Hardsolderen

Trouwens ontzettend mooi laswerk?

Nu bijzonder, zeker wel.
Het is jammer dat er geen derde foto is.
Bij de eerste twee met commentaar: "Voor het volgen van een soldeercursus", en bij de derde foto: "Mooi resultaat na het volgen van een soldeercursus".
Blijkt weer, dat onderricht, scholing, voor hardsolderen belangrijk is
Groet.
Henk
 
Ja... dat zijn ze, en kosten de kop niet.
In veel maten verkrijgbaar... standaard op internet te bestellen... zeer betaalbaar...

Zo begin je...
De uitlaat is zeldzaam (ANSA)... maar wat moet, dat moet... want verderop was een demper
finaal door op een las... door de lengte van het onbuigzame systeem en de trillingen...
en ergens verzameld het... op piekbelasting en dan gaat het gegarandeerd doormidden...
En ondanks dat het goed in de teugels hangt...


IMG_9648.jpg



En ben je blij als het er strak en vrij onder hangt... moesten daarbij nog wel de zaak rood stoken
en met een wringijzer wat aanleunen... dat maar even samen met de monteur gedaan...
Met beleid... komt het allemaal goed...


IMG_9870.jpg


Op TV zie je dat allemaal fluitend gefixt worden... maar ik ben er echt wel effe zoet mee geweest...


Dit is origineel Lancia, nog in goede staat. Maar koppelt aan een gietijzeren spruitstuk.
Dat ligt allemaal netjes op zolder... origineel bij de auto... Gasdichte flexpijp...

IMG_9032.jpg


Uiteraard weer mooi werk wat je allemaal beschrijft! Top! Dank Willum!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zou zo maar kunnen Henk :)
Als de boring and the stroke maar okay zijn?
Even bij de garage... Maar het leverde zo een maf plaatje op...

IMG_2288.jpg


Ik haal het straks wel weer weg Willum... om niet je draadje te kapen!

Groetjes Bas
 
Ik haal het straks wel weer weg Willum... om niet je draadje te kapen!
Laat maar staan Bas.
Prima zo, leuke bijdrage.
Wat hier nu in het groot te zien is zie ik ook terug in modelbouw.
Leuke auto. Morgens toeren?

Gietijzeren spruitstuk op zolder?
Gietijzer, als het nodig is kan hardgesoldeerd worden met messing, brons, of Alpaca.
Gietijzer met elektroden lassen is ook heel goed mogelijk.
Beide mogelijkheden heb ik vaak gebruikt bij ombouw of reparatie.

Willum
 
Engelsen stitchten gescheurde motorblokken altijd... dus draad-tap naast draadtap en met dichtmiddel...
En Brutus maakte melding van speciale epoxy's voor herstel van beschadigde delen...

Breng je met brons niet weer spanning in het blok terug?
Of dat het uitgegloeid moet worden?

Ja... de 4-2-1 pijp geeft 1x kwetsbare pakking minder.
Gaat die stuk... moet dat tijdig vervangen worden. Kool brand in... en kan je nimmer meer goed afdichten....
Voordeel gietijzer... betere warmte afvoer... nadeel de pakking in deze constructie.

De 4-2-1 geeft fractioneel meer vermogen af... maar moet goed aan blok
en kop via een bracket gefixeerd zitten... 1 pakking minder...en flexibele tussenstukken hard nodig.
Wel meer hitte afgifte en belasting daarmee voor het stuurhuis... dus moet nog een
hitteschild maken. Daarbij is het beter/effectiever de pijp niet te verpakken...

Toeren... zo vaak het kan... als er maar geen hemelwater naar benee komt...
De handigheid is de verbindende schakel met de modelbouw... dat zit in 's mens systeem....
 
Laatst bewerkt:
Hardsolderen

"Stoompomp,
Blijkt weer,
dat onderricht,
scholing,
voor hardsolderen belangrijk is
Groet. Henk


Onderricht en scholing.
Dat geldt toch voor ieder vak Henk.
Ik kan toepassingen en voorbeelden blijven geven.
Ik kan vermelden dat je met gerichte scholing snel een eind verder komt.
Ik kan geen reclame blijven maken voor cursussen.
Geen idee waar in Nederland verder cursussen geven worden.
Wat ik wel weet dat de firma Castolin daar nog steeds goed mee bezig is.

Veel modelbouwplezier,
willum
 
Gietijzer hardsolderen

"H.B.Busking,
Engelsen stitchten gescheurde motorblokken altijd... dus draad-tap naast draadtap en met dichtmiddel...
En Brutus maakte melding van speciale epoxy's voor herstel van beschadigde delen...
Breng je met brons niet weer spanning in het blok terug?
Of dat het uitgegloeid moet worden?

Poeh, gaan we nog even verder?
Dat kan.

Die typische Engelse manier heb ik wel eens gezien.
Met die zig zag steek.

Als er gekozen is voor hardsoldeer als beste methode voor een gietijzeren werkstuk:
Ik heb daar nog steeds een groot rooster voor met meerdere branders die gericht geplaatst kunnen worden.
De enorme maximale hitte is regelbaar naar onderen, minder dus.
Het werkstuk wordt helemaal warm gestookt tot 250-300 graden Celsius.
Alles is vooraf metaalblank schoongemaakt, bijvoorbeeld door stralen, slijpen, vijlen, schuren...
Vetvrijmaken met remenreiniger., fluxen en dan heetstoken.
Bij dit beheerste heetstoken verliest het werkstuk haar spanningen waar het bijvoorbeeld aan gescheurd is.
Het werkstuk is spanningsvrij.
Dan komt er een gas-zuurstofbrander aan te pas om de hardsoldering te maken.
Zelfs opdikken van dunne plekken is mogelijk.
Heel verhaal....
Is de soldering klaar blijft het vuur nog even op de ingestelde temperatuur branden.
Dit om de soldering tot rust te laten komen.
Langzaam gaat de vlam dan naar onderen en als laatste uit.
Het geheel wordt dan afgedekt met brandvrijdoek of in een kist met droog zilverzand gestopt.
Andere korrels die warmte vast houden kan ook.
Na volledige afkoeling is het werkstuk klaar en inzetbaar.

Met elektroden lassen doe ik eigenlijk het zelfde.
Ergens heb ik nog een foto van een 1cilinderblok van een tractor die met heetstoken gelast wordt.
Zal deze eens zoeken.

Veel is mogelijk
Alleen weten hoe

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, een beschrijving uit het verleden.
Als 16, 17 jarige kwam ik bij "Lasinrichting Speciaal" in Rotterdam.
De eigenaar, lasser was een Pool, zijn naam ben ik vergeten.
Het enige verschil met jouw beschrijving is, dat hij messing gebruikte, daar in de jaren 1960 zilver niet te betalen was.
Naast zijn werk, heb ik ook reparaties in gietijzer laten uitvoeren door Metalock,
Bijgaand meer informatie: https://www.bing.com/videos/search?q=metalock&qpvt=metalock&FORM=VDRE
Veel leesplezier.
Henk
 
Jeugdherinneringen Henk?

Ik heb een heel scale van hardsoldeerdraden.
Ik kan kiezen:
Messing 60-40 scheldnaam "lasbrons",
Messing 60-39sn lasbons C,
CuNi10Zn42 ofwel nikkelbrons ofwel alpaca
Brons 6%
Brons 10%
Brons12%
L-Ag55Sn
L-Ag34Sn
Etc.

Wat mag het werk kosten, wat moet het worden?

Staal soldeer ik vaak met messing.
Fietsen, Motoren, Meubel frame stompe verbindingen met messing of nikkelbrons
Fietsen Met lugs-(insteeksokken) vaak met zilver.
Altijd een terechte keuze maken.

Die Metal-lock, ik ben er niet zo kapot van. Is wel mooi om te zien.
Dat is gaten vullen geen versmelten, lassen of metalisch aanvloeien, (hard)solderen.

Vroeger bij ons in het dorp laste de smit autogeen of hij hardsoldeerde met messing.

Lintzagen werden hardgesoldeerd met borax en zilveren munten zoals dubbeltjes.
Dat was betaalbaar en voorhanden.

Maar leuk om te horen Henk dat dit allemaal niet nieuw is voor jouw.
"Lasinrichting Speciaal" dat zou zomaar de nu nog bestaande Laska kunnen zijn.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
vandaag eindelijk is iets nuttigs om de hardsoldeerset te gebruiken , een gebroken sleutel repareren.
eerst heb ik het breukvlak wat bijgefreesd zodat de sleutel weer goed in elkaar paste, vervolgens op de bankschroef gelegd en met fluxmantel zilverhardsoldeer aan elkaar gesoldeerd.
daarna in de azijn gelegd en waar nodig wat bij gefreesd en geschuurd.
morgen weten we of de sleutel weer past.

sleutel1.jpg sleutel2.jpg sleutel3.JPG sleutel4.jpg sleutel5.JPG
 
Nou Finn,

Dat is dan mooi gelukt.
Nieuwe hobby, sleutelmaker.

En je hardsoldeerset is klaar.
Top.
En nu kennis en ervaring opdoen.
De wereld verkennen.
mooie dingen maken.

Veel plezier,
Willum
 
bedankt willum ,
kennis en ervaring opdoen lukt al aardig.
gisteren ben ik nog even naar de grote oranje bouwmarkt met witte letters geweest voor een nieuwe accuboor , en daar kwam ik dit tegen:
messingsoldeer.jpeg
heb het maar meegenomen om is te proberen, morgen wat stukken staal aan elkaar solderen.
 
Finn

Hornbach.
Die met die rosa fluxmantel.
Prima voor staal.
Moet je toch alweer een beetje meer gas geven dan vandaag.
Die rosa heeft meer warmte nodig.

Succes
Willum
 
Engelsen stitchten gescheurde motorblokken altijd... dus draad-tap naast draadtap en met dichtmiddel...

Die typische Engelse manier heb ik wel eens gezien.
Met die zig zag steek.

Dat is niet alleen iets typisch Engels. Ik ben mijn carrière als scheepswerktuigkundige begonnen. Aan boord van schepen werd dezelfde manier gehanteerd voor het herstellen van gescheurde machinedelen.

Mijn grote andere hobby is wat rommelen aan mijn klassiekers. Uitlaten zijn niet mijn favoriet. Want je moet ervoor onder de auto, zit vaak allemaal erg vast en nieuwe onderdelen passen vaak slecht. Maar wat moet moet:

Aan mijn 1982 Mercedes W123:
https://www.team-bhp.com/forum/diy-...des-w123-alfa-romeo-spider-5.html#post4379587

Aan de 1999 Golf GTI van mijn oudste zoon:
https://www.team-bhp.com/forum/diy-...des-w123-alfa-romeo-spider-4.html#post4371437

PS; Ik heb jaren in India gewoond. Bovenstaande linken zijn allemaal op een Indiaas autoforum. De Indiers zijn niet zo van doe het zelf aan auto’s maar vinden het wel erg leuk om allemaal te zien. Dus ik blijf al mijn klusjes en gerommel met mijn auto’s op TeamBHP posten.

Jeroen
 
Stitchten

Men zegt ontstaan op de Amerikaanse olievelden. Of dat ook zo is? Maakt weinig uit.
Uit armoe geboren. Daarna als eerste over geheveld naar andere Engels talige landen.

Meestal gaat het om gietstukken die gerepareerd moeten worden?
Vaak zijn die stukken door warmte, krachten of beide kapot gegaan.
Het 1-cilinderdeel dat ik aanvoerde was kapot gevroren.
Stukken waren weg. Iemand had er al royaal aan geslepen.
Er moest dus metaal aangevuld worden. Dan is het lassen.
En wel eerst voorverwarmen. Lassen. Naverwarmen.

Dun metaal en dik metaal is zo te repareren.
Maar soms is een andere methode voor de hand liggend.
En iemand moet het ook nog eens uitvoeren en kundig zijn op dat gebied.

De wereld is groot, veel is mogelijk.

Veel modelbouwplezier.
Willum
 
Men zegt ontstaan op de Amerikaanse olievelden. Of dat ook zo is? Maakt weinig uit.
Uit armoe geboren. Daarna als eerste over geheveld naar andere Engels talige landen.

De officiële benaming is Metal Stitching en inderdaad ontstaan in Texas op de olievelden. Uit armoe geboren? Het is een specifieke techniek voor specifieke toepassingen. Wordt gebruikt als je niet kunt lassen en of geen warmte kan worden gebruikt. Ook uitstekend toe te passen op plekken waar je slecht bij kan, of als iets niet kan worden uitgebouwd.

Als je een scheur hebt in een lagerzadel van een dieselmotor op een schip is dit een uitstekende methode. Werd ook door de classificatiebedrijven zoals als bijvoorbeeld Lloyds, Veritas e.d. goedgekeurd. Ik heb het een aantal keer zien doen, door specialisten, op Werkspoor Medium Speed motoren (TM410) en een keer op een langzaamloper, B&W.

Voor diegene de geïnteresseerd is:

 
Laatst bewerkt:
Gietijzer
lassen, hardsolderen

Ik kan natuurlijk veel vertellen.
Ik heb een vers voorbeeld gemaakt.
upload_2020-8-24_17-49-19.png


upload_2020-8-24_17-50-25.png
upload_2020-8-24_17-50-37.png

foto's w.p. 8-2020

foto links, een las, twee lagen op elkaar foto rechts, een hardsoldering met nikkelbrons/alpaca
O ja, is de scheur bij solderen te groot vul ik deze met een gewone spijker.

Een hardsoldering aan gietijzer is ook in modelbouw maar dan met 55% zilver goed toepasbaar.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Turbo spruitstuk? Kan goed heet worden[emoji39] 800 900 graad!
Wel benieuwd naar de houdbaarheid.
Kan er veel gered worden.
Ook hier uitgloeien en op nieuw vlakken?

En verder maak je me toch erg blij...
Want de beugel/steun van mijn slijpschijf... om betels te slijpen is gebroken bij de verhuizing...

Dit biedt dan soelaas!
 
Back
Top