Hardsolderen

Hardsolderen

Dit valt onder het kopje "kennis delen" Bas.
Het thema van de rubriek is "hardsolderen".

Niet al dit soort bijdragen hebben gelijk een oplossing in zich.
De foto laat zien dat er dingen zijn die jij niet ziet,
als bouwer van wat dan ook.
Maar het zijn wel dingen waar je alert op moet zijn.
Kan deze soldering met deze continu belasting 40 jaar standhouden?


Dank voor je compliment Bas
Veel modelbouwplezier
Willum
 
Wat betreft PDF... kan ik je technisch bij helpen Willum. Soms is het gewoon de bestandsgrootte. Te zwaar. Maak je het lichter, dan jpeg-verschroot je de afbeeldingen. Bestand opdelen is dan beter...
 
Ik heb deze week een oude hardsolderingen losgemaakt. 28mm buis.

Zo Willum, dan zal je wel een behoorlijke brander gebruikt moeten hebben.
Ik vind het nog steeds vreemd, dat je bij het "los" solderen een veel hogere temperatuur nodig heb dan de smelttemperatuur van het zilver bij solderen.

De foto laat zien dat het koper onder het zilversoldeer te heet is geworden.
De huid van de koperen buis is al aan het kipperen geslagen.

Kipperen is voor mij op soldeergebied een onbekende term. Maar er zijn wel meer verschillen in technische termen tussen mensen boven de rivieren en er beneden.
Op de onderstaande foto heb ik aangegeven de rand, die je misschien bedoelde?

upload_2020-4-11_13-56-10.png


Indien juist, dan kan is het begrijpelijk, dat het koper op deze plaats duidelijk verzwakt is.
Indien fout , dan gaarne commentaar.
 
"Stoompomp,
Zo Willum, dan zal je wel een behoorlijke brander gebruikt moeten hebben.
Ik vind het nog steeds vreemd, dat je bij het "los" solderen een veel hogere temperatuur nodig heb dan de smelttemperatuur van het zilver bij solderen.
Kipperen is voor mij op soldeergebied een onbekende term. Maar er zijn wel meer verschillen in technische termen tussen mensen boven de rivieren en er beneden.
Op de onderstaande foto heb ik aangegeven de rand, die je misschien bedoelde?
Indien juist, dan kan is het begrijpelijk, dat het koper op deze plaats duidelijk verzwakt is.
Indien fout , dan gaarne commentaar.


Nee geen grote brander gebruikt, pit no. 4
Het verwarmen, de energie, de hitte bij het losmaken was vergelijkbaar met solderen.

Kipperen, in dit geval, hardsolderen koper.
De huid komt los door oxidatie.
Voorbeeld, je verhit koper op uitgloei of hardsoldeer temperatuur,
haal je de vlam weg oxideert de huid van het koper direct en springt er aan zwarte schilfers af, kipperen.
Die schilfers, die kippering van het koper is onder de goede volle zilver hardsoldering te zien.
Kijk even boven jou rechtse pijltje daar is al een stukje weg.
Die rand is ontstaan doordat de mof er niet een een keer af getrokken is maar in twee keer.
Verder was de soldering de vulling van de soldeerspleet met zilver prima.
Op vulling was de soldeerder geslaagd.

Kipperen is familie van reticulatie.
Bij reticulatie krijg je in een eerst gesloten laag scheuren, er vormen zich eilandjes.
Vroeger zag je dit met regelmaat bij slecht schilderwerk.
Ik heb lang geleden ook eens geleerd dit te maken.

Bij kipperen vormen zich eilandjes maar deze willen ook loslaten/wegspringen.
Beide woorden komen voor in het woordenboek Nederlands.

Terug naar het fenomeen, het kipperen van de koper huid in deze soldering.
Het fenomeen is een probleem van te heet solderen ben ik bang.
Het kipperen maakt dat het een slechte soldering is geworden.
Afkeur volgend PED.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Misschien een domme vraag, maar hoe weet u dat het koper te heet is geworden tijdens het solderen en niet tijdens het losstoken?
 
"ruudxd,
Misschien een domme vraag,
maar hoe weet u dat het koper te heet is geworden
tijdens het solderen en niet tijdens het los stoken?


Hoe ik dit wist?
Nee ik wist dit niet.
Maar ik doe dit niet voor de grap.
Ik had al wel een vermoeden toen ik de oude soldering zag.
Vandaar.
En het vermoeden
is gebaseerd op heel veel solderingen die ik gezien en gemaakt heb.
En het vermoeden,
hey hier is misschien iets aan de hand is bevestigd.
Ik kon bij deze soldering in het stukje buis kijken en zo zien dat alles erg heet was geworden.

Als het kan zoals hier probeer ik mij er van te overtuigen door te onderzoeken.
Op deze manier bouw ik mijn ervaring verder uit.


Antwoord:
Dus de binnenkant kunnen bekijken voor het lossolderen.
Dat was het.

Veel modelbouwplezier Ruud,
Willum
 
Hardsolderen

Ik wil nog drie branderkoppen maken.

De branderkoppen worden gemaakt van rvs buis.
In een van de kopse kant van deze buis komt een deksel
die met zilver in de buis gesoldeerd wordt.
De branderkop moet een regelbare luchtschuif krijgen.

Het gas-lucht mengsel
en dus de vlam
kan daarmee van luchtarm
dus een onvolledige verbranding
naar een neutrale vlam gaan.
(Oranje-geel naar helder blauw.)


In de branderkop buis wordt een kraag gedraaid
waarop het deksel komt te liggen.
Dit geheel, het stalen deksel en rvs buis
wordt met zilver aan elkaar gesoldeerd.

De schijf waar het deksel van gemaakt gaat worden
moet netjes rond afgedraaid worden.
Ook dit doe ik weer op een stalen stomp
waarop het plaatje/schijfje vastgeschroefd wordt om het passend te kunnen afdraaien.
upload_2020-4-13_16-32-32.png


Het gat in de center van het stalen schijfje is weer nodig om de gasbuis met sproeier in de branderkop te krijgen.
Dit gaat een flinke jongen worden.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hardsolderen
Branders

Ik wil nog drie branderkoppen maken.
Deze keer een met een leuk formaat 50mm doorsnede.
Een halffabricaat had ik nog liggen.
Bij deze is het deksel al in gedraaid en met zilver hardgesoldeerd.
upload_2020-4-26_14-14-26.png

© foto: w.p. 4-2020

Bij de andere twee is een zitting gemaakt waar het deksel op komt te liggen.
Als het deksel met hardsoldeerzilver gesoldeerd is gaat het potje de draaibank op om gevlakt te worden.
En dan weer verder...
Uiteindelijk zal elke brander ca. 80Kw produceren.

Leuk bezig blijven.
Willum
 
Laatst bewerkt:
Bij deze is het deksel al in gedraaid en met zilver hardgesoldeerd

Vraag, heb je het deksel gemonteerd zoals @Gea, schreef, dat hij de boring 0,5 mm dieper maakte en de overgebleven diepte, rand, terug boog, hamerde?: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-mijn-cracker-locomotief.271001/page-2#post-4040170

Ik vind dit een erg mooie oplossing.
De flens zit mechanisch opgesloten, daarnaast, maar niet bevestigd door @Gea, ging ik ervan uit, dat deze met zilversoldeer was dicht gevloeid.
Het zilver wordt niet meer mechanisch belast en dient alleen als een soort van (vloeibare) pakking, denk aan het ouderwetse Densitol.
Had ik dit eerder geweten, dan had ik dit toegepast op de branders van de Dockyard V.
 
Hardsolderen
Branders

Zoals ik het gelezen heb bij Dirk alleen dicht gedrukt gefelst als een conserven blik.
Hij heeft geen extra water en gasdichte seal bij die fles met densitol, tin, zilverhardsoldeer.

Het is lage gasdruk,
het einde van de brander zal de honderd graden niet overschrijden,
tenzij de brander te weinig ventilatie krijgt.
De ventilatie is ook de primaire en secundaire brandlucht
die je nodig hebt om de brander/vlam te kunnen laten brander.
Dus?

upload_2020-4-26_15-33-19.png
upload_2020-4-26_15-33-28.png

© foto: w.p. 4-2020
Leuk voorbeeld van omrollen, omzetten om een iets op te sluiten heb ik lang geleden gemaakt.
Daar was de opdracht ook de knikker moet soepel blijven rollen.
Ik heb een setje aandrukkers voor zo iets maar heb toen toch een aandrukker met de juiste maat nog moeten maken.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Laatst bewerkt:
Hardsolderen
Branders

Los van de discussie,
voorbeelden van bedrijfsbranders.

60mm branderbuis voor 30Mbar deksel rolnaadlas
upload_2020-4-26_16-7-12.png

© foto: w.p. 4-2020

50mm branderbuis voor 30 Mbar deksel TIG-las
upload_2020-4-26_16-7-46.png

© foto: w.p. 4-2020

Dus het kan op velerlei manieren.

Voorzichtig met vuur.
Voorzichtig met gas.

Willum
 
Hardsolderen
Branders

Potjes maken.
Het idee op papier
upload_2020-4-26_16-36-14.png

© foto: w.p. 4-2020

De afgedraaide pot.
De zilversoldering is mooi zichtbaar.
upload_2020-4-26_16-36-30.png

© foto: w.p. 4-2020

Deze constructie is bij veel dingen toepasbaar.
Waterdicht, gasdicht, drukvast, simpel.
Warmte bestendig tot en met 200 graden Celsius continue.
Door het opliggen van de afdichtschijf is er nog meer verbindings- oppervlakte,
dus is de cilinder nog meer druk bestendig.

Veel modelbouwplezier
Willum

Zal de temperatuur op de soldering als het ding klaar is meten.
Ik schat dat deze nooit 100 graden haalt.
Was dit een druktank, dan zou ik een druktest/ uitzetting test uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Hardsoldeer proeven

Vandaag nog enkele hardsoldeer proeven gedaan.
De opdracht:
Maak een hitte bestendige hardsoldering waar rvs 304 aan wolfram gesoldeerd is en hittebestendig is tot 850 graden Celsius.
Deze hardsoldering heb ik gemaakt met aluminiumbrons als toevoeg metaal.
Smelttemperatuur van deze draad koperdraad is 1030-1040 graden Celsius.

upload_2020-4-29_17-43-9.png


Tweede was dan ook maak een zilverhardsoldering met aluminiumbrons draad.

upload_2020-4-29_17-46-34.png


Bovenkant

upload_2020-4-29_17-46-44.png

© 3 foto's: w.p. 4-2020

Onderkant
Slordige soldering maar zit stevig aan elkaar gevloeid.
Dus aluminiumbrons met zilver hardsolderen is geen probleem.

Daar kan ik mee verder.
Weer een ervaring rijker.
Dit was de middag van het soldeer experiment.
Over twee dagen nog een proef te maken met CuSi3 kopercelicium lasdraad.
Ook hier om een hitte bestendige soldering te maken en te garanderen.



Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Hardsoldeer proeven

Hitte bestendige hardsoldering.
upload_2020-5-1_17-52-39.png

© foto: w.p. 5-2020

Nou de proef is geslaagd.
RVS plaat, en de draad is een elektrisch oven (spiraal)draad, Kanthaldraad.
Het soldeerdraad is CUSI3 koper celisium draad, 97 %koper +3% selicium.
Verder is er een flux gebruikt die deze hoge temperaturen (ca. 1000 graden celsius) aan kan.
Na het solderen is het geheel doormidden gezaagd om de verbinding te kunnen zien.
De draad is netjes ingebed in het koper.
Ik ben tevreden.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Niet spelen met vuur!

Bij het gebruik van welk gereedschap dan ook
en zeker bij dit soort branders is een eis dat je onderlegd en kundig bent.
Gebeurd er een ongeluk met dit spul dan kan de schade gelijk enorm zijn,
Was tijd geleden getuige van zo'n ongeval, een persoon raakte met zijn snijbrander even zijn hand.
Gruwelijk. Maar het gebeurd helaas geregeld


Foto van brandschade hadden we gezien.
Deze 90cm brander had ook flink wat schade en is gereviseerd.
upload_2020-5-3_19-36-52.png

© foto: w.p. 5-2020

Er zijn drie nieuwe rvs pijpen gemaakt.
De snijzuurstofklep,en de twee kranen zijn samen met de injecteur gereviseerd.
De kop is net als het handgreep hergebruikt.
De messing kop is weer netjes met zilver aan de rvs pijpen gezet.
Getest en weer gebruiksklaar.

Dit is geen speelgoed.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Luchtdichte draaikoppeling.

Perslucht draaikoppeling.
Deze draaikoppeling is een van de twee draaikoppelingen op een haspel voor propaan en persluchtbrander.
Een grote heteluchtbrander.

O-ringen (NBR70) waren nog in goede staat.
Verder schoongemaakt en opnieuw met glijmiddel terug geplaatst.
Lektest gedaan, stilstand en beweging bij 8 bar.
Okee bevonden.

upload_2020-5-3_20-11-31.png

upload_2020-5-3_20-11-50.png

© foto's w.p. 5-2020

Super simpele constructie. Drukvast tot zeker 10 bar.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hardsolderen
Tip centreren:


1e
De 25mm rvs stomp moet netjes midden op de stalen schijf komen.
upload_2020-5-5_20-42-25.png

© W.P. 5-2020

Hierna worden beide delen netjes met zilver aan elkaar gesoldeerd.
Na het solderen wordt de stomp in de drieklauw gezet en als eerste stap doorboord.
2e stap m16 schroefdraad door en door tappen.
Klaar is het onderdeel.


2e
Ik ben ook nog met de luchtschijf voor drie branders bezig.
Deze schijven zijn op de zelfde manier gemaakt.
upload_2020-5-5_20-49-47.png

© W.P. 5-2020

De schijf is staal en de zeskant is messing.
Ook hier gaan beide delen met zilver gesoldeerd worden.
De messing zeskant krijgt een m 14x1 binnendraad.
De vlakke kant van de schijf zal dekselvormig uitgedraaid worden zodat deze luchtdicht gaat afsluiten.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hardsolderen
Centreren
en wat daar na komt.

De snelwisselhouder paste niet echt op de draaibank.
De passing van de bevestiging was niet echt geweldig.
Voor meer stabiliteit toch maar het passtuk vernieuwd en aangepast aan de snelwisselaar.
Het nieuwe passtuk is nu precies aan de maat, geen speling meer.

Wat hier mee begon:
upload_2020-5-7_18-6-45.png

Is dit geworden:
upload_2020-5-7_18-7-8.png

Het passtuk:
upload_2020-5-7_18-8-12.png

Om het passtuk goed vast te kunnen zetten is ook daar een sleutel voor gemaakt.

En natuurlijk een sleutel in plaats van de vaste kruk.
upload_2020-5-7_18-9-56.png

© 4 foto's W.P. 5-2020

Ik ben een hergebruiker.
Ook de sleutels zijn van overgebleven spul gemaakt.
De platte sleutel is van staal en is met messing gesoldeerd.
De dopsleutel is van dikwandig rvs buis en is met zilver gesoldeerd.

Gelijk klein onderhoud gedaan aan de dwarssupport.
Alles schoongemaakt, gecontroleerd en netjes in de vette olie gezet.
Nu al enkele draaiwerkstukjes gemaakt.
Veel stabieler.

Tussentijds nog een trekhamer gemaakt voor de buurman.

Kan ik weer fluitend verder.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top