Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hans V, 10 jun 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als de compressor draait en, als je bij de motor kan, 1 leiding koud wordt en de andere warm, dan moet het systeem werken.
    En als hij temperatuur aangeeft (weet niet welk merk je hebt) dan doet de sensor het ook.
    Als er geen koude leiding is aan de motor als hij loopt dan heb je een lek.
    Dat hoor en zie je niet (heb bij Bosch en Liebherr gewerkt, vandaar dat ik het weet).
    Meestal zijn ze als je flink zeurt wel coulant en krijg je met een bijbetaling een nieuwe koelkast.
    Een lek repareren is ook niet zo duur, denk 100 euro.
    Een nieuwe compressor is al gauw 250 euro incl arbeidsloon.
    En een sensor een euro of 80 incl arbeidsloon.

    Dan terug naar modelbouw.
    Je moet echt 2 latten met lijmklemmen of knijpers klemmen.
    Met gewichten en geen lat krijg je een golvende achterlijst.
    Als je wilt dan kan ik wel even 2 aluminium profielen van 4x90 cm brengen.
    En die Action lijm word hard, een beetje als opgedroogde witte houtlijm.
    Echt breken doet het niet maar het is niet zo flexibel als bruislijm of melklijm.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is een Bosch Gert-Jan en er zit geen temperatuur display op. Eén leiding was warm en de ander koel maar de koelribben achter werden niet echt warm.
    Een lek zou ook kunnen maar dat treedt normaal pas op in de loop der jaren en niet na 3 jaar?
    De rest doen we eventueel wel per PM. :)

    Hartstikke bedankt voor het aanbod Gert-Jan maar ik heb gelukkig nog wat profielen in huis.

    Ik zal van de week wat textiellijm inslaan en die lijm eens testen. Ik ben benieuwd of het goed schuurbaar is want bij houtlijm heb je vaak een harde rand die moeilijk schuurbaar is. Ik kon namelijk zien dat diegene die eerder met deze vleugels bezig was ook moeite had met het schuren van de lijm. :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een lek treed alleen maar op als hij nieuw is of als hij verhuisd is, dus als er beweging in de solderingen komt.
    Als de radiator niet echt warm wordt dan is ie leeg aan het lopen, te weinig koelmiddel of hij pompt te langzaam (kleppen in de motor sluiten dan niet goed).
    Zal wel gevalletje coulance worden, Bosch is een goed merk met goede service.

    Wat betreft de lijm, ik weet niet of dat schuurbaar is.
    Ik heb het nog niet hoeven schuren, alhoewel ik de achterlijst van de Stingervleugel geschuurd heb maar daar eigenlijk niet gemerkt heb dat er lijm zat.
    Het duurt wel eeuwen voor het droog is.
    Vanmiddag 2 kernen aan elkaar gelijmd en het is nog niet droog.
    Schuim op schuim duurt minstens 12 uur.
    Hout op schuim een uur of 8.
    Ik heb voor een meter vleugel met een koorde van zo'n 15cm ongeveer 15 gram textiellijm gebruikt.
    En een deel is ook nog op een nat sponsje beland omdat ik de randen nog wat af heb geveegd met een sponsje.

    Epoxy is bij schuren ook hard en de ouderwetse melklijm is net rubber.
    Met houtlijm kan je geen kernen aan hout lijmen.

    GJ
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Koelkast staat vanaf de eerste dag op dezelfde plek en is daarna nooit meer verplaatst. Ik had in 1991 een Siemens gekocht en die ging pas in december 2015 kapot, ik kreeg de deur niet meer dicht omdat de achterwand bol stond en de glasplaten daardoor naar voren kwamen. Als ik het had geweten dat jij nog een goede compressor zocht had ik hem bewaard voor je.

    Siemens en Bosch zijn nu één dus ik had wel vertrouwen in Bosch. Maandag komt de Bosch monteur langs en ik heb met de verkopende winkel vandaag al een akkoord gesloten dat ze 50% van de voorrijkosten en onderzoekskosten (€99,00) voor hun rekening nemen. Afhankelijk van het defect willen ze misschien wat meer compenseren. Als een ieder 50% voor zijn rekening neemt dan ben ik ook tevreden. Bosch wil het eindoordeel aan de monteur overlaten wat de coulance regeling betreft. Toch had ik liever voor dat geld elektrische remkleppen gekocht i.p.v. een defecte koelkast repareren.

    Dit is goede informatie over die textiellijm want soms ontbreekt het geduld om ergens op te wachten zoals de droogtijd.

    Schuim op schuim lijm ik niet echt en ik heb dit keer Bison professional houtlijm extra gebruikt en die droogt redelijk snel, minimaal 1 uur onder druk houden en hij is droog na zo'n 3 uur. Ook droogt de lijm transparant op en hij is ook nog eens waterbestendig, zeer belangrijk als ik ooit in sloten land. Soms kan je al tijdens het zagen merken of de hechting goed of slecht is omdat de balsa soms al los laat van het styropor maar dit is mij dit keer bespaart gebleven. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor een lijmsoort en dit is maar een rolroer maar je wil hem uiteindelijk wel recht hebben.

    Komt wel goed en ik hoop volgende week als de APK weer achter de rug is en als de kosten meevallen even langs de modelbouwwinkel te rijden . ;)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan het stuurorgaan stomen boven een kokendwater fluitketel. Desnoods balsa voorgeimpregneerd met ammonia.
    Wil dat nog niet werken, achterlijst opensnijden met de balsa-cutter (goed de hoogte instellen... en dan kletsnat richten (eventueel met ammonia gedept) zonder te verlijmen tussen stalen of alu hoekstukken. Inklemmen en 24 uur laten drogen... niet geforceerd drogen, dat werkt niet.
    Dan de naad verlijmen en weer opspannen... Ik zie wat schuurfoutjes cq correctieschuurwerk... dat helpt soms maar ten dele.
    Als de achterlijst gelost is van de lijmverbinding, wordt deze verbazingwekkend flex.

    Daarmee heb ik elke nukkig gewharpte ailleron weer kaarsrecht gekregen.. of gericht op de vleugelinbouw...

    Die van de Sultan heb ik in situ gecorrigeerd... in twee stappen... want de buiging was te overgecompenseerd gebeurd... kon het overnieuw.
    Met vers ingedroogde PU lijm kon dat nog tijdig.

    Hier het aileron in voorbereiding... Stalen lijst zat aan de niet zicht kant.

    IMG_6617.jpg

    "Can only be one winner!"
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
    Hans V vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Richten van een eHawk vleugeltje...
    Eerst spagaat, nadat herhaaldelijk pure 'waterboarding' niet werkte...
    Spanning er af halen.

    133013CB-87F9-4D64-9F19-CFFA8E050F87.jpg


    Nieuw in de lijm, rechte lat uit de scratch bak... en massa gewicht er op...

    E135852A-7560-4436-8D2F-4A8C8F0687CB.jpg

    'Can only be one winner'
    Groet Bas
     
    Hans V vindt dit leuk.
  7. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Kan je wel wit printen???
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hoi Bas,

    Dit zijn hele ingrijpende reparties hoewel ik niet denk dat het zo ingrijpend zal zijn voor mijn rolroer. :)

    Maar weet jij of abachi ook met ammonia valt te impregneren waardoor je de abachi wat makkelijker zou kunnen buigen om zo een getordeerd rolroer te herstellen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alle hout kan je met ammonia beter buigen dan met water alleen, de dikte van het materiaal is bepalend .
    Balsa maak je nat en dat gaat bijna onmiddellijk.
    Water en warmte werkt ook zeer snel.
     
    Hans V en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Isola geeft al het het antwoord :)

    Die vleugel uiteen pellen... was ingrijpend... maar met een experiment en wishfull-inzicht blijkt het te werken.

    Zo een rolroer is zeker vlot weer te richten.
    Ik heb zo een Balsacutter van DuBro of Great Planes... wat is het... en die kan je op diepte stellen. En volgt zo de achterlijst. Met een aantal rustige halen maak je de snede voorzichtig dieper. Totdat je merkt dat de zaak voldoende flex krijgt.
    Maar het roer heb je toch uit balsa opgetrokken?

    Bij de witte vleugel hierboven was het stuurorgaan al geglast en in epoxylak gezet.
    En... Abachi ingedekte schuimkern. En toch gaf het al dusdanig mee dat het zich richten liet.
    Vanwege die schuimkern dan ook PU wellijm gebruikt, vanwege het vullende karakter van die lijm.

    Ga je er aan beeldhouwen, zal het je verbazen dat dat best lukt. Wel belangrijk is die intaping met band.
    Mij mij als masker tegen de lijm... en je kan met tape voorspannen. Verder een rechte lat er langs opdat de zaak recht gefixeerd blijft. Die lat mag ook van hout zijn, als het maar recht genoeg is. En je het over de hele lengte met knijpers kan inklemmen.... en tijd geeft om te drogen.

    Groet Bas
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @franky... Wit is printbaar met zeefdruk, hoogdruk etc, of inkttransfer via rol... en altijd dekkende inkten. Je ziet het wel eens bij bedrukking van folies voor verpakkingen.
    Inktjet of laserprinters... nee... dat zijn alle transparante inkten.
    Wellicht zijn er thans dekkende toners?... maar volg die ontwikkelingen niet 1.2.3
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is niet iets voor mijn Mini Nimbus maar voor een rolroer van een Flamingo Contest en hiervan is één rolroer getordeerd. Als ik wil vliegen spuit ik wat water onder de abachi en het schuim en zet ik hem een nacht onder spanning en de volgende dag is hij recht en vliegbaar maar na een paar dagen gaat het rolroer terug naar de oude situatie. Het liefs wil ik niet alle solarfilm verwijderen maar als het moet dan moet het maar hoewel ik eerst voor een minder ingrijpende reparatie wil kiezen.

    Op de foto lijkt het erger dan het is.

    IMG_20190410_173616.jpg
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Klopt Bas het rolroer is een sandwich van styropor balsa. Ik denk zelf dat dat ik iets te slordig ben geweest met de verdeling van de gewicht omdat de zwaarste gewichten op de beide uiteinde van het rolroer drukte en in het midden iets minder druk is uitgeoefend waardoor het eindresultaat iets te wensen overlaat.

    Image3.jpg

    Met wat druk is het wel te corrigeren.

    Image1.jpg


    Ik had liever iets minder spanning gehad want het risico bestaat altijd dat in de toekomst het rolroer, ook al is het met een balsa latje versterkt, een bepaald geheugen behoudt en blijft werken. Wat ben ik kritisch hé? :)

    Een soort pers van planken met draadeinde die je kan aandraaien waardoor je de druk regelmatiger kan verdelen zou de uitkomst zijn zeker als ik later ook vleugels ga snijden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook hier geld dat rigoureuze ingrepen kunnen werken.

    Kaarsrechte cut, de vervorming volgend, dus symmetrie, en weer verlijmen. Achterlijst of voorlijst. Als dan de sandwich her-verlijmd wordt de spanningen geneutraliseerd, zal het in de ‘matrijsvorm’ blijven staan.
    Zonder verlies aan sterkte van het werkstuk. Dat is ook zo leuk aan multiplex... constructies...

    Ooit een artikel op RC Universe, zeker 14 jaar gelee, over een p40 houtbouw met verkeerde tipverdraaiing... de schrijver had het kreng overgenomen. Rats! wat doe je dan?

    Dus met een scherp mes een X dwars door de indekking van de vleugel, hoek naar hoek.
    De tipverdraaiing ingesteld zoals het moest, de cuts verlijmd in de nieuwe stand... Problem solved. Vond het vrij opmerkelijk... soms moet je wat?

    Je kan het werkstuk direct goed richten op de vleugel. Beide kanten als je dat zou willen. Met rechte latten en klemmen om te richten. Moet lukken.

    En in de folie? Iets meer zichtbaar...dwars er door?
    Maar je zou kunnen overwegen in de folie en al, met een folie op folie retoche voldoende kunnen camoufleren. Komt geen brandstof aan, dus zal goed blijven zitten.

    Rond afgeknipte folie op de hoekjes geeft minder kans op ezelsoren van de patch...
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik denk dus (weet het eigenlijk wel zeker) dat je gelijk hebt Bas wat betreft het rolroer van die Flamingo want nu is het pappen en nathouden. De spanning is nu te hoog geworden en zonder de folie te verwijderen krijg ik het waarschijnlijk niet voor mekaar om die spanning 100% weg te nemen.

    Ik ga er later wel een apart draadje voor openen zodat het stap voor stap is te volgen. ;)

    Ps. ik heb wat onverdunde ammonia op de styropor getest en het tast de styropor in ieder geval niet aan, wel mijn neus en luchtwegen. LOL
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... het voorkomt verkoudheid volgens een kippenboer... :)

    Styreen wordt aangetast door UV-licht en door diverse thinners.
    Niet door wasbenzine, niet door alcohol... (anders zouden bedrijfsfeestjes verzanden in lekkerij)
    Piepschuim is gepofte styreenkorrel. Styreen is ook polyester. Zit in die hoek van 'sjemie'
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt, toch wil ik ben mijn Zippo nu ook weer niet al te dichtbij komen bij styropor ook al werkt hij met wasbenzine. :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Net even een simpel testje gedaan met onverdunde ammonia en 1.5mm balsa en het balsa flink verzadigd, dit is het resultaat en dit is gebeurd zonder stomen.

    Balsa + Ammonia_1.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Rolroer aan het spit:

    Morgenochtend tijdens het eerste bakje koffie weet ik of hij recht is.

    IMG_20190412_212717.jpg


    En of hij ook past zoals het hoort.

    IMG_20190412_213039.jpg
     
    MicropropSport en aurectar vinden dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nog steeds geen koffie gedronken?
    Ik ben al bijna aan m'n 4e bakkie toe ...
     
    MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina