Heeft iemand dit al geprobeerd, houdbare 2K lak in spuitbus

Maar een epoxy is in basis niet UV-bestendig.. verliest zijn glans en zal na verloop van tijd verkrijten..
 
Er bestaan ook UV bestendige epoxysoorten, met een soort UV filter erin.
En sommige autolakken verkrijten ook, bepaalde kleuren, vooral rood.
En de blanke lak val ook wel eens van een auto af door UV, Seat heeft dat een tijd gehad.
Dus tja.. alles heeft wel een nadeel.
En hoe lang gaat een gemiddeld model mee, 2-3 jaar en dan ligt ie nooit weken achter elkaar op het veld.

GJ
 
Was gister effe bij de autospuiter met mijn Sultan 5.

Kleur zet ik op in Motip acryl. Motip heeft overigens ook een 2k. Aangebroken is de spuitbus 1 etmaal houdbaar.
Heb dat toen op mijn oranje Hawk F5B gezet. Pittige prijzen. Dus ook ‘duur’ als er ‘auto’ op staat [emoji6]

Maar was dus daar om te vragen naar de clear coat die ook over mijn zilveren schicht is afgespoten, en ook de Sultan mee wil beschermen.

Vertelde mij dat de harder razend snel verouderd bij aanbreken van de verpakking.

Komt om dat de harder sterk reageert op het vocht in de lucht. Ook onderdeel van het uitharden van de aangelengde gespoten lak. Merk heb ik nog niet vernomen. Maar is een zeer, zeer prijzig goedje, dat hij betrekt bij een specialist in Hoogeveen. En is ook UV bestendig.

Mijn kist moet ik dus eerst opzetten in alle benodigde tintjes. Dan de blanke lak ophalen en het beste nog dezelfde dag verspuiten. Lak is alcohol bestendig.

Restant harder kan na een dag wel het afval chemie vat in...

Als ik die lak zou willen gaan gebruiken...

De IJssel heeft een prijzige jachtlak in blik. 2K... geldt als polyesterlak. Maar de chemie voor 2K is verschrikkelijk uitgebreid geraakt.

Ook een behoorlijk sterke lak, methanol bestendig en flexibel. Stinkt als de ratten. Is met compressor verspuitbaar en is zeer goed gepigmenteerdt.
Alleen die qualm vraagt om een goed masker met koolstoffilter. En blanke lak heb ik daar niet ontdekt, ook geen metallics. Ik doseer kleine hoeveelheden met injectiespuitjes op volume, en kan je zo zeer kleine hoeveelheden aanlengen voor kwast of met spuitverdunner aanlengen voor de spuit.

Oracover 2k heet sterk te zijn, is prijzig en slecht leverbaar. Kwastbaar en ook verspuitbaar met verdunner.

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Als je goede blanke lak zoekt heeben ze bij airbrush almere goed spul.
Was destijds 19 euro per liter en is bestand tegen een hoop chemie.
Ik had de kleine nemesis parelmoer wit gespoten en toen die blanke lak erop gezet.
Glom als een spiegel en het kon methanol hebben.
Nadeel, je moet een spuit hebben.
 
Spuit en compressor en goede waterafscheider heb ik nog uit mijn accademie airbrush periode.
En onlangs op een autobeurs in Drachten een aardig bekerspuitertje, made in zwartgattistan... 't zou moeten werken.
 
Nou, ik heb de testen gedaan.
Eerst spiritus (alcohol).
Dat doet niets, laat hem lekker glimmen.
Buigen gaat ook prima, breekt niets.
En toen naar beneden, waar de thinner en aceton staat.
Beginnen met de thinner
thinner.JPG


Voor de thinner:
beforethinner.JPG


Na de thinner:
afterthinner.JPG


Voor de aceton (mp reiniger van polyservice is aceton)
beforeaceton.JPG


En na de aceton:
afteraceton.JPG



Het is dus geen epoxy...
Het is wel geschikt voor modelbouw want alcohol kan het hebben en ik moest ook flink poetsen om het met thinner en aceton weg te krijgen maar toch... het is niet bestand tegen aceton, wat ze wel op de video aangeven.
Als echte botte hollander dus weer een mailtje naar Virpi van Maston gestuurd.
Zal mij benieuwen...

Hello,


Today I did a test, it is a week ago I painted my modelplane motorhood.
It was in my room all the time, above 20 degrees.
I put some thinner on a cloth and rubbed the painted part.
The paint came of.
On the other side I used aceton (here it is sold as multi purpose cleaner) as on your demo.
That came also off.
So than the base is not epoxy and it is not resistant to aceton.
How can you explain that?

Attached I have the before and after pictures.

Gert-Jan
 
Heerlijk! Maakt er direct werk van.
Interessante test de cowl.
Als je druk gaat roppen op de lak van De IJssel denk ik dat die ook wel mee gaat geven.

Aceton maakt veel stuk. Behalve echte epoxy. Maar epoxy kan weer niet goed tegen alcohol. Dus je moet dat beschermen. Of een
Speciale epoxy daarvoor nemen.

Ooit een keer een brandstof tank gecoat. E5 tanken, en met een uur klotsen was het klaar en stond ik stil.
Ondanks opschrift toch niet geschikt.
Is maar wat men als grondstof aangeleverd krijgt als autoshop...
 
Er is gereageerd:


Hi


We have to inspect this, but as far as I know acetone is heavy, you can just wipe slightly not leave that heavily on the surface for a longer time, it does not tolerate.

Best regards


en mijn reactie daarop:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hello Virpi,

Thank you for your answer.
When I wiped it once, the gloss was still there.
The second time the gloss disappeared and when I really rubbed it the paint was gone.
But if it is really epoxy based than it could handle acetone.
Our models are made of epoxy resin and glassfibre and I can put it in a bucket with acetone and it still survives.

The paint is very good, so don’t misunderstand me, but if you put in the video it is resistant to acetone and when I test, it is not, than I think it is strange.
It is resistant to methanol, that is the biggest concern because the engines run on that.

Gert-Jan
 
Ja, dat is al zo oud als de weg naar Rome.
Heb ik ook al meerdere malen gebruikt maar je moet het binnen een uur of zo verwerken en daarna kan je het weggooien.
En die Maston is ook echte 2K lak.
2K betekent 2 componenten die gemixt worden en dan uitharden.
Ik heb die Maston inmiddels op een romp gespoten, die heeft een week of 2 gelegen en die heb ik vorige week gepolijst.
Het spul is best hard en inmiddels is hij een paar keer gepoetst met lossingwas en ga ik hem komende week afvormen.
Die Maston 2K is voor modelbouw prima bruikbaar.
Ik was net nog even bij de verfboer voor wat verf voor mijn auto en die heeft er wel van gehoord en het gezien maar ze kunnen geen houdbare 2K lak maken in spuitbus.
Hij levert voornamelijk Lesonal.

GJ
 
Ja Christiaan,

De bus heb ik voor het eerst gebruikt op 11 april, het is nu 14 mei en hij doet het nog steeds.
Dus de reactie is echt buiten de spuitbus en niet, zoals de oude 2K bussen, in de bus en dan maar 1 uurtje houdbaar.

GJ
 
Nee Stoompomp.
Je kan deze lak niet onder een andere naam gebruikt hebben, Maston heeft het patent dus een andere fabrikant mag dit niet gebruiken.
Jij hebt de gewone ouderwetse 2K lak gebruikt met de knop aan de onderkant die maar een paar uur bruikbaar is.
Deze is maanden na opening nog houdbaar en werkt als een gewone 1K spuitbus.
Totaal anders dan de "ouderwetse" 2K lak.

GJ
 
Ja en ik heb Baggeraar ook geschreven dat het een totaal ander idee is en niet de spuitbus is waar ik het over had.
Die 2K waar jij en Baggeraar het over hebben zijn al jaren op de markt en werken prima maar ze zijn zeer beperkt houdbaar dus ongeschikt voor modelbouw, of je zou een groot model willen spuiten zodat je een hele bus in 1 uur opspuit.
Die bus waar ik het over heb is ook 2K, maar is zeer lang houdbaar als je er al mee gespoten hebt.
Dus het is geen 1 maal gebruiken en weggooien.

De 2K die jij en Baggeraar gebruiken zijn bij veel merken in gebruik, het beste vind ik Spraymax, daar heb ik destijds mijn spoiler van mijn auto mee gespoten.
Ik kon hem 1 uur na openen niet meer gebruiken maar er zat ook niet heel veel meer in.

GJ
 
Beste GVJO,
Eerst opmerking over onderstaande citaat "

Die bus waar ik het over heb is ook 2K, maar is zeer lang houdbaar als je er al mee gespoten hebt.
Dus het is geen 1 maal gebruiken en weggooien.

Op zijn Rotterdams: Het zal mij een zorg zijn, dat de lak lang bruikbaar is.
Ik wil een conservering, die hard en temperatuur bestendig is.
Ik bouw een onderstoom werkend schip, dat onderhevig is aan hitte, olievervuild condensaat en de directe inwerking van stoomolie.
Daarnaast moet de conservering zodanig hitte bestendig zijn, dat ik kleine onderdelen weer op de eerder geconserveerde delen kan aanbrengen.

Ik heb twee spuitbussen gebruikt om het gehele schip te spuiten.
Dag 1 : twee lagen nat in nat aangebracht, spuitbus was niet leeg.
Dag 2 : binnen 24 uur{gebruikstijd van de eerste spuitbus) de volgende laag en de ivm het grote oppervlak ook met de tweede spuitbus de rest gespoten.
Dag 3: de laatste lagen, nat in nat, aangebracht met spuitbus 2.

Het betreffende schip Dockyard V is ruim een meter lang.​
 
Laatst bewerkt:
Stoompomp,
Als je de eerste vraag in het topic leest dan vraag ik of iemand de Maston 2K verf al kent.
En de andere soorten ken ik wel dus daar heb ik geen vraag over.
Dus als iemand dan off topic gaat reageren over een oude soort 2K lak dan zeg ik dat en dan zeg ik ook de nadelen.
Dat iemand (ook ik) andere verf, 1K of 2K gebruikt heeft maakt mij niet uit, ik vroeg me af of iemand die nieuwe 2K Maston al kende.

En inderdaad vandrees, messing verouderd zo mooi, ik had het ook niet gespoten (als ik het al had kunnen bouwen want, petje af).
Maar smaken verschillen...

GJ
 
Hallo Gert Jan ,

Kun jij inschatten hoe de verf zich houdt op oratex ?
Oftewel zou het te gebruiken zijn op Oratex, hechting ?
Gaat om een zwever brandstof bestendig
niet belangrijk maar wel de hechting dus.
Het gaat om wat accenten aan te brengen zoals b.v. vleugel tippen .

Groet ,
Joop


Stoompomp,
Als je de eerste vraag in het topic leest dan vraag ik of iemand de Maston 2K verf al kent.
En de andere soorten ken ik wel dus daar heb ik geen vraag over.
Dus als iemand dan off topic gaat reageren over een oude soort 2K lak dan zeg ik dat en dan zeg ik ook de nadelen.
Dat iemand (ook ik) andere verf, 1K of 2K gebruikt heeft maakt mij niet uit, ik vroeg me af of iemand die nieuwe 2K Maston al kende.

En inderdaad vandrees, messing verouderd zo mooi, ik had het ook niet gespoten (als ik het al had kunnen bouwen want, petje af).
Maar smaken verschillen...

GJ
 
Back
Top