Verzinkt staal messinghardsolderen
Ernst is een trouwe lezer.
Ik zie vaak dat je mijn bijdragen leest.
Dank je hier voor.
Of je alles echt leest,
dat weet ik niet,
dat kan ik niet zien.
Zelden dat je afvinkt met Leuk.
Stel je vragen, dan weet ik het absoluut zeker.
Ik had jou vraag/bezorgdheid al eens eerder uitgelegd.
Een medeforumlid stelde een tijdje terug namelijk dezelfde vraag.
Daar waar de soldeerhitte is,
vermengd het zinklaagje van het staal
met het messing in de soldering.
Dan is er vloeimiddel gebruikt,
doet vloeimiddel haar naam eer aan.
Het vloeit uit tijdens het solderen.
Op het hoogtepunt van het uitvloeien neemt het vloeimiddel gesmolten messing mee.
Je zou kunnen zeggen er is een overgangszone van de messingsoldering over het zink op het staal.
Zink smelt bij 419,5 graden Celsius.
Zink kookt bij 907 graden Celsius. Verdampingstemperatuur zal ongeveer dezelfde zijn.
Hardsoldeermessing 60/39Sn smelt bij 890 en vloeit bij 900 graden Celsius.
Foto © w.p. 7-2022
Hier op de foto gloeit de soldering nog na. Even later bij verder afkoelen springt veel van de verharste flux los en is het messing soldeer zichtbaar.
Nu zou ik voor de mensen hier een bewijs kunnen maken, een proef om te laten zien dat het ook zo is.
Misschien een andere keer.
Zoals in de metaalindustrie, apparatenbouw en andere daar waar verzinkt gelast of hardgesoldeerd word
maak ik deze plek schoon en spray er zoals het hoort zinkspray overheen.
De zinkspray is een echt zink, een echt metaal in een spuitbus.
Dus heeft uiteindelijk dezelfde eigenschappen als het laagje op het verzinkte staal.
Mijn overspuiten van de soldering is vermijden van het risico op roest.
Omdat ik misschien niet netjes gesoldeerd heb,
Belangrijkste reden is de cosmetische, alles heeft dezelfde kleur en uitstraling.
Bewerken/afwerken met zinkspray gebeurt zoveel dat zelf de action deze spuitbussen in twee soorten verkoopt.
Een is de extra hittebestendige tot 800 graden Celsius en de zogenaamde gewone tot 500 graden Celsius.
Onder de streep er bestaat verzinken,
Thermisch, elektrolytisch, vlamspuiten, zink verf in een pot, spraybus en ik weet niet wat misschien nog meer.
Welke methode van verzinken het beste is?
Hier heb ik een messing soldering op verzinkt uitgelegd met afwerking.
In onder andere de grote staalconstructiebouw bestaat ook zoiets.
Er zijn de normale stalen constructiedelen die in de lasprimer ingekocht worden.
Deze bruine primer is overlasbaar. Na het lassen en de controle van de las wordt de lasnaad overgespoten of gekwast met dezelfde verf en kleur.
Alles voor modelbouw.
Veel modelbouwplezier,
Willum