Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Bedank Stevo!
Ik ben verder gegaan met de overgang van het windscherm naar de romp. Hier was ik gebleven:
041.jpg


Ik kreeg de bespanning niet helemaal goed voor elkaar en heb het driehoekige schoortje daarom aangepast. Hier het resultaat:
068.jpg


En nog een close-up van buiten en van binnen gezien:
069.jpg
 
Aansluitend heb ik de nieuwe ruitjes voorzien. De achterste ruitjes zijn het meest lastig. Met een permanent marker heb ik de vorm van de romp overgetrokken op het ruitenplastic. Daarna uitgeknipt en van grof naar fijn bijgesneden tot het precies in het kozijn valt. Met UHU lijm heb ik een rups lijm in het kozijn gelegd en vervolgens het ruitje daarin laten zakken. Met tape blijft het op z'n plek.
070.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas, hallo Jan, dankjewel voor je reactie.
Jan, deze lijm gebruik ik. De samenstelling staat niet op het doosje of de tube. Het ruikt naar de gele Bison kit van "vroeger" en heeft vergelijkbare eigenschappen. Oppassen dus met de draden die ontstaan zodra je de tube van het behandelde vlak trekt.
071.jpg


Hartelijke groet, Eddy
 
Voor ruitjes te plakken heb ik de 'canopy glue' genomen... ook een alternatief.
Lijkt een vinyl lijm? Melkachtig wit, tast kunststof niet aan met een waas, en droog nagenoeg glashelder op... Ik had het van de Hobby-In...

Bij een van modellen was ik lui. Heb ik de folie koud op de romp geplakt in iets overmaat, geen nieuwe diepgetrokken (als origineel). Met de canopy glue gelijmd op het balsa en daarna de folie er over met het ruitje daarin uitgespaard. Je ziet het amper. De opdikking is wel waarneembaar, Is echter geen schaal kist. (Rascal40, ARF rebuild en verbeterd). Als folie een overhead sheet printerfolie gebruikt, Polyester. Dun en licht en erg sterk. Kan behoorlijk goed tegen hitte.
Lijm is taai en hecht goed. Volgens beschrijving brandstof vast... zal op den duur wel vergelen. Bij elektro vast minder... UV-licht sloopt bijna alles...
Gr Bas
 
Hallo Bas, volgens mij is de lijm die ik gebruik vergelijkbaar.
De overige ruitjes zitten er ook in. Door de rechte lijnen waren deze eenvoudiger passend te maken. Het voorste ruitje blijft zelfs zonder tape op z'n plek:).
072.jpg
 
Vast en zeker. Zal zelf ook eens wat van dat spul aanschaffen. Bisonkit? Tolueen-damp? Geen aceton dacht ik. Ja gut, stinkmiddel... Wel wordt die al-oude kit langzaam bruin, en laat het vlekken achter... de rubbers die er in zitten... Dat zal deze lijm vast niet doen.
Ziet er perfect strak en mooi uit! Nu stop ik weer met mijn geschrijf... verder turen naar de komende ontwikkelingen.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi... balsa stof rondjes jassen :)
Maar... waaien doet het absoluut (arme foamie, geplet tegen de muur...).
RPM, Amperes, gemeten stroom, nog aan toe gekomen? 5 tot 6 kilo, minimaal?
Wat heb je berekend? (eCalc)
 
Moeten nog een goede berekening maken. 6500 rpm max, 100-120A, max thrust 12-14kg. Prop is 24x10. Ik moest van mijn vrouw mijn kamer afstoffen, gedaan dus:) hebben nog 3 camera's ingebouwd, ook een beetje fpv.

Die foamie bestaat binnenkort helemaal niet meer. Tijdens een vlucht gaan we die maar eens opblazen :)
 
De Balsa Usa J3 wordt prachtig, en wat een power zeg!:koud:
Verder met de Hangar J3: de cockpit-struts zitten er ook in. Ik heb rondhout met folie bespannen, deze op maat gemaakt en met epoxy vastgezet.
073.jpg


Voor het instrumentenpaneel heb ik een mooi plaatje gevonden die ik in Paint.net heb opgerekt, zodat het gemakkelijk op maat is te knippen. Intussen een stukje karton nat gemaakt en in vorm gebogen. Hier plak ik het plaatje op en knip het geheel op maat.
074.jpg
 
Hier is het plaatje op het karton geplakt, en op maat geknipt. Daarna de randjes van het grijze karton met een stift zwart gemaakt.
075.jpg


Aansluitend het paneel met een paar dotjes houtlijm op z'n plek gezet. Morgen het resultaat.
076.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dit is het resultaat. Ik heb nog een plaatje met de tekst "REAR SEAT FOR SOLO FLYING" toegevoegd. Speciaal voor Bruno (zie post #70) ;).
077.jpg
 
Laatst bewerkt:
"Een ander, opmerkelijk verschil is dat bij de J-3 de piloot de achterste stoel moet nemen voor een solovlucht, in verband met een goede balans van het vliegtuig omdat de brandstoftank zich direct achter het schot in de cockpit bevindt. Bij de nieuwe PA-18 kwamen de brandstoftanks in de vleugels, waardoor de piloot de voorste stoel kan gebruiken."

Quote van https://nl.wikipedia.org/wiki/Piper_Cub
 
Wat een service inderdaad: Henri en Robert, bedankt voor het winnende antwoord :thumbsup:.
En Jan...., wat een voorruit-ziende blik: dat is inderdaad de volgende uitdaging!
Voor de basis heb ik een sjabloon geknipt. Daarna de vorm in het plastic overgenomen en vervolgens gefinetuned. De randjes zijn bekleed met folie en 2 beklede verstevigingsstripjes voor de zijkanten zoals het voorbeeld op de linker foto.
078.jpg


De binnenkant van het raamwerkje heeft ook een kleurtje gekregen (moet nog wel een 2e laagje overheen):
079.jpg
 
Back
Top