Beste Bert.
Bedankt voor de uiteenzetting.
Ik zal nog wat aanvullende info geven.
Ik heb met afstellen geen moeite alleen als je minder nitro gebruikt is afstellen kritischer.
Maar daar waren we al achter.
Door meer nitro en meer olie te gebruiken wordt het afstellen makkelijker mijn brandstof is door meer olie dikker (viscositeit ) dus de naalden zijn minder gevoelig.
Ik heb wel een stel bereik van 8 klikken (tussen arm en rijk) dus ik kan de motor mooi fijn afstellen.
Ik weet natuurlijk ook wel dat nitro niet zo'n fijn spul voor de motor is dat is ook de tweede reden waarom ik 20% olie gebruik.
Wat betreft het zuiniger lopen met meer nitro moet ik wel iets uitleggen.
Door meer nitro te gebruiken wordt je motor natuurlijk niet zuiniger meer nitro betekend meer vermogen,dus een hoger toerental bij volgas.
F3A of kunstvlucht is niet alleen figuren vliegen maar ook constante snelheid vliegen (constant speed).
De neerwaartse figuren bepalen de snelheid.
En deze snelheid probeer ik in alle figuren vast te houden.
Dus ik vlieg alleen maar volgas als het model omhoog gaat.
Dus ik vlieg heel weinig volgas.
Recht door vlieg ik 40% gas,als ik minder nitro gebruik heb ik ook minder vermogen dus ik moet dan meer gas geven 60% om dezelfde snelheid te maken.
Dus door meer nitro, levert mijn motor meer vermogen,kan ik met minder gas vliegen en daardoor zuiniger.
Nou ik hoop dat je nu een beetje mijn gedachten gang begrijp wat olie en nitro betreft.
Henk.
P.S ik heb ook nog een stukje gevonden over de werking van nitro op zich.(wikipedia)
Nitromethaan
Nitromethaan
Structuurformule en molecuulmodel
Structuurformule van nitromethaan
Molecuulmodel van nitromethaan
Algemeen
Molecuulformule
(
uitleg) CH3NO2
IUPAC-naam nitromethaan
Andere namen nitrocarbol
Molmassa 61,04002
g/
mol
SMILES
C[N+](=O)[O-]
InChI
1/CH3NO2/c1-2(3)4/h1H3
CAS-nummer 75-52-5
EG-nummer 200-876-6
PubChem 6375
Beschrijving Kleurloze vloeistof met een fruitige geur
[1]
Waarschuwingen en veiligheidsmaatregelen
Waarschuwing
H-zinnen H226 - H302
EUH-zinnen geen
P-zinnen P210
Carcinogeen mogelijk (IARC-klasse 3B)
EG-Index-nummer 609-036-00-7
VN-nummer 1261
ADR-klasse Gevarenklasse 3
Fysische eigenschappen
Aggregatietoestand vloeibaar
Kleur kleurloos
Dichtheid 1,14
[1] g/cm³
Smeltpunt -29,2
[1] °C
Kookpunt 101
[1] °C
Vlampunt 36
[1] °C
Zelfontbrandings- temperatuur 415
[1] °C
Dampdruk 3600
[1] Pa
Oplosbaarheid in
water 105
[1] g/L
Goed oplosbaar in water
Viscositeit 0,61
Pa·
s
Thermodynamische eigenschappen
ΔfHol -113
kJ/
mol
Cop,m 105,98
J/
mol·
K
Evenwichtsconstante(n) pKa = 10,2
Waar mogelijk zijn SI-eenheden gebruikt. Tenzij anders vermeld zijn standaardomstandighedengebruikt (298,15 K of 25 °C, 1 bar).
Portaal
Scheikunde
Nitromethaan is een
organische verbinding met als
brutoformule CH3NO2. Het is de eenvoudigste organische
nitroverbinding. De stof komt voor als een
licht-viskeuze, zeer polaire
vloeistof, die goed oplosbaar is in
water.
Nitromethaan wordt in een groot aantal industriële processen gebruikt (als
oplosmiddel,
extractievloeistofen schoonmaakmiddel). In de
organische synthese treedt het op als
intermediair in de bereiding van
geneesmiddelen,
pesticiden,
explosieven, vezels en
verven.
Inhoud
Synthese[bewerken]
Nitromethaan wordt bereid door de reactie tussen
natriumchlooracetaat met
natriumnitriet in een waterige oplossing:
Het gevormde nitromethaan wordt
weggedistilleerd en voorzichtig gedroogd.
[2]
Toepassingen[bewerken]
Organische synthese[bewerken]
Nitromethaan is een veel gebruikt
oplosmiddel in de organische en de
elektrochemie.
[3]
In de organische synthese wordt nitromethaan toegepast als
synthon voor 1 koolstofatoom. De zwak zure eigenschappen maken het mogelijk een
proton aan het molecule te onttrekken, waardoor een groot aantal reacties die voor de
carbonylgroep beschreven zijn mogelijk wordt. Zo kan, met een
basische katalysator, nitromethaan
adderen aan
aldehyden in een 1,2-additie: dit wordt de
nitroaldolreactie genoemd. Nitromethaan kan tevens gebruikt worden als Michaeldonor voor de
Michael-additie aan
alfa,bèta-onverzadigde carbonylverbindingen.
Motorbrandstof[bewerken]
Nitromethaan wordt als brandstof toegepast in de
dragrace,
motorsprint en als bestanddeel van brandstof voor bepaalde modelbouwmotoren. Het wordt bijna altijd gemengd met
methanol vanwege het koelende effect.
Met nitromethaan zijn zeer hoge specifieke vermogens te behalen: tot 750 pk per 1000 cc. Nitromethaan is echter niet in alle wedstrijdklassen toegestaan; soms moet handels
benzine worden gebruikt.
Het
zuurstofgehalte van nitromethaan is hoog genoeg om het (vrijwel) zonder
zuurstof uit de lucht te laten reageren - in tegenstelling tot
benzine:
Om 1 kg benzine te verbranden is 14,6 kg lucht nodig, terwijl voor een zelfde hoeveelheid nitromethaan slechts 1,7 kg lucht nodig is. Omdat een
cilinder per slag slechts een beperkte hoeveelheid gasmengsel kan bevatten kan er per slag 8,7 keer zoveel nitromethaan als benzine worden verbrand. Omdat de energie-inhoud van benzine 42 tot 44
MJ/kg bedraagt en nitromentaan niet verder komt dan 11,3 MJ/kg is het netto-effect dat nitromethaan ongeveer 2,3 keer zoveel energie levert als benzine.
Nitromethaan kan ook zonder zuurstof gebruikt worden. Zonder extra zuurstof
ontleedt nitromethaan in
koolstofmonoxide, water en
stikstofgas:
De verbrandingssnelheid van nitromethaan bedraagt ongeveer 0,5 m/s, wat iets hoger is dan benzine. Deze eigenschap maakt nitromethaan geschikt voor motoren met een hoger toerental. De verbranding vindt ook bij een iets hogere temperatuur plaats (ongeveer 2400°C). De grote verdampingswarmte (0,56 MJ/kg) in combinatie met de relatief grote hoeveelheid brandstof, hebben een groot koelend effect op de motor als geheel (ongeveer twee keer zo groot als voor methanol). De motor blijft daardoor relatief koel.
Nitromethaan wordt doorgaans in rijke brandstof-luchtmengsels gebruikt. Een deel van de verklaring ligt bij de mogelijkheid van verbranden zonder zuurstof, een ander deel bij ernstige kloppen en vroegtijdige ontsteking van het brandstof-luchtmengsel. Rijkere mengsels ontsteken minder makkelijk (kloppen minder) en hebben een kleinere verbrandingssnelheid.
Als rijke brandstof-luchtmengsels worden gebruikt vormen
waterstofgas en koolstofmonoxide een deel van de verbrandingsproducten. Als deze reactieproducten, samen met onverbrand nitromethaan, aan het einde van de uitlaatpijp in contact komen met luchtzuurstof ontbranden ze vaak spectaculair.
Een nog hoger motorvermogen wordt bereikt door
hydrazine aan de nitromethaan toe te voegen. Het nadeel van dit mengsel is dat nitromethaan en hydrazine een zeer instabiel
zout vormen dat aan zuurstof in nitromethaan voldoende heeft om te ontbranden. Het grotere motorvermogen gaat bijgevolg gepaard met een sterk toegenoemen risico.
In modelvliegtuigjes en -auto's wordt een mengsel van nitromethaan en
methanol gebruikt als brandstof. Het nitromethaangehalte varieert van 0 tot 65%, maar komt doorgaans niet boven 30%, want nitromethaan is relatief duur in vergelijking met methanol. Daarnaast is 10 tot 20%
smeermiddelaanwezig (meestal
wonderolie of een synthetische olie). Zelfs kleine hoeveelheden nitromethaan hebben al een verhogend effect op het motorvermogen.
Nitromethaan is ook gebruikt als brandstof voor
raketten.
Explosief[bewerken]
Nitromethaan stond tot het begin van de
jaren '50 van de
20e eeuw niet bekend als sterk
explosief. In die periode explodeerde een tankwagon in een trein. Na veel testen werd duidelijk dat nitromethaan zelfs een sterker explosief was dan
TNT, hoewel TNT een hogere VOD (
velocity of detonation) en
brisantie (effectiviteit tegen harde doelen) heeft. Beide explosieven zijn relatief zuurstof-arm en extra explosief vermogen wordt verkregen door het toevoegen van een
oxidator, bijvoorbeeld
ammoniumnitraat. Een bekend voorbeeld waarbij dit explosief gebruikt werd is de aanslag op het
Alfred P. Murrah Federal Building in
Oklahoma City. Zuivere nitromethaan is een sterk explosief met een VOD van ongeveer 6200 m/s, al kunnen remmers gebruikt worden om de risico's in te perken. De genoemde trein-explosie was waarschijnlijk te wijten aan een
adiabatische compressie, iets waar veel vloeibare explosieven gevoelig voor zijn. Dit gebeurt als kleine ingesloten luchtbelletjes snel samengedrukt worden waarbij de temperatuur snel stijgt. Nitromethaan kan gesensibiliseerd worden door een base toe te voegen.
PLX is het meest gebruikte vloeibare explosief. Hierin wordt nitromethaan gebruikt met
ethyleendiamine als
sensitizer. Andere amines die hiervoor gebruikt worden zijn
tri-ethyleentetramine en
ethanolamine.
Nitromethaan kan ook worden toegevoegd aan
ammoniumnitraat, dat dan als oxidator optreedt. Het ontstane mengsel staat bekend als
ANNM. Als explosief is dit krachtiger dan
ANFO. Voor een goede verbranding zou een mengsel van 67% ammoniumnitraat en 33% nitromethaan gebruikt moeten worden. Omdat het product in deze mengverhouding slecht hanteerbaar is wordt vaak een verhouding van 75% ammoniumnitraat en 25% nitromethaan gebruikt.
Kunnen we ook gelijk uitsluiten dat nitro niet koelt.
Henk.