Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 31 okt 2015.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ziet er goed uit!
     
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedank Stevo!
    Ik ben verder gegaan met de overgang van het windscherm naar de romp. Hier was ik gebleven:
    041.jpg

    Ik kreeg de bespanning niet helemaal goed voor elkaar en heb het driehoekige schoortje daarom aangepast. Hier het resultaat:
    068.jpg

    En nog een close-up van buiten en van binnen gezien:
    069.jpg
     
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Aansluitend heb ik de nieuwe ruitjes voorzien. De achterste ruitjes zijn het meest lastig. Met een permanent marker heb ik de vorm van de romp overgetrokken op het ruitenplastic. Daarna uitgeknipt en van grof naar fijn bijgesneden tot het precies in het kozijn valt. Met UHU lijm heb ik een rups lijm in het kozijn gelegd en vervolgens het ruitje daarin laten zakken. Met tape blijft het op z'n plek.
    070.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Mooi!

    Maar, wat voor lijm?


    jan.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schitterende ombouw!
    Man naar mijn hart... ARF... altijd 80% van de folie er af... verbeteren!
    Gr Bas
     
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Bas, hallo Jan, dankjewel voor je reactie.
    Jan, deze lijm gebruik ik. De samenstelling staat niet op het doosje of de tube. Het ruikt naar de gele Bison kit van "vroeger" en heeft vergelijkbare eigenschappen. Oppassen dus met de draden die ontstaan zodra je de tube van het behandelde vlak trekt.
    071.jpg

    Hartelijke groet, Eddy
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor ruitjes te plakken heb ik de 'canopy glue' genomen... ook een alternatief.
    Lijkt een vinyl lijm? Melkachtig wit, tast kunststof niet aan met een waas, en droog nagenoeg glashelder op... Ik had het van de Hobby-In...

    Bij een van modellen was ik lui. Heb ik de folie koud op de romp geplakt in iets overmaat, geen nieuwe diepgetrokken (als origineel). Met de canopy glue gelijmd op het balsa en daarna de folie er over met het ruitje daarin uitgespaard. Je ziet het amper. De opdikking is wel waarneembaar, Is echter geen schaal kist. (Rascal40, ARF rebuild en verbeterd). Als folie een overhead sheet printerfolie gebruikt, Polyester. Dun en licht en erg sterk. Kan behoorlijk goed tegen hitte.
    Lijm is taai en hecht goed. Volgens beschrijving brandstof vast... zal op den duur wel vergelen. Bij elektro vast minder... UV-licht sloopt bijna alles...
    Gr Bas
     
  8. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Bas, volgens mij is de lijm die ik gebruik vergelijkbaar.
    De overige ruitjes zitten er ook in. Door de rechte lijnen waren deze eenvoudiger passend te maken. Het voorste ruitje blijft zelfs zonder tape op z'n plek:).
    072.jpg
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vast en zeker. Zal zelf ook eens wat van dat spul aanschaffen. Bisonkit? Tolueen-damp? Geen aceton dacht ik. Ja gut, stinkmiddel... Wel wordt die al-oude kit langzaam bruin, en laat het vlekken achter... de rubbers die er in zitten... Dat zal deze lijm vast niet doen.
    Ziet er perfect strak en mooi uit! Nu stop ik weer met mijn geschrijf... verder turen naar de komende ontwikkelingen.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2015
  10. Markev

    Markev

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Qua Patet Orbis
    De ombouw gaat goed daar zie ik.
    Wij hebben vandaag even de motor laten lopen. this HTML class.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel mooi... balsa stof rondjes jassen :)
    Maar... waaien doet het absoluut (arme foamie, geplet tegen de muur...).
    RPM, Amperes, gemeten stroom, nog aan toe gekomen? 5 tot 6 kilo, minimaal?
    Wat heb je berekend? (eCalc)
     
  12. Markev

    Markev

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Qua Patet Orbis
    Moeten nog een goede berekening maken. 6500 rpm max, 100-120A, max thrust 12-14kg. Prop is 24x10. Ik moest van mijn vrouw mijn kamer afstoffen, gedaan dus:) hebben nog 3 camera's ingebouwd, ook een beetje fpv.

    Die foamie bestaat binnenkort helemaal niet meer. Tijdens een vlucht gaan we die maar eens opblazen :)
     
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    De Balsa Usa J3 wordt prachtig, en wat een power zeg!:koud:
    Verder met de Hangar J3: de cockpit-struts zitten er ook in. Ik heb rondhout met folie bespannen, deze op maat gemaakt en met epoxy vastgezet.
    073.jpg

    Voor het instrumentenpaneel heb ik een mooi plaatje gevonden die ik in Paint.net heb opgerekt, zodat het gemakkelijk op maat is te knippen. Intussen een stukje karton nat gemaakt en in vorm gebogen. Hier plak ik het plaatje op en knip het geheel op maat.
    074.jpg
     
  14. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hier is het plaatje op het karton geplakt, en op maat geknipt. Daarna de randjes van het grijze karton met een stift zwart gemaakt.
    075.jpg

    Aansluitend het paneel met een paar dotjes houtlijm op z'n plek gezet. Morgen het resultaat.
    076.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    En dit is het resultaat. Ik heb nog een plaatje met de tekst "REAR SEAT FOR SOLO FLYING" toegevoegd. Speciaal voor Bruno (zie post #70) ;).
    077.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik zie dat mijn vraag is weggevallen.

    Mijn vraag was: welke? Zwaartepuntsoverwegingen?


    jan.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Waarschijnlijk. De voorste stoel zit het dichtst onder het zwaartepunt, dus of die leeg is of niet maakt dan niet uit.
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    "Een ander, opmerkelijk verschil is dat bij de J-3 de piloot de achterste stoel moet nemen voor een solovlucht, in verband met een goede balans van het vliegtuig omdat de brandstoftank zich direct achter het schot in de cockpit bevindt. Bij de nieuwe PA-18 kwamen de brandstoftanks in de vleugels, waardoor de piloot de voorste stoel kan gebruiken."

    Quote van https://nl.wikipedia.org/wiki/Piper_Cub
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Kijk, dat noem ik service.

    Bedankt!

    De voorruit wordt de uitdaging, denk ik . . .

    Succes!


    jan.
     
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat een service inderdaad: Henri en Robert, bedankt voor het winnende antwoord :thumbsup:.
    En Jan...., wat een voorruit-ziende blik: dat is inderdaad de volgende uitdaging!
    Voor de basis heb ik een sjabloon geknipt. Daarna de vorm in het plastic overgenomen en vervolgens gefinetuned. De randjes zijn bekleed met folie en 2 beklede verstevigingsstripjes voor de zijkanten zoals het voorbeeld op de linker foto.
    078.jpg

    De binnenkant van het raamwerkje heeft ook een kleurtje gekregen (moet nog wel een 2e laagje overheen):
    079.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina