Happy hunter

Kijk dan gelijk waar de draden van de 5-polige plug naar toe gaan. Waarschijnlijk via de aan/uit schakelaar naar de plus van de batterijen en naar de min. Hoeveel batterijen gaan erin en zie je ook een kristal? Kristal zit waarschijnlijk aan de zijkant in het HF module. Gr. Klaas.
4 aa baterijen. Rest moet ik nog effe bekijken.
Gr Guillaume

Is de zender operationeel Guillaume? Goede accu en zit er een kristal in? Zo ja, welk kanaal? Als de zender operationeel is zou je die kunnen testen of er signaal uit komt. Zet een TL buis aan, zet je zender aan en houd de antenne tegen de TL buis. Schakel nu de TL buis uit en als die ter hoogte van de zenderantenne blijft gloeien werkt je zender. Dan nog een ontvanger zien te scoren om te kijken of je er een werkende set van kunt maken. Gr. Klaas.
Kan je hier wat mee?
Gr Guillaume

Bijlagen

• 20230326_165222.jpg
    20230326_165222.jpg
    194,4 KB · Weergaven: 105
  • 20230326_165211.jpg
    20230326_165211.jpg
    234,5 KB · Weergaven: 104
  • 20230326_165158.jpg
    20230326_165158.jpg
    256,6 KB · Weergaven: 104
  • 20230326_165142.jpg
    20230326_165142.jpg
    328,3 KB · Weergaven: 93
Als ik de motoren appart wil bedienen, kan ik beter een f14 navy zender hebben?zag dat die 2 stuurrichtingen hebben op 1 knuppel

Guillaume, Je hebt dus een 40 Mhz zender met een kristal op kanaal 51. Nu nog een 40 Mhz ontvanger zien te vinden met een ontvangerkristal kanaal 51.
Om beide motoren apart te bedienen is een Navy-stick niet echt nodig. Heb er eentje gehad, maar ik vond het niet fijn manoeuvreren. Maar dat is persoonlijk. Bij een Navy-stick is een knuppel gedeeld in twee sticks naast elkaar. Ze zijn niet zefcentrerend naar de 0-stand en bewegen verticaal. Met de huidige MPX-zender bedien ik met de losse boot varend de motoren met linker en rechter stick. Slepend koppel ik met een schakelaar de rechter motor ook aan de linker stick. Gr. Klaas.

Guillaume, Je hebt dus een 40 Mhz zender met een kristal op kanaal 51. Nu nog een 40 Mhz ontvanger zien te vinden met een ontvangerkristal kanaal 51.
Om beide motoren apart te bedienen is een Navy-stick niet echt nodig. Heb er eentje gehad, maar ik vond het niet fijn manoeuvreren. Maar dat is persoonlijk. Bij een Navy-stick is een knuppel gedeeld in twee sticks naast elkaar. Ze zijn niet zefcentrerend naar de 0-stand en bewegen verticaal. Met de huidige MPX-zender bedien ik met de losse boot varend de motoren met linker en rechter stick. Slepend koppel ik met een schakelaar de rechter motor ook aan de linker stick. Gr. Klaas.
Ok tnxs voor je informatie allemaal.
Nu maar een beetje rond zoeken of er nog zoiets is te vindenis geen haast bij. Hh hoeft niet te varen volgende week.
Gr Guillaume

Mocht ik trouwens niet de juist kristal kunnen vinden, kan ik dan ook een andere voor gebruiken?. Dan wel de zelfde in zender en ontvanger.
Gr Guillaume

Op ebay (Duitsland) vind je deze met hopen aangeboden, ook tweedehands F14-zenders, alleen hebben die vaak geen navy-stick.
voorbeeldje: Doppelsuper Empfänger Quarz 40MHz FM RX robbe Futaba ACT K50 .. K53, K55 nur Rx | eBay

Persoonlijk ben ik een grote fan van de navy-stick. Die hebben een pinnetje waarmee je beide sticks kan vergrendelen, zodat ze samen bewegen. Trek je het pinnetje uit, dan kan je ze onafhankelijk bedienen.
Maar zoals Klaas al schrijft: dit is persoonlijk, hoewel je het maar kan weten als je het geprobeerd hebt. :)

Guillaume, Belangrijkst is een Robbe 40 Mhz ontvanger. Kristallen zijn wel los te koop. O.a. bij Quartel. Gr. Klaas.

Op ebay (Duitsland) vind je deze met hopen aangeboden, ook tweedehands F14-zenders, alleen hebben die vaak geen navy-stick.
voorbeeldje: Doppelsuper Empfänger Quarz 40MHz FM RX robbe Futaba ACT K50 .. K53, K55 nur Rx | eBay

Persoonlijk ben ik een grote fan van de navy-stick. Die hebben een pinnetje waarmee je beide sticks kan vergrendelen, zodat ze samen bewegen. Trek je het pinnetje uit, dan kan je ze onafhankelijk bedienen.
Maar zoals Klaas al schrijft: dit is persoonlijk, hoewel je het maar kan weten als je het geprobeerd hebt. :)
Hoi,kwam deze inderdaad net tegen. Lol
Zit nog in dubio of ik m'n mars fmss ga gebruiken of toch een f14 navy ga aanschaffen. Ga er nog een paar nachtjes over slapen. De f14 zijn opzich ook niet echt duur op ebay.
Gr Guillaume

En met die zender kan je later ook bv de kraan bedienen.
Ankers...etc
Heb hem zelf ook voor de Smit Hunter.

Mvg ronald

Guillaume, De regelaars waarvan ik een link heb gestuurd hebben een BEC voorziening. Dat houdt in dat de regelaar 5 Volt levert om de ontvanger en servo's te voeden. Indien je twee regelaars op de ontvanger aansluit dan moet je in het ontvangerstekkertje van één van de regelaars het rode draadje terug trekken en isoleren. Meestal komt uit die BEC maximaal 1 Ampere, voldoende om twee servo's van stroom te voorzien. Je hebt dan geen ontvangeraccu nodig. Vraagt dus geen ruimte en ook geen voorzieningen om deze te laden. In de link hieronder interessant leesvoer en een hoop antwoorden op veel gestelde vragen. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/faq-voor-botengedeelte-work-in-progress.164267/

Guillaume, De regelaars waarvan ik een link heb gestuurd hebben een BEC voorziening. Dat houdt in dat de regelaar 5 Volt levert om de ontvanger en servo's te voeden. Indien je twee regelaars op de ontvanger aansluit dan moet je in het ontvangerstekkertje van één van de regelaars het rode draadje terug trekken en isoleren. Meestal komt uit die BEC maximaal 1 Ampere, voldoende om twee servo's van stroom te voorzien. Je hebt dan geen ontvangeraccu nodig. Vraagt dus geen ruimte en ook geen voorzieningen om deze te laden. Gr. Klaas.
Kijk das duidelijke informatie.
Ben echt nog een leuk hierin.
Waarschijnlijk heb ik die f14 die je gister avond stuurde.als daar dan die regelaars op kunnen hoef ik nog alleen een accu te hebben en kan ik het spul testen . Toppie.
Gr Guillaume

Back