de kans dat het gaat knikken en uiteindelijk los gaat zitten. Ook een stukje van de draad inkorten (0,5cm) die uit de vleugel komt is ook geen optie want dan kan ik de hele remklep los gaan maken als dit ook niet werkt.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vleugel gewoon vasttapen aan de romp......als je op je vleugel eerst een strookje plakband doet kun je daar overheen vasttapen zonder dat je de oracover stuk trekt bij het verwijderen.
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik zal dit maar gaan toepassen @PH_AJH want dat is minder werk en ook minder pijnlijk dan telkens je vingers verbranden. ;)
    Nu kan ik het nog doen voordat ik de vleugels opnieuw ga bespannen.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je kunt gewone doorzichtige Tesa plakband op de folie plakken. De isolatietape waarmee je de vleugel aan de romp tapet komt daar dan bovenop. Dus niet het plakband onder de folie, als je dat bedoelt
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het was inderdaad niet mijn bedoeling om het plakband onder de folie te plakken. :)

    Ik overweeg het wel om de vleugels met glasmat te gaan afwerken i.p.v. opnieuw te bespannen en ze dan te spuiten om zo de kleine beschadigingen te verminderen, het balsa op de vleugel is vrij zacht en licht. Waar ik nu af en toe vlieg is het vrij hobbelig en bij een landing tegen een uitgedroogd zandbergje ontstaan er toch snel deukjes in de beplanking. Door witte pigment toe te voegen aan de epoxy is er al een goede dekking en gebruik je minder lak en dat werkt gewicht besparend. Bij mijn vorige Nimbus was ik er al mee bezig maar ik ben toen gestopt met de hobby en heb het helaas niet verder afgemaakt. .

    3 weken geleden stond er trouwens op Ebay Italië een nog ongebouwde Mini Nimbus te koop met styropor vleugels maar die ging aan me voorbij omdat iemand automatisch bood en die vleugels had ik dan zeker met glasmat bedekt. Het is veel werk maar het eindresultaat mag er dan ook wezen.

    De cockpit wil ik ook verbeteren/versterken door een frame te maken waardoor ik van die plastic scharnieren af ben die na verloop van tijd gaan uit lubberen en de cockpit los gaat zitten. Plannen zat dus maar ik neem de tijd ervoor.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vergis je niet in het gewicht van zo'n glas/epoxy bekleding.
    Die is minimaal (!) 2x zo zwaar als gewone Oracover.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben dat helemaal met je eens Dirk maar het geeft ook 10X minder ergernis. Elke dag dat ik nu ga vliegen sta ik eerst te strijken en gebruik ik de föhn, zo'n behandeling krijgen mijn overhemden niet eens. :)
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    (Japan)papier en lakken!
    Een (te) zware kist geeft ook veel ergernis.
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Jij schrijft het nu hier Dirk en ik dacht er eerder ook wat meer over na. Maar papier en lak zal nooit de bescherming geven die 25gr mat met epoxy wel geeft.

    Op die vleugel van mijn oude Nimbus was het oppervlak behoorlijk hard en ook nog eens spiegelglad na het vele polijsten en het gewicht viel best wel mee maar het moet natuurlijk geen 500gr meer worden. Met dit in mijn achterhoofd blijf ik er daarom steeds aan terug denken maar ik kan het pas echt beslissen als ik de oude folie helemaal verwijderd heb omdat ik dan pas de staat van het balsa kan zien. En ik heb liever dat het gewicht in de vleugels zit dan in de romp. Perfecte is het, ondanks dat het een elektro uitvoering is, er geen lood bij hoefde in de neus anders dan bij de standaard uitvoering.

    Zou ik de styropor mallen hebben gehad dan maakte ik me ook minder zorgen omdat je dan de vleugel in de mal kan leggen en hem daarop laat uitharden, zo voorkom ik dat er ergens torsie zou kunnen ontstaan. Daarom hoopte ik dat mijn bod op Ebay voldoende zou zijn want dan had ik de mallen en nieuwe vleugels gehad. Ook al bood ik 3 seconden voor het einde, ik werd overboden en ik heb toch een potje lopen schelden die avond. :)
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb je Nimbus gevonden en je zei eerder dat je de dikte van je cockpit 1.5 mm wilde maken, ik moet er zelf eentje maken voor mijn Cirrus en neem daar 0.75 mm voor..
    Door de ronding en bodemplaat en achter en voorplaat word hij dan sterk genoeg lijkt me
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Sorry dat ik jou er niet op heb gewezen dat ik een draadje over de Nimbus had aangemaakt.

    Ik heb de cirrus in het verleden ook gebouwd en die heeft van de fabriek uit al een dunne cockpit. Maar 0.75mm dikte is te weinig voor de Nimbus mede omdat er voor de cockpit geen frame wordt gebruikt en zelfs met 1.5mm gaat op den duur de cockpit wat vervormen. Ik overweeg nog wel om een frame te bouwen om zo het wat steviger te maken en ook met een betere cockpit sluiting dan alleen een messing buisje met een staaldraad met een veer erin + een sleuf te maken in de cockpit zelf. Bij al mijn oudere Mini Nimbussen scheurde het uit bij die sleuf en dan ga je al gauw met plakband werken. :)

    Ik heb nog een cockpitkap waar ik een gips mal van ga maken maar in het najaar ga ik weer volop bouwen aan de Mini Nimbus en kijken hoe ik de verbeteringen kan toepassen.

    Nimbus cockpit.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2018
    arjan191 vindt dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vandaag (iets te laat) ben ik nog even gaan vliegen met de Mini Nimbus. En nadat ik de prop moest vervangen door een lege accu maar ik toch nog wilde starten waarna hij hard tegen de grond ging. Wat maakt dat een verschil zeg nu ik vlieg met een Aero=Naut Cam Carbon 12x8 prop. Deze komt sterker over, maakt minder lawaai en de motor maakt meer toeren. Omdat ik nu de Vario/GPS heb aangesloten en zodoende de data niet kan vastleggen ontbreekt de info van de motor.

    De vluchten heb ik wel kunnen vastleggen.

    GPS.jpg

    En hier staan nog wat video's hoewel het inladen ervan wat tijd kan kosten. Weliswaar geen professionele camera maar het gaat om het idee. :)
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
    Tamiya1970 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    s-l16001.jpg

    Ik ben een tijdje passief geweest met het bouwen maar er kwamen andere dingen tussendoor zoals een nieuwe (game) PC bouwen en dat kost tenslotte ook de nodige Euro's.

    Maar het zoeken naar onderdelen ging gewoon door en recent zag ik deze set styropor vleugels voor de Mini Nimbus in de USA en heb ik ze voor een zacht prijsje kunnen kopen. Nu maar hopen dat ze ook heel aankomen.

    Mijn bedoeling is om er elektrische remkleppen in te gaan bouwen en de vleugels te bekleden met 25gr glasvezel en ze dan te gaan spuiten. Ik hoop hiermee te schade aan de vleugels te beperken zoals het de afgelopen zomer maar al te vaak gebeurde omdat het gras zo droog en hard was en dat het balsa daardoor flink te lijden had.

    Het zal niet binnen een maandje af zijn maar ik neem er gewoon de tijd voor. :)
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Goed de vleugels zijn inmiddels onbeschadigd binnen en beide wegen nog geen 350 gram p/st. Gelukkig heb ik de vleugelpennen al in huis die ik nog moet buigen van 4 graden naar 2 graden.

    Even een vraagje aan de doorgewinterde bouwers. Heeft het zin om de vleugelpennen eerst te verhitten voordat ik ze ga buigen om ze daarna af te koelen in koud water, of zijn een paar rake klappen al voldoende zonder dat dit ten kostte gaat van de sterkte?

    IMG_20190318_164332.jpg

    Omdat helaas de rolroeren ontbreken moet ik die zelf gaan snijden. Het Ritz profiel heb ik inmiddels uitgeprint en zo gauw als ik de tijd en zin heb ga ik de snijribben maken. Dit heeft mijn voorkeur i.p.v. het bewerken van een kant en klare balsa achterlijst.

    IMG_20190318_164535.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik doe het altijd koud. Bij stalen pennen gaat dat goed. In geval van Carbon pennen minder :banana:.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Stalen vleugelpennen (=verenstaal) NOOIT !!! verhitten voor het buigen. Daardoor verzwakken ze!
    Tenzij je weet hoe je ze weer moet harden (en weer ontlaten)!

    Buigen kun je goed doen door de pen goed in een bankschroef te klemmen.
    Het buigpunt net de halve diameter uit de bek laten uitsteken.
    Dan een ringsleutel eromheen (de ring als eerste/richting bankschroef), dat korte armpje op het uitstekende stukje staal laten rusten, en dan met het lange eind van de sleutel buigen.
    Welke maat ringsleutel? 1 à 2 maten groter dan de diameter van het te buigen stuk staal is een goed compromis tussen de maat en de sterkte van de ringsleutel.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb het wel eens gedaan: 10 mm verenstaal buigen.
    Eerst uitgloeien: oranje heet en aan de lucht (langzaam) laten afkoelen.
    Daarna buigen.
    Dan weer opwarmen tot net iets verder dan donker rood gloeiend (ze zeggen wel eens kersen rood), pakweg 650 gr..
    Hierbij is het belangrijk dat je dat niet in te veel licht doet (zonlicht buiten), omdat je het dat te heet maakt. Je ziet de kleur niet goed door het vele licht.
    Dan snel afkoelen in olie. Niet in water!! met water gaat het te snel. Dan wordt de buitenkant glashard en springen de krimpsplinters er van af...

    Daarna ontharden (=het allerhardste er weer uit halen, en stukje taaiheid toevoegen).
    Dat doe je door hem weer te verhitten tot het NET begint te gloeien (500 à 550 grC).
    Doe dat in een donkere werkplaats, en pas als je ogen aan het donker gewend zijn.
    Zodra je het eerste rood ziet opkomen stoppen en rustig af laten koelen.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina