Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hans V, 10 jun 2018.

1. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Vanochtend nog wat zitten verlijmen en nog wat lopen schuren en ook nog effe geluncht alleen zonder die 4de bakkie koffie en @Dirk brengt ook geen koffie tussendoor. Maar een paracetamol zou meer op zijn plek zijn geweest gezien de ontwikkelingen. :) :)

IMG_20190413_135808.jpg

Het rolroer past maar toch ben ik niet helemaal tevreden met het eindresultaat. Op zich is de torsie/verdraaiing er helemaal uit maar nu zie ik dat het rolroer aan de tip eigenlijk iets te dun is waardoor het rolroer daar wat ondieper ligt en het profiel feitelijk niet mooi doorloopt. Ik had dit al eerder gezien dat het profiel daar iets te dun was maar ik hoopte dat door alles aan de rolroertip weg te snijden wat het rolroer te lang was het probleem uiteindelijk minder zou worden maar dit is niet gelukt.
    Het gaat toch om zo'n 0,5mm (schat ik) dus niet netjes. Ik moet nu de snij rib van de tip wat aanpassen en het overnieuw gaan doen zodat het tipprofiel 0,5mm dikker wordt.

Veschil.jpg

Ik krijg het niet goed zichtbaar met mijn camera en één hand om de boel goed vast te houden maar men kan zien dat het niet echt vloeiend is.

Ook heeft de vorige eigenaar, die al begonnen was met het verlijmen van een latje, heeft het latje iets naar beneden afgeschuurd en zo ontstaat er dus een lelijke voeg waar de vleugel en het rolroer elkaar raken.Toen ik vroeger de rolroeren inbouwde schuurde ik de beide latjes gezamenlijk (rolroer en vleugel) waardoor het verloop veel vloeiender was. Bij de rechtervleugel kan ik het wel zo doen want daar was nog geen latje verlijmd (zie de 2de foto hier boven).

IMG_20190413_122512.jpg

Ik kan natuurlijk het oude latje wegsnijden en vervangen want er zitten wel wat beschadigingen op die eigenlijk wel te plamuren zijn, maar het risico bestaat dan dat door het wegsnijden van het balsa latje het allemaal weer minder strak wordt, recht snijden is ook een gave vind ik. En ik heb helaas nog geen schuurpapier gevonden waarmee je iets kan bij bijschuren i.p.v. afschuren. :)

Laatst bewerkt: 13 apr 2019 om 15:34
  2. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Zit de onderzijde wel gelijk ?
    Plaatje balsa op plakken en gelijk schuren

3. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    De voo
    De foto's zijn een beetje slordig genomen met mijn mobiel want kom ik te dichtbij dan worden ze wazig en te ver af dan worden ze wazig en zie je niet echt de details.

Nee René, de onderkant is (helaas) niet overal gelijk. Was het verschil over de hele lengte hetzelfde geweest dan was ik ook voor een plankje gegaan maar het verschil in dikte verloopt van dik naar dun en of ik dat 123 met een balsa plankje nog kan corrigeren? Hij zal er niet minder om sturen op de rolroeren maar ik ben er niet echt happy mee zoals het nu zit en zoals het er nu uitziet.

Het is niet zoveel werk om een nieuw rolroer te snijden en met de wetenschap die ik inmiddels heb opgedaan kan het alleen maar beter en het kost haast niks aan materiaal. Als het mee zit gaan ik gelijk de tweede ook uitsnijden.

4. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Vandaag ben ik er toch maar iets dieper ingedoken want waar ik eerder ergens gelezen had op diverse fora dat de Mini Nimbus over een Ritz 3-30-9 profiel zou beschikken ben ik er nu achter gekomen dat het een Ritz 3-30-12 profiel moet zijn, dit is in ieder geval bij de wortel het geval. En dit verklaart zo'n beetje waarom het rolroer te dun was.

IMG_20190415_112155.jpg
    Nu de nieuwe snij ribben maken maar eerst een testje doen na het snijden om te zien of alles nu wel klopt qua dikte van het rolroer.

DirkSchipper en H.B.Busking vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina