Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Nu het toegangsluikje. De 4 stuks 1/4 rondjes (in de foto rood aangegeven) zijn eraf. Van 1,5 mm triplex heb ik 4 latjes gesneden, waarvan 2 in de vorm van de bovenzijde van het vleugelprofiel. Deze ingelijmd met huishoudfolie er omheen.
047.jpg


De PH-OEI heeft niet het karakteristieke smalle ruitje, maar 1 over de volle breedte van de romp:
048.jpg


Met deze informatie heb ik een raamwerkje voorzien:
049.jpg
 
Mooi hoor, en stevig.
Ik heb wel een vraagje, ik zie dat je die holte aan de onderzijde hebt dichtgemaakt, denk je dat er dan nog voldoende luchtcirculatie is?
Ik heb onlangs zelf een fatale crash gehad omdat motor en esc niet voldoende gekoeld werden. http://endenet.nl/met vleugels/MIG 3.htm
Heel even inbreken en dan ben ik weer weg....:bye:
Ik vind het idee van het toepassen van koelribben en, wat Turnigy doet, deze vervolgens luchtdicht inpakken niet goed te volgen...
Ik heb dezelfde (nou ja, 55A) regelaar als Jan en had bij het samenstellen van de powertrain meteen het krimpkous van het koellichaamgesneden en de randjes plus de openingen bij de kabels met kit gedicht. Het ding is nu ook meteen waterdicht. Ik heb hiermee o.m. een wedstrijd gevlogen in > 30° C en geen krimp...
Ook bij 18° C en lichte regen bleef alles prima werken.
Hoewel... , toen ik de keer daarop ging vliegen bleek het voorlager van binnen nat geweest en dat liep niet lekker meer.
full
 
Ziet er erg gaaf uit Eddy! Ben op dit moment een j3 aan het bouwen van Balsa Usa 1/3. Succes met het bouwen!
 
Dankjewel, ook succes gewenst met de bouw van je Balsa Usa J3!

Verder met het toegangsluikje, die is voorzien van stripjes waar het ruitje op komt en een plaatje 0,8 mm triplex (dezelfde dikte als het ruitje) waar nog een verend palletje in komt om het luikje te kunnen vergrendelen.
050.jpg


En zo zit het luikje op z'n plek:
051.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bruno, is afkitten wel verstandig?
Tja, het werkt nu al het hele seizoen goed onder alle omstandigheden, dus ik denk van ja.
In ieder geval beter dan in de oorspronkelijke staat, met een ingepakt koellichaam. Dat vind ik pas een rare oplossing.
IK wil hoe dan ook geen water in m'n regelaar, want als deze er tijdens de vlucht mee ophoudt, is de kans op een fatale crash levensgroot. En je bouwt niet in 6 weken even een nieuwe kist....

Trouwens van de zomer nog in een Super Cub gevlogen. Het verhaal daarover staat in het laatst verschenen nummer van Modelvliegsport.
 
Het toegangsluikje is verder afgewerkt en het ruitje zit erop. Ik heb het 0,8 mm triplex plaatje nog iets moeten afschuren om de overgang met de romp voldoende vloeiend te krijgen.
052.jpg
 
De PH-OEI heeft niet het karakteristieke smalle ruitje, maar 1 over de volle breedte van de romp:
048-jpg.189415
Als ik het goed begrepen heb is dit een ex-NLS L4 van de PH-UC... serie en geen J3.
De L4 heeft oorspronkelijk een compleet 'aquarium':
full

Daar kun je best wat van laten zitten, lijkt me zo. Zou in ieder geval de vorm van het huidige skylight verklaren.
De L Cubs en SuperCubs zijn mijn favorieten.
P.S., Zet je de piloot wel op de achterste stoel? daar is namelijk een reden voor.
 
Hallo Bruno. Het is heel goed mogelijk dat de PH-OEI een L4 is geweest, maar voor zover ik kan achterhalen niet in dienst als PH-UC... Voor zover op internet te vinden, is deze Piper in 1946 gebouwd en heeft de volgende registraties gehad: N4210W / N21922 / CF-JVX / N70376 / NC70376. In 1992 zou hij een type wijziging naar J3C-65 hebben ondergaan en is daarmee wel officieel een J3, maar is vóór de wijziging met grote zekerheid een L4 geweest. Hij is in 2005 geregistreerd als PH-OEI en gaat sinds 2012 in Frankrijk door het leven als F-HCUB.
053.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tot zover de geschiedenisles;).
Het luikje is voorzien van een palletje wat door een balpenveer op z'n plek blijft.
053.jpg


Ff passen...
054.jpg
 
Om nog beter toegang te hebben tot de cockpit (voor bijvoorbeeld het snel kunnen wisselen van de lipo), maak ik aan de rechterzijde van de romp ook een luikje. Bij de echte J3 is dit het omhoog klapbare deel van de cockpitdeur. Hiervoor gebruik ik latjes van 3 mm multiplex, die voor de juiste vorm in de romp worden ingelijmd met huishoudfolie er omheen.
056.jpg
 
In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe aluminium vleugelpen van 12,7 mm. Bij de Praxis heb ik een gordijnroede gevonden van precies 12,7 mm en 1 meter lang. Hier kan ik er zelfs 2 van maken. Deze op maat gemaakt en meteen maar even passen...
057.jpg


En de andere kant:
058.jpg


Dan voor het eerst de vleugels er aan. De combinatie van de "oude" vleugels met de "nieuwe" romp is perfect!
059.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het raamwerkje van het omhoog klapbare deurtje heeft intussen een ruitje. Het omláág klapbare deel van de cockpitdeur komt er ook op, maar deze wordt niet functioneel. Bij de PH-OEI is het frame van de deur duidelijk door de bekleding heen te zien. Nu heb ik van 0,8 mm triplex een frame in dezelfde vorm gesneden, die ik met folie bekleed.
060.jpg


Ik ga het deurtje op de romp vastzetten door de folie binnen de driehoekige uitsparingen op de romp te strijken, waardoor het frame-contour (net als bij de PH-OEI) zichtbaar wordt. Bijkomend voordeel is dat folie op folie een zeer goede verbinding geeft terwijl ik geen goede lijm heb om iets op Oracover te plakken. 2 vliegen in 1 klap dus.
 
Laatst bewerkt:
Het raamwerkje met ruitje heeft nu een jasje. Om de verbindingen sterkte te geven zijn 0,8 x 3 x 10 mm triplex stripjes voorzien.
061.jpg


Op z'n plek ziet het er zo uit:
062.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het deurtje is voorzien van folie. Daaroverheen is een stukje zwart geplakt ivm de bliksemschicht.
063.jpg


Vervolgens de folie binnen de driehoekige uitsparingen op de romp gestreken. Nu is het frame-contour van de deur mooi te zien.
064.jpg
 
Om het raamwerkje op z'n plek te houden zijn er een aantal 1,5 mm triplex plaatjes aan bevestigd.
065.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het toegangsluik cq skylight is nu ook bekleed:
066.jpg


En zo ziet de J3 eruit met beide toegangsluikjes op hun plek.
067.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top